Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-08-2004, 00:46
notbonefish
notbonefish is offline
weet iemand wat de grootste spinnensoort in nederland is?

ik heb net een redelijk groot exemplaar betrapt in mijn klerenkast. normaal heb ik geen last van spinnen, maar bij deze was ik wel eventjes stil..

Laatst gewijzigd op 27-08-2004 om 01:09.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-08-2004, 01:04
notbonefish
notbonefish is offline
gewoon een trechterspin dus. maar tering, hoe wordt dat beest zo groot in deze kleine (<2x3) kamer? o.O
mischien moet ik eens de zooi op mijn vloer opruimen..

Citaat:
http://www.gardensafari.net/dutch/75...ch/spinnen.htm

1.7 Trechterspinnen (Agelenidae)

De trechterspinnen maken een web dat er een beetje trechtervormig uitziet. De bewoner houdt de wacht aan het uiteinde van die trechter. Het web wordt door een aantal soorten vaak in de hoek van een gebouw gebouwd en die soorten noemen we wel de "huisspinnen". De mannetjes van de trechterspinnen zijn opvallend groot: vaak net zo groot als de vrouwtjes, zij het wat slanker. Ze maken echter de indruk groter te zijn, omdat ze veel langere poten hebben dan de wijfjes. De grote lelijkerd hieronder is wel de één van de grootste spinnen die je in West-Europa thuis kunt aantreffen, vooral door de grote poten. Het is de Gewone Huisspin. Er zijn zo'n vier spinnensoorten die meestal als huisspin worden aangeduid en deze komt het meest voor. 's Nachts gaat vooral het mannetje vaak aan de wandel, overdag zit hij meestal bij zijn web.

Laatst gewijzigd op 27-08-2004 om 01:07.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 02:30
Daevrem
Daevrem is offline
Ik dacht de huisspin.

Maar uit de practijk weet ik dat er twee soorten hele grote spinnen in nederland zijn. Geen idee hoe die ander heet.

Oke, ik heb even gegoogled, de trechterspinnen zijn een familie waartoe de huisspin behoord(familienaam, Agelenidae, maar er lijkt geen soort te zijn met dit in z'n naam). De latijnse namen beginnen vaak met Tegenaria. Er zijn wereldwijd veel soorten die tot deze familie behoren. Hoeveer er in nederland voorkomen weet ik niet.

Ook kan de De Gerande Oeverspin (Dolomedes fimbriatus) de grootste spinnensoort in nederland zijn. Je ziet ze alleen minder vaak, pas als je bij sloten enzo gaat kijken, ik heb er zelf maar een keer eentje gezien, en hij was wel groot. Maar groter dan een huisspin, dat weet ik niet.

Laatst gewijzigd op 27-08-2004 om 02:44.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 10:31
Ghost
Ghost is offline
Huisspinnen kunnen ook ziekelijk groot zijn, ik heb er dit jaar al een stuk of 5 betrapt... normaal ben ik niet zo bang voor spinnen maar bij die roep ik toch mn vader ff..
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 10:37
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
Ghost schreef op 27-08-2004 @ 11:31 :
Huisspinnen kunnen ook ziekelijk groot zijn, ik heb er dit jaar al een stuk of 5 betrapt... normaal ben ik niet zo bang voor spinnen maar bij die roep ik toch mn vader ff..
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 19:33
11568
11568 is offline
Zo'n trechterspin had ik een keer in mijn shirtje....had lang in de kast gelegen Als het nog een lief schattig spinnetje was kon ik er nog wel overheen komen, maar dat kreng was echt huge. Ik heb niks tegen spinnen...zolang ze niet over mijn rug lopen
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 20:24
AlopiA
AlopiA is offline
Omg, die site is gruwelijk
die trilspinnen! en die trechterspinnen!
Toen heb ik hem snel weggeklikt

Als ik zo'n beest tegenkom dan gaat de kast op slot en nooit mee open..
Oud 28-08-2004, 00:17
Fade of Light
Fade of Light is offline
wij hebben een keer honderd van die kleine kutspinnetjes op de deur gehad... naja...waren ook zo dood, daar niet van.
Wij wonen hier in de buurt van een polder en veel water enzo. Die spinnen (en die zijn groot) zijn normaal hier, maar buitenstaanders kijken wel eens raar op van zulke grote spinnen Ik heb ze ook nooit eerder gezien voordat ik hier kwam wonen, terwijl ik vroeger op spinnenjacht ging (zowel binnen als buiten)
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 13:46
AlopiA
AlopiA is offline
Mag ik vragen hoe groot groot is? geen plaatjes aub
Oud 28-08-2004, 14:22
Daevrem
Daevrem is offline
Ik denk dat dat de Gerande Oeverspin moet zijn, die heeft kortere poten dan de huisspin, maar een groter lichaam. Dus z'n 6 cm met poten lijkt me. Grootste spin in centraal west Europa.
Oud 28-08-2004, 18:45
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 28-08-2004 @ 14:46 :
Mag ik vragen hoe groot groot is? geen plaatjes aub
lichaam van 2cm+ en met uitgestrekte poten rond de 10cm.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 20:18
AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 28-08-2004 @ 19:45 :
lichaam van 2cm+ en met uitgestrekte poten rond de 10cm.
Als ik die tegenkom dan hoor je me nog gillen in australië
Oud 30-08-2004, 18:10
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Die trechterspinwebben zijn echt gaaf, hebben we in de tuin een hele zooi van.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 21:42
BrightEyes
BrightEyes is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 28-08-2004 @ 21:18 :
Als ik die tegenkom dan hoor je me nog gillen in australië
Reageren

Regels voor berichten