Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-06-2004, 21:12
metalfreakske
metalfreakske is offline
Zijn er hier mensjes die zich met wicca of hekserij bezig houden? Ben nog niet zo lang een praktiserend heks en probeer zoveel mogelijk informatie te zoeken hierover.
Kan iemand mij hierbij helpen? Wat vinden jullie hiervan? Geloven jullie erin?

*blessed be*

Hercate (mijn heksennaampje, mother of darkness)
Oud 18-06-2004, 21:17
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Ik heb me er ooit in verdiept, om te kijken of ik wiccan was en wat ik ermee kon... Toen ik erachter kwam dat er in de Wicca en God en een Godin is, ben ik afgehaakt. Ik ben niet zo van de Goden, zeg maar. Wel grappig: voordat ik ooit maar van wicca had gehoord had ik in mijn achterhoofd al sinds jaren een heksennaam: Isis. Hoe raar . Zo noemde ik mezelf altijd !
Oud 18-06-2004, 21:27
Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Citaat:
Puppetgirl schreef op 18-06-2004 @ 22:17 :
Ik heb me er ooit in verdiept, om te kijken of ik wiccan was en wat ik ermee kon... Toen ik erachter kwam dat er in de Wicca en God en een Godin is, ben ik afgehaakt. Ik ben niet zo van de Goden, zeg maar. Wel grappig: voordat ik ooit maar van wicca had gehoord had ik in mijn achterhoofd al sinds jaren een heksennaam: Isis. Hoe raar . Zo noemde ik mezelf altijd !
Waarom ben je dan niet gewoon als heks verder gegaan? Of ben je dat ook?
Oud 18-06-2004, 21:31
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Citaat:
Lucky Duck schreef op 18-06-2004 @ 22:27 :
Waarom ben je dan niet gewoon als heks verder gegaan? Of ben je dat ook?
]

Nee, ik ben nu gewoon lekker spiritueel bezig op mijn eigen manier . Dat is denk ik het beste voor mij: geen regels gewoon doen wat goed voelt. Ik doe wel dingen die in de wicca ook worden gedaan, maar ik voel me niet volledig wiccan/heks (want dat is hetzelfde).
Oud 18-06-2004, 22:06
steefos
steefos is offline
Citaat:
metalfreakske schreef op 18-06-2004 @ 22:12 :
Zijn er hier mensjes die zich met wicca of hekserij bezig houden? Ben nog niet zo lang een praktiserend heks en probeer zoveel mogelijk informatie te zoeken hierover.

*blessed be*

ja, ik sidhe
Oud 18-06-2004, 22:16
Guinevere03
Guinevere03 is offline
Citaat:
Puppetgirl schreef op 18-06-2004 @ 22:31 :
]

Nee, ik ben nu gewoon lekker spiritueel bezig op mijn eigen manier . Dat is denk ik het beste voor mij: geen regels gewoon doen wat goed voelt. Ik doe wel dingen die in de wicca ook worden gedaan, maar ik voel me niet volledig wiccan/heks (want dat is hetzelfde).
In mijn ogen is dat niet hetzelfde. Wiccan ben je -naar mijn maatstaven en ik weet dat een heel groot deel van de mensen die zich tegenwoordig wiccan noemen het daar niet mee eens zullen zijn- als je bent ingewijd in een coven, gelooft in het bestaan van de God en de Godin, de bijbehorende feesten viert en dat doet volgens de richtlijnen van jouw coven. Even voor de duidelijkheid; een coven is een groep mensen waarvan de HP of HPS 'les' heeft gekregen in een andere coven (en nee, je loopt niet vast bij een beginnende coven, want daar heb je dan Gardner voor (of welke oprichter van een stroming binnen de Wicca ook).

Heks ben je als je veel bezig met de natuur, gelooft dat de Natuur een heilig Iets in zich draagt (dit kan je natuurlijk ook anders noemen, maar het is niet zo sterk gepersonificeerd als in de Wicca, nl. God en Godin).

Dat zijn de hoofdlijnen in mijn ogen. Kijk, je kan best dingen overnemen uit andere religies, als ze verenigbaar zijn en als je je genoeg hebt verdiept in het oorspronkelijke geloofssysteem, maar dan ben je in mijn ogen niet meer 'Wiccan' of 'heks'. Dan ben je iemand die zich bezig houd met spiritualiteit (waar ik mijzelf overigens ook bij indeel). Voor het geval dat er mensen zijn die een gruwelijke behoefte hebben aan het in een hokje zitten; spiritualiteit is ook een hokje, zij het een heel wat ruimer hokje dan Wicca of hekserij.

Nog even over de verenigbaarheid van dingen uit verschillende geloofssystemen. Hiermee bedoel ik dat je bijvoorbeeld niet het Christendom en Wicca kan combineren. Bij Wicca geloof je in een God en een Godin en bij het Christendom geloof je in het bestaan van één God, waar geen andere goden/godinnen naast kunnen bestaan. Dit is even een heel simpel voorbeeld van iets wat niet kan. Voordat iemand mij gaat vertellen dat mensen Christendom en Wicca niet willen verenigen; het is toch echt zo. Ik waar ook nog op een ander forum rond, war de vraag kwam hoe beide religies te verenigen waren (in mijn ogen geheel niet).

Over het verdiepen. Daarmee doel ik er op dat je moet kijken naar de context waar je iets uithaalt, je moet weten hoe de mensen die volledig gebruik maken van het andere geloofssysteem er gebruik van maken en dat moet je op een kloppende manier in jouw eigen geloof integreren. (Nu ga ik even een voorbeeld van een ander forumlid aanhalen); Als je ervoor kiest om Dionysos te gaan vereren (inwisselbaarheid van goden/godinnen ga ik niet over beginnen) en je doet dat alleen om zijn eigenschappen, denk je er dan wel aan dat hij ook vrouwen hun eigen mannen liet verscheuren en dat hij complete dorpen verwoeste. Bovendien moet je niet vergeten dat men in het oorspronkelijke geloofssysteem van mening was dat je alle goden tevreden moest houden en niet maar één. Daarvoor zul je dus een passende oplossing moeten vinden.

Let wel dat dit alleen mijn visie is op het hele gebeuren en hoe het in mijn ogen is. Daar mag je het best mee oneens zijn. Ik vraag jullie niet spontaan dit allemaal aan te nemen, maar om het simpelweg eens in overweging te nemen.
Zo, dat vind ik wel weer genoeg betoog, op deze tijd.
Oud 19-06-2004, 09:21
Freule
Freule is offline
hoe komen jullie aan jullie heksennamen? En zijn er ook speciale bijeenkomsten en dergelijke?
Oud 19-06-2004, 10:29
Verwijderd
Wicca en hekserij is absoluut niet hetzelfde. Zie ten 1e al betoog Guinevere, ten 2e is wicca wel hekserij maar hekserij hoeft geen wicca te zijn. Wicca is een stroming binnen de hekserij. Hekserij is een natuurreligie waarbinnen een aantal stromingen vallen: paganisme, wicca, sjamanisme, druïdisme enz...

Zelf ben ik een solitaire eclectische heks met sjamanistische invloeden.

Mijn heksennaam is Falah, Chickasaw voor kraai. Daar kan ik nog een heel verhaal over vertellen, maar daar heb ik ff geen zin in (het is net uit met mijn vriend dus...).

Ik kan je iig een heel gezellig forum aanraden: op www.verdani.nl, een vriendin van mij heeft het opgericht. En voor de rest heb ik geen zin meer, sorry, ander keertje.
Oud 19-06-2004, 20:36
Verwijderd
ik verdiep me er wel in
maar ik weet geen coven hier in de buurt en mijn andere vriendinnen die ook in wicca verdiepen die wonen 6 km verderop
helaas

ik hbe zeker weten respect voor alles
maar ik vind niet dat ik de feesten alleen kan vieren

mijn gedachten zijn er zeker naar
ik steek ook altijd ff een kaarsje aan bij 1 van de jaarfeesten
Oud 19-06-2004, 21:05
Guinevere03
Guinevere03 is offline
Even een aanvulling op mijn betoog over het verschil tussen wicca en hekserij; je kan ook solitair Wicca practiseren, maar dan heb je dus wel enige onderwijs ontvangen van een ingewijde wiccan.
Bovendien gooi ik er dan ook maar een meteen een waarschuwing tegenaan dat je mensen die veel geld vragen voor de opleiding dan wel inwijding niet moet vertrouwen. Bij Alexandrians -is mij vandaag vertelt door een van hen- mag je zelfs geen geld vragen, bij Gardnerians mag je een kleine vergoeding vragen (en nee, dat gaat niet in natura, gewoon met geld). Hoe het bij de andere stromingen zit, weet ik niet.

Verder was ik vergeten dat te melden wat Mutant hier vlak boven nog vertelde; Wicca is hekserij, maar hekserij is niet per definitie Wicca.
Oud 19-06-2004, 22:29
Astuanax
Astuanax is offline
Hekserij lijkt me wel cool, maar 'spooky' net een of andere sekte...
Oud 20-06-2004, 09:11
Guinevere03
Guinevere03 is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 19-06-2004 @ 23:29 :
Hekserij lijkt me wel cool, maar 'spooky' net een of andere sekte...
Hekserij is geen sekte. Heksen zijn gewoon veel bezig met de natuur en dan vaak in de vorm van kruiden, wierook enzovoorts. Tegenwoordig zie je ook steeds vaker dat heksen aan reiki doen of werken met chakra's. Dat is het werken met bepaalde energieën die in en om je lichaam zijn.
Ik weet niet welk beeld jij hebt van hekserij, Astuanax, maar je moet je er niets bij voorstellen in de trant van Charmed. Je kan niet met vuurballen gaan gooien en demonen komen ook niet om de 20 minuten je huis binnen gewandeld die je met het zeggen van een paar woorden vermoord. Hekserij heeft daar niets mee van doen, het is dus dat je veel bezig bent met de natuur en de krachten die in de natuur heersen.
Oud 20-06-2004, 20:30
Phoebe Aileen
Phoebe Aileen is offline
Merry Meet,

Nou hier nog een "heks of Wiccan" hoe je het noemen wilt.
Alleen ik kan mezelf na een lange tijd geen heks of wiccan meer noemen maar gewoon Pagan. Dit omdat ik gewoon eigelijk mijn eigen combinatie heb gemaakt, soort van. Mijn heksen naam is Phoebe Aileen wat betekent Maangodin Licht, de betekenis voor mezelf ga ik niet uitleggen. Maar waarom ik dit gekozen had is omdat ik me hier het meest mee kon hoe zeg je dat indentificeren? Helaas na 5 jaar begint dit langzamer minder van me te zeggen, omdat ik niet meer speciaal met wicca bezig ben ofzo. Als je enigsinds informatie wil over Wicca/hekserij en de andere stromingen binnen in het paganisme, of ookwel natuurreligies..zoek dan eens op Phoebe's Wiccan Thoughts..mijn site...ik hoop dat je daar een beetje wijs uit kan worden. Overigens, ben ik niet ingewijd en ben ik een eclectrische solitaire heks.. als ik me onder dat kopje mag laten vallen..

Nouja genoeg gedoe over mij, misschien als de mensen hier echt informatie willen hebben, gewoon lekker mogen surfen op het internet, en boeken kunnen gaan lezen, en dan je eigen weggetje er in vinden, wat vind jij belangrijk en wat niet, wat wil ik hier nou mee en hoe voel ik me hierbij.

Ik vraag me werkelijk af of iemand hier wel wat aan heeft..maarja..

Brightest Blessings.
Oud 20-06-2004, 21:07
bignielz
bignielz is offline
ik ben er wel mee bezig, ben op dit moment overal info over wicca aan het zoeken
ben nog opzoek naar een boek waar de beginselen over wicca instaan
Oud 21-06-2004, 07:52
Phoebe Aileen
Phoebe Aileen is offline
Ja uhm, ik heb heel vroeger een boek gelezen van Minevra- bezems en Pentagrammen, dat is opzich wel een goed boek als je de beginselen wilt weten, tis een heel makkelijk boek en eigelijk een beetje voor beginners naar mijn mening. Ik weet neit of je daar wat aan hebt Ga naar de bieb of naar een boekenwinkel en kijk bij de boeken over spiritualiteit, je komt vast wel wat tegen..wat je aantrekt en denkt hey daar kan ik wel wat uit vinden..das de enige tip die ik je kan geven..opzich.

Brightest Blessings,
Oud 23-06-2004, 19:38
finger_fish
finger_fish is offline
Er is 1 heel goed boek (zijn er natuurlijk wel meer maar aan deze had ik het meest)... staat alles in.. is eigenlijk een soort werkboek... " hekserij zonder geheimen" door Raymond Buckland staat echt vanalles in..ook over hoe je je heksennaam moet kiezen....echt heeel gaaf boek... dat boek is echt een aanrader
Oud 25-06-2004, 20:53
goddezzz
goddezzz is offline
Citaat:
finger_fish schreef op 23-06-2004 @ 20:38 :
Er is 1 heel goed boek (zijn er natuurlijk wel meer maar aan deze had ik het meest)... staat alles in.. is eigenlijk een soort werkboek... " hekserij zonder geheimen" door Raymond Buckland staat echt vanalles in..ook over hoe je je heksennaam moet kiezen....echt heeel gaaf boek... dat boek is echt een aanrader
Een goed boek inderdaad, maar wel heel covengericht zeg maar. Niet echt geweldig als je solidair bent, maar evengoed een aanrader
Het boek van Minerva is nogal oppervlakkig in mijn ogen. Om aan informatie te komen is één ding heel belangrijk: lezen, lezen en nog een lezen.
Een heksennaam kun je krijgen door meditatie, of je voelt je verbonden door een bepaalde God/Godin, boom, ander persoon. Meestal 'voel' je wanneer een naam geschikt is voor je.
Oud 25-06-2004, 21:35
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
goddezzz schreef op 25-06-2004 @ 21:53 :

Het boek van Minerva is nogal oppervlakkig in mijn ogen. Om aan informatie te komen is één ding heel belangrijk: lezen, lezen en nog een lezen.
Nog een aanrader: zoek anderen en organiseer met hen een soort meeting waarin je ervaringen en visies uit kan wisselen, zowel beginnenden als ver gevorderden. Leer je vaak meer van dat van lezen omdat je bij het lezen van boeken vaak de neiging hebt om delen over te slaan die wel degelijk van belang zijn. In de ervaringen en visies van anderen komen die delen vaak alsnog aan bod, maar vaak op een ietwat meer interessante manier.
Oud 25-06-2004, 23:13
Paulo Nuñez
Paulo Nuñez is offline
Citaat:
metalfreakske schreef op 18-06-2004 @ 22:12 :

*blessed be*

ok waar in geloven dat er mensen die zich raar kleden??
Ik bedoel ken die subcultuur wel maar waar houden die wicca""s zich mee bezig kunnen ze dan echt toveren.............
Oud 25-06-2004, 23:51
Upke
Upke is offline
Citaat:
ziekegeest666 schreef op 26-06-2004 @ 00:13 :
ok waar in geloven dat er mensen die zich raar kleden??
Ik bedoel ken die subcultuur wel maar waar houden die wicca""s zich mee bezig kunnen ze dan echt toveren.............
Jij en 19 jaar?????? Volgens mij was je pas nog 16!!!!!! Jonge de leeftijd maakt niet uit, als je serieus wil worden genomen moet je gewoon serieus reageren. Niet je leeftijd verhogen.
Oud 25-06-2004, 23:53
Ithilwen
Ithilwen is offline
Ik ben zelf al een jaar of 5 heks en bezig met hekserij en geretateerde onderwerpen.
Het beste advies dat ik je kan geven is LEES zoveel mogelijk, van zoveel mogelijk verschillende schrijvers(meestal kom je dan toch uit bij engelse schrijvers, want nederlandse boeken zijn meestal van die 'meer van hetzelfde' boeken, de engelse zijn meestal uitgebreider), vorm daarna je eigen mening over bijv. de Goden en andere onderwerpen en vind voor jezelf uit hoe je over dingen dekt, waar je het wel en niet mee eens bent enzo. Probeer ook gewoon dingen uit, mediteren, visualiseren, cirkel trekken, gewoon proberen, en wees voorla niet bang zijn dat er iets misgaat, want er kan echt niet veel misgaan hoor
Oud 26-06-2004, 20:33
metallica
metallica is offline
Ik ben er wel mee bezig ja. Op het moment meer met muziek, maar dit blijft er toch ook en tis geen bevlieging zoals mijn ouders denken. Ga misschien zelfs in leer bij iemand
Oud 27-06-2004, 13:58
Phoebe Aileen
Phoebe Aileen is offline
Nog even over boeken, de boeken van Scott Cunningham zijn in mijn ogen erg informatief.
Ook heb ik een boek gelezen van Philip Carr-Gomm, met de titel "de magie van heksen en druiden". Erg informatief boek. En ik sluit me inderdaad aan bij de tip. veel lezen. Alleen is het naar mijn idee ook belangrijk dat je niet alles klakkeloos overneemt uit een boek, maar zelf je pad gaat vormen. Dus ik sluit me helemaal aan Ithilwen. Ga dingen uitproberen, en verbreed je kennis

Brightest Blessings.
Oud 29-06-2004, 10:40
aapmens
aapmens is offline
Ik ken wel een paar mensen die wiccan zijn ( of weet ik het, iets in die richting ) maar die komen er niet echt voor uit, terwijl ze wel beweren er echt mee bezig te zijn,

Is dat bij alle wiccan e.d.
en zo ja, waarom eiglijk ?

greetz

nieuwsgierige
aapmens
Oud 29-06-2004, 10:50
Ithilwen
Ithilwen is offline
Ik denk dat dat vooral aan de omgeving ligt. Ik heb het ook een jaar of 2/3 'verborgen' gehouden, omdat ik wist dat m'n moeder het er niet mee eens zou zijn dat ik heks ben. Nu weet ze het wel een ze laat me mijn gang gaan.
Als je omgeving openstaat voor hekserij e.d. dan denk ik dat je er eerder eerlijk voor uitkomt, dan wanneer je telkens negatieve opmerkingen naar je hoofd geslingerd krijgt.
Dus ik denk niet dat iedereen er niet eerlijk voor uitkomt.
Oud 29-06-2004, 10:55
aapmens
aapmens is offline
zo-iets dacht ik al, maar ik wist niet of daar mischien een regeltje ofzo aan verbonden was

--( aapmens )--
Oud 30-06-2004, 17:13
Guinevere03
Guinevere03 is offline
Er is -voor zover ik weet- geen regel binnen de Wicca of hekserij die zegt dat je je in stilte er mee moet bezig houden oid. Het stilhouden van het bezig zijn met Wicca of hekserij komt vaak voort uit het bang zijn niet geaccepteerd te worden door de rest van je omgeving. Mensen kunnen je dan wel eens raar aan gaan kijken oid, wat waarschijnlijk veroorzaakt word door het feit dat men niet precies weet wat Wicca dan wel hekserij nou eigenlijk inhoudt.
Ik denk dat de Wiccans en heksen daar zelf ook deels verantwoordelijk voor zijn. Zij durven er namelijk niet voor uit te komen wat ze nou precies zijn en doen, waardoor mensen niet weten wat het precies inhoudt. Daardoor kunnen er allerlei (onzin)verhalen ontstaan, die de Wiccan of heks in een niet al te goed daglicht zetten. Dit levert dan weer op dat mensen vreemd gaan kijken als iemand zegt dat hij/zij zich bezighoudt, waardoor men weer bang wordt om te zeggen dat hij/zij zich met een dergelijk iets bezig houdt.
Een cirkel dus die op twee plaatsen kan worden doorbroken; bij de heksen en Wiccans of bij de andere mensen. Ik ben van mening dat de heksen en Wiccans dit het beste kunnen doen door informatie te verstrekken over hun levenswijze, over dingen die ze wel doen en ook over dingen die ze vooral niet doen. Als je de andere mensen namelijk de cirkel wil laten doorbreken is de kans groot dat ze -als ze bijvoorbeeld op internet zoeken- allerlei onzin tegenkomen, waaronder die verhalen die voor de vreemde blikken hebben gezorgd. Aangezien de Wiccans en heksen het beste weten wat hun geloof inhoudt (en ook gezien het feit dat zij diegenen zijn die geaccepteerd willen worden), moeten zij dus informatie verstrekken, welke natuurlijk niet alles tot in details hoeft te behandelen, maar die wel een globaal beeld moet geven van wat je geloof inhoudt.

(en dat was weer een klein betoogje van mij)
Oud 01-07-2004, 11:14
aapmens
aapmens is offline
Citaat:
Guinevere03 schreef op 30-06-2004 @ 18:13 :
blaaterdeblaat

(en dat was weer een klein betoogje van mij)
Kun je me dat leren, haal altijd onvoldoendes als we een betoog moeten schrijven

ontopic:

Ik kwam iid van die vreemde verhalen tegen toen ik met google zocht ...

greetz

aapmens

Regels voor berichten