Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-06-2004, 20:35
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
ik moet voor ANW een proefwerkopdracht bedenken over de ontsnappingssnelheid

hierbij vond ik dit:

als formule
R: straal aarde: 6370 km
M: massa aarde: 6*10^24

Wat is die F?

v = 11.1 km/s
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-06-2004, 20:57
liner
liner is offline
f Newton's constante van gravitatie
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 22:23
Verwijderd
Inderdaad, maar deze wordt meestal (en ook in de Nederlandse literatuur) genoteerd als de hoofdletter G.

Overigens is in deze formule de massa van het af te schieten object verwaarloosd ten opzichte van de massa van het object waarvan het wordt afgeschoten, met andere woorden het gravitatieveld van het afgeschoten object oefent geen significante kracht uit op het object waarvan het wordt afgeschoten.

Verder is het misschien nog wel aardig om te vermelden dat wanneer de ontsnappingssnelheid groter is dan c, je te maken hebt met een zwart gat.

Laatst gewijzigd op 22-06-2004 om 22:28.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2004, 19:13
Johnnie-mannuh
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-06-2004 @ 23:23 :
Inderdaad, maar deze wordt meestal (en ook in de Nederlandse literatuur) genoteerd als de hoofdletter G.

Overigens is in deze formule de massa van het af te schieten object verwaarloosd ten opzichte van de massa van het object waarvan het wordt afgeschoten, met andere woorden het gravitatieveld van het afgeschoten object oefent geen significante kracht uit op het object waarvan het wordt afgeschoten.

Verder is het misschien nog wel aardig om te vermelden dat wanneer de ontsnappingssnelheid groter is dan c, je te maken hebt met een zwart gat.
ja de rest wist ik al, dat laatste dan
Met citaat reageren
Oud 23-06-2004, 22:25
Johnnie-mannuh
bij die formule:

bij de volgende vragen kom ik niet verder:

Wat is de ontsnappingssnelheid als de planeet twee maal zo zwaar is als de aarde?

Wat is de ontsnappingssnelheid als de planeet twee maal zo’n grote straal heeft als de aarde?

Wat is de ontsnappingssnelheid als de plannet twee maal zo zwaar is en twee maal de straal ?

R: straal aarde: 6370 km
M: massa aarde: 6*10^24
v = 11.1 km/s

en in welke eenheden wordt die formule gerekend?
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 00:32
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Johnnie-mannuh schreef op 23-06-2004 @ 23:25 :
bij die formule:

bij de volgende vragen kom ik niet verder:

Wat is de ontsnappingssnelheid als de planeet twee maal zo zwaar is als de aarde?
Vul voor M in plaats van 6*10^24 kg 12*10^24 kg in en reken opnieuw uit.

Citaat:

Wat is de ontsnappingssnelheid als de planeet twee maal zo’n grote straal heeft als de aarde?
Vul voor R in plaats van 6370 km in 12740 km en reken uit.

Citaat:

Wat is de ontsnappingssnelheid als de plannet twee maal zo zwaar is en twee maal de straal ?
Vul voor M in plaats van 6*10^24 kg 12*10^24 kg in, vul voor R in plaats van 6370 km in 12740 km en reken uit

Citaat:

en in welke eenheden wordt die formule gerekend?
Dat hangt er vanaff in welke eenheden G (in jouw geval dus f) gedefinieerd is. In het normale (mkgs, SI) stelsel (waarbij je dus rekent in meters en kilogrammen) geldt:
gravitational constant = 6.67300 * 10-11 m3 kg-1 s-2
(bron)
Reageren

Regels voor berichten