Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-08-2004, 15:02
]{ing
]{ing is offline
ik kreeg zojuist, tijdens het spelen van doom 3, een waarschuwing van motherboard monitor dat de cpu core 70 graden celcius haalde. dit lijkt me zorgwekkend en afgezien daarvan is de standaard koeling van mijn systeem te luidruchtig en niet bepaald effectief, vooral niet op deze erg warme dag. wat is een goede oplossing voor mijn systeem waarbij ik de koelers voor de cpu, behuizing en vga kaart vervang; waterkoeling gaat me wat ver maar wat is voldoende stil en toch mogelijk effectief genoeg om nog over te clocken..
mijn huidige config;

p4 northwood 2.8 ghz
asus p4c800-e dlx
chieftec miditower/dualfan voeding
3x 7200rpm hdd's
radeon 9600pro van sapphire
dvd brander/dvdrom drive
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-08-2004, 16:40
Verwijderd
Asus staat er best wel om bekend dat hun temp sensors niet goed zijn en deze kunnen zelfs tot 20 graden afwijken.
Als je de gewone CPU koeler erop hebt zitten en je hebt gewoon kamer temp dan word hij neit oververhit.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 16:54
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 05-08-2004 @ 17:40 :
Asus staat er best wel om bekend dat hun temp sensors niet goed zijn en deze kunnen zelfs tot 20 graden afwijken.
Als je de gewone CPU koeler erop hebt zitten en je hebt gewoon kamer temp dan word hij neit oververhit.
Het leuke is dat je lang niet altijd een normale kamertemperatuur hebt, tijdens deze zomerdagen.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 17:10
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
********** schreef op 05-08-2004 @ 17:40 :
hm ik heb volgens mij niet zo'n afwijking op mn mobo, de cpu was wel degelijk te heet aangezien ik normaal heel nette temperaturen haal en de temperatuursverschillen wel kloppen als je het mij vraagt. maar met dit weer is het anders, volgens de thermometer is de kamertemp. nu 28 graden
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 21:24
Enlightenment
Enlightenment is offline
Mja hooggeclockte P4s zijn heethoofden. Wat je kunt doen is of zorgen voor goede airflow / ventilatie. Of een echt goede koeler kopen. Maar dat laatste betekent ook dat hij die warmte kan wegvoeren. Het beste is een oplossing waarbij er direkt verse lucht van buiten de kast wordt aangevoerd. Dat soort kits kun je bij sommige winkels kopen en is zeer effectief. Soort buisje is direkt op de ventilator van de koeler gemonteerd.
Oud 06-08-2004, 18:16
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 05-08-2004 @ 22:24 :
Mja hooggeclockte P4s zijn heethoofden. Wat je kunt doen is of zorgen voor goede airflow / ventilatie. Of een echt goede koeler kopen. Maar dat laatste betekent ook dat hij die warmte kan wegvoeren. Het beste is een oplossing waarbij er direkt verse lucht van buiten de kast wordt aangevoerd. Dat soort kits kun je bij sommige winkels kopen en is zeer effectief. Soort buisje is direkt op de ventilator van de koeler gemonteerd.
Ik persoonlijk vindt de optie van het zelfde principe waarbij de warme lucht direct naar buiten wordt gevoerd beter voor de koeling, het nadeel van dit systeem is alleen dat je door alle gaten in je pc lucht + stof naar binnen zuigt.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2004, 20:16
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
twain4me schreef op 06-08-2004 @ 19:16 :
Ik persoonlijk vindt de optie van het zelfde principe waarbij de warme lucht direct naar buiten wordt gevoerd beter voor de koeling, het nadeel van dit systeem is alleen dat je door alle gaten in je pc lucht + stof naar binnen zuigt.
Nee dat is niet zo zeer beter. Het belangrijkst voor de koeling is je processor. Als deze lucht van binnen je kast aanzuigt, heb je een grotere delta (verschil tussen ambient en processor temperatuur) dan dat je lucht direkt van buiten de kast aanzuigt. Bovendien is afzuigen/afvoeren veel en veel moeilijker omdat de meeste koelers blazen en de warme lucht er dus aan twee kanten uitkomt. Niet praktisch dus.
Oud 06-08-2004, 21:06
twain4me
twain4me is offline
geloof niet dat je me helemaal snapt

De delta T is overegens kleiner als je de lucht uit de kast zuigt, maar ik begrijp wel wat je bedoeld

als er 2 fans tegen elkaar staan te blazen draai je er gewoon 1 om.
Het grootste voordeel is dat de warmste lucht (afvoer van de cpu) niet in de kast terecht komt en je dus niet veel meer aan casefans hoeft te doen. je heb mss wel een "groter" koelblok nodig om de fan te kunnen omdraaien of een fan de wat meer m3 verplaats in een uur (hoewel er modelen zijn die de lucht al door het koelblok zuigen ipv het erdoorheen blazen)
Maar dit scheeld in zijn geheel een flink aantal graden case temp met als gevolg ook de CPU. Het is idd een beetje omgedraaide wereld maar het werkt wel degelijk.

eigelijk is het zelfde effect als je een stofzuiger op je cpu zou zetten
alleen in jou geval staat die op blazen en in mijn geval op zuigen.
jij koelt vooral door kou toe te voegen, ik door warmte af te voeren.

het is maar waar je voorkeur naar uit gaat.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2004, 09:43
ExVaal
ExVaal is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 05-08-2004 @ 22:24 :
Wat een onzin, mijn 2,4 op 3,5 Ghz haalt de 42 graden idle met dit weer

]{ing, ik adviseer zo'n Zalman waaier voor op je CPU, een Zalman heatpipe constructie op je VGA en verder Papst fans met veel CFM's
Met citaat reageren
Oud 07-08-2004, 10:28
Jolt
Jolt is offline
Zalman koelt zeer goed idd, maar je kan beter een geen zalman heatpipe, ten eerste het is duur, ten 2e je hebt een kacheltje daar zo zitten ..

Artic Silencer die blaast tenmiste de warme lucht naarbuiten
Oud 07-08-2004, 15:40
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Vaal schreef op 07-08-2004 @ 10:43 :
Wat een onzin, mijn 2,4 op 3,5 Ghz haalt de 42 graden idle met dit weer
Dat zegt niets, temperatuur is afhankelijk van het daadwerkelijk verbruik, je koeloplossing en de omgevingstemperatuur. Daarnaast is de nauwkeurigheid van de temperatuursensor een factor.

Ook een processor die 160W verbruikt kun je op 42 graden houden.

Feit is, dat P4 2.8GHz en hoger (vooral de 3.4GHz) gewoon erg veel energie verbruiken, en dus warmte genereren. Lager geclockte P4s doen dat wel beter, maar ook de die-shrink Prescott verbruikt erg veel energie, terwijl dat eigenlijk af zou moeten nemen bij een die-shrink. Daarnaast is de IPC lager bij Prescott, waardoor hij trager is dan een gelijkgelockte Northwood; des te meer reden de procs te mijden. Overclocken kunnen ze wel redelijk, hoger dan Northwood afaik.
Citaat:
]{ing, ik adviseer zo'n Zalman waaier voor op je CPU, een Zalman heatpipe constructie op je VGA en verder Papst fans met veel CFM's
Als je veel geld wilt uitgeven is dat wel een mooie oplossing. Maar wel erg duur. Een "tunneltje graven" en verse lucht van buiten de kast aanvoeren is relatief simpel en heel goedkoop, als je het zelf wilt doen dan. Kies dan een fan met blauw licht, op je kast ofzo, ziet het er ook nog redelijk mooi uit.
Oud 07-08-2004, 16:37
ExVaal
ExVaal is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 07-08-2004 @ 16:40 :
Dat zegt niets, temperatuur is afhankelijk van het daadwerkelijk verbruik, je koeloplossing en de omgevingstemperatuur. Daarnaast is de nauwkeurigheid van de temperatuursensor een factor.

Ook een processor die 160W verbruikt kun je op 42 graden houden.

Feit is, dat P4 2.8GHz en hoger (vooral de 3.4GHz) gewoon erg veel energie verbruiken, en dus warmte genereren. Lager geclockte P4s doen dat wel beter, maar ook de die-shrink Prescott verbruikt erg veel energie, terwijl dat eigenlijk af zou moeten nemen bij een die-shrink. Daarnaast is de IPC lager bij Prescott, waardoor hij trager is dan een gelijkgelockte Northwood; des te meer reden de procs te mijden. Overclocken kunnen ze wel redelijk, hoger dan Northwood afaik.

Als je veel geld wilt uitgeven is dat wel een mooie oplossing. Maar wel erg duur. Een "tunneltje graven" en verse lucht van buiten de kast aanvoeren is relatief simpel en heel goedkoop, als je het zelf wilt doen dan. Kies dan een fan met blauw licht, op je kast ofzo, ziet het er ook nog redelijk mooi uit.
Waarom begin je over de Prescott terwijl in de startpost staat dat de TS een northwood heeft? Totaal onboeiende info imho en het topic wordt er duidelijk niet overzichtelijker op. Een northwood gebruikt max. 80 tot 110 watt en dat is luchtgekoeld makkelijk koel te houden. Mits de airflow maar in orde is.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2004, 22:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
80W tot 110W kun je anders erg veel problemen mee krijgen. Bijna alle computers hebben geen goede airflow, o.a. door de locatie van de computer (in zo'n stom meubel vaak zonder goede ventilatie) en gewoon in de kast zelf niet. Gecombineerd met warm weer kun je daar dan problemen mee krijgen. De oplossing is inderdaad te werken aan betere airflow, of je processor-koeler direkt lucht van buiten te laten aanzuigen, dan omzeil je de case-temp min of meer.
Oud 08-08-2004, 09:26
Nikeboy
Nikeboy is offline
Citaat:
]{ing schreef op 05-08-2004 @ 16:02 :
ik kreeg zojuist, tijdens het spelen van doom 3, een waarschuwing van motherboard monitor dat de cpu core 70 graden celcius haalde. dit lijkt me zorgwekkend en afgezien daarvan is de standaard koeling van mijn systeem te luidruchtig en niet bepaald effectief, vooral niet op deze erg warme dag. wat is een goede oplossing voor mijn systeem waarbij ik de koelers voor de cpu, behuizing en vga kaart vervang; waterkoeling gaat me wat ver maar wat is voldoende stil en toch mogelijk effectief genoeg om nog over te clocken..
mijn huidige config;

p4 northwood 2.8 ghz
asus p4c800-e dlx
chieftec miditower/dualfan voeding
3x 7200rpm hdd's
radeon 9600pro van sapphire
dvd brander/dvdrom drive
gelukkig kunnen die p4-tjes niet stuk door oververhitting.
als ze te warm worden zal de processor zichzelf "underclocken".
als je cpu koeler erg veel lawaai maakt zal je waarschijnlijk een Intel boxed cpu koeler hebben. deze zijn helaas erg luidruchtig.
ik heb zelf bij paradigit een glaciatech igloo koeler gehaald en die zijn een stuk stiller. kosten nog geen 10 euro. als je dat combineert met een frontcase & backcase 8cm koeler moet je systeem keurig op temperatuur blijven.

succes!
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 10:19
Middlefinger1
Middlefinger1 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 07-08-2004 @ 23:02 :
80W tot 110W kun je anders erg veel problemen mee krijgen. Bijna alle computers hebben geen goede airflow, o.a. door de locatie van de computer (in zo'n stom meubel vaak zonder goede ventilatie) en gewoon in de kast zelf niet. Gecombineerd met warm weer kun je daar dan problemen mee krijgen. De oplossing is inderdaad te werken aan betere airflow, of je processor-koeler direkt lucht van buiten te laten aanzuigen, dan omzeil je de case-temp min of meer.
oeh een meid die verstand van zaken heeft ...
Reageren

Regels voor berichten