Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-02-2010, 19:10
Eline93
Eline93 is offline
Hee!
Ik zit in 5havo en moet om het jaar af te ronden een profielwerkstuk maken. Ik heb ervoor gekozen om het over hekserij te doen, omdat ik er nog niet zo bekend mee ben.
Omdat ik nieuwsgierig ben hoe andere mensen over heksen denken, heb ik een paar vragen, met de vraag erbij of jullie hem misschien voor mij willen invullen.
Ik zou het super vinden als jullie dat zouden doen, want dan kom ik weer wat verder met mijn werkstuk! Iedereen mag de enquete invullen, ook al heb je niks met hekserij te maken. Hoe meer verschillende meningen, hoe leuker!

1. Wat voor beeld heb je bij heksen?
2. Wat is hekserij volgens jou?
3. Hoe denk je dat hekserij is ontstaan?
4. Bestaat hekserij nu nog steeds?
5. Geloof je in hekserij?

Alvast heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-02-2010, 19:19
silentbob
silentbob is offline
1. Wat voor beeld heb je bij heksen? klassiek beeld, vrouwen met puntige neuzen met puisten erop, bezems en zwarte katten
2. Wat is hekserij volgens jou? vroeger opgeklopte volkshysterie over kruidenvrouwtjes, nu wicca
3. Hoe denk je dat hekserij is ontstaan? mensen zoeken altijd een zondebok, het excentrieke kruidenvrouwtje is dan altijd een makkelijk doelwit
4. Bestaat hekserij nu nog steeds? ja, wicca, maar ik weet er naast de naam zowat niks van af(alleen dat het geibspireerd is op de oude 'pagan'(weet ff geen goed nl woord ervoor) religies
5. Geloof je in hekserij? ja ik geloof dat er helende kruiden zijn, de middeleeuwse volksfabeltjes geloof ik niks van
Met citaat reageren
Oud 10-02-2010, 19:31
DusNiet
DusNiet is offline
1. Oude vrouw, bezemsteel etc...
2. vroeger en nu: bedrog, nu: iets gevaarlijks als j j ermee bezig houdt
3. De mensen hadden een zondebok nodig voor alles wat misging in de Middeleeuwen
4. Ja, al is het nu wl minder bekend en heeft het volgens mij een andere inhoud/doel
5. Nee!

nog suc6 met je profielwerkstuk!
Met citaat reageren
Oud 10-02-2010, 19:32
lisaaa93
lisaaa93 is offline
1. Wat voor beeld heb je bij heksen? ik denk aan vrouwen met een zwarte kat met een zwarte jurk, hoed een bezem en een dikke vette steenpuist op de neus.
2. Wat is hekserij volgens jou? vrouwen de spreuken doen en rondvliegen op een bezemsteel
3. Hoe denk je dat hekserij is ontstaan?ik denk in de middeleeuwen of najaa een hele tijd terug dat ze mensen op de brandstapel gingen zetten of iets in die richting.
4. Bestaat hekserij nu nog steeds? daar kan ik eigenlijk niet over mee praten ik ben nog nooit zo'n figuur tegen gekomen
5. Geloof je in hekserij?nou als ik eerlijk mag zijn niet ik moet het eerst zien en dan geloven (A)
Met citaat reageren
Oud 10-02-2010, 19:45
Lotte^^
Lotte^^ is offline
1. Wat voor beeld heb je bij heksen? oude vrouwen op een bezemsteel
2. Wat is hekserij volgens jou? dingen laten gebeuren die eigenlijk niet echt kunnen
3. Hoe denk je dat hekserij is ontstaan? volgens mij is het al zo oud zolang de mens bestaat. zodra er slechtere tijden zijn wordt er altijd wel een zondebok aangewezen.
4. Bestaat hekserij nu nog steeds? ja. bijvoorbeeld na 11 sept. de terroristen. iedereen was opeens bang dat er overal terroristen waren.
5. Geloof je in hekserij? nee. niet in het magische gedeelte iig.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2010, 20:19
Batave
Batave is offline
Ik denk als eerste aan Susan Smit en daarna aan mijn moederzij is ook zo'n New Age achtige heks.
Meer respect voor je omgeving en de natuur
Doordat er mensen waren die het oude germaanse geloof een revival wilde geven en daarnaast door hippies.
Jazeker, maar niet oude vrouwen die mengseltjes brouwen
Niet in het toveren enzo/
Oud 10-02-2010, 20:21
Batave
Batave is offline
Citaat:
ja, wicca, maar ik weet er naast de naam zowat niks van af(alleen dat het geibspireerd is op de oude 'pagan'(weet ff geen goed nl woord ervoor) religies
Pagan betekent gewoon heiden, maar ik denk dat je de germaanse natuurgodsdiensten bedoelt
Oud 11-02-2010, 01:37
Verwijderd
1. Enge oude vrouwen met grote neuzen en een wrat erop.
2. Een bijgeloof wat hedendaags nog steeds in stand is gehouden door onnozelheid.
3. Menselijke stupiditeit, aannames.
4. Personen die doen alsof zijn er nog genoeg, voor zover ik weet.
5. Vanzelfsprekend niet.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2010, 07:43
Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Middeleeuwse mensen die verder konden kijken dan hun neus lang was. (Met name in de geneeskunde)

Een 'heks' bestaat naar mijn mening niet meer, dat waren de ketterende medicijnvrouwen uit de middeleeuwen die niet zo zeer alles van God moesten hebben.

Zie vorige vraag?

Niet in die context, maar ik kan me voorstellen dat de mensen die tegenwoordig met Wicca en andere spirituele levensvormen bezig zijn, ook heks genoemd worden.

Ik geloof slechts in mezelf
Ik denk dus ik besta.
Oud 11-02-2010, 08:46
Minth
Minth is offline
vooral vrouwen die eenzaam in een bos wonen en vooral bezig zijn met geneeskundige kruiden en dingetjes.
hmm tja zoals bij 1, vooral dat ze bezig zijn met geneeskunde en dan vooral met allemaal kruiden etc.
vrouwen werden in de middeleeuwen nogal onbelangrijk gevonden volgens mij. dus dan gaan ze hun eigen dingen zoeken om te doen.
vast wel, alleen word het nu niet meer als hekserij gezien. er worden ng steeds allemaal kruiden en dingen gebruikt om bepaalde klachten te verhelpen.
uhmm nou, niet in het gedeelte dat ze kunnen toveren en rare magische drankjes kunnen maken en het weer kunnen veranderen om wraak te nemen op al die ellendige mensen. maar verder, waarom niet?
Oud 11-02-2010, 13:12
AzN
AzN is offline
Magere oude vrouwtjes met lange, kromme neuzen en wratten op hun gezicht die op 'n bezem kunnen vliegen en in enorme ketels met brouwsels roeren.

Is zweverigs, meer niet.

Geen flauw idee.

Nee, maar wel nog steeds mensen die geloven dat ze heksen zijn.

Nee, eigenlijk niet.
Oud 11-02-2010, 18:51
silentbob
silentbob is offline
Citaat:
Pagan betekent gewoon heiden, maar ik denk dat je de germaanse natuurgodsdiensten bedoelt
jep, maar dan niet alleen de germaanse maar ook andere natuurgodsdiensten
wist btw niet dat het heiden betekende, dacht dat het alleen als aanduiding voor natuurgodsdiensten bestond en dat het woord voor heiden gewoon alleen heathen was
Met citaat reageren
Oud 12-02-2010, 17:57
Verwijderd
Hoed, bezemsteel, grote ketel.. Beetje een standaard beeld dus.

Dingen die eigenlijk niet kunnen toch doen, zoals vliegen op een bezemsteel.

Door bijgeloof.

Nee.

Nee.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2010, 22:05
Sorry.x
Sorry.x is offline
Ik denk aan een echte sprookjesheks --> oude dame, neus met puist, vliegend op bezemstelen, zwarte katten en kookpotten met rare mengseltjes. Maar ook een vrouw met veel kruiden/medicijn kennis.
Het maken van mengseltjes die een effect hebben, die je eigenlijk niet voor kunt stellen.
Vroeger in de middeleeuwen, ze deden rare uitspraken die het volk zag als magie.
In de zin van het kennen van kruiden en het maken van genezende middelen wel, ja.
Niet op de manier van het toveren en het vliegen op bezemstelen ...
Met citaat reageren
Oud 12-02-2010, 22:25
Batave
Batave is offline
Ben ik de eerste die als eerste aan wicca denkt en daarna pas aan de middeleeuwen?
Oud 12-02-2010, 22:31
silentbob
silentbob is offline
ik dacht ook wel aan wicca, maar ik weet bijne niks van wicca
maar dacht wel het eerst aan de middeleeuwen, maar wicca was daar maar een paar seconden na
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten