Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-07-2004, 14:04
Gezeligemeid
Gezeligemeid is offline
Stilte

Helemaal alleen
zonder iemand om me heen
rustig is het wel
stil als een cel

Uren lang stil
van binnen is het kil
iedereen wil iets
zelf wil ik niets

Stilte is de antwoord voor mij
ik lig eeuwig uit de lij
als iemand mij ooit zou komen zoeken
zul je mij niet vinden

Niet eens in de hoeken

Slaat niet echt ergens op maar jah. Wat vinden jullie?
Oud 18-07-2004, 14:14
Marlous
Marlous is offline
Leuk geprobeerd, maar het is wel erg kinderachtig gerijmd. Ik voel er niets bij.
Oud 18-07-2004, 14:18
(PiTT)
(PiTT) is offline
ik ben het volledig met je eens.
dit is geen gedicht, maar de meest afgezaagde zinnetjes die je zou kunnen verzinnen op een rij. eigenlijk heeft het ook geen zin hier commentaar op te geven want dan ben je nog wel even bezig. het ergste vind ik nog "stilte is DE antwoord voor mij"
je zal vast goeie one-liners voor in je msn naam kunnen verzinnen maar daarom kan je nog niet dichten.

ik lig eeuwig uit de lij?!?
Met citaat reageren
Oud 18-07-2004, 14:25
Gezeligemeid
Gezeligemeid is offline
Citaat:
(PiTT) schreef op 18-07-2004 @ 15:18 :
ik ben het volledig met je eens.
dit is geen gedicht, maar de meest afgezaagde zinnetjes die je zou kunnen verzinnen op een rij. eigenlijk heeft het ook geen zin hier commentaar op te geven want dan ben je nog wel even bezig. het ergste vind ik nog "stilte is DE antwoord voor mij"
je zal vast goeie one-liners voor in je msn naam kunnen verzinnen maar daarom kan je nog niet dichten.

ik lig eeuwig uit de lij?!?
Ik lig eeuwig uit de lij betekent ik lig eeuwig uit de wind. Ik heb het alleen een keer doorgenomen en dan vont ik het al stom klinken maar waneer ik het voor de tweede keer leez vindt ik ook dat het echt afgezaagd is.
Oud 18-07-2004, 14:36
(PiTT)
(PiTT) is offline
oke gelukkig maar
ow en als je van plan bent vaker gedichtjes te gaan schrijven moet je echt op je taalgebruik gaan letten. probeer grammaticale- en schrijffouten zoveel mogelijk te vermijden ook als je gewoon aan het chatten bent ofzo. dat werkt echt! en bovendien is het bijzonder irritant als mensah s00w tipuh ik wil niet zeggen dat ik nooit schrijffouten maak maar oke
Met citaat reageren
Oud 18-07-2004, 14:38
Gezeligemeid
Gezeligemeid is offline
Citaat:
(PiTT) schreef op 18-07-2004 @ 15:36 :
oke gelukkig maar
ow en als je van plan bent vaker gedichtjes te gaan schrijven moet je echt op je taalgebruik gaan letten. probeer grammaticale- en schrijffouten zoveel mogelijk te vermijden ook als je gewoon aan het chatten bent ofzo. dat werkt echt! en bovendien is het bijzonder irritant als mensah s00w tipuh ik wil niet zeggen dat ik nooit schrijffouten maak maar oke
Oké ik probeer al 2 jaar mijn grammatica te verbeteren maar zo makelijk is dat niet voor mij oké.
Oud 18-07-2004, 14:39
Verwijderd
Citaat:
Gezeligemeid schreef op 18-07-2004 @ 15:38 :
Oké ik probeer al 2 jaar mijn grammatica te verbeteren maar zo makelijk is dat niet voor mij oké.
Geen reden om het op te geven en het ook maar niet meer te proberen, toch?
Met citaat reageren
Oud 18-07-2004, 15:17
Verwijderd
Citaat:
Heb je al wel eens naar haar leeftijd gekeken? En heb je gevraagd hoe lang ze al aan het dichten is?

Als je naar mijn eerste gedichten kijkt, zul je ook een rilling van afschuw moeten onderdrukken en nu heb ik toch een redelijk niveau waardoor ik ben gevraagd gedichten te publiceren en zelfs beter ben gevonden dan Jotie T'Hooft...

Denk een beetje na voor je zo'n reactie geeft. Zo'n gedicht ziet er misschien niet uit, maar dat hoeft niet in te houden dat ze nu voor de rest van haar leven het dichten moet opgeven. Kijk naar je eigen eerste gedichten... tenzij je pas op je 16e begonnen bent ofzo. Ik was ook 10 en 12-13 voor ik echt veel begon te schrijven.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2004, 20:43
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Mutant schreef op 18-07-2004 @ 16:17 :
Als je naar mijn eerste gedichten kijkt, zul je ook een rilling van afschuw moeten onderdrukken en nu heb ik toch een redelijk niveau waardoor ik ben gevraagd gedichten te publiceren en zelfs beter ben gevonden dan Jotie T'Hooft...
*krabt achter hoofd*

Jotie T'Hooft???
wie is dat?

trouwens, grappig om een dichter (dichtster) met eigendunk te zien dat is nogal zeldzaam op dit forum ... (minderwaardigheidscomplexjes )

Het gedicht, ik vind het helemaal niet slecht en je slotzin zelfs nog wel scherp / grappig / verrassend. Zeker doorgaan met proberen!
Met citaat reageren
Oud 18-07-2004, 21:20
Verwijderd
Citaat:
Halogeen schreef op 18-07-2004 @ 21:43 :
*krabt achter hoofd*

Jotie T'Hooft???
wie is dat?

trouwens, grappig om een dichter (dichtster) met eigendunk te zien dat is nogal zeldzaam op dit forum ... (minderwaardigheidscomplexjes )
Het zou belachelijk zijn om te doen alsof ik het niet kan, ik kan misschien wel onzeker zijn over een gedicht of iets anders, maar ik ben al te lang hiermee bezig en heb al genoeg gezien om te weten dat het een van de weinige dingen is dat ik echt goed kan.

Het is me niet voor niets gevraagd, ik krijg niet voor niets uit onverwachte hoeken complimenten. En dat betekent niet dat ik nooit slecht schrijf of mindere dingen in elkaar steek, maar het houdt wel in, dat het er zit en dat ik er iets mee kan. En er is geen reden om daar schijnheilig bescheiden over te doen.

Ik hoop trouwens dat dat over Jotie een grap is ?
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 07:59
Halogeen
Halogeen is offline
nee???

moet ik me nu schamen? serieus wie is het?
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 11:32
Verwijderd
Citaat:
Halogeen schreef op 19-07-2004 @ 08:59 :
nee???

moet ik me nu schamen? serieus wie is het?
een beetje wel. Het is een Vlaamse dichter die op zijn 21e zelfmoord heeft gepleegd en een aantal overweldigende gedichtenbundels heeft uitgebracht.
http://www.chielens.net/Jotie/

Het is mijn voorbeeld en favoriete dichter
http://forum.scholieren.com/showthre...1#post11932921
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 13:02
xineof
xineof is offline
Halogeen toch, dat je zo'n dichter niet kent .

Ik ben het in zijn geheel niet met (PiTT) eens; dat je aan het begin van je dichten nog niet zo ongelofelijk goed schrijft, is logisch en betekent niet dat je niet meer kan groeien. Hoe denk je dat mijn eerste gedicht eruit zag? Verschrikkelijk en niet bepaald om over naar huis te schrijven, en in ieder geval véle malen slechter dan dit gedicht.

Ik vind het niet slecht, maar je hebt je wat teveel laten leiden door het vaste rijmschema, en daardoor kan je gedicht vrij gedwongen overkomen. Ik vind het leuk dat je rijmwoorden vaak uit één lettergreep bestaan, dat geeft het gedicht wel een speels geheel. Toch is het nog steeds erg gedwongen, vooral 'lij' op 'mij' vind ik erg gedwongen overkomen, waardoor het soms een beetje het karakter heeft van een sinterklaasrijm.

'Niet eens in de hoeken' zou ik schrappen; die zin lijkt mij eerlijk gezegd overbodig, en staat daar mijns inziens niet zo mooi. Ik zou als ik jou was lekker door dichten, want je hebt bijvoorbeeld een goed gevoel voor ritme, en wat meer gebruik maken van de wonderlijke ontdekking die dichterlijke vrijheid heet .
Reageren

Regels voor berichten