Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Kan waarschijnlijk subtieler maar ja. Wie ben jij (of iemand anders) om te bepalen welk leven wel en niet de moeite waard is?
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het leven van een dergelijk persoon wordt dusdanig ingeperkt, dat hij/zij drastisch minder mogelijkheden krijgt voor het ervaren van vreugdelijkheden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
ik denk dat gehandicapten in kwestie prima in staat zijn zelf te besluiten of hun leven het waard is.
tja, alleen is niet iedereen even liberaal over euthanasie als we hier zijn.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
En als je er van uitgaat dat er na de dood helemaal niets is: je houdt gewoon op te bestaan. Voordat ik alle gelovigen op m'n dak krijg: dat doen we alleen om het geheel wat simpeler te maken en de discussie wat zinvoller. Als je na je dood naar het hiernamaals gaat leef je gewoon verder in het hiernamaals en daar kunnen we ons nog minder een (realistische) voorstelling van maken dan dat we geen bestaan hebben.
En dat jochie heeft onderhand leren playstationen met z'n voeten en heeft twee robotarmen cadeau gekregen van gelddonoren. Hij playstationed trouwens nog steeds met z'n voeten.
|
![]() |
Wel, zo obscuur is de dood naar alle waarschijnlijkheid niet. Er is geen reden om aan te nemen, dat de "ervaring" van dood zijn niet identiek is met de "ervaring" van niet-geboren zijn.
Aldus kan gezegd worden van een persoon wiens leven per saldo miserabel is geweest (voor de beoordeling waarvan uiteraard die persoon zelf aangewezen is), dat hij beter niet was geboren. ![]()
|
![]() |
|
Ik vind het zo jammer dat je in je voorbeeld de armen en benen neemt, denk je niet dat het psychisch leed van dat kindje veel erger is, en dat hij de komende 180 jaar niet over zijn leed heen zou komen.
fysieke handicap leer je wel mee omgaan, mentaal niet. en sorry; maar dat is niet alleen in iraq zo. ik spreek uit eigen ervaring, ik heb geen leven; maar wil zeker niet dood, omdat ik ooit wellicht nog een leven kan hebben amen
||
Citaat:
|
![]() |
|
Alles dat leeft heeft een leven.Simpelweg omdat het leeft.Of dat speciefieke leven een "positief"of "negatief" leven heeft,bepalen de "ervaringen" van dat speciefieke leven.Een buitenstaander kan zich misschien voor een gedeelt inleven in die "ervaringen" van dat specifieke leven,maar kan ze zelf niet letterlijk ervaren.Want iedere ervaring is persoonlijk,ook al hebben miljoenen wezens gelijkende ervaringen,zijn ze toch uniek omdat ze "persoonlijk" zijn.Vergelijk het maar met de "wereld" .De wereld is voor iedereen anders,omdat iedereen simpelweg een uniek perspectief heeft op die "ene" wereld.We kunnen ons enigzins inleven in de "wereld" van een ander,maar in werkelijkheid nooit helemaal zijn/haar "wereld" zien,simpelweg omdat wij een ander perspectief hebben.Ieder perspectief is uniek,iedere ervaring is uniek (ook al lijken veel dingen identiek,er is altijd een minuscuul verschil,namelijk dat het 2 verschillende perspectieven betreft van posities("leven") binnen een 3-dimensionale ruimte.)Dit geld dus ook voor de beoordeling of een "leven" zin heeft of niet.Het feit dat iemand een oordeel geeft over zijn/haar leven alszijnde "positief"of "negatief" is gestoeld op de "instelling" die zo'n persoon heeft.Dwz iemand kan ondanks allerlei gebreken (geen armen,benen,vader,moeder,kinderen,etc,etc,etc)toch vinden dat hij/zij een "positief" leven heeft.Anderzijds kan iemand die op het eerste gezicht geen gebreken heeft(dus wel armen,benen,vader,moeder,kinderen,gezondheid,etc,etc,etc)op basis van zijn/haar "instelling" toch vinden dat hij/zij een "negatief" leven heeft.Met andere woorden,een persoon bepaald zelf of hij/zij een "goed"of "slecht" leven heeft.
Een buitenstaander kan alleen maar bepalen of hij/zij zelf vindt dat een soortgelijk "leven" voor hem of haar "goed"of "slecht" is.Gestoeld op zijn/haar "ervaringen".Ik vind het eigenlijk best gevaarlijk om te zeggen of iemand een "positeif"of "negatief" leven heeft.Want op basis van zulke beoordelingen zijn vele genociden verricht.
||
Willypirate:
Citaat:
|
![]() |
|
je zegt het al zelf:ik kan het me niet voorstellen.Dit wil eigenlijk ook zeggen dat je het ook niet uitsluit.Tuurlijk vind ik zelf ook dat het missen van ledematen of bijvoorbeeld zwaar geestelijk getraumatiseerd te zijn doet vermoeden dat je leven "negatief" is,wil het niet per definite zeggen dat je leven ook daadwerkelijk "negatief" IS.Om nog iets specifieker te zijn het moment waarop iemand bepaalt dat zijn/haar leven "goed"of "slecht"is eigenlijk heel betrekkelijk.het is een moment opname.iemand kan in de loop van zijn/haar leven leren "leven" met zijn/haar gebreken en alsnog een "positief" leven ervaren ,ook al spreken sommige feiten dit misschien tegen.Gevoelens hebben altijd betrekking op "ervaringen" en ervaringen veranderen met de tijd hetzelfde als "gevoelens".Samen vormen ze dan het gevoel van "gelukkig"of "ongelukkig",een enkele ervaring (dus geen armen,etc of een positieve "ervaring"als geboorte)weerspiegelen een moment opname.Heb je veel "positieve" momentopnames dan ervaar je waarschijnlijk het leven als "positief"En andersom idemdito.Ik denk dat een enkel feit of ervaring niet de indruk vormt voor je hele leven ookal hebben sommige ervaring impact voor de rest van je leven.
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar stel dat ik nou beide armen zou verliezen. Ik zou dat verschrikkelijk vinden en ik denk niet dat dood veel erger zou kunnen zijn. Daar komt nog bij dat ik geen nuttig lid van de maatschappij zou zijn. Ik zou een blok aan het been van anderen zijn. Ik zou de maatschappij veel geld kosten omdat er voor mij gezorgd zou moeten worden. Dan zou de keuze gewoon duidelijk zijn voor mij, ik zou suicide plegen.
||
Citaat:
jij kent mijn leven (gelukkig) niet, ik had al 3 keer dood moeten/kunnen zijn
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
|
Wie bepaald er dat iemand nut heeft voor een samenleving of niet? De samenleving?het individue?een groep individuen?Ieder levend wezen ongeacht zijn gebreken heeft NUT voor een sameleving.We kunnen er immers van leren.
Zou anders iedereen die de sameleving geld kost "weg" moeten.Bedenk maar eens goed hoeveel mensen er dan zouden verdwijnen.En stel dat dit het geval was,wat hou je dan over?Een perfecte samenleving ?
|
Ik zou , ik zou ik zou.....
Wanneer je zelf niet in deze situatie staat, en de situatie zo ver weg van je is, kun je hier wel over nadenken, maar ik denk niet dat het overeen zal komen met wat je op dat moment zou doen. Ook zonder benen en armen kunnen die mensen heel gelukkgi zijn, mss gaan ze juist andere kwaliteiten van het leven en van zichzelf inzien, omdat ze rationeler zullen nadenken. Natuurlijk is de kans zeer groot dat ze zichzelf af zullen vragen of het niet beter is te sterven....maar juist daarna krijgen ze mss wel een veel beter en ruimer inzicht in dingen. Slachtoffers uit bijvoorbeeld de cafebrand in volendam vraag je toch ook niet of het beter is te sterven? Ik denk dat zij tiental keren sterker zijn, en een supermooi denkbeeld hebben gekregen - spijtig genoeg door deze afschuwelijke ramp - dan menig ander mens. En zulke dingen kunnen hun leven juisth eel mooi maken! Grtjs.vanuit spanje. |
![]() |
||
Citaat:
????? sinds wanneer is zelfmoord plegen strafbaar?
||
Citaat:
Je hebt zojuist toegegeven dat je wel een leven hebt. Missie voltooid |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
De nazi's hadden wel veel gehandicapten afgemaakt om kosten te besparen. Het is wreed en verwerpelijk, maar ik kan het wel begrijpen. Natuurlijk zou je zo nog geen perfecte samenleving krijgen, bij zo'n daad zal die juist minder perfect worden.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Denk maar aan zwaar geestelijk gehandicapten die geen dag van hun leven werken, geen opleiding volgen, alleen maar als kasplantje in een speciale omgeving kunnen overleven. Dat kost klauwenvol geld aan apparatuur en manuren en heeft geen economisch nut. Natuurlijk is het moreel verwerpelijk om mensen op basis van hun economisch nut uit een samenleving te verwijderen, maar het is een perspectief dat je zou kunnen kiezen. Denk bijvoorbeeld aan bezuinigingen, zoals door dit kabinet gedaan. Als je bezuinigt omdat je een economie er weer bovenop wilt helpen, dan kies je er natuurlijk voor de mensen die tóch al het minste economisch nut hadden, het hardst te treffen. Dat is misschien moreel verwerpelijk of subjectief onrechtvaardig, maar wel de meest efficiënte oplossing. |
![]() |
||
Citaat:
Ik heb mijn wettenbundel, altijd leuk, er nog even op nageslagen. Van doodslag (art. 287 Strafrecht) is alleen sprake als je een ander van het leven berooft. Moord, doodslag met voorbedachten rade, is ook alleen strafbaar als een ander het slachtoffer is (289). Vervolgens zijn er in dit verband ook nog artikel 293, levensberoving op verzoek, en 294, hulp bij zelfdoding. Ook die twee zijn alleen strafbaar als je het bij een ander toepast. Er staat dus, voor zover ik kan nagaan, nergens dat zelfmoord strafbaar is. Zoeken met Google levert wel op dat dat in andere landen het geval is, maar hier niet. In Nederland mag je niet helpen, maar dat is iets anders. (Hoewel ook dat aan het veranderen/veranderd is.) ik had dus ongelijk, btw wetten.overheid.nl is een onding van een site om mee te werken
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Weerwolfspel #95.1 Spelleider | 500 | 27-11-2013 20:13 | |
Verhalen & Gedichten |
Sterven onder de zon. ExpoRules | 9 | 26-04-2011 14:11 | |
Verhalen & Gedichten |
ff wat van me af schrijven Verwijderd | 3 | 13-09-2010 18:57 | |
Psychologie |
Xenotransplantatie: Zou je een orgaan van een varken accepteren? (en waarom wel/niet) Yab-Yum | 49 | 16-10-2005 07:21 | |
Verhalen & Gedichten |
Tussen Licht en Donker Reynaert | 40 | 07-01-2004 21:12 |