De belangrijkste adviezen zijn al gegeven, het hele geval is dat je moet leren gestructureerd te werken en je niet moet laten verrassen door een overvloed aan informatie.
Ik heb hier een behoorlijk standaard aanpak-lijstje
Een aanpak die (globaal) voor de meeste problemen werkt:
-Begrijp de vraag goed, en probeer hem te specificeren
Als gevraagd wordt naar een snelheid, begin dan met
v=?
of v=s*t =?
-Maak een tekening/schema met alleen de belangrijke zaken voor het probleem (er kunnen meerdere tekeningen nodig zijn)
-Werk gestructureerd naar een antwoord. Dit kan op de volgende manieren
*grafisch (soms)
*Systematisch (alles uitschrijven en botweg doorrekenen, werkt echt vrijwel altijd)
*Slim (werkt als je inzicht of soms veel geluk hebt)
Onthoud dat een opgave altijd te maken is. Er staan nooit te weinig gegevens, vaak staan er teveel gegevens.
Vaak is het handig om met variabelen te werken. Je maakt minder snel een fout en je antwoord is makkelijker verifieerbaar. (scheelt vaak voor je cijfer)
Als je zo met variabelen werkt is je probleem ook makkelijker op te delen in deelpronlemen, om ze aan het einde samen te voegen en dan pas waarden in te vullen.
Dit wordt op het VWO steeds minder aangeleerd, met als gevolg dat men minder goed inzicht krijgt in formules en met variabelen/uitdrukkingen om kan gaan....
-Verifieer je antwoord.
*Kijk of het een antwoord is op de vraag
*Kijk of de dimensies (eenheden) kloppen. (is vaak doorslaggevend)
*Extrema-test voor je formule (voordat je waarden hebt ingevoerd): Voer 0 of oneindig in en kijk of het antwoord kan kloppen.
Punt 1-3 kun je altijd toepassen, punt 4 is voor extra zekerheid.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, en veel succes met natuurkunde
|