Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-07-2004, 09:37
Nyai
Nyai is offline
Zijn er hier nog meer mensen met fretjes?
Zelf heb ik er 10
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-07-2004, 10:41
Verwijderd
Nee.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 15:19
leucomelas
leucomelas is offline
ja, goede vriendjes aan de overkant van de straat en kennis straat achter onze... komk wel vaker, altijd even die beestjes kijken.. zo liefig *heeft vanmorgen nog samen met brutus en de waterslang gespeeld*
Oud 27-07-2004, 15:33
duifeltje
duifeltje is offline
nee, maar ik vind het wel hele leuke diertjes.
Het valt me alleen op dat ze vaak in een te klein hokje zitten. De meeste fretjes zitten in een hok zo groot als een rattenhok terwijl ze toch een stuk groter zijn.
Oud 28-07-2004, 17:46
Verwijderd
*misbruikt topic*

Hoe vaak moet je frettenkooien schoon maken? En kun je er eentje alleen houden als je een overdag op school/college zit? Kun/moet je ze castreren/steriliseren? Duurt het lang om ze zindelijk te maken, of kun je ze zindelijk krijgen? Kun je ze ook zo tam krijgen dat ze níet in je vingers hangen als je ze op wilt pakken? Kauwen ze op draden/maken ze meubels kapot/piesen ze in plantenbakken?
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 18:13
Nyai
Nyai is offline
Hoe vaak moet je frettenkooien schoon maken?

Iedere dag de poepbak even uitscheppen, en verder 2 keer in de week alles goed uitsoppen.
Verder doe ik iedere dag of om de dag (ligt er aan hoe veel tijd ik heb en hoe 'vies' de kooi is) even met de stofzuiger het hok uitzuigen (haren, stof van de kattenbak, voerkruimels etc).
Verder doe ik bij mn grote groep(= momenteel 8, maandag ga ik een pupje wegbrengen) om de dag de slaap lappen verwisselen, en bij mn kleine groep(=3) 1 a 2 keer in de week de lappen verwisselen.
Bij de grote groep verwissel ik elke week de hangmatten en bij de kleine eens in de anderhalf a 2 weken.

En kun je er eentje alleen houden als je een overdag op school/college zit?

Een fret kun je niet alleen houden, uitzonderingen daar gelaten. Als je een fret van pup af aan alleen zet, is er grote kans dat ie na een paar jaar niet meer met andere fretten kan. Het beste is om er minimaal 2 te nemen. Je kunt nooit een fret vervangen, hoeveel je er ook mee speelt. vergelijk het maar met jezelf. Vind jij het fijn als je op een onbewoond eiland in je eentje zit, of heb je liever andere mensen om je heen?

Kun/moet je ze castreren/steriliseren?

Een moertje moet je laten helpen of dekken als ze loops is(met ongeveer 9 maanden. maar ze kan ook eerder of later loops worden). Ze blijft net zo lang loops tot ze geholpen of gedekt word en hier zal ze erg ziek van worden op den duur. Dat heet beenmergdepressie. De vacht word eerst ruw en duf, maar uit eindelijk zal ze kaal worden. Ze vermagert sterk.
Laten helpen kun je bij een moerrtje het beste doen als ze 2-3 weken loops is. Dan is de boel van binnen iets opgezet en kan de DA wat beter zien wat ie weg moet halen.
Laat je haar echter te lang loops zijn voor je haar laat helpen, dan word de boel broos en is er grotere kans op bloedingen tijdens de operatie.
Dekken doe je als ze 2-3 weken loops is, dan is de kans op een geslaagde dekking het grootst. Doe je dit eerder dan zijn ze waarschijnlijk schijn zwanger worden, en is de kans op een miskraam groter.

Een mannetje castreren is aan te raden. Dit omdat hij agressiever word als hij bronstig is. Tegen jou en tegen zn hok genoten.
Het kan vanaf 6 maanden, maar de voorkeur ligt bij minimaal een jaar.
Dan zijn ze goed uitgegroeit en is de kans op spierweefsel verlies minder als wanneer je ze op een te jonge leeftijd laat helpen.
Vroeg helpen geeft ook verhoogde kans op bijniertumoren.
Een ongeholpen mannetje maakt meer huidvet aan als 'normaal' waardoor hij een vette ieze vacht krijgt, en heel erg gaat ruiken.

Duurt het lang om ze zindelijk te maken, of kun je ze zindelijk krijgen?

Dat ligt aan hoe veel tijd de fokker besteed aan het opvoeden.
Zelf heb ik nu 7 pups van 9 weken, hier geboren uiteraard.
Die waren met een week of 5 al zindelijk.
Aan de andere kant heb ik ook 2 volwassen zusjes van ruim een jaar, en die zijn niet zindelijk te krijgen. In de kooi wel, maar als ze los lopen weigeren ze het in de poepbak te doen.

Kun je ze ook zo tam krijgen dat ze níet in je vingers hangen als je ze op wilt pakken?

Echt bijten zullen ze, mits goed opgevoed, niet doen. Zacht happen tijdens het spelen zul je altijd houden.
Aan je vragen te zien neem ik aan dat je graag fretjes wilt en er geen ervaring mee hebt. ikr aad je aan eens te gaan kijken bij een opvang, en daar wat meer info in te winnen. vaak kun je daar een dagje 'meedraaien'zodat je kunt zien of je het echt zo leuk vind als het lijkt. ik raad je aan met volwassen fretjes uit een opvang te beginnen. pups vragen wat meer geduld en ervaring om ze goed op te voeden. Pups kunnen erg bijten, maar die moeten hun grenzen nog leren kennen, dus je kunt het ze niet kwalijk nemen. Maar vervelend blijft het wel

Kauwen ze op draden/maken ze meubels kapot/piesen ze in plantenbakken?

in principe niet. Pups staan er om bekend alles op te vreten wat ze tegen komen (ik mis hier halve handdoeken en t shirts als ik de lappe ververs) maar dat gaat over naarmate ze ouder worden. In principe zullen ze geen meubels opeten.
Poepen in de plantenbak heb ik nog nooit van gehoord, ze uitgraven des te meer!
Zorg dus ook dat je fretjes er niet bij kunnen. vervang planten door kunstplanten, plaats ze op plekken waar ze er niet bij kunnen of leg grote keien op de aarde tegen het uitgraven.

Nog meer vragen?
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 19:04
Verwijderd
Mja, ik weet er idd weinig vanaf, vandaar. Het lijken me op zich erg leuke beesten..
Ik ga namelijk gauw uit huis en theoretisch gezien kan ik dan eindelijk dieren hebben (familie is allergisch, dus thuis kon het niet). Alleen vind ik het niks om dieren te hebben die dag in, dag uit in een kooitje zitten, maar ik kan ook geen kat nemen op mijn kamer. Ik vroeg me af of een fret (twee, dan), misschien een oplossing was, en anders moet ik nog 4 jaar wachten voor ik eindelijk huisdieren kan nemen...

Nog wat vragen:

Hoe groot moet een kooi zijn voor 2 fretjes?
Wat voor soort kooi moet het zijn (ik heb zelf nog een grote rattenkooi (1 m bij 50 cm bij 1 m hoog), zou dat eventueel kunnen)?
Wat voor voer moeten ze hebben, wat voor extraatjes kun je ze geven?
Wat moet er allemaal in een hok? Aan speeltjes en aan bodembedekking.
Wat voor drinkbakje is het handigst?
Hoe lang leven fretjes gemiddeld?

Enne - wat voor opvang? Een dierenopvang? En is het op zich niet handiger om jonge fretjes te nemen dan volwassen dieren?
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 19:15
Nyai
Nyai is offline
Hoe groot moet een kooi zijn voor 2 fretjes?

Er is eenr edelijk mooie 'vierkante' kooi op de markt, van ferplast als ik me niet vergist.
Furo large ofzo heet ie
Die is iets kleiner van 1 bij 1 bij 1.
Daar kun je denk ik wel iets van 3 fretjes in kwijt.

Wat voor soort kooi moet het zijn (ik heb zelf nog een grote rattenkooi (1 m bij 50 cm bij 1 m hoog), zou dat eventueel kunnen)?

Denk het wel.
Let wel op de grootte van de deurtjes zodat je overal bij kunt en je makkelijk de poepbak kunt pakken.

Wat voor voer moeten ze hebben, wat voor extraatjes kun je ze geven?

Totally ferret (kun je bestellen op: http://www.fretten.nl) gemengt met eukanuba kitten en hills kitten zijn de beste fretten voeders. De rest bevat te veel granen en suikers en dat soort ongein waar je fret o.a. insulinomen(omgekeerde suikerziekte) van kan krijgen.

Extraatjes geef ik niet, als ze een beloning of iets lekkers verdienen krijgen ze hier een kuiken, muis, rat of gewoon een brokje uit de voerbak.

Denk erom dat je fretten NOOIT OF TE NIMMER fruit of groente geeft! Dit kunnen ze niet verteren en ze kunnen er zelfs dood aan gaan

Wat moet er allemaal in een hok? Aan speeltjes en aan bodembedekking.

Geen bodem bedekking. Speeltjes ook liever niet, Spelen doen ze maar buiten de kooi, dan blijft het leuk
Gewoon kale bodem, met wat handdoeken en of tshirts om in te slapen, hangmatjes die je ophangt, en een poepbak.
En waterfles en voerbakje natuurlijk.

Wat voor drinkbakje is het handigst?

Een waterflesje

Hoe lang leven fretjes gemiddeld?

8 tot 10 jaar.

Enne - wat voor opvang? Een dierenopvang? En is het op zich niet handiger om jonge fretjes te nemen dan volwassen dieren?

Nee een frettenopvang.
Sorry dat ik het zeg maar jij beschikt niet over de nodige kennis en ervaring om met pups te beginnen. Daar komt zo veel meer bij kijken.
Waarom zou dat handiger zijn volgens jou?

Laatst gewijzigd op 28-07-2004 om 19:19.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 19:28
Verwijderd
Hmm, frettenopvang, dat hebben ze hier in het verre oosten niet.

Bij de meeste dieren is het handiger om ze van jongs af aan te nemen, omdat ze dan gemakkelijker aan je wennen en je ze zo af kunt richten als je het zelf graag wilt, omdat ze moeilijk wennen aan nieuwe eigenaren/huizen/etc, vergelijk honden en katten.. en omdat jonge dieren natuurlijk leuk zijn.
Maar ik weet idd niet genoeg van fretten Dacht dat het misschien handiger of tenminste gewoonte zou zijn om jonge dieren te nemen, maar dat is dus niet zo? Is het niet veel moeilijker om een band te krijgen met al volwassen fretten?
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 19:28
Nyai
Nyai is offline
nee.

waar woon je?
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 19:32
Verwijderd
Dorpje zo'n 15 km van Almelo vandaan...
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 19:32
Nyai
Nyai is offline
welke provincie is dat?
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 19:34
Verwijderd
Overijssel En ik ga naar Nijmegen
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 19:39
Nyai
Nyai is offline
whehe okee.

Ik ben niet zo goed in topografie(maar dat had je al door denk ik)
De enige opvang die ik ken bij jou in de buurt zit in cuijk.

www.frettenopvang.tk
Met een 'afdeling' in cuijk en in hoogvliet.

Je zou met rachel (cuijk) of anneloes(hoogvliet) contact op kunnen nemen, misschien weten hun meer dingen daar in de buurt.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 19:40
Belle
Belle is offline
Citaat:
Morgan schreef op 28-07-2004 @ 20:34 :
Overijssel En ik ga naar Nijmegen
In cuijk zit anders wel een frettenopvang hoor van een vriendin van me
http://rachel_jasper.tripod.com/
Oud 28-07-2004, 20:26
murwari
murwari is offline
titel aangepast omdat het zo duidelijker is, en de inhoud van de beginpost misschien wel te minimaal was voor een goed topic zijn ook andere vragen over fretten hier toegestaan.
Reageren

Regels voor berichten