Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-07-2004, 10:34
swie
swie is offline
Hier in België is er bijna niks veranderd door de onderwijs hervorming.

De enige dingen die zijn veranderd zijn:

1. De namen van sommige de opleidingen.
2. Associaties (samenwerking van hogescholen met een universiteit).
3. Twee nieuwe richtingen.

Nu is mijn vraag is bij jullie al meer veranderd ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-07-2004, 10:38
Verwijderd
'de onderwijshervorming'? Welke? In de afgelopen tien jaar? Of...?

En in het middelbaar onderwijs?

Sowieso: vbo en mavo zijn samen vmbo geworden (en daarin zijn ook wel weer dingen veranderd ed). En de bovenbouw van havo en vwo (3/4/5 havo en 4/5/6 vwo) zijn tweede fase geworden (mensen kiezen nu een profiel enz. ipv een (vrij) vakkenpakket).

Verder uitleg kost tijd, veel tijd.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 11:36
swie
swie is offline
De veranderingen op hogeschool en universiteiten bedoel ik. Door de Bolonga akkoorden. Jullie hebben geluk wij zitten met nog een heel oud systeem voor het secundaire onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 11:43
Verwijderd
Bolonga akkoorden...?

Heeft dat te maken met het bachelor/master-systeem? Dat is nog (lang) niet overal doorgevoerd. En waar het wel door is gevoerd loopt het geloof ik ook lang niet altijd even geweldig.

Qua richtingen komt er vrijwel elk jaar wel iets bij, volgens mij.

Ik weet het verschil tussen het vervolgonderwijs in België en Nederland niet echt, dus ik kan sowieso al geen grote verschillen noemen.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 11:44
Verwijderd
Ik krijg op google één zoekresultaat als ik op "Bolonga akkoorden" zoek...?

[edit]'t is 'Bologna', dat verklaard. Maar dan nog, het zegt me sowieso niks. [/edit]
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 18:45
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij is dat idd met Bachelor/Master maar of er veel veranderd is kan ik je niet vertellen. Ik ga namelijk zelf in Belgie studeren en daar is dus niet veel veranderd
Oud 12-07-2004, 18:46
NN
NN is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-07-2004 @ 12:44 :
Ik krijg op google één zoekresultaat als ik op "Bolonga akkoorden" zoek...?

[edit]'t is 'Bologna', dat verklaard. Maar dan nog, het zegt me sowieso niks. [/edit]
Het akkoord van Bologna is een afspraak tussen de Europese landen om hun hoger onderwijs om te vormen naar het bachelor master-stelsel om zo de internationalisering te bevorderen.

Swie, kijk eens op www.minocw.nl/ho, de site van het ministerie over het HO, daar kunnen je zoeken naar bama info.
Oud 12-07-2004, 18:47
Verwijderd
Maar...België is toch ook een Europees land...? Hoe zit dat dan? Dan zou daar toch ook flink wat moeten veranderen of niet?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 18:49
NN
NN is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-07-2004 @ 19:47 :
Maar...België is toch ook een Europees land...? Hoe zit dat dan? Dan zou daar toch ook flink wat moeten veranderen of niet?
Inderdaad, maar als het goed is voeren de Belgen de bama ook wel in. Maar zij nemen rustig de tijd, NL moest weer het beste jongetje van de klas zijn door alles overhaast in te voeren.
Oud 12-07-2004, 20:57
swie
swie is offline
Citaat:
NN schreef op 12-07-2004 @ 19:49 :
Inderdaad, maar als het goed is voeren de Belgen de bama ook wel in. Maar zij nemen rustig de tijd, NL moest weer het beste jongetje van de klas zijn door alles overhaast in te voeren.

Ja het word ingevoerd vanaf volgend jaar en ik ben een van de eerste die geen graduaat titel zal krijgen maar een professioneel bachelor binnen 3 jaar als het goed verloopt. Alleen de zaken die ik bovenaan vermeld heb zijn al veranderd. En bij mijn weten komen er geen nieuwe veranderingen in de volgende jaren
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 21:07
swie
swie is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 12-07-2004 @ 19:45 :
Volgens mij is dat idd met Bachelor/Master maar of er veel veranderd is kan ik je niet vertellen. Ik ga namelijk zelf in Belgie studeren en daar is dus niet veel veranderd
Voor wat en waar?

Ik ga naar Leuven gaan voor mijn professioneel bachelor in biomedische laboratoriumtechnologie.

Maar ik heb al 1 groot probleem ontdekt niemand kan aan de nieuwe benamingen aanuit.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 07:47
Verwijderd
Citaat:
swie schreef op 12-07-2004 @ 22:07 :

Maar ik heb al 1 groot probleem ontdekt niemand kan aan de nieuwe benamingen aanuit.
'Aanuit' is het zelfde als 'wennen'? Of iets soortgelijks? Of iets heel anders?

Bij mij op school hebben we ook nog niet het BaMa gebeuren, iig niet bij mijn opleiding, voor zo ver ik weet. En ook qua studiepunten is dat pas in de loop van dit jaar veranderd, terwijl dat op andere scholen (en universiteiten) al veel eerder gebeurd is, volgens mij. 't wisselt in Nederland erg per school (en uni?), denk ik.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 15:59
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
swie schreef op 12-07-2004 @ 22:07 :
Voor wat en waar?
Biomedische Wetenschappen in Leuven
Oud 14-07-2004, 12:00
NN
NN is offline
Welke Belg kan even uitleggen hoe de BaMa aldaar zal worden ingevoerd?
Oud 14-07-2004, 13:14
swie
swie is offline
Er worden studiepunten ingevoerd (heel belachelijk want je moet 60 studiepunten minimum/maximum per jaar volgen) dus niks verandert komt overeen met 1 jaar oude systeem. Samenwerking van hogescholen en universiteiten. En natuurlijk vanaf volgend jaar de nieuwe namen:

professionele en academische bachelor
master
banaba: bachelor na bachelor
manama : master na master
....
(duidelijk verschil in benaming van universiteiten en hogeschool diploma’s)

Veel nieuwe namen ma op de meeste scholen wat lespakket enz. betreft veranderd niet veel. Alleen de hogeschool waar ik nu zal gaan zal zelfstudie meer moeten inrichten.

Van de rest staan er van zo ver ik weet geen nieuwe verandering te wachten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten