Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-07-2004, 23:20
Verwijderd
Hoi Hoi

Ik voetbal al zo'n 10 jaar en loop nu sinds kort ook hard.
Ik mooie hardloopschoenen gekocht en ik begin te rennen.
Na zo'n 10 minuten beginnen mijn schenen erg pijn te doen en kan ik mn teen niet meer opliften van de pijn. De enige manier waarop ik dan kan lopen is met mijn voet-scheen in een hoek van 90 graden.
Conditioneel moet ik het met gemak vol kunnen houden, maar mijn schenen willen niet meewerken. Vreemd wat er zitten geen spieren
Iemand enig idee hoe dit komt? Ikzelf heb namelijk geen idee
Alvast bedankt voor reacties!

Laatst gewijzigd op 05-07-2004 om 23:35.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 06:47
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Myztic schreef op 06-07-2004 @ 00:20 :
Vreemd wat er zitten geen spieren
Enige idee met welke spieren je je voet optilt? Of je teen. Niet met je kuitspier hoor

Volgens mij is het gewoon spierpijn vanwege die nieuwe schoenen. Inlopen dus
Oud 06-07-2004, 07:38
Daevrem
Daevrem is offline
Het is een veel voorkomende hardloopblessure bij mensen die net beginnen. In iedergeval de komende tijd niet meer hardlopen.

Mogelijke oorzaken zijn:
-Slechte looptechniek
-Slechte schoenen
-Te harde ondergrond
-Te snel te veel gelopen
-Overtraining
-Kuitspieren zijn relatief veel sterker dan de scheenbeenspieren

Dus stoppen tot het helemaal over is. Ga bijvoorbeeld zwemmen als je wat wil doen. Of fietsen.

Dan, zorg voor goed flexiebele schoenen, zorg ervoor dat de ondergrond op het parcours dat je gaat lopen voor het grootste deel zand of gras is. Rek de spieren en doe een warming-up. Let op je techniek, gewicht niet te ver naar voren, hakken eerst op de grond, niet te grote stappen. Zorg ervoor dat je niet weer te vaak gaat lopen of te lang gaat lopen.

En als het goed is ga je er dan geen last meer van hebben.

Het is dus wel het bot waar stress op staat. Maar de scheenbeenspieren die aan de buitenkant van je been zitten kunnen het wel voorkomen. Die moeten namelijk de stress van de kuitspieren in balans houden.
Oud 06-07-2004, 08:40
kimberley
kimberley is offline
met Daevrem eens

Een cooling down is trouwens ook heel belangrijk na het hardlopen, dat zorgt er bij mij altijd voor dat ik geen last van mn schenen krijg.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 10:35
Verwijderd
Ik denk dat het dan komt door die ondergrond, heb over lange rode fietspaden gerend.
Mijn schoenen veren namelijk beter mee dan die voetbalschoenen. Maar ik ben dus niet de enige die dit heeft
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 10:47
snoopy
snoopy is offline
Het zijn ook niet de spieren die je voelt. Het is je scheenbeenvlies dat ontstoken is.
Rust is idd het enige dat het nu geneest. En om het voortaan te voorkomen de dingen die al genoemd zijn.
Oud 06-07-2004, 11:38
coldplayfan
coldplayfan is offline
Ik heb exact hetzelfde, ook mooie hardloopschoenen gekocht, netjes aan zo'n schema gehouden om blessures te voorkomen (khad er net eentje achter de rug), en toch zere schenen. Ben er mee naar de dokter geweest omdat ik er te lang mee doorgelopen heb. Ik bleef gewoon hardlopen, omdat ik het zo zat was om weer te moeten stoppen. Maar dat kan ik je dus niet aanraden, want bij mij is het nou verpest..

Ik ben doorgestuurd naar de sportarts in het ziekenhuis, en die zei dat het 'shin splints' was, een ontsteking in het scheenbeen. Springschenen wordt het ook wel genoemd. Ik vond het nogal vaag want het was absoluut niet warm/rood/dik, en toch is het een ontsteking. Op aanraden van die arts heb ik nu steunzolen, en ik moest anderhalve maand stoppen met hardlopen.
Verder moest ik iedere dag 100 keer 'opdrukken' met mn benen om de kuitspieren te verstevigen. Die anderhalve maand is nu bijna om en ik mag straks weer voorzichtig gaan hardlopen, minuut hardlopen, minuut lopen, en dat dan 10 keer. Tis niks, maar je moet toch weer voorzichtig beginnen. Na afloop moet ik een half uurtje koelen met ijs. En als het goed is heb ik dan geen pijn....

Als ik jou was zou ik er in ieder geval niet te lang mee doorlopen, want hoe eerder je begint met die 'behandeling', hoe beter!
Oud 06-07-2004, 12:05
Verwijderd
Ik denk dat ik dat 1 minuut hardlopen 1 minuut lopen in acht zal nemen.
Bij mij is het na een half uurtje rust ook weer weg gelukkig...
Of misschien loop ik gewoon te hard Ik zal in ieder geval jullie advies goed gebruiken
En weer wat geleerd uiteraard
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 12:06
Verwijderd
Citaat:
coldplayfan schreef op 06-07-2004 @ 12:38 :
Ik heb exact hetzelfde, ook mooie hardloopschoenen gekocht, netjes aan zo'n schema gehouden om blessures te voorkomen (khad er net eentje achter de rug), en toch zere schenen. Ben er mee naar de dokter geweest omdat ik er te lang mee doorgelopen heb. Ik bleef gewoon hardlopen, omdat ik het zo zat was om weer te moeten stoppen. Maar dat kan ik je dus niet aanraden, want bij mij is het nou verpest..

Ik ben doorgestuurd naar de sportarts in het ziekenhuis, en die zei dat het 'shin splints' was, een ontsteking in het scheenbeen. Springschenen wordt het ook wel genoemd. Ik vond het nogal vaag want het was absoluut niet warm/rood/dik, en toch is het een ontsteking. Op aanraden van die arts heb ik nu steunzolen, en ik moest anderhalve maand stoppen met hardlopen.
Verder moest ik iedere dag 100 keer 'opdrukken' met mn benen om de kuitspieren te verstevigen. Die anderhalve maand is nu bijna om en ik mag straks weer voorzichtig gaan hardlopen, minuut hardlopen, minuut lopen, en dat dan 10 keer. Tis niks, maar je moet toch weer voorzichtig beginnen. Na afloop moet ik een half uurtje koelen met ijs. En als het goed is heb ik dan geen pijn....

Als ik jou was zou ik er in ieder geval niet te lang mee doorlopen, want hoe eerder je begint met die 'behandeling', hoe beter!
Danku Danku!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 12:58
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Myztic schreef op 06-07-2004 @ 00:20 :
Hoi Hoi

Ik voetbal al zo'n 10 jaar en loop nu sinds kort ook hard.
Ik mooie hardloopschoenen gekocht en ik begin te rennen.
Na zo'n 10 minuten beginnen mijn schenen erg pijn te doen en kan ik mn teen niet meer opliften van de pijn. De enige manier waarop ik dan kan lopen is met mijn voet-scheen in een hoek van 90 graden.
Conditioneel moet ik het met gemak vol kunnen houden, maar mijn schenen willen niet meewerken. Vreemd wat er zitten geen spieren
Iemand enig idee hoe dit komt? Ikzelf heb namelijk geen idee
Alvast bedankt voor reacties!
Ik hoop dat je je goed hebt laten adviseren bij aankoop van je schoenen....mooie schoenen zijn niet altijd goede schoenen...

Eh Shin splints is idd t eerste wat bij me opkwam, maar ik weet niet hoelang je loopt...t zou ook irritatie kunnen zijn ofzo, maar wees er voozichtig mee...

Laatst gewijzigd op 06-07-2004 om 13:00.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 14:08
$tarlight
$tarlight is offline
Het eerst waar ik aan denk is scheenbeenvliesontsteking... maargoed, als je het niet vertrouwd even naar de dokter
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten