Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-02-2002, 21:46
Stinger
Stinger is offline
Hallo allemaal,

ik ben nu 17 jaar, en toen ik een jaar of 10 was werd bij mij ontdekt dat ik een lui oog had, dit houd dus in dat ik met 1 oog minder zie dan met het andere. Nu ben ik al een aantal jaar niet meer bij de oogarts geweest, en ik draag ook geen bril of lenzen meer. Toch wil ik binnekort weer eens naar de oogarts gaan, om te kijken hoe het er nu voor staat, want mijn gezichtsvermogen in mijn rechteroog is wel afgenomen geloof ik.
Maar ik wil dus geen bril of lenzen meer dragen, en ik kan me heel vaag iets herrineren dat mijn oogarts een aantal jaar geleden het had over een operatie of laser behandeling.
Heeft iemand nog meer last van een lui oog, en weet iemand misschien meer af van een eventuele behandeling hieraan?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 26-02-2002, 10:20
marloesje
marloesje is offline
Hoi!
Ik ben, toen ik 6 jaar was, geopereerd aan een lui oog. Ze hebben het spiertje wat aan de zijkant van je oog zit, ingekort. Hierdoor kan je oog minder snel lui worden. Ik was zelf heel klein en kan me er weinig van herinneren. Wel draag ik al mn hele leven een bril (tot groep 8) en daarna lenzen. Ik ben ook al jaren niet meer naar de oogarts geweest, maar waarschijnlijk moet ik altijd lenzen blijven dragen, zo zegt de opticien.
Als ik jou was zou ik er wel wat aan laten doen, anders wordt je oog nog slechter. En als je eenmaal aan lenzen gewend bent, heb je daar ook geen last meer van.
succes!xxx
Met citaat reageren
Oud 26-02-2002, 12:38
Stinger
Stinger is offline
dankjewel voor je reactie!!

Ik vraag me alleen af of zo'n operatie nog wel zin heeft op een wat oudere leeftijd, want ik de kinderjaren kan er inderdaad nog wel wat aan gedaan worden, en ik hoop dat dat nu nog steeds kan. Ik dacht alleen dat als je zo'n operatie liet doen, en hij was geslaagd, dat je dan ook geen bril of lenzen meer hoeft te hebben, maar dat is dus niet altijd zo.
Ik zal 't binnekort allemaal even navragen bij de oogarts!
Met citaat reageren
Oud 26-02-2002, 14:46
Verwijderd
Ik had ook een lui-oog, had omdat het na een tijdje weer weggaat. Bij jonge kinderen zie je wel eens een pleister over een oog geplakt, ze plakken dan het goede oog af zodat het luie oog zich moet inspannen en dus zo geneest.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2002, 18:23
CleoWoman
CleoWoman is offline
Vroeger toen ik 4/5 jaar was had ik ook een lui oog toen had ik ook van die pleisters geloof ik. Ik denk dat je nu lenzen of een bril moet tenminste dat kwam er bij mij uiteindelijk van. Maar eerlijk gezegd weet ik niet precies of dat aan dat luie ook lag. Maar waarom zou je het erg vinden als je als je nu nog aan een bril of lenzen moet? Een bril kan heel leuk staan en lenzen die zie je niet eens!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 08:21
crazy_ ella
crazy_ ella is offline
ik heb vroeger met een pleister om me linker oog gelopen en nu kan ik wel goed zien.
ik heb geen bril maar me ogen werken niet supergoed samen en een bril helpt daar niet voor.
ik heb als ik moe ben dat me oog wel eens wegdraait.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 08:28
miro
miro is offline
Ik heb vroeger last gehad van een lui oog, ik ben dr toen aan geopereerd maar dat was mislukt. Ik ben gestopt met mn bril te dragen (droeg m al vanaf mn 3e en dat was ongeveer toen ik 10 was) ik wou m absoluut niet meer op. Toch maar besloten om na een of twee jaar mn ogen nog eens te laten controleren. Mn ogen waren vooruit gegaan! van +4 naar +0,5. Dus dankzij mn bril niet te dragen waren ze vooruit gegaan.

Dat wil niet zeggen dat dat bij jou natuurlijk ook is, ik moet nou waarschijnklijk ook een bril weer gaan dragen voor achter de pc, maar ja beter als de hele tijd een bril. Een laserbehandeling is trouwens erg risicovol en daar moet je goed over nadenken voordat je zoiets doet.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 10:11
Verwijderd
ik heb vroeger ook een lui oog gehad. Van m'n 4e tot m'n 12e heb ik een bril gehad, en toen was ik er volgens de oogarts overheen gegroeid, dus nu heb ik geen bril of lenzen meer....
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 10:35
Smash
Smash is offline
Ik vraag me af hoe het is afgelopen bij de oogarts,
kzit ongeveer in de zelfde situatie als stinger en moet er eigenlijk ook wel een keer wat aan laten doen

Greetz,
SMASH

Citaat:
Stinger schreef:
Hallo allemaal,

ik ben nu 17 jaar, en toen ik een jaar of 10 was werd bij mij ontdekt dat ik een lui oog had, dit houd dus in dat ik met 1 oog minder zie dan met het andere. Nu ben ik al een aantal jaar niet meer bij de oogarts geweest, en ik draag ook geen bril of lenzen meer. Toch wil ik binnekort weer eens naar de oogarts gaan, om te kijken hoe het er nu voor staat, want mijn gezichtsvermogen in mijn rechteroog is wel afgenomen geloof ik.
Maar ik wil dus geen bril of lenzen meer dragen, en ik kan me heel vaag iets herrineren dat mijn oogarts een aantal jaar geleden het had over een operatie of laser behandeling.
Heeft iemand nog meer last van een lui oog, en weet iemand misschien meer af van een eventuele behandeling hieraan?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 14:46
Jenseltjuh
Jenseltjuh is offline
keb ook een lui oog...vroeger had ik ook van die pleisters maar ik kan niet echt zeggen dat dat geholpen heeft...ik kijk nog steeds veel meer met mijn linkeroog en zie zo mijn neus aan 1 kant zeg maar

Ik draag ook een bril omdat ik slecht zie, maar dat helpt nix tegen mijn luie oog. Maar ik heb er niet echt problemen mee, ik ben er eigenlijk wel aan gewend omdat ik mijn hele leven al door 1 oog kijk

Het komt dus ook niet in me op om me te laten opereren...
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 14:49
Smash
Smash is offline
Citaat:
Jenseltjuh schreef:
Het komt dus ook niet in me op om me te laten opereren...
heb jij er dan bijvoorbeeld geen last van met fietsen ofzo dat je mensen niet goed aan ziet komen vanuit je rechteroog hoek ?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 14:51
Jenseltjuh
Jenseltjuh is offline
Citaat:
Smash schreef:

heb jij er dan bijvoorbeeld geen last van met fietsen ofzo dat je mensen niet goed aan ziet komen vanuit je rechteroog hoek ?
um...nee is met nog nooit opgevallen maar omdat ik het al zo lang heb, heb ik mezelf volgens mij aangeleerd om mijn hoofd te draaien ofzo...

keb er 's avonds wel eens last van dat ik dan veel minder zie en ook geen diepte zie maar dat is ook het enige.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 15:02
Markiex
Markiex is offline
Een echt lui oog is volgens mij alleen maar te corrigeren voor het 6e levensjaar. Daarna heeft het weinig zin meer. Dit komt omdat de hersenschors (visuele cortex, jaja) waar de visuele informatie van het luie oog terechtkomt na ong. 6 jaar niet meer te beïnvloeden is. M.a.w. na 6 jaar kan je de "luie hersenschors" niet meer activeren.
Als je voor je 6e jaar je luie oog flink stimuleert, door het afplakken van je goede oog bijvoorbeeld, dan kan je vaak nog wel je luie oog "activeren".
Mocht je pas op je 10e jaar wat aan je luie oog willen doen, dan heeft dus weinig zin meer maar, omdat je dan al heel je leven door een oog kijkt ben je zodanig aangepast dat je wel diepte kan zien. Nadeel is wel dat je nog maar een goed oog hebt, en die wil je niet kwijtraken!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 15:03
Jenseltjuh
Jenseltjuh is offline
Citaat:
Markiex schreef:

Als je voor je 6e jaar je luie oog flink stimuleert, door het afplakken van je goede oog bijvoorbeeld, dan kan je vaak nog wel je luie oog "activeren".
dat deden ze dus bij mij...van me 3de tot mijn 6de...maar t heeft nix geholpen
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 15:04
Smash
Smash is offline
Tjah,
maar als je dat oog kwijt raakt dan lijkt het mij dat het andere oog dan weer de boel over neemt om dat het oog dat "weg" is dan niet meer overheersent is,

En met behulp van een operatie of laser behandeling is het dan ook onmogelijk ?

Citaat:
Markiex schreef:
Een echt lui oog is volgens mij alleen maar te corrigeren voor het 6e levensjaar. Daarna heeft het weinig zin meer. Dit komt omdat de hersenschors (visuele cortex, jaja) waar de visuele informatie van het luie oog terechtkomt na ong. 6 jaar niet meer te beïnvloeden is. M.a.w. na 6 jaar kan je de "luie hersenschors" niet meer activeren.
Mocht je pas op je 10e jaar wat aan je luie oog willen doen, dan heeft dus weinig zin meer maar, omdat je dan al heel je leven door een oog kijkt ben je zodanig aangepast dat je wel diepte kan zien. Nadeel is wel dat je nog maar een goed oog hebt, en die wil je niet kwijtraken!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 15:33
Verwijderd
Citaat:
Smash schreef:
Tjah,
maar als je dat oog kwijt raakt dan lijkt het mij dat het andere oog dan weer de boel over neemt om dat het oog dat "weg" is dan niet meer overheersent is,

'k heb er toevallig 't laatst iets over gelezen voor bio.
zie hier: http://www.ziekenhuis.nl/ziektebeelden/77.html
daar staat dus dat het wel kan op oudere leeftijd, maar dat het eraan ligt in hoeverre je ogen zijn aangepast aan 't scheelzien...
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 15:34
Snufje
Snufje is offline
Er is bij jou volgens mij geen sprake meer van een Lui oog. Je ogen zijn beide helemaal ontwikkeld. Ik denk dat je gewoon slechtere ogen hebt gekregen, wat daar neits mee te maken heeft. Een laserbehandeling is mogelijk, maar dat is heel erg duur en wordt niet vergoed door het ziekenfonds (de zwolsche algemene is de enige die het vergoed..). Een kennis van mij heeft het gedaan en het heeft gewerkt. Toch zouik het afraden omdat nog niet echt goed bekend is wat de gevolgen op lange termijn zullen zijn.. Wat is er trouwens mis met lenzen?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 16:39
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
Smash schreef:
Tjah,

Helaas ga je niet beter uit je luie oog zien als je op je 20ste je goede oog kwijtraakt. Je zal, doordat je meer uit dat slechte oog kijkt, wel ietsjes beter de structuren zien enzo (ook soort van gewenning denk ik dan, maar lezen ho maar!
Volgens mij is er op oudere leeftijd niks meer te doen aan een lui dmw een operatie of laser, mocht dat wel zo zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 16:45
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
marianne22 schreef:

'k heb er toevallig 't laatst iets over gelezen voor bio.
zie hier: http://www.ziekenhuis.nl/ziektebeelden/77.html
daar staat dus dat het wel kan op oudere leeftijd, maar dat het eraan ligt in hoeverre je ogen zijn aangepast aan 't scheelzien...
Scheelzien en een lui oog zijn twee vershillende dingen. Als je op zeer jonge leeftijd met een oog scheel kijkt kan het beeld van dat ene oog onderdrukt worden waardoor dus de hersenschors zich niet optimaal ontwikkelt, wat dus tot een lui oog kan leiden. Dit moet dus voor je zesde gecorrigeerd worden.
Als je probleem scheelkijken is (dus zonder lui oog, beide ogen afzonderlijk kunnen dus goed zien maar ze zijn als het ware niet goed op elkaar afgestemd) dan kan dat idd op latere leeftijd wel gecorrigeerd worden, als dat wenselijk is, dmw. een oogspiercorrectie.
Dit stond overigens ook gewoon op die pagina die je in berichtje vermeldde
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 18:23
Smash
Smash is offline
dus de conclusie is dat er aan een verwaarloosd lui oog op latere leeftijd (ik 17 duz) nix meer aan te doen is om (gedeeltelijk) te herstellen??

En hoeveel heb je aan een bril/lenzen om het slechte oog te verbeteren? helpt dat 100%?

Me luie oog is nog maar iets van 30% van me totale gezichtsveld als ik recht vooruit kijk, en in dat gedeelte zie ik erg slecht, vooral als ik er gefocused ben op het goeie overheersende oog, bijvoorbeeld met hard fietsen, zou daar nog wat aan te doen zijn?

Greetz,
SMASH

Laatst gewijzigd op 24-05-2002 om 18:30.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 20:32
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
Smash schreef:
dus de conclusie is dat er aan een verwaarloosd lui oog op latere leeftijd (ik 17 duz) nix meer aan te doen is om (gedeeltelijk) te herstellen??

En hoeveel heb je aan een bril/lenzen om het slechte oog te verbeteren? helpt dat 100%?

Me luie oog is nog maar iets van 30% van me totale gezichtsveld als ik recht vooruit kijk, en in dat gedeelte zie ik erg slecht, vooral als ik er gefocused ben op het goeie overheersende oog, bijvoorbeeld met hard fietsen, zou daar nog wat aan te doen zijn?

Greetz,
SMASH
Bij een echt lui oog valt er volgens mij idd weinig meer aan te doen. Een lens of een bril zal ook niet helpen, want die helpen alleen als bijv. je oogbol wat te lang of te kort is en daardoor dus wat minder scherp ziet, dit is overigens vrij veel voorkomend aangezien een boel mensen brillen/lenzen dragen.

Maar jij schrijft dat je een verminderd gezichtsveld hebt, "dat je niks ziet aankomen vanuit je ooghoek", dit is heel wat anders dan een lui oog lijkt me, want daarmee heb je normaal gesproken wel een normaal gezichtsveld. Laat het gewoon eens door een huis/oogarts nakijken, die kunnen je vast meer vertellen over wat er nu precies aan de hand is.

groet terug
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 21:12
Smash
Smash is offline
Citaat:
Markiex schreef:

Maar jij schrijft dat je een verminderd gezichtsveld hebt, "dat je niks ziet aankomen vanuit je ooghoek", dit is heel wat anders dan een lui oog lijkt me, want daarmee heb je normaal gesproken wel een normaal gezichtsveld.
me gezichtsveld is wel even groot alleen me niet luie oog neemt 70 procent van me gezichtsveld in, en die andere 30 door me luie oog, en wat ik bedoelde over niets ziet aankomen is dat ik in een gespannen situatie echt geconsentreert ben op me goeie oog, das dat m'n slechte luie oog minder aandacht krijgt. dus dat me met dat oog minder snel dingen opvallen in zo'n situatie.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 06:29
Markiex
Markiex is offline
Ow ok, dacht ff dat je met een slecht gezichtsveld had PER oog. Dat kan nl. heel andere oorzaken hebben. Het is idd logisch dat je meer uit je goeie oog ziet en dus bijv. dingen van links (luie oog) niet zo goed ziet aankomen, velen passen zich hier aan aan door hun hoofd wat vaker te draaien. Maar ik blijf erbij dat je beter even naar de huis/oog arts kunt gaan om je problemen te bespreken.
Succes ermee!
Oud 25-05-2002, 11:44
Smash
Smash is offline
Dank u voor deze antwoorden mensen
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 15:53
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
Smash schreef:
Dank u voor deze antwoorden mensen