Citaat:
Toeter! schreef op 30-08-2004 @ 22:49 :
- klopt het dat je met een Double Layer brander nu DVD films kunt copieren zonder eerst vanalles te comprimeren? Dus nu film van de vidiotheek in de dvd rom, lege dvd in de brander en copy?
|
Sommige DVD's zijn inderdaad langer dan de standaard 4.7 GB, die moest je voorheen met een programma als DVDShrink comprimeren. Dat is nu niet meer nodig, maar stel dat een film-DVD 4.8 GB is. Dan verspil je natuurlijk wel veel ruimte als je daar een DL-schijfje aan opoffert.
Citaat:
- ik heb een vrij oude PIII 700 met 384 RAM. Gaat dat goed werken?
|
Het hangt voornamelijk van de snelheid van je harde schijf af. Het branden van een DVD op 4X veroorzaakt ongeveer evenveel dataverkeer als een CD branden op 40X. Iets minder om precies te zijn. 4X DVD is 5.540 KB/sec, 40X CD is 6.000 KB/sec (aan het eind van de schijf).
Als je een redelijk snelle, goed gedefragmenteerde schijf hebt en niet allerlei overbodige programma's hebt draaien, dan moet het zeker lukken. Zoveel is 6 MB/sec nou ook weer niet. DVD's branden op 8X is een kwestie van uitproberen.
Citaat:
- hoe zit het met de lege 8,5 GB (zoiets dacht ik) DVD's? Ik heb ze nl. nog nergens gezien...
|
Ze zijn al op verschillende plekken te krijgen maar op dit moment loont het nog niet om DL-schijfjes te branden. Ze kosten namelijk een factor acht meer dan gewone 4.7 GB-schijfjes.
Bij de goedkoopste winkel kosten ze nu nog steeds rond de 7-8 euro per stuk, terwijl een gewoon 4.7 GB-schijfje niet meer hoeft te kosten dan 60 eurocent. Je zult dus nog een tijdje moeten wachten voor die schijfjes echt gemeengoed worden en je ze als volwaardige (lees: economisch aanvaardbare) vervanging van gewone schijfjes kunt gebruiken.