Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2004, 13:49
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
.. een wel bekend probleem van mij..
Ik word dr nu alleen wel erg gek van.

altijd, en overal voel ik mijn minder waard ofzo, dan anderen. Dit is al zo lang dat ik me kan herinneren, op de basisschool voelde ik het al. Ik was stom en dom, en lelijk, en iedereen was gewoon beter dan ik.
Nu is dit nogsteeds, en het wordt alleen maar erger. Zoals een paar dagen geleden, dan komt er een nieuw meisje, voor een orieentatie gesprek (ofzo) en ze stelde zich voor, en ik voelde gelijk:'die is leuker, knapper, spontaner enz." Ik voelde me al helemaal niks meer.
Zo gaat het dus altijd, bij alles, bij iedereen. Ik kan nog wel 1000 voorbeelden geven, maar dat doe ik lekker niet.

Want ik wil hier namelijk vanaf. Ik moest gaan kijken naar de feiten die er voor mijn gedachtes zijn, is het waar wat ik zeg? Hoe reeel is het, enz.
Maar ik verzin wel feiten. Voor mij zal het hoe dan ook waar zijn.

Is er iemand die dit ook heeft? en weet hoe ik hier vanaf moet komen? oid..
Heeft iemand misschien wat tips, om mezelf niet voortdurend met anderen te vergelijken?

xxx mir
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2004, 13:56
Verwijderd
ontzettend herkenbaar dit....
al zeggen ze van te voren:'ga je niet vergelijken met andere' toch doe ik het. en voel me ook de mindere zeg maar. het komt ook door de kleinste dingen. als die heeft een mooiere broek (om maar iets stoms te noemen) en dus ben ik slechter.
heb eig niet echt tips ofzo. maar ben wel benieuwd naar de tips die andere miss geven.
xx kir
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 14:03
Verwijderd
Tegen Mir heb ik het volgende al gezegd, maar tegen anderen die zich in haar herkennen:

als je je alleen maar vergelijkt met de mooiere/slimmere mensen dan krijg je nooit een reëel beeld van jezelf. Dan ben je namelijk altijd minder. Er zijn genoeg mensen op de wereld die dommer/lelijker zijn, maar daar vestig je je aandacht niet op. Bovendien is er geen persoon op de wereld die alleen maar dom en lelijk is, iedereen kan iets goed en iedereen heeft wel iets moois. Aan de andere kant kan je ook niet perfect zijn.

Het is vaak een visie op jezelf die voorkomt uit onzekerheid. Andere mensen kunnen jou heel anders zien. Als je jezelf lelijk vindt is er altijd wel weer iemand die jou mooi vindt...wie bepaalt de waarheid?

Dus: niet focussen op het negatieve, ook op de dingen die je WEL hebt.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 14:13
Verwijderd
Citaat:
bugge schreef op 13-06-2004 @ 15:03 :
Dus: niet focussen op het negatieve, ook op de dingen die je WEL hebt.
ik weet niet hoe dat voor andere is (~~dolce~~ bv) maar ik heb dus het idee niks te hebben. gee n goede dingen etc, alles aan mij is slecht.

ik weet ook wel dat je gelijk hebt, maar dat is wel zo moeilijk om te doen. mja...
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 14:16
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
tumtummetje-86 schreef op 13-06-2004 @ 15:13 :
ik weet niet hoe dat voor andere is (~~dolce~~ bv) maar ik heb dus het idee niks te hebben. gee n goede dingen etc, alles aan mij is slecht.
same here. Ik kan niks bedenken, domweg omdat het voor mij niet bestaat. Ik zie het niet.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 14:19
Verwijderd
Het is moeilijk, en je ziet het niet, maar het is er wel...

zit er maar 1 ding op om te doen...

En dat is stop zeggen tegen jezelf als je alleen maar negatief denkt...
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 14:24
Verwijderd
Citaat:
~~dolce~~ schreef op 13-06-2004 @ 15:16 :
same here. Ik kan niks bedenken, domweg omdat het voor mij niet bestaat. Ik zie het niet.
idd...

@bugge: dat is een van de dingen waar ik tegen aan loop. niet meer negatief denken enz. klinkt zo makkelijk, maar doen lukt me niet
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 14:29
Verwijderd
Iederen heeft goede dingen en niemand is totaal slecht. Ik ken jullie (dolce en tumtummetje) amper en toch kan ik voor beiden al minstens één ding noemen wat jullie goed kunnen en/of wat goed is aan jullie:
dolce: voor anderen willen zorgen (zie je ook aan je studiekeuze)
tumtummetje: sowieso goed in muziek (viool spelen was het toch?) en verder zie bij dolce.

Als je merkt dat je alles negatief ziet, probeer dan idd 'stop' tegen je zelf te zeggen. En probeer dan idd naar de feiten te kijken en als dat niet lukt, dan is het misschien beter om op dat moment maar even helemaal nergens meer naar te kijken. Dan kun je ook geen positieve dingen vinden, maar alles is dan iig ook niet negatief. (Hiermee bedoel ik dus niet het wegstoppen van gevoelens of wat dan ook.)
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 15:14
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
~~dolce~~ schreef op 13-06-2004 @ 15:16 :
alsof je de woorden uit m'n mond nam
Oud 13-06-2004, 17:33
Sterretje*
Sterretje* is offline
Het is moeilijk om iets positiefs over jezelf te zeggen als je ontzettend onzeker over jezelf bent.
En waarom zou je je gaan vergelijken? Je bent zoals je bent en niemand is gelijk! Wees trots op wie je bent, je bent namelijk JIJ en niemand anders. Je bent bijzonder just the way you are!
Denk je dat je gelukkiger bent als je alles mee hebt? Zou je willen ruilen met die mensen die je om je heen ziet? Weet je zeker dat je niet liever jezelf wilt zijn?
Die mensen die perfect lijken, zitten misschien helemaal niet lekker in hun vel of voelen zich net zo onzeker over zichzelf als jij. Verstop je niet in een hoek om wie je bent, maar loop met opgeheven hoofd de wereld in en trek je niets van de meningen van anderen aan!

(citaat: Je hoeft niet iemand te worden. Alleen maar te zijn wie je bent.)

Sterkte! En héél veel mensen hebben hier last van, dus niks om je voor te schamen. Mijn tip: Verstop je niet maar LEEF!

Magic_STAR*
Oud 13-06-2004, 18:30
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
~~dolce~~ schreef op 13-06-2004 @ 14:49 :
.. een wel bekend probleem van mij..
Ik word dr nu alleen wel erg gek van.

altijd, en overal voel ik mijn minder waard ofzo, dan anderen. Dit is al zo lang dat ik me kan herinneren, op de basisschool voelde ik het al. Ik was stom en dom, en lelijk, en iedereen was gewoon beter dan ik.
Nu is dit nogsteeds, en het wordt alleen maar erger. Zoals een paar dagen geleden, dan komt er een nieuw meisje, voor een orieentatie gesprek (ofzo) en ze stelde zich voor, en ik voelde gelijk:'die is leuker, knapper, spontaner enz." Ik voelde me al helemaal niks meer.
Zo gaat het dus altijd, bij alles, bij iedereen. Ik kan nog wel 1000 voorbeelden geven, maar dat doe ik lekker niet.

Want ik wil hier namelijk vanaf. Ik moest gaan kijken naar de feiten die er voor mijn gedachtes zijn, is het waar wat ik zeg? Hoe reeel is het, enz.
Maar ik verzin wel feiten. Voor mij zal het hoe dan ook waar zijn.

Is er iemand die dit ook heeft? en weet hoe ik hier vanaf moet komen? oid..
Heeft iemand misschien wat tips, om mezelf niet voortdurend met anderen te vergelijken?

xxx mir
Erg herkenbaar ik had dat vroeger ook. Ik ben er nu denk ik een beetje overheen gegroeit. Maar jij hoeft echt niet bang te zijn dat je minder bent dan andere mensen das gewoon onzin. Natuurlijk zijn er knappere meisjes met leukere broeken of what so ever maar misschien ben jij wel aardiger en ik heb even je pagina in het fotoboek bekeken en je bent echt niet lelijk ofzo als ik jou tijdens uitgaan tegen kwam had ik je zeker een drankje aangeboden Dus niets om je zorgen over te maken ik denk dat je je gewoon moet concentreren op de dingen waar jij zelf goed in bent en waar je misschien wel beter in bent dan anderen.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 18:34
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
bugge schreef op 13-06-2004 @ 15:03 :

als je je alleen maar vergelijkt met de mooiere/slimmere mensen dan krijg je nooit een reëel beeld van jezelf. Dan ben je namelijk altijd minder. Er zijn genoeg mensen op de wereld die dommer/lelijker zijn, maar daar vestig je je aandacht niet op. Bovendien is er geen persoon op de wereld die alleen maar dom en lelijk is, iedereen kan iets goed en iedereen heeft wel iets moois. Aan de andere kant kan je ook niet perfect zijn.

idd... als jij je met de beste vergelijkt, ben je altijd de slechtste... en dat moet je ook helemaal niet doen!! Mir, je bent zoals je bent, en zo ben je goed, het enige wat jij, idd, nodig hebt is wat meer zelfvertrouwen. Want je bent ECHT een leuke meid... Denk je nou echt dat ik in contact met je blijf als ik je niet zou moeten, je maar niks vond, niet de moeite waard? Komop zeg!! dat is echt niet zo! Misschien wordt het je ook wel aangepraat, dat je niet veel waard bent, maar voor mij, en ook voor anderen beteken je echt veel.

Weet je nog hoe je daar binnenkwam? Toen zei je ook dat alle anderen leuker zijn... en nu ben je daar een tijdje, en merk je dat dat helemaal niet zo is... over iedereen daar is wel wat aan te merken hoor komop, wat meer zelfvertrouwen meis!!

xxx
Oud 13-06-2004, 18:45
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Waar komt dat gevoel vandaan dolce, dat je, je minderwaardig voelt?, waar heeft het zijn oorsprong(en)?

Wat kan jij allemaal goed?, wat is positief aan jezelf?; probeer voor jezelf eens op een rijtje te zetten en/of vraag eens aan een ander als je het zelf niet (voldoende) weet!. Er zijn vast genoeg dingen te noemen.(ook al zie je het zelf soms misschien niet)

Wat gun jij jezelf wat betreft leuke/positieve dingen doen, puur voor jezelf?
Oud 13-06-2004, 19:02
Verwijderd
Ik durfde trouwens vroeger niet in de spiegel te kijken. Totdat ik mezelf in de ogen keek. En ik dacht...ik ben ook iemand, met negatieve en positieve kanten. Die ogen keken me aan en smeekten om verandering. Mijn lichaam schreeuwde om positieve aandacht. Ik had mezelf zo ver negatief gedacht dat er bijna niets meer van me over was. En ik had het allemaal zelf gedaan...Waarom??
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 15:42
Loveflowertje
Loveflowertje is offline
Zeeer herkenbaar.... mensen zeggen altijd tegen me: neej jij bent niet minder dan anderen! maar ikzelf zie dat gewoon niet zo! Altijd als er wat misgaat denk ik dat het mijn schuld is en ik voel mezelf altijd lelijker, slechter en dommer dan anderen. denk dat het komt door gebeurtenissen van vroeger
Oud 14-06-2004, 17:01
Paulo Nuñez
Paulo Nuñez is offline
tjah veel tmf kijken dan word dat alleen maar groter misschien moet je een x mee doen met idols
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 17:06
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
ziekegeest666 schreef op 14-06-2004 @ 18:01 :
tjah veel tmf kijken dan word dat alleen maar groter misschien moet je een x mee doen met idols

Bahbah.. Kun je ook eens gewoon niet reageren ipv totaal nutteloze replys te posten?

Ontopic:

Ik herken het wel heel erg, maar ben zelf ook nog op zoek naar een manier om het tegen te gaan. Ik heb het er intussen wel bij therapie over gehad, en als het goed is gaan we er ook aan werken.

Heb jij het er al eens met je psych over gehad? Ik bedoel dan, ook over het stukje wat je schreef: 'Dan verzin ik wel feiten' ..?
Oud 14-06-2004, 20:12
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 14-06-2004 @ 18:06 :

Heb jij het er al eens met je psych over gehad? Ik bedoel dan, ook over het stukje wat je schreef: 'Dan verzin ik wel feiten' ..?
welke psych? Ik begin nu net met een nieuwe maar laat haar niet toe, die andere (waar ik dus weg moet) die heeft het denk ik wel gelezen toen ze een stukje van mijn dagboek las, maar we hebben het dr niet meer over gehad.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 20:16
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 13-06-2004 @ 19:45 :
Waar komt dat gevoel vandaan dolce, dat je, je minderwaardig voelt?, waar heeft het zijn oorsprong(en)? dat weet ik niet. IK heb het al vanaf de basisschool. Ik weet dat ik in de kleuterklassen ben gepest, net als mijn zus, maar ik zelf herinner me daar niks van.
Vanaf groep 3 op een andere basisschool had ik altijd vriendinnen enzo. Maar toch was toen het gevoel dat ik minder was er al.

Wat kan jij allemaal goed?, wat is positief aan jezelf?; probeer voor jezelf eens op een rijtje te zetten en/of vraag eens aan een ander als je het zelf niet (voldoende) weet!. Er zijn vast genoeg dingen te noemen.(ook al zie je het zelf soms misschien niet)

Wat gun jij jezelf wat betreft leuke/positieve dingen doen, puur voor jezelf?
... dit vind ik al moeilijk, ik weet het niet. Zal dr over moeten nadenken.. *zucht* dom..
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 22:29
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
~~dolce~~ schreef op 14-06-2004 @ 21:16 :
... dit vind ik al moeilijk, ik weet het niet. Zal dr over moeten nadenken.. *zucht* dom..
Het geeft niets dat je er even over moet nadenken....en er zijn wellicht wel mensen die je er bij kunnen helpen .

Laatst gewijzigd op 14-06-2004 om 22:32.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 10:17
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het ligt er natuurlijk aan met wie je je vergelijkt wat de uitkomst van die vergelijking zal zijn. Je maakt mij niet wijs dat jij het lelijkste meisje van de wereld bent want ik heb je gezien op de meeting en je ziet er gewoon goed uit. Vergelijk jezelf dan ook eens met mensen die jij lelijker vindt en niet alleen de mensen om je heen die je mooier vindt dan jijzelf zodat je een gematigder beeld krijgt van jezelf. Probeer ook eens om ook de goede kanten van jezelf te zien, er zijn vast ook dingen die jij wel kan en iemand anders niet. Het zijn ook alleen maar mensen om je heen en mensen zijn niet perfect, jij niet maar zij ook niet dus zijn er beslist ook dingen die jij wel hebt en zij niet want iedereen is uniek. Dit is ontzettend moeilijk als je in een andere spiraal van denken zit maar probeer het eens, als het niet lukt kan je iig zeggen dat je dat al geprobeerd hebt.
Reageren

Regels voor berichten