Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: beste onderwijs?
belgie 23 48.94%
nederland 24 51.06%
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-06-2004, 13:36
hoffman
hoffman is offline
waar is volgens u het onderwijs het beste ? belgie of nederland
Oud 06-06-2004, 13:53
Apomes
Apomes is offline
Middelbaar: België
Universiteit/hoge school: sommige België, sommige Nederland
vb: Rechten ==> Nederland
Geneeskunde ==> België (Leuven)

Maar ik ben van mening dat het middelbaar onderwijs beter is in België.
Reden:
- 2 à 3 examen per jaar (beter voor te kunnen volgen)
- Gewone toetsen door de week (ook beter om bij te blijven)
- En als ik me goed herinner moeten de mensen van HaVo maar 5 jaar doen (dacht ik hé), terwijl in Belgïe is dat allemaal 6 jaar!
- Meer criminaliteit (uit een studie is bewezen dat de Vlaamse jongeren het agressiefst zijn van heel de wereld, voor beetje spanning in je leven )

Laatst gewijzigd op 06-06-2004 om 13:55.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 13:56
Briseïs
Briseïs is offline
Weet ik veel, ik weet toch niet hoe goed het Belgische onderwijs is.
Oud 06-06-2004, 13:56
cyntha
cyntha is offline
Ik denk in België.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 14:21
Verwijderd
nederland schijnt het beste onderwijs te hebben van de hele wereld dacht ik..
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 14:22
Anathema
Anathema is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 06-06-2004 @ 15:21 :
nederland schijnt het beste onderwijs te hebben van de hele wereld dacht ik..
Zou je (of iemand anders) dit kunnen argumenteren?
Oud 06-06-2004, 14:27
Verwijderd
Citaat:
Anathema schreef op 06-06-2004 @ 15:22 :
Zou je (of iemand anders) dit kunnen argumenteren?
ik kan het niet argumenteren.. ik heb het ooit ergens gelezen maar weet niet meer waar.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 15:30
thalia
thalia is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 06-06-2004 @ 14:56 :
Weet ik veel, ik weet toch niet hoe goed het Belgische onderwijs is.
En ik niets over het Nederlandse ...
Oud 06-06-2004, 15:32
-::SyrinX-NL::-
-::SyrinX-NL::- is offline
Het niveau ligt in Nederland vrij hoog. Veel zelfstandigheid etc. en de lesstof gaat vrij diep. Je hoort altijd dat als mensen in het buitenland gaan studeren ze het makkelijk vinden. Dat is niet voor niets. Nederland is een van de beste landen qua onderwijs. Dat zegt mn economie leraar ook. Nederland dus! Alhoewel bepaalde dingen natuurlijk beter kunnen.
Oud 06-06-2004, 15:34
yuck fou
yuck fou is offline
ik woon vlak bij de grens.
in belgie is met name het basis en middelbaar onderwijs een stuk strenger, of dat ook beter is weet ik niet. uniformen zijn volgens mij in belgie ook verplicht (weet ik niet zeker). en ik dacht dat ze op de middelbare ook de schooltypes anders noemden, dus niet vwo, havo enz.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 15:45
Anathema
Anathema is offline
Citaat:
yuck fou schreef op 06-06-2004 @ 16:34 :
in belgie is met name het basis en middelbaar onderwijs een stuk strenger, of dat ook beter is weet ik niet. uniformen zijn volgens mij in belgie ook verplicht (weet ik niet zeker). en ik dacht dat ze op de middelbare ook de schooltypes anders noemden, dus niet vwo, havo enz.
Uniformen zijn niet verplicht in de meeste scholen die ik ken. Inderdaad worden in de middelbare scholen te verschillende richtingen anders benoemd. Je hebt ASO, TSO, BSO en KSO. Deze richtingen hebben dan weer nog eens onderverdelingen.
Oud 06-06-2004, 16:29
Anathema
Anathema is offline
Mjeh, dat eerst topic is van mij (obviously). So?
Oud 06-06-2004, 19:12
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
yuck fou schreef op 06-06-2004 @ 16:34 :
Ik ken in heel limburg maar 1 school dat een uniform moet dragen, de rest draagt wat ze wilt .
En de schooltypes noemen idd anders maar wat heeft dat te maken met de "goedheid".
Vwo = Aso (Algemeen Secundair Onderwijs)
Havo = Tso (Technisch Secundair Onderwijs)
Vmbo = BSO (Beroeps Secundair onderwijs)

maar dat van die uniformen is echte *****.
Oud 06-06-2004, 22:01
sexylexy
sexylexy is offline
Nederland omdat je in belgie een uniform moet dragen
Oud 06-06-2004, 23:56
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
België, omdat ik het voor onmogelijk houd dat er ergens op de wereld nog slechter onderwijs gegeven wordt dan hier in Nederland.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 03:58
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
sexylexy schreef op 06-06-2004 @ 23:01 :
Kan je niet lezen wat ik typ?
Een uniform is hoogst uitzonderlijk en alleen in privée scholen zoals voor kinderen van EU ambtenaren en hier en daar nog een gewone school (1 school/200 ofzo.)
Oud 07-06-2004, 09:50
clubje
clubje is offline
Belgie en Nederland staan allebei in de top 10 qua beste onderwijs in de wereld. Ik weet wel niet meer op welke plaats, maar ik dacht dat België één plaats hoger stond dan Nederland. Dus veel zal het niet schelen.

Het hangt natuurlijk af van school tot school. Ikzelf heb op een middelbare school in België gezeten die 'bekend stond' om zijn hoogstaand onderwijs, maar ikzelf heb de laatste jaren in die school toch twee leraars (Frans en Engels) gehad waarvan je denkt: hoe is het mogelijk?

Leuven in België is idd héél bekend om zijn opleiding geneeskunde. Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar is de universiteit van Leiden daar niet erg bekend?

Ik denk dat het allemaal niet zoveel uitmaakt...
Oud 07-06-2004, 09:54
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik weet het niet maar ik ga vergelijken, heb namelijk in NL op de middelbare school gezeten maar ik ga volgend jaar studeren in Leuven
Oud 07-06-2004, 11:02
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
clubje schreef op 07-06-2004 @ 10:50 :

Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar is de universiteit van Leiden daar niet erg bekend?

Bekend wel, maar goed...?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 15:17
Nyawa
Ik hoor altijd hele positieve verhalen over het Belgische onderwijs terwijl hier in Nederland alleen maar op de basisvorming en het Studiehuis wordt gescholden, maar aangezien ik zelf alleen maar Nederlands onderwijs heb gevolgd zou ik het niet weten.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 15:58
Verwijderd
qua middelbaar onderwijs weet ik niet precies, maar ik weet wel dat de universiteitsdiploma's uit belgië overal ter wereld erg gegeerd zijn. (of toch voor alle herstructureringen naar het bachelor-master systeem begonnen... ) het niveau ligt gewoon erg hoog, naar het schijnt.
maar volgens mij is nederland-belgië best vergelijkbaar hoor...

zou je eigenlijk aan iemand moeten vragen die én in nederland, én in belgië middelbaar onderwijs heeft gevolgd, en aan iemand die én in nederland, én in belgië hogere studies heeft gevolgd... iemand anders is volgens mij niet in staat de vergelijking te maken...

xxx

[edit] ik heb lekker toch op belgië gestemd [/edit]
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 16:02
Verwijderd
Nederland, duh. Noem mij éen terrein waarop België internationaal aanzien heeft.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 16:35
Fantôme
Fantôme is offline
ik ben Nederlander, maar wat ik over het algemeen heb gehoord heeft Belgie beter onderwijs.
Oud 07-06-2004, 18:07
phensicske
phensicske is offline
Mijn leerkrachten beweren altijd dat België het beste schoolsysteem heeft, zeker in vgl. met het Amerikaanse, waar men van jongsaf reeds ingrijpende keuzes moet maken en daardoor veel minder mogelijkheden heeft.

Ik vind het systeem best *****, 'k bedoel, als opvoedster is het toch niet nodig nog chemie te hebben? En voor zo'n vak kunnen ze je dan ook laten zakken.
Aan de andere kant kan je nog alle kanten uit als je mislukt in je studiekeuze.

't Is maar wat je het belangrijkste vindt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-06-2004, 19:39
Verwijderd
Ik denk Belgie, al heb ik daar nooit les gehad.
Ze zijn er gediciplineerder, moeten volgens mij veel meer uit hun hoofd leren (wat niet per se beter is maar goed) zodat ze meer parate kennis hebben. Wij Nederlanders moeten alles opzoeken. Op de taalkwissen scoren ze altijd hoger. Ik heb de indruk dat er iig een beter 'leerklimaat' is

Maar Nederland zal denk ik weer een stuk hoger scoren op zelfstandigheid en initiatief van de leerlingen!
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 20:01
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
marianne22 schreef op 07-06-2004 @ 20:39 :
Ze zijn er gediciplineerder, moeten volgens mij veel meer uit hun hoofd leren (wat niet per se beter is maar goed) zodat ze meer parate kennis hebben. Wij Nederlanders moeten alles opzoeken. Op de taalkwissen scoren ze altijd hoger. Ik heb de indruk dat er iig een beter 'leerklimaat' is

Maar Nederland zal denk ik weer een stuk hoger scoren op zelfstandigheid en initiatief van de leerlingen!
Volgens mij is het zo dat je in Belgie veel meer echt parate kennis moet hebben terwijl in Nederland de nadruk ligt op vaardigheden (zeker in de Tweede Fase), het ligt er dan maar net aan wat jij belangrijker vind wat voor jou het beste onderwijs is.

Volgens mij klopt het wel dat Nederlanders een stuk zelfstandiger zijn want op open dagen van de uni in Leuven krijg je te horen dat je in het eerste jaar veel leert met betrekking op zelfstandig werken en daar zijn wij dan wel al mee doodgegooid.
Oud 07-06-2004, 20:47
thalia
thalia is offline
Citaat:
clubje schreef op 07-06-2004 @ 10:50 :Het hangt natuurlijk af van school tot school. Ikzelf heb op een middelbare school in België gezeten die 'bekend stond' om zijn hoogstaand onderwijs, maar ikzelf heb de laatste jaren in die school toch twee leraars (Frans en Engels) gehad waarvan je denkt: hoe is het mogelijk?
Heb ook zo'n leraar Frans, en geloof me, erger dan de mijne is echt onmogelijk. Waar zat je precies op school?
Oud 07-06-2004, 21:16
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
marianne22 schreef op 07-06-2004 @ 20:39 :

Dit is vooral zo als je ASO volgt (VWO), in het TSO (HAVO) en zeker in het BSO ligt de klemtoon op praktijk, zelfstandig dingen uitvoeren...(stage ed).

Maar idd, open boek ed hebben wij niet overdreven veel.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 21:27
rubenrtv
rubenrtv is offline
Ik heb een uitwisselingsproject gehad met een Belgische school, ik heb daar "VWO/Gymnasium" gevolgd en dat was echt een heel stuk slechter dan op mijn eigen school
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 05:51
Verwijderd
in vergelijking met Amerika heeft ieder land een beter onderwijssysteem!
ik denk, zolang landen iig kinderen qua intelligentie scheidden (dus bij ons, mavo, havo, vwo) al een juiste instelling is.. qua lesstof heb ik geen ervaring tussen belgie en nl, ookal woon ik een paar meter van de belgische grens.
iig is het onderwijssysteem in italie heel slecht (systeem + lesstof)
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 11:01
NN
NN is offline
Ik heb geen ervaring met het onderwijs in België.

Wel denk ik dat het Belgische onderwijs wel eens beter zou kunnen zijn dan het Nederlandse omdat de Belgen meer investeren in het onderwijs. Hier wordt er alleen maar opbezuinigd.
Oud 08-06-2004, 13:02
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 08-06-2004 @ 12:01 :
Ik heb geen ervaring met het onderwijs in België.

Wel denk ik dat het Belgische onderwijs wel eens beter zou kunnen zijn dan het Nederlandse omdat de Belgen meer investeren in het onderwijs. Hier wordt er alleen maar opbezuinigd.
Maar goed, Nederland stond jarenlang in de hoogste regionen van de onderwijs-toptien van de wereld. Er wordt nu bezuinigd, maar dat wil niet zeggen dat we ineens knock-out zijn.

Ik denk dat Nederland beter is dan België, in elk geval op het gebied van wetenschappelijk onderwijs. Middelbaar onderwijs weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 13:23
Karianne
Karianne is offline
België als ik het moet vergelijken met mijn school dat is echt de grootste flutschool in de omgeving
Oud 08-06-2004, 14:42
clubje
clubje is offline
Citaat:
thalia schreef op 07-06-2004 @ 21:47 :
Heb ook zo'n leraar Frans, en geloof me, erger dan de mijne is echt onmogelijk. Waar zat je precies op school?
In Poperinge (West-Vlaanderen).
Die man kon perfect Frans spreken, maar het interesseerde hem niet om het door te geven. Elke dag Franse liedjes luisteren, dat deden we...
Oud 08-06-2004, 14:51
I love stars
I love stars is offline
N e derland
Oud 08-06-2004, 15:22
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 07-06-2004 @ 21:01 :
het ligt er dan maar net aan wat jij belangrijker vind wat voor jou het beste onderwijs is. .
daar heb je gelijk in
Maar als ze op de uni leren zelfstandig te werken, dan zijn ze uiteindelijk denk ik toch verder dan wij

Niet dat ik het Nederlandse onderwijs slecht vind . Ik vind het fijn zoveel vrijheid heb op school

@ phensicske: wat is 'open boek' dan voor een soort les?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 15:30
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
marianne22 schreef op 08-06-2004 @ 16:22 :
daar heb je gelijk in
Maar als ze op de uni leren zelfstandig te werken, dan zijn ze uiteindelijk denk ik toch verder dan wij

Niet dat ik het Nederlandse onderwijs slecht vind . Ik vind het fijn zoveel vrijheid heb op school

@ phensicske: wat is 'open boek' dan voor een soort les?
open boek is een toets/examen waarbij je je boek mag gebruiken .
Oud 08-06-2004, 17:01
clubje
clubje is offline
Citaat:
I love stars schreef op 08-06-2004 @ 15:51 :
N e derland
Dit noem ik nu eens een goed gefundeerd, niet-chauvinistisch antwoord!
Oud 08-06-2004, 18:56
roliroli
roliroli is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 07-06-2004 @ 10:54 :
Ik weet het niet maar ik ga vergelijken, heb namelijk in NL op de middelbare school gezeten maar ik ga volgend jaar studeren in Leuven
geneeskunde? Vertel eens, wat heb je moeten doen? toelatingsexamens enzo??? Schijnt dat er in Belgie geen lotingen zijn, maar dat je daar wel een super moeilijke toelatings test moet doen. Volgens mijn decaan is geneeskunde in nederland praktischer dan in belgie.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 20:29
thalia
thalia is offline
Citaat:
sexylexy schreef op 06-06-2004 @ 23:01 :
Ik heb nog nooit een uniform moeten dragen en ik ga al naar school van toen ik 2,5 was.
Wat heeft een uniform trouwens met de kwaliteit van het onderwijs te maken?

Citaat:
clubje schreef op 08-06-2004 @ 15:42 :
In Poperinge (West-Vlaanderen).
Die man kon perfect Frans spreken, maar het interesseerde hem niet om het door te geven. Elke dag Franse liedjes luisteren, dat deden we...
Dan hebben we het niet over dezelfde, maar het had gekund.
Die van ons wil het ons wel doorgeven (hij ís gewoon geobsedeerd door Frans), maar hij heeft het geduld er niet voor. Meteen uitvliegen en zo van die dingen .
Oud 08-06-2004, 20:43
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
roliroli schreef op 08-06-2004 @ 19:56 :
geneeskunde? Vertel eens, wat heb je moeten doen? toelatingsexamens enzo??? Schijnt dat er in Belgie geen lotingen zijn, maar dat je daar wel een super moeilijke toelatings test moet doen. Volgens mijn decaan is geneeskunde in nederland praktischer dan in belgie.
nee, sorry ik ga biomedische wetenschappen studeren. Ik heb idd wel gehoord dat dat toelatingsexamen erg moeilijk is als je uit Nederland komt omdat je bijvoorbeeld geen GR mag gebruiken, daarom durf ik dat ook niet zo aan.
Oud 08-06-2004, 22:15
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-06-2004 @ 14:02 :
Maar goed, Nederland stond jarenlang in de hoogste regionen van de onderwijs-toptien van de wereld. Er wordt nu bezuinigd, maar dat wil niet zeggen dat we ineens knock-out zijn.

Ik denk dat Nederland beter is dan België, in elk geval op het gebied van wetenschappelijk onderwijs. Middelbaar onderwijs weet ik niet.
Het wetenschapelijk onderwijs is hier inderdaad nog wel goed.

Maar als je kijkt naar de lerarentekorten in het basis- en voortgezet onderwijs en de stuurloze situatie op het vmbo en in de Tweede Fase vraag ik me af in hoeverre je nog kunt spreken van goed primair en secundair onderwijs.
Oud 09-06-2004, 10:14
Verwijderd
Citaat:
Apomes schreef op 08-06-2004 @ 16:30 :
open boek is een toets/examen waarbij je je boek mag gebruiken .
wij mogen ook bijna nooit ons boek bij het proefwerk houden hoor Alleen soms bij latijn, bij de proefvertalingen.
Maar bij bijvoorbeeld natuurkunde etc mogen we er wel een binas bijhouden, waar allemaal gegevens en formules in staan (maar geen uitleg).
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 12:47
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
marianne22 schreef op 09-06-2004 @ 11:14 :
wij mogen ook bijna nooit ons boek bij het proefwerk houden hoor Alleen soms bij latijn, bij de proefvertalingen.
Maar bij bijvoorbeeld natuurkunde etc mogen we er wel een binas bijhouden, waar allemaal gegevens en formules in staan (maar geen uitleg).
Die 'binas' wat jij noemt, reken ik eigenlijk ook gedeeltelijk onder open boek. Maar het was hier al eens gezegd zeker dat wij meer uit het hoofd moeten blokken en jullie meer toepassingen moeten maken?
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 13:44
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
phensicske schreef op 09-06-2004 @ 13:47 :
Die 'binas' wat jij noemt, reken ik eigenlijk ook gedeeltelijk onder open boek. Maar het was hier al eens gezegd zeker dat wij meer uit het hoofd moeten blokken en jullie meer toepassingen moeten maken?
Dus woordenboek / atlas / binas / formulekaart etc. mogen bij jullie niet gebruikt worden tijdens tentamens / examens?
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 17:45
I love stars
I love stars is offline
Nederland moet winnen!!!!!
Oud 09-06-2004, 21:01
ILUsion
ILUsion is offline
In België hangt het er van af of je een boek mag meehebben op het examen; sommige leerkrachten staan het toe en andere niet (onze leerkracht geschiedenis staat het gebruik van een historische atlas toe, de leerkracht van de andere klas niet) maar een open boek is toch iets helemaal anders dan een gewoon examen. Dit is niet gewoon dat je een boekje mag meebrengen maar echt dat je je examen maakt met je handboek en/of cursus van tijdens het jaar, meestal zijn die examens ook veel moeilijker (wij hebben dat vooral voor voorexamens of examens van kleine vakjes als godsdienst/zedenleer, muziek,...)
En nogmaals: uniformen bestaan hier echt niet op de scholen, heel misschien in privéscholen of internationale scholen. Wat nu beter is, weet ik niet, daar ken ik het Nederlandse onderwijs niet goed genoeg voor maar ik weet wel dat hier alles valt of staat met je leerkracht: als je ee goede gemotiveerde leerkracht hebt die les kan geven, ligt je niveau hoog en anders ligt het laag, zo 'simpel' is het en zo 'moeilijk' is het om een vergelijking te maken tussen Nederland en België.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 21:05
Jinte
Jinte is offline
Ik ga later in belgie wonen en mss in belgie studeren. Deze zomer ga ik met n vriendin op (fiets)vakantie naar belgie
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 05:27
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
I love stars schreef op 09-06-2004 @ 18:45 :
Nederland moet winnen!!!!!
Oh, zo'n goed onderbouwd antwoord, nu snap ik waarom sommige van jullie zeggen dat het nederlands onderwijs beter is
Reageren

Regels voor berichten