Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-07-2004, 14:10
henk12
henk12 is offline
Ik krijg steeds meer het idee, dat de politici van heden, het bedrijven van politiek meer zien als een leuke manier om zakken te vullen en beroemd te worden dan dat ze ook echt hart voor de zaak hebben.Populisme is nu belangrijker dan idealisme.En de meesten zijn hypocriet.en dat vind ik niet lief.Mischien hebben jullie enige suggesties politiek weer leuk en spannend te maken, maar vooral efficient.Mij bevalt het amerikaanse systeem wel, geen gezeik.
Oud 20-07-2004, 14:44
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Het is nou zo dat richting het publiek alle politieke partijen min of meer hetzelfde zeggen. Dit zijn dan wel weer dingen die ze niet doen. En achter gesloten deuren doen ze de dingen die hun goed uit komen.

Ze doen zogenaamd alles in ons belang. Maar in mijn ogen doen ze alles verkeerd!!!

Oftewel; ik vind dat de politiek van vandaag de dag niet in het belang van het volk is, in ieder geval niet in de eerste plaats. En dat is nou precies wat politiek zou moeten zijn.
Oud 20-07-2004, 14:50
Verwijderd
Als je het niet eens bent met de huidige partijen, richt je zelf gewoon een partij op. Check Paul van Buitenen en wijlen Pim Fortuyn. Het enige dat je nodig hebt is een goed gevoel voor marketing, wat investeringskapitaal en een 'borgsom', voor het geval dat je niet in het parlement komt.

Populisme is relatief. Natuurlijk moeten partijen ook stemmen trekken. Op wie stem je zelf nou eerder, iemand die vlot vertelt hoe hij jouw problemen gaat verhelpen, of een lapzwans die elke dag in het Rode Boekje leest? Als de burger niet geinteresseerd is in idealen, zal hij zijn stem ook niet aan een idealist geven.

Hoe wil je leuke politiek zien? De Partij van de Toekomst, met Mental Theo als minister van Feest?
Oud 20-07-2004, 15:02
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
henk12 schreef op 20-07-2004 @ 15:10 :
Ik krijg steeds meer het idee, dat de politici van heden, het bedrijven van politiek meer zien als een leuke manier om zakken te vullen en beroemd te worden dan dat ze ook echt hart voor de zaak hebben.
Leuk hoor, dat je dat gevoel hebt. Maar heb je daar ook een onderbouwing voor? Veel politici zouden op andere plaatsen meer kunnen verdienen. Sommige leveren zelfs het grootste deel van hun salaris in (SP). Daarnaast werken ze praktisch allemaal een zeer hoog aantal uren per week... Geef mij eens een reden waarom ze geen hart voor de zaak zouden hebben.

Citaat:
Populisme is nu belangrijker dan idealisme.
Als populisme is wat het volk vraagt, en waar het volk voor kiest, dan is het populisme wat ze krijgen. Zoiets heet nou democratie.

Citaat:
En de meesten zijn hypocriet.en dat vind ik niet lief.
Ja, en als we heel Nederland kijken is bijna iedereen (wel eens) hypocriet. Dus? Ik vind ook heel veel mensen niet zo lief, point being?

Citaat:
Mischien hebben jullie enige suggesties politiek weer leuk en spannend te maken, maar vooral efficient.Mij bevalt het amerikaanse systeem wel, geen gezeik.
Nee, een amerikaans systeem zoals ze het daar nu kennen met zakkenvullers die gesponsort worden door bedrijven en belangengroeperingen, dat is pas idealisme

Wat heeft je titel met de rest van je stukje te maken?
Oud 20-07-2004, 15:03
Skyrise
Skyrise is offline
1. Liever het Amerikaanse systeem??? nou nee dankje, als er een systeem te noemen valt dat synoniem is aan corruptie, omkoopschandalen en de macht van het geld dan is het wel het Amerikaanse. Bovendien zijn er in Amerika maar 2 partijen, niet echt divers (stel je voor in Nederland: kiezen voor een CDA of kiezen voor een D66) nou nee dank je.

2. Politiek is niet voor de lol: oprotten met figuren zoals Mental Theo en die andere gasten van Partij voor de Dieren. Figuren zoals Fortuyn moeten worden geweerd wegens gebrek aan politiek realisme of ervaring en onzin partijen zoals de partij van de dieren maken de NL'se politiek ook niet beter.

3. Partijen die hun dingen niet waarmaken moeten door de kiezers worden afgestraft: zeker die vuile huichelaar van een Balkenende die VOOR de IRAKOORLOG niet eens eerlijk durfde te zeggen dat hij WEL voor troepen sturen was.
Echt.. ik wordt kotsmisselijk van die halve non-antwoorden van die JP.
Oud 20-07-2004, 15:06
Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:
waaromniet? schreef op 20-07-2004 @ 16:02 :
Als populisme is wat het volk vraagt, en waar het volk voor kiest, dan is het populisme wat ze krijgen. Zoiets heet nou democratie.
ja screw het Nederlandse volk, een stemverbod/bewijs moeten we krijgen!

en al die gloeiende telegraaf/story/weekend lezers mogen thuisblijven... ramptoeristen
Oud 20-07-2004, 15:20
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Zotje schreef op 20-07-2004 @ 15:44 :
Het is nou zo dat richting het publiek alle politieke partijen min of meer hetzelfde zeggen. Dit zijn dan wel weer dingen die ze niet doen. En achter gesloten deuren doen ze de dingen die hun goed uit komen.
Ja daarom hebben ze van die debatten waar ze het niet met elkaar eens zijn. Je zou ook kunnen overwegen om een paar partijprogrammas te lezen.

Citaat:
Ze doen zogenaamd alles in ons belang. Maar in mijn ogen doen ze alles verkeerd!!!
Dat ze in jou ogen alles verkeerd doen wil niet zeggen dat ze niet doen wat in hun ogen het beste is voor de Nederlandse samenleving

Citaat:
Oftewel; ik vind dat de politiek van vandaag de dag niet in het belang van het volk is, in ieder geval niet in de eerste plaats. En dat is nou precies wat politiek zou moeten zijn.
Wat is nou de reden dat het niet in het belang van het volk is?
Oud 20-07-2004, 15:22
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 20-07-2004 @ 16:06 :

en al die gloeiende telegraaf/story/weekend lezers mogen thuisblijven... ramptoeristen
Screw het Nederlandse volk
Dat is nou precies wat ze nu al doen volgens onze topicstarter.

Wat heeft het lezen van de story te maken met mogen stemmen
Oud 20-07-2004, 15:29
Verwijderd
Citaat:

Gelukkig, ik dacht bijna dat Telegraaflezers ook Nederlandse staatsburgers waren? Puh-lease!
Oud 20-07-2004, 15:32
Verwijderd
Citaat:
Skyrise schreef op 20-07-2004 @ 16:03 :
1. Liever het Amerikaanse systeem??? nou nee dankje, als er een systeem te noemen valt dat synoniem is aan corruptie, omkoopschandalen en de macht van het geld dan is het wel het Amerikaanse. Bovendien zijn er in Amerika maar 2 partijen, niet echt divers (stel je voor in Nederland: kiezen voor een CDA of kiezen voor een D66) nou nee dank je.
Gelul, wel eens van Ralph Nader gehoord?

Citaat:
2. Politiek is niet voor de lol: oprotten met figuren zoals Mental Theo en die andere gasten van Partij voor de Dieren. Figuren zoals Fortuyn moeten worden geweerd wegens gebrek aan politiek realisme of ervaring en onzin partijen zoals de partij van de dieren maken de NL'se politiek ook niet beter.
O ja, helemaal politiek afsluiten voor de gewone burger, toppie! Stel dat je het dán niet eens bent met de kleine groep politici die dan de scepter zwaaien? Dat is dus het einde van de democratie, hoera! En wie moet gaan bepalen wat politiek realisme is?

Citaat:
3. Partijen die hun dingen niet waarmaken moeten door de kiezers worden afgestraft: zeker die vuile huichelaar van een Balkenende die VOOR de IRAKOORLOG niet eens eerlijk durfde te zeggen dat hij WEL voor troepen sturen was.
Echt.. ik wordt kotsmisselijk van die halve non-antwoorden van die JP.
Nou, dan worden ze toch door de kiezer afgestraft? Dat is het mooie van de democratie. Je spreekt jezelf tegen door dit te noemen.
Oud 20-07-2004, 15:36
Verwijderd
Citaat:
waaromniet? schreef op 20-07-2004 @ 16:02 :
Nee, een amerikaans systeem zoals ze het daar nu kennen met zakkenvullers die gesponsort worden door bedrijven en belangengroeperingen, dat is pas idealisme
Mwah, dat is misschien iets dat ook te overwegen is. Zolang maar elke donatie geregistreerd wordt. Je kan zeggen dat het systeem met giften etc. daar doorgeslagen is, maar in ieder geval is de wetgeving volkomen helder.
Oud 20-07-2004, 15:43
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
snees schreef op 20-07-2004 @ 16:32 :
Gelul, wel eens van Ralph Nader gehoord?
Maar doet hij echt mee? Het is geen reeele optie.

Citaat:
Nou, dan worden ze toch door de kiezer afgestraft? Dat is het mooie van de democratie. Je spreekt jezelf tegen door dit te noemen.
Dat gebeurd lang niet altijd, lmd.
Oud 20-07-2004, 15:47
Verwijderd
Citaat:
waaromniet? schreef op 20-07-2004 @ 16:43 :
Maar doet hij echt mee? Het is geen reeele optie.
Ok, het is een theoretische optie. Maar het is niet 'wettelijk' een tweepartijenstelsel. Er zou op een gegeven moment ook een sterkere derde partij kunnen komen.

Citaat:
Dat gebeurd lang niet altijd, lmd.
True, maar als dat zou gebeuren, is er niets mis mee. Liever netjes dan 'onder de toonbank'. Ach, Nederlandse bedrijven zie ik er toch niet voor aan om miljoenen in een lobby te steken.
Oud 20-07-2004, 16:07
Verwijderd
(1) Mensen handelen uit eigenbelang.
(2) Politici zijn mensen.
(3) Politici handelen uit eigenbelang.
Oud 20-07-2004, 16:16
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 20-07-2004 @ 17:07 :
(1) Mensen handelen uit eigenbelang.
(2) Politici zijn mensen.
(3) Politici handelen uit eigenbelang.
De enige reden dat democratie werkt, is dat het voor politici loont om lang te blijven zitten
Oud 20-07-2004, 16:20
henk12
henk12 is offline
ja, maar toch vind ik het stom
Oud 20-07-2004, 16:27
Verwijderd
Citaat:
snees schreef op 20-07-2004 @ 17:16 :
De enige reden dat democratie werkt, is dat het voor politici loont om lang te blijven zitten
Werkt democratie?
Oud 20-07-2004, 16:32
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 20-07-2004 @ 17:27 :
Werkt democratie?
Mwah, enigszins. Genoeg om toch vrij veel mensen in leven te houden, en nog een beetje gelukkig te houden ook. Dat krijgen weinig dictators voor elkaar.
Oud 20-07-2004, 16:34
Verwijderd
Citaat:
snees schreef op 20-07-2004 @ 17:32 :
Mwah, enigszins. Genoeg om toch vrij veel mensen in leven te houden, en nog een beetje gelukkig te houden ook. Dat krijgen weinig dictators voor elkaar.
Singapore?
Oud 20-07-2004, 17:25
Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:

goed DIT was kort door de bocht:

maar als je daar ZO: op reageert

Citaat:
O ja, helemaal politiek afsluiten voor de gewone burger, toppie! Stel dat je het dán niet eens bent met de kleine groep politici die dan de scepter zwaaien? Dat is dus het einde van de democratie, hoera! En wie moet gaan bepalen wat politiek realisme is?
Is de telegraaf/story/weekend lezer de normale burger? maak er dan in godsnaam maar een dictatuur van, dan is zelfs een dictatuur met JP Balkenellende een verbetering op een democratie met die mensen als "normale burgers"

Citaat:
snees schreef op 20-07-2004 @ 16:47 :
Ok, het is een theoretische optie. Maar het is niet 'wettelijk' een tweepartijenstelsel. Er zou op een gegeven moment ook een sterkere derde partij kunnen komen.

True, maar als dat zou gebeuren, is er niets mis mee. Liever netjes dan 'onder de toonbank'. Ach, Nederlandse bedrijven zie ik er toch niet voor aan om miljoenen in een lobby te steken.
theoretisch. 2 partijenstelsel punt uit.

Citaat:
snees schreef op 20-07-2004 @ 16:36 :
Mwah, dat is misschien iets dat ook te overwegen is. Zolang maar elke donatie geregistreerd wordt. Je kan zeggen dat het systeem met giften etc. daar doorgeslagen is, maar in ieder geval is de wetgeving volkomen helder.
kortom: het is zo corrupt als de nete

dan heb je jezelf al onderuit geluld, hoef ik dat niet meer te doen
Oud 20-07-2004, 18:04
Verwijderd
Citaat:
Skyrise schreef op 20-07-2004 @ 18:25 :
Is de telegraaf/story/weekend lezer de normale burger? maak er dan in godsnaam maar een dictatuur van, dan is zelfs een dictatuur met JP Balkenellende een verbetering op een democratie met die mensen als "normale burgers"
Hell ja, de Telegraaflezer is een normale burger! Of ben jij soms voorstander van stemrecht op basis van educatie? Het is misschien een beetje vervelend om het van een vijftienjarige te horen, Skyrise, maar als je op enig niveau wil debatteren, moet je toch een alternatief gaan bieden. We weten nu wel dat jij jezelf superieur vindt ten opzichte van 'het klootjesvolk', maar dit raakt kant noch wal.

Citaat:
kortom: het is zo corrupt als de nete
cor·rupt (bn.)
1 bereid zich te laten omkopen => omkoopbaar

om·ko·pen (ov.ww.)
1 (iem.) met behulp van steekpenningen, geschenken e.d. overhalen om van zijn plicht, partij, overtuiging te verzaken => met een gouden /net/hengel/ vissen

Sorry vriend, maar als ik als politicus toch al tegen softdrugs ben, en een belangengroep mij tien ruggen aanbiedt om in te zetten tegen softdrugs, verzaak ik dan mijn plicht of overtuiging?

Citaat:
dan heb je jezelf al onderuit geluld, hoef ik dat niet meer te doen
Misschien is kinderlines.nl iets meer op jouw niveau gericht, knul.
Oud 20-07-2004, 20:47
Skyrise
Skyrise is offline
zei het 15 jarige mannetje. Je hebt me niet overtuigd met je op de man gespeelde snelle taaltje.

Echter, ik kan nog net bijhouden dat het gewoon nergens over gaat.
Oud 20-07-2004, 20:50
Shitonya
Shitonya is offline
Ach jee, je vind het niet lief en je vind het stom?
Zo kun je wel meer dingen niet lief vinden of "stom". Als je er wat aan wilt doen, ga je zelf maar in de poppenkast genaamd politiek spelen.
Oud 20-07-2004, 20:52
Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 20-07-2004 @ 21:50 :
Ach jee, je vind het niet lief en je vind het stom?
Zo kun je wel meer dingen niet lief vinden of "stom". Als je er wat aan wilt doen, ga je zelf maar in de poppenkast genaamd politiek spelen.
neem dat 15 jarige ventje dan gelijk mee, die heeft toch al een snelle babbel
Oud 20-07-2004, 20:57
Verwijderd
Beware of troll.
Advertentie
Oud 20-07-2004, 21:10
henk12
henk12 is offline
ach kunnen we de jongen niet op zn woorden "uitlullen" pakken we hem op zn leeftijd, beetje jammer....
Oud 20-07-2004, 21:11
T_ID
T_ID is offline
afijn, is iedereen nu klaar met elkaar afkraken?
Oud 20-07-2004, 21:17
Verwijderd
Citaat:
Ik krijg steeds meer het idee, dat de politici van heden, het bedrijven van politiek meer zien als een leuke manier om zakken te vullen en beroemd te worden dan dat ze ook echt hart voor de zaak hebben.Populisme is nu belangrijker dan idealisme.En de meesten zijn hypocriet.en dat vind ik niet lief.Mischien hebben jullie enige suggesties politiek weer leuk en spannend te maken, maar vooral efficient.Mij bevalt het amerikaanse systeem wel, geen gezeik.
Wat jij opnoemt zijn juist de kenmerken van de amerikaanse schijn democratie
Oud 20-07-2004, 21:19
henk12
henk12 is offline
ik doelde daarmee meer op de inefficientie van ons huidige systeem,er word meer gelult dan gedaan, in amerika word geluld én gedaan
Oud 20-07-2004, 21:20
T_ID
T_ID is offline
omg, "mij bevalt het amerikaanse systeem wel"?

wil jij uit twee partijen kiezen die beide praktisch hetzelfde zijn?

zou je willen kiezen uit bijvoorbeeld alleen de SGP en het CDA?

nachtmerrie-scneario voor mij moet ik zeggen, maar ja, sommige mensen denken kennelijk nog steeds dat een systeem waarbij degene die het hardste schreeuwt wint goed is...
Oud 20-07-2004, 21:23
henk12
henk12 is offline
nou ja ,lpf&vvd lijkt me wel wat
Oud 20-07-2004, 21:25
Shitonya
Shitonya is offline
15 jaar? Waarom staat er dan in hemelsnaam 18m?
Oud 20-07-2004, 21:28
Verwijderd
Citaat:
snees schreef op 20-07-2004 @ 19:04 :
[...]Sorry vriend, maar als ik als politicus toch al tegen softdrugs ben, en een belangengroep mij tien ruggen aanbiedt om in te zetten tegen softdrugs, verzaak ik dan mijn plicht of overtuiging?[...]
Tja, dat is een manier om de zaak te bekijken. De andere is dat 'ik als politicus tegen softdrugs ben en een belangengroep mij 10 ruggen in mijn zak stopt zodat ik ineens voor legalisering van softdrugs ben'. Dit noem ik wel currupt.

Hoe het zij: waar het om gaat is dat politici het vertrouwen verliezen op het enige vlak dat er toe doet bij politici: morele principes. Aangezien politiek een morele zaak betreft, lijkt het me wel degelijk waard om een verlies aan geloof in (democratische) politiek op het vlak van vertrouwen en geloofwaardigheid van morele principes.

Je hebt gelijk als de Nederlandse situatie niet de slechtste noemt. Maar dat betekent niet dat we dan maar bij de pakken neer moeten gaan zitten. Politiek betekent werken - ook aan het politieke systeem zelf. En als mensen het vertrouwen in het systeem verliezen, zoals in de afgelopen jaren overduidelijk is geworden, dan betekent dat dat we dit moeten onderzoeken en mogelijk een oplossing bedenken.

Om te zeggen dat "als je het niet eens bent met de huidige partijen, je zelf gewoon een partij moet oprichten" en dat "het enige dat je nodig hebt een goed gevoel voor marketing is, wat investeringskapitaal en een 'borgsom', voor het geval dat je niet in het parlement komt", lijkt mij nogal kort door de bocht. Want de TS heeft punt als het aankomt op het aantal corporate afspraken in de agenda van politici. Het is zeker gerechtvaardigd je af te vragen of politici nog wel het volk dienen en niet alleen corporaties.

En als je tot een dergelijke conclusie komt, dan zul je je ook moeten afvragen of het politieke systeem dan wel adequaat is gebleken. Een legitieme vraag lijkt mij.

Laatst gewijzigd op 20-07-2004 om 21:54.
Oud 20-07-2004, 21:30
Verwijderd
Citaat:
henk12 schreef op 20-07-2004 @ 22:19 :
ik doelde daarmee meer op de inefficientie van ons huidige systeem,er word meer gelult dan gedaan, in amerika word geluld én gedaan
In mijn ogen word daar juist helemaal niets gedaan in het belang van het volk, dus ik vind niet dat je daar van doen kunt spreken.
Oud 20-07-2004, 21:31
henk12
henk12 is offline
volgens mij hadden ze het over sleesnsjjdan ofzo
Oud 20-07-2004, 21:32
Verwijderd
Citaat:
henk12 schreef op 20-07-2004 @ 22:23 :
Ja, de minima hebben het te makkelijk nu.
Oud 20-07-2004, 21:37
Verwijderd
Citaat:
henk12 schreef op 20-07-2004 @ 22:23 :
Waarom dat, de VVD heeft vanaf begin paars tot nu voor incompetent beleid gestaan. Als er een partij iets te verwijten valt over de situatie in nederland, dan is het de VVD wel met ome gerrit
Oud 20-07-2004, 21:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 20-07-2004 @ 22:37 :
Waarom dat, de VVD heeft vanaf begin paars tot nu voor incompetent beleid gestaan. Als er een partij iets te verwijten valt over de situatie in nederland, dan is het de VVD wel met ome gerrit

daar ben ik het niet mee eens, de PVDA was de machtigste partij in de paarse coalitie, en nu lopen zij als oppositiepartij kritiek te leveren op het beleid dat zij hebben ontworpen.

de pvda doen alsof ze heilig zijn, terwijl ze schuldiger dan de andere partijen zijn aan wat voor misstanden ze vinden dat er zijn.

bovendien.... 'de situatie'..... je wilt toch niet zeggen dat het zo verschrikkelijk slecht gaat hier?

als je kijkt naar de economische situatie wereldwijd zijn we er nog goed vanaf gekomen, landen als Duitsland en frankrijk krijgen veel hardere klappen van de recessie.
Oud 20-07-2004, 22:00
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 20-07-2004 @ 22:53 :
daar ben ik het niet mee eens, de PVDA was de machtigste partij in de paarse coalitie, en nu lopen zij als oppositiepartij kritiek te leveren op het beleid dat zij hebben ontworpen.

de pvda doen alsof ze heilig zijn, terwijl ze schuldiger dan de andere partijen zijn aan wat voor misstanden ze vinden dat er zijn.

bovendien.... 'de situatie'..... je wilt toch niet zeggen dat het zo verschrikkelijk slecht gaat hier?

als je kijkt naar de economische situatie wereldwijd zijn we er nog goed vanaf gekomen, landen als Duitsland en frankrijk krijgen veel hardere klappen van de recessie.
Hoe je het ook draait of keert heeft de PvdA de VVD lijn vervolgd en dat is inderdaad zeer schijnheilig van ze en dat neem ik ze ook zeer kwalijk, inderdaad. Maar ik vind de VVD nog walgelijker, ze zitten overal bij, hebben de meest domme opvattingen en weten zich altijd en overal uit te draaien. In mijn ogen kun je stellen dat Zalm al ruim tien jaar de machtigste man in nederland is. Hij en zijn VVD hebben onder paars het beleid gevormd en zijn daar nu ook weer mee bezich, maar klappen krijgen zij er niet voor
Oud 20-07-2004, 22:05
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 20-07-2004 @ 23:00 :
Maar ik vind de VVD nog walgelijker, ze zitten overal bij, hebben de meest domme opvattingen en weten zich altijd en overal uit te draaien. In mijn ogen kun je stellen dat Zalm al ruim tien jaar de machtigste man in nederland is. Hij en zijn VVD hebben onder paars het beleid gevormd en zijn daar nu ook weer mee bezich, maar klappen krijgen zij er niet voor

dat heet 'iets slim aanpakken'. over de domste ideeen zou ik het nog oneens kunnen zijn, ze bieden in ieder geval prima tegengas voor alle ultra-linkse 'oplossingen' voor de problemen in de samenleving.

wees blij, zonder Zalm ging Nederland failliet, en dan kun je helemaal niemand meer helpen.
Oud 20-07-2004, 22:09
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 20-07-2004 @ 23:05 :
dat heet 'iets slim aanpakken'. over de domste ideeen zou ik het nog oneens kunnen zijn, ze bieden in ieder geval prima tegengas voor alle ultra-linkse 'oplossingen' voor de problemen in de samenleving.

wees blij, zonder Zalm ging Nederland failliet, en dan kun je helemaal niemand meer helpen.
Welke ultra linkse oplossingen? Alles wat ik de afgelopen 20 jaar kan tegenkomen is gewoon gematigd rechts

Zalm met zijn mislukte financiele politiek is de reden dat nederland failliet gaat
Oud 20-07-2004, 22:15
T_ID
T_ID is offline
nou, de gulden opnieuw invoeren, alle meevallers van paars in de gezondheidszorg steken, de uitkeringen extreem verhogen.

allemaal linkse ideeen die economisch gezien ronduit suicidaal zijn.

bedenk eens even wat Nederland met al het geld zou kunnen doen wat nu aan de rente van de staatsschuld op gaat.

het onderhand de op een na grootse uitgavenpost, dan zou ik zeggen dat het tijd werd schulden af te betalen.

maar ja, schulden betalen is niet populair, dingen roepen waarvan de mensen op korte termijn beter van worden, dat is populair, dus dat is wat de linkse partijen (en vooral Wouter Bos, kortzichtige populist nr1) zullen roepen.
alleen, aan langetermijndenken doen ze totaal niet....
Oud 20-07-2004, 22:21
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 20-07-2004 @ 23:15 :
nou, de gulden opnieuw invoeren, alle meevallers van paars in de gezondheidszorg steken, de uitkeringen extreem verhogen.

allemaal linkse ideeen die economisch gezien ronduit suicidaal zijn.

bedenk eens even wat Nederland met al het geld zou kunnen doen wat nu aan de rente van de staatsschuld op gaat.

het onderhand de op een na grootse uitgavenpost, dan zou ik zeggen dat het tijd werd schulden af te betalen.

maar ja, schulden betalen is niet populair, dingen roepen waarvan de mensen op korte termijn beter van worden, dat is populair, dus dat is wat de linkse partijen (en vooral Wouter Bos, kortzichtige populist nr1) zullen roepen.
alleen, aan langetermijndenken doen ze totaal niet....
Lange termijn denken is de zorg in stand houden en niet altijd als er vlug geld nodig is erop proberen te bezuinigen zoals de VVD het zo graag zou zien, sociale zekerheden is het kernpunt van onze maatschappij en in het belang van iedereen. Ome gerrit is zelf de grootse populist die met zijn begrotingstekort. Op korte termijn wil hij alles op orde hebben terwijl het zichzelf toch weer reguleerd, als de zorg weer gekort is dan hersteld zich dat niet meer, het begrotingstekort op den duur wel weer.
Oud 20-07-2004, 22:30
T_ID
T_ID is offline
teveel geld uitgeven=> begrotingstekort.
begrotingtekort=> geld lenen
geld lenen=> rente betalen
rente+schulden betalen=> meer druk op de begroting.

dit is niet zelfregulerend, maar een neerwaartse spiraal.
Oud 20-07-2004, 22:32
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 20-07-2004 @ 23:30 :
teveel geld uitgeven=> begrotingstekort.
begrotingtekort=> geld lenen
geld lenen=> rente betalen
rente+schulden betalen=> meer druk op de begroting.

dit is niet zelfregulerend, maar een neerwaartse spiraal.
Economisch goede tijden => overschot aan geld => afbetalen

Ookal geef ik toe dat het zo simpel niet ligt
Oud 20-07-2004, 22:42
T_ID
T_ID is offline
klopt niet, toen die tijden er tijdens paars waren wilden de linkse partijen AL het geld in het onderwijs en de gezondheidszorg stoppen.

daarna kwam weer een recessie, en waren ze nog dieper in de schulden gekomen.

zie je, dit komt door de aard van socialisme, ze beloven hun uiterste best te doen om arme mensen het zo goed mogelijk te hebben:

daardoor kunnen ze het niet verantwoorden als ze geld uitgeven aan iets anders dan 'de mensen' (de staatsschuld, bijv.).

daardoor zullen linkse partijen nooit geld aan dit soort zaken uitgeven, hetzelfde voor het opdoeken van het leger:

linkse politicus: "we geven geld aan het leger"
man op straat: "wat heb ik daaran?"
linkse politicus: "dan is Nederland verdedigt tegen externe bedreigingen als bezetting door andere staten, terrorisme"
man op straat: "jama, da snap ik nie, geef me m'n geld!"
linkse politicus: *doekt het leger op*

af en toe geld hier dus dat je de belangen van de mensen niet te direct moet bedienen, omdat dat op de langere termijn slecht voor ze is.
Oud 20-07-2004, 23:12
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 20-07-2004 @ 23:21 :
Lange termijn denken is de zorg in stand houden en niet altijd als er vlug geld nodig is erop proberen te bezuinigen zoals de VVD het zo graag zou zien, sociale zekerheden is het kernpunt van onze maatschappij en in het belang van iedereen. Ome gerrit is zelf de grootse populist die met zijn begrotingstekort. Op korte termijn wil hij alles op orde hebben terwijl het zichzelf toch weer reguleerd, als de zorg weer gekort is dan hersteld zich dat niet meer, het begrotingstekort op den duur wel weer.
Dat is onjuist, de zorg is namelijk per definitie een bodemloze put, omdat uitgaven in de zorg nooit investeringen zijn. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld onderwijs, waarbij wel degelijk sprake is van rendement. Het is daarom belangrijk een goede balans te zoeken tussen zorguitgaven en het niveau van de zorg. Als je bijvoorbeeld met 10 miljard euro extra uitgaven het leven van 3 mensen kunt redden, loont het dan? Of kun je dat geld beter ergens anders aan uitgeven?

Begrotingstekorten zijn een gevolg van wanbeleid, waarbij men vooral moet denken aan landbouwsubsidies, te grote defensieuitgaven, te lage belastingen, e.d.
Oud 21-07-2004, 09:36
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 20-07-2004 @ 22:28 :
Tja, dat is een manier om de zaak te bekijken. De andere is dat 'ik als politicus tegen softdrugs ben en een belangengroep mij 10 ruggen in mijn zak stopt zodat ik ineens voor legalisering van softdrugs ben'. Dit noem ik wel currupt.

Hoe het zij: waar het om gaat is dat politici het vertrouwen verliezen op het enige vlak dat er toe doet bij politici: morele principes. Aangezien politiek een morele zaak betreft, lijkt het me wel degelijk waard om een verlies aan geloof in (democratische) politiek op het vlak van vertrouwen en geloofwaardigheid van morele principes.

Je hebt gelijk als de Nederlandse situatie niet de slechtste noemt. Maar dat betekent niet dat we dan maar bij de pakken neer moeten gaan zitten. Politiek betekent werken - ook aan het politieke systeem zelf. En als mensen het vertrouwen in het systeem verliezen, zoals in de afgelopen jaren overduidelijk is geworden, dan betekent dat dat we dit moeten onderzoeken en mogelijk een oplossing bedenken.

[...]
En dat bedoel ik ook, als ik wijs op de 'regulerende' werking van een democratie. Paul van Buitenen, de LPF, en ook D'66 spelen in op de onvrede van de burger. Het functioneren van een systeem wordt automatisch aan de kaak gesteld.
Oud 21-07-2004, 09:39
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 20-07-2004 @ 23:09 :
Welke ultra linkse oplossingen? Alles wat ik de afgelopen 20 jaar kan tegenkomen is gewoon gematigd rechts

Zalm met zijn mislukte financiele politiek is de reden dat nederland failliet gaat
Citaat:
Economisch goede tijden => overschot aan geld => afbetalen
Gelukkig zie je zelf ook in dat deze posts wat nuance missen
Oud 21-07-2004, 13:22
Skyrise
Skyrise is offline
rot in dit topic is op met je rechts vs links bla verhaaltje: OFF-TOPIC!

it doesnt make sense, en het is so DONE en old

(vooral dat rechtse doesnt make sense, never did never will )
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten