Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2004, 19:30
Verwijderd
hoi!
Ik snap niet hoe het kan dat de kop van een longitudinale golf een verdunning kan zijn..? Hoe kan die kop dan in beweging worden gebracht als ie niet aangeraakt wordt?
voor een voorbeeld van wat ik bedoel: http://vak-nat.feo.hvu.nl/simulaties...u/Lwave01.html
Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2004, 20:47
Verwijderd
Bij een golfbeweging treedt ieder object dat door de golf in trilling wordt gebracht op als puntvorminge bron. (principe van Huygens)

Bedoel je dit... of?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 14:20
Verwijderd
nee, dit zegt me vrij weinig. Ik snap iig wel dat een deeltje energie krijgt zodat ie beweegt en dan zelf eigenlijk weer bron is omdat ie energie overdraagt.

Ik snap gewoon niet hoe d'r een verdunning op kop kan staan
Als er dus geen verdunning maar een verdikking op kop staat krijg je dit:

Code:
  |  |  |  |  |  |  |  | 
     || |  |  |  |  |  |  
  |     || |  |  |  |  | 
|    |     || |  |  |  |
  ||    |    ||  |  |  |
Beter kan ik 't niet tekenen... Maar dit vind ik dus logisch: deeltje 1 'tikt' 2 aan en gaat weer terug. 2 gaat naar 3 en tikt die aan en gaat weer terug.

Maar als er een verdunning op kop staat wordt deeltje 3 dus niet aangetikt, want dan zou er een verdunning zijn. Hoe komt deeltje 3 dan in beweging??

(sorry duidelijk kan ik niet )
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 14:38
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Dan krijg je gewoon net hetzelfde hoor. Eerst worden de linkse deeltjes weggetrokken en daarna losgelaten waardoor ze terugschieten naar hun evenwichtspositie. Door hun eigen traagheid (massa dus) schieten ze voorbij hun evenwichtspositie en botsen ze tegen de volgende deeltjes, en zo krijg je dan je golf.

Code:
     |      |      |      |
|           |      |      |
     |      |      |      |
            ||     |      |
     |             ||     |
|           |             ||
Een golf bestaat uit gebieden met een hogere dichtheid en een lagere dichtheid. Als je duwt, begint je golf met een hogere dichtheid, trek je dan begint je golf met een lagere dichtheid.

Probeer het te vergelijken met dat je met een plankje in een bad water speelt. Als je duwt, krijg je voor je plankje veeel water waardoor het water hoger is als in de rest van het bad. Trek je nu je plankje naar achter, dan krijg je vooraan minder water dan in de rest van het bad. En als je deze bewegingen herhaalt, krijg je golven.
Pas op, golven in water zijn geen longitudinale golven eh !!! Maar zo kan je het je misschien wel beter voorstellen.

Laatst gewijzigd op 14-06-2004 om 14:43.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 20:10
Verwijderd
Maar zo heb je nog steeds een verdichting die voorop gaat? (behalve helemaaal aan het begin idd)
Maar ik wil altijd een verdunning voorop zien
En dat wil maar niet lukken nee

En dan doel ik op dit citaat (en op het applet):
"er is in figuur 1.51 sprake van een lopende longitudinale golf waarbij een verdichting voorop gaat. (hoe zou je ervaar kunnen zorgen dat een verdunning voorop gaat?) "

En ze zijn niet zo aardig om het antwoord ook te geven
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 18:05
Verwijderd
Ik heb 't nog ff aan m'n natuurkundeleraar gevraagd toen 'k hem weer zag, en hij maakte ook een beeldige tekening voor me waar achteraf gezien volgens mij geen biet van klopte. Maar nu denk ik er wel uit te zijn hoe het wel moet :

Code:
     |      |      |      |      |      |
|           |      |      |      |      |
     ||            |      |      |      |
            |||           |      |      |
     |             |||           |      |
|           |             |||           |
Maar jouw uitleg en die van m'n leraar hebben toch wel geholpen, want de uitleg klopte . De tekening alleen niet.
Jammer alleen is dat m'n leraar vast niet zoiets op het proefwerk zal vragen als hij 't zelf niet eens kan Maar ik ben er iig achter

En mocht deze tekening toch nog niet kloppen dan hoor ik het ook graag
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 15:11
blablalou
blablalou is offline
hallo M..2,

Ga naar...

http://home.hetnet.nl/~alchemilab/
en haal op HUYGENS.EXE

...Dan kun je in je eigen snelheid het gedrag van een lopende of staande golf bekijken naar keuze TRANS of LONG
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten