Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Nee, ik ben nu gewoon lekker spiritueel bezig op mijn eigen manier ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Heks ben je als je veel bezig met de natuur, gelooft dat de Natuur een heilig Iets in zich draagt (dit kan je natuurlijk ook anders noemen, maar het is niet zo sterk gepersonificeerd als in de Wicca, nl. God en Godin). Dat zijn de hoofdlijnen in mijn ogen. Kijk, je kan best dingen overnemen uit andere religies, als ze verenigbaar zijn en als je je genoeg hebt verdiept in het oorspronkelijke geloofssysteem, maar dan ben je in mijn ogen niet meer 'Wiccan' of 'heks'. Dan ben je iemand die zich bezig houd met spiritualiteit (waar ik mijzelf overigens ook bij indeel). Voor het geval dat er mensen zijn die een gruwelijke behoefte hebben aan het in een hokje zitten; spiritualiteit is ook een hokje, zij het een heel wat ruimer hokje dan Wicca of hekserij. Nog even over de verenigbaarheid van dingen uit verschillende geloofssystemen. Hiermee bedoel ik dat je bijvoorbeeld niet het Christendom en Wicca kan combineren. Bij Wicca geloof je in een God en een Godin en bij het Christendom geloof je in het bestaan van één God, waar geen andere goden/godinnen naast kunnen bestaan. Dit is even een heel simpel voorbeeld van iets wat niet kan. Voordat iemand mij gaat vertellen dat mensen Christendom en Wicca niet willen verenigen; het is toch echt zo. Ik waar ook nog op een ander forum rond, war de vraag kwam hoe beide religies te verenigen waren (in mijn ogen geheel niet). Over het verdiepen. Daarmee doel ik er op dat je moet kijken naar de context waar je iets uithaalt, je moet weten hoe de mensen die volledig gebruik maken van het andere geloofssysteem er gebruik van maken en dat moet je op een kloppende manier in jouw eigen geloof integreren. (Nu ga ik even een voorbeeld van een ander forumlid aanhalen); Als je ervoor kiest om Dionysos te gaan vereren (inwisselbaarheid van goden/godinnen ga ik niet over beginnen) en je doet dat alleen om zijn eigenschappen, denk je er dan wel aan dat hij ook vrouwen hun eigen mannen liet verscheuren en dat hij complete dorpen verwoeste. Bovendien moet je niet vergeten dat men in het oorspronkelijke geloofssysteem van mening was dat je alle goden tevreden moest houden en niet maar één. Daarvoor zul je dus een passende oplossing moeten vinden. Let wel dat dit alleen mijn visie is op het hele gebeuren en hoe het in mijn ogen is. Daar mag je het best mee oneens zijn. Ik vraag jullie niet spontaan dit allemaal aan te nemen, maar om het simpelweg eens in overweging te nemen. Zo, dat vind ik wel weer genoeg betoog, op deze tijd.
|
Verwijderd
|
Wicca en hekserij is absoluut niet hetzelfde. Zie ten 1e al betoog Guinevere, ten 2e is wicca wel hekserij maar hekserij hoeft geen wicca te zijn. Wicca is een stroming binnen de hekserij. Hekserij is een natuurreligie waarbinnen een aantal stromingen vallen: paganisme, wicca, sjamanisme, druïdisme enz...
Zelf ben ik een solitaire eclectische heks met sjamanistische invloeden. Mijn heksennaam is Falah, Chickasaw voor kraai. Daar kan ik nog een heel verhaal over vertellen, maar daar heb ik ff geen zin in (het is net uit met mijn vriend dus...). Ik kan je iig een heel gezellig forum aanraden: op www.verdani.nl, een vriendin van mij heeft het opgericht. En voor de rest heb ik geen zin meer, sorry, ander keertje. |
![]() |
||
Citaat:
Ik weet niet welk beeld jij hebt van hekserij, Astuanax, maar je moet je er niets bij voorstellen in de trant van Charmed. Je kan niet met vuurballen gaan gooien en demonen komen ook niet om de 20 minuten je huis binnen gewandeld die je met het zeggen van een paar woorden vermoord. Hekserij heeft daar niets mee van doen, het is dus dat je veel bezig bent met de natuur en de krachten die in de natuur heersen.
||
Citaat:
![]() Het boek van Minerva is nogal oppervlakkig in mijn ogen. Om aan informatie te komen is één ding heel belangrijk: lezen, lezen en nog een lezen. Een heksennaam kun je krijgen door meditatie, of je voelt je verbonden door een bepaalde God/Godin, boom, ander persoon. Meestal 'voel' je wanneer een naam geschikt is voor je. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Ik bedoel ken die subcultuur wel maar waar houden die wicca""s zich mee bezig kunnen ze dan echt toveren............. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ontopic: Ik kwam iid van die vreemde verhalen tegen toen ik met google zocht ![]() greetz aapmens
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Enquete hekserij Eline93 | 15 | 12-02-2010 22:31 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
[Enquête] christenen, want denken jullie over hekserij? Flijn | 38 | 21-05-2009 14:34 | |
Mening over moderne hekserij. Mítss | 136 | 10-03-2007 18:06 | |
Hekserij Moonlight fairy | 65 | 08-12-2004 15:18 | |
Enquete heksen en hekserij LadyOfDarkness | 1 | 17-11-2003 15:52 | |
Heksen en hekserij LadyOfDarkness | 0 | 17-11-2003 11:27 |