Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-07-2004, 21:39
boehoe
boehoe is offline
Ik had tot nu toe nog geen ervaring met de gebreken van maxtor schijven (lees: crashes). Maar een aantal dagen geleden krijg ik een rare melding na een spontane reboot. De S.M.A.R.T. funktie van mijn harde schijf gaf aan dat er slechte sectors waren gevonden op mijn harde schijf en dat ik direct zou moeten backuppen omdat het falen van mijn hardeschijf nabij is. Elke keer als ik weer men pc aanzet krijg ik die melding, word er een beetje gestoord van dus heb ik in mijn bios de Smart funktie uitgezet. Nu krijg ik gelukkig die melding nie meer. In het forum 'software' heb ik een topic geopend over een hd test/repareer programma, ik kreeg een reactie. Die persoon raadde mij Gwscan.exe aan. IK dus dat ook proberen, nix gevonden dus. Ook speedfan die de smart funktie ondersteund geeft aan met een grote rode stip : 'reallocated sector count', denk dat het hier wel mee te maken heeft.
Nu heb ik ook een programma van maxtor geprobeerd, die werkte niet, tot groot ongenoegen. In de readme las ik dat het programma 'nieuwere' hd controllers niet ondersteunt
. Mijn hd controller zal daar wel bij horen, want ik heb zo'n nforce 2 ultra chipset van nvidia, nou leuk hoor als je daar als hardeschijf fabrikant geen ondersteuning voor geeft.

De schijf doet voor mijn doen wel vreemd, dingen zoals: iconen op bureaublad verdwijnen allmaal en daarvoor in plaats krijgen ik dan zo'n icoon 'dat het lijkt of er geen programma is voor dat type bestand'.

Ook heb ik de programma's die bij windows XP komen geprobeerd, zoals chkdsk. Geen resultaat, helemaal niks.

Is er iemand, maar dan ook iemand die nog een oplossing voor dit probleem weet. Ik heb inmiddels wel al mijn belangrijke dat opgeslagen, voor het geval de schijf toch zal crashen, maar dat is tot nu toe niet gebeurd .

Ook heb ik op de site van maxtor gekeken. Hier stond dat ik een nieuwe hd moest kopen, omdat er verder niks meer mogelijk was, of zoiets in de trend, nou lekker makkelijk . Denken ook nog aan mij te verdienen, nou mooi niet, ik koop een ander merk hd .

Maar heeft iemand nog ideeen? een programma, een andere oplossing? Of heeft er iemand een soortgelijke ervaring gehad met de hardeschijf of melding bij het booten?
Oud 12-07-2004, 22:35
Verwijderd
Je moet met Powermax de schijf even scannen. Dat werkt onder DOS, dus je moet even booten met een diskette, maar voor zover ik weet kan het alle moderne controllers aan (tenminste hij werkt hier gewoon op mijn Diamondmax 740X, ATA133 op een moderne Athlon XP-computer). Met RAID kan het misschien niet werken, dat kan ik niet zeggen.

Als dat programma aangeeft dat je schijf kaduuk is, heb je recht op vervanging, mits hij binnen de garantietermijn overleden is. Schrijf je Powermax- of je SMART-foutcode op en vraag via Maxtor.com een RMA aan.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 22:38
boehoe
boehoe is offline
Als je goed had gelezen had je geweten dat ik powermax al geprobeerd heb en dat het programma niet wil. Het start wel op enzo, maar als hij naar drives zoekt blijft het programma gewoon hangen en kan ik opnieuw opstarten. Tnx anyway.
En daarom baal ik ook zo, een programma van de fabrikant die niet eens werkt omdat de schijfcontroller te nieuw zou zijn. Zouden ze weleens wat aan mogen doen. Mijn schijfcontroller is blijkbaar van een aparte slag.

Iemand anders?
Oud 12-07-2004, 23:14
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
@rosf schreef op 12-07-2004 @ 23:38 :
Als je goed had gelezen had je geweten dat ik powermax al geprobeerd heb en dat het programma niet wil. Het start wel op enzo, maar als hij naar drives zoekt blijft het programma gewoon hangen en kan ik opnieuw opstarten. Tnx anyway.
En daarom baal ik ook zo, een programma van de fabrikant die niet eens werkt omdat de schijfcontroller te nieuw zou zijn. Zouden ze weleens wat aan mogen doen. Mijn schijfcontroller is blijkbaar van een aparte slag.

Iemand anders?
hebje de fabrikant al aangeschreven metje probleem, ik had een probleem met een raid controler... heb ik een beta driver gekeregen en dat heeft het probleem meteen opgelost... ze hebben niet altijd alles op de site staan bij fabrikanten
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 23:16
boehoe
boehoe is offline
Hmmm, het heeft altijd gewerkt, dus waarom nu dan niet. Je idee om de fabrikant ervoer in te lichten spreekt me wel aan, dus dat ga ik dus maares doen
Oud 13-07-2004, 00:38
Verwijderd
Wees creatief, hang die schijf even in een andere computer. En ik haat lezen.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 05:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
@rosf, het is maar een tip en niet zo zeer een aanwijzing, maar je schrijfstijl is weinig uitnodigend. Als ik zo'n lap tekst zie zonder duidelijke structuur, heb ik niet het idee van heyyyyyyy dat ga ik eens uitgebreid lezen. Probeer een duidelijke onderverdeling in alinea's te maken, gebruik zo nodig vet en cursief om te accentueren, let op interpunctie en houdt tenslotte je zinnen en verhaal zo kort en bondig mogelijk.

Oud 13-07-2004, 11:27
boehoe
boehoe is offline
ik hou van gewoon van typen

Maar ik heb dus de fabrikant gemaild en heb inmiddels al weer een mail terug, binnen een dag.

Maar zoals ik al had gelezen in de readme, worden nieuwe chipsets, zoals de nforce 2,3,4 niet ondersteunt, ook de nieuwe via chipsets worden niet ondersteunt.

Maar zoals nare man al zei, gewoon je schijf in een andere pc, dit stond ook in het mailtje. Ik wou gewoon zeker weten of er nog een andere oplossing was. Ik kan natuurlijk wel een low level format uitvoeren, maar dan ben ik mijn data kwijt .

Bedankt voor de reacties, volgende keer zal ik alles korter proberen te formuleren.
Reageren

Regels voor berichten