|
|
Bekijk resultaten poll: Marteling Sadam Hussein terecht? | |||
Terecht, Saddam heeft zijn volk ook onderdrukt |
![]() ![]() ![]() ![]() |
24 | 24.24% |
Onterecht, de VS heeft zich ook aan de Geneefse confenties te houden |
![]() ![]() ![]() ![]() |
75 | 75.76% |
Aantal stemmers: 99. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
![]() |
|
Advocaat: Saddam wordt mishandeld
Gepubliceerd op woensdag 23 juni 2004 Volgens zijn advocaat worden de mensenrechten van Saddam Hussein geschonden, wordt hij mishandeld en is zijn detentie in strijd met de Geneefse Conventies. Dat zegt Muhammed al Rushadan, een Jordaanse advocaat die door Saddams familie in de arm is genomen, tegen het Amerikaanse tijdschrift Newsweek. “Er zijn verse wonden op zijn lichaam. Ik zeg tegen het Internationale Comité van het Rode Kruis (ICRC) dat jullie je werk moeten doen volgens artikel 10 van de Geneefse Conventies, of moeten stoppen.” Rushadan baseert zich op een formulier van het ICRC, gedateerd van 21 januari en blijkbaar ondertekend door Saddam, waarop staat dat hij ‘in goede gezondheid’ verkeert, maar ‘lichtgewond’ is. Volgens Rushadan wijst Saddams verwonding erop dat hij na zijn arrestatie - ruim een maand eerder - mishandeld is, omdat de lichte verwondingen die hij opliep bij zijn aanhouding op 14 december toen al genezen hadden moeten zijn. Maar Rushadan heeft geen bewijs voor zijn aantijging. Evenmin is het onduidelijk of het formulier door Saddam zelf is ingevuld, of een onafhankelijke diagnose van zijn toestand is. ICRC-woordvoerder Nada Doumani wil niets zeggen over Saddams toestand. Saddam doet de groeten vanuit zijn cel Rushadan gaf Newsweek ook inzage in een brief die Saddam vanuit zijn cel aan zijn familie schreef. In de brief schrijft Saddam Hussein dat ze iedereen de groeten moeten doen. De brief is geschreven op een standaard ‘familieboodschap’-formulier van het Internationale Comité van het Rode Kruis (ICRC), en werd door het ICRC aan de familie gegeven na hun bezoek aan Saddam op 21 februari. De brief is gericht aan Saddams dochter Raghed Hussein. Censors van het Amerikaanse leger hebben veertien regels uit de brief onleesbaar gemaakt. In de ongecensureerde passages schrijft Saddam dat ‘mijn geest en mijn moreel hoog zijn, dankzij de grootheid van God’. Saddams advocaten - twintig in totaal, die door zijn vrouw Sajida in de arm zijn genomen - eisen dat de familie hem mag bezoeken en dat de 750 duizend dollar die werd geconfisqueerd bij zijn arrestatie wordt teruggegeven. Bron Wat vinden jullie daarvan? Ik vind dat de Amerikanen, zoals zij dat zelf noemen, de oorlog tegen het terrorisme willen beïndigen, ze zelf ook niet mogen martelen. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Zeker waar, ik zou niet aarzelen bv. een passagiersvliegtuig neer te schieten om een veelvoud te redden. Ik zou er wel moeite mee hebben en last hebben van mijn geweten. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En martelen is natuurlijk barbaars, dat staat buiten twijfel. De 'beschaafde' Westerse landen hebben nou juist o.a. de Geneefse conventie ondertekend om zich niet op één lijn te stellen met 'barbaarse' landen. Het idee van oorlogsrecht stoelt op de opvatting dat er universele menselijke waarden zijn, die zelfs in oorlog gerespecteerd moeten worden. Het niet naleven van die normen zegt dus iets over het beschavingsniveau. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Nou is het Amerikaanse rechtsysteem eigenlijk sowieso gebaseerd op Wraak. (Jij vermoord iemand > doodstraf) Maar om nou ook met dingen als marteling te gaan beginnen dat vind ik een beetje ver gaan.. Ongeacht wat hij gedaan heeft, mensenrechten zijn mensenrechten.
|
![]() |
Ik denk dat als Bush zijn eigen ideeën zou mogen uitvoeren, saddam allang op een schietstoel in één of andere Texaanse gevangenis had gezeten.
Maar gelukkig zijn er dan nog de internationale mensenrechten. Ik vraag we wel af in hoeverre die zullen worden nageleefd.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
waar we wel honderden miljoenen in pompen... ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
wat zou er voor ergs gebeuren als de amerikanen saddam zouden martelen volgens oog om oog tand om tand
zeggen die saddam aanhangers dan soms:'nu gaan jullie echt te ver, we gaan zelfmoordaanslagen plegen" dat doen ze toch al volgens mij kun je alleen ethische redenen bedenken. er zijn trouwens mensen voor minder gemarteld, puur omdat ze links waren tegen de rechtse dictauur in chili enzo. |
![]() |
|
Onterecht, als je zoiets doet ben je geen haar beter dan Hussein zelf. Hij moet levenslang krijgen, geen doodstraf dat is te makkelijk voor hem, levenslang laat hem maar eens lekker lang zijn zonde overdenken. Volgens mij lijkt dat toch nog de beste straf een heel leven met zoiets op je geweten is heus niet zo makkelijk.
||
Citaat:
![]() Misschien is die man wel aan het einde van z'n Latijn. Hij is 67 hoor. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' T_ID | 500 | 25-02-2006 22:17 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Saddams elitetroepen kunnen verrassen Suqeunse | 57 | 28-03-2003 18:16 |