Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-08-2004, 21:23
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Je pense
donc
je suis

Pour le moment
je ne pense
plus à toi.
Oud 03-08-2004, 09:13
Verwijderd
Vind het niet echt iets. Frans is een prachtige taal om zwierig mooie dingen te schrijven, je gebruikt enorm simpele woorden die nietszeggend zijn. Daarbij, je pense donc je suis (ik denk dus ik ben) is niet eens van jou. Dit is eerder een overpeinzing dan een gedicht.

Voor zij die geen frans kunnen:

Ik denk
dus
ik ben

Op het moment
denk ik niet
meer aan jou.

Je had veel meer gekund met het 2e deel denk ik ook. Pour le moment vind ik ook niet echt een van de meest mooi klinkende dingen in het frans. Maintenant of aujourd'hui ofzo vind ik al veel mooier. Of iets in de zin van rijm: maintenant, pour le moment (uistpraak rijmt voor de niet-franstaligen )

Krijg je veel Frans, ben je er goed in, of heb je een vrij opppervlakkige kennis en heb je het zo gemaakt? Als je het goed kunt, probeer er eens wat meer mee te doen.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 09:28
*nerwen elensar
Ben tweetalig...
Maar voor mij telt niet de vorm maar de inhoud.
Komt die wat over?
Oud 03-08-2004, 14:43
No Quiero
No Quiero is offline
Ik vind em wel ok eigenlijk. Ik neig ook wel naar te zeggen dat het gedichtje misschien iets teveel ehm...een gedichtJE is, maar ik vind em eigenlijk wel goed. Zeker filosofisch gezien kun je hier best iets mee. En zelfs ik, aangezien het onderwijs Frans in Nederland zo slecht is, dat ik het na vijf jaar les nog niet kan, begreep je gedichtje!

Ik zal eens wat in het Frans proberen, moet ik het wel eerst even een beetje leren, maar dat is snel gebeurd.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 14:56
*nerwen elensar
Citaat:
No Quiero schreef op 03-08-2004 @ 15:43 :
Ik neig ook wel naar te zeggen dat het gedichtje misschien iets teveel ehm...een gedichtJE is, maar ik vind em eigenlijk wel goed.
Verklaar u eens nader? Want dat snap ik toch niet zo goed

Als je hulp nodig hebt voor een vertaling ofzo, let me know hé
Oud 03-08-2004, 15:02
No Quiero
No Quiero is offline
Citaat:
*nerwen elensar schreef op 03-08-2004 @ 15:56 :
Verklaar u eens nader? Want dat snap ik toch niet zo goed

Als je hulp nodig hebt voor een vertaling ofzo, let me know hé
Nou ik bedoelde dat je gedichtje wel erg kort is. Zo kort dat de...ehm...clou...bijna te vroeg komt. Het is wel leuk gevonden, maar het is wel altijd belangrijk om een goede inleiding te hebben op een leuk einde, omdat het einde anders geen einde is, als het te vroeg komt.

Maar ik vind dit wel kunnen hoor, ik vind het een leuk gedicht.

Bedankt, maar ik heb ook een online woordenboek gevonden, anders val ik je ook maar zoveel lastig he.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 15:11
*nerwen elensar
Geeft niet jong
Is toch te warm om te studeren

Meestal zijn m'n gedichten zo kort...Is omdat er eens een dichter (die gedichten had gelezen van me toen ik 12 was) zei dat ik moest schrappen

voorbeeldje:

Laat me
niet
alleen
met lege
handen
vol liefkozingen
Oud 03-08-2004, 15:15
No Quiero
No Quiero is offline
Citaat:
*nerwen elensar schreef op 03-08-2004 @ 16:11 :
Geeft niet jong
Is toch te warm om te studeren

Meestal zijn m'n gedichten zo kort...Is omdat er eens een dichter (die gedichten had gelezen van me toen ik 12 was) zei dat ik moest schrappen

voorbeeldje:

Laat me
niet
alleen
met lege
handen
vol liefkozingen
Hihi nou ik probeerde het maar ik kwam niet zo ver, Frans is echt te lastig. Nou ja, dat is niet waar, ik weet er gewoon te weinig van.

Ik vind het eigenlijk wel bijzonder leuk, kleine korte gedichten. Hoe korter het gedicht, hoe meer er nog achter schuilgaat? Je moet natuurlijk ook niet alles prijsgeven als dichter.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 15:17
*nerwen elensar
Citaat:
No Quiero schreef op 03-08-2004 @ 16:15 :

Ik vind het eigenlijk wel bijzonder leuk, kleine korte gedichten. Hoe korter het gedicht, hoe meer er nog achter schuilgaat? Je moet natuurlijk ook niet alles prijsgeven als dichter.
Voila, jij verstaat me

Troost je, is idd heel moeilijk om in 't frans te schrijven, ben tweetalig en ik kan het amper
Laat staan dat je enkel frans op 't school gekregen hebt
Oud 03-08-2004, 15:20
No Quiero
No Quiero is offline
Citaat:
*nerwen elensar schreef op 03-08-2004 @ 16:17 :
Voila, jij verstaat me

Troost je, is idd heel moeilijk om in 't frans te schrijven, ben tweetalig en ik kan het amper
Laat staan dat je enkel frans op 't school gekregen hebt
Ik heb ook een keer een heel kort gedichtje geschreven :

The brick wall
is my friend.

It's seen me cry.

I've seen it laugh.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 15:29
*nerwen elensar
Vind het wel wat hebben eigenlijk

Is zo simpel dat het mooi is...
Oud 03-08-2004, 15:30
xineof
xineof is offline
Ik vind het wel een redelijk gedicht, maar vind deze tekst meer iets om te verwerken in een nederlandstalig gedicht, dat lijkt mij pas echt een uitdaging .

Maar ik kan nu niet zoveel zinnigs uitbrengen want ik ben ongelofelijk chagerijnig omdat ik net terug ben van de kapper en ik nu net een jongen lijk sorry, dat moest er even uit.
Oud 03-08-2004, 15:33
No Quiero
No Quiero is offline
Citaat:
xineof schreef op 03-08-2004 @ 16:30 :
Ik vind het wel een redelijk gedicht, maar vind deze tekst meer iets om te verwerken in een nederlandstalig gedicht, dat lijkt mij pas echt een uitdaging .

Maar ik kan nu niet zoveel zinnigs uitbrengen want ik ben ongelofelijk chagerijnig omdat ik net terug ben van de kapper en ik nu net een jongen lijk sorry, dat moest er even uit.
In het Nederlands is er niet veel aan...toch wel vreemd. Maar ja, Descartes was een Fransman, dus misschien dat zijn bekende spreuk in het Frans ook beter klinkt.

hihi
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 15:37
xineof
xineof is offline
Citaat:
No Quiero schreef op 03-08-2004 @ 16:33 :
In het Nederlands is er niet veel aan...toch wel vreemd. Maar ja, Descartes was een Fransman, dus misschien dat zijn bekende spreuk in het Frans ook beter klinkt.

hihi
Nee ik bedoel, dat je dan een Nederlandstalig gedicht schrijft, met deze franstalige zinnen ertussendoor verwerkt, snap je ? Dat lijkt mij wel mooi, dat je naast deze filosofie in het nederlands iets van je eigen ervaring eromheen oid. vertelt.

Lach niet, ik zit in een crisis
Oud 03-08-2004, 15:41
No Quiero
No Quiero is offline
Citaat:
xineof schreef op 03-08-2004 @ 16:37 :
Nee ik bedoel, dat je dan een Nederlandstalig gedicht schrijft, met deze franstalige zinnen ertussendoor verwerkt, snap je ? Dat lijkt mij wel mooi, dat je naast deze filosofie in het nederlands iets van je eigen ervaring eromheen oid. vertelt.

Lach niet, ik zit in een crisis
Aja, leuk. Hmm. Een soort koor. Tenminste, daar moet ik dan aan denken. Een roep, en een weerklank van het koor in het Frans. A wel, misschien ben ik te verclassiceerd.

Je zou ook een gedicht kunnen maken van nederlandse en franse zinnen waarbij de nederlands en franse apart een goed gedicht maken maar ook samen.

Foto?? Voor mij is dat ook niet zo'n probleem, ik laat het heel kort doen meestal, hoe korter, hoe langer ik niet naar de kapper hoef.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 15:41
*nerwen elensar
hmm is geen slecht idee xineof
by the way, i'm sorry for your hair...opletten met kappers, die snijden altijd veel te veel af. (vandaar dat ik niet meer ga )
Oud 03-08-2004, 15:44
No Quiero
No Quiero is offline
Citaat:
*nerwen elensar schreef op 03-08-2004 @ 16:41 :
hmm is geen slecht idee xineof
by the way, i'm sorry for your hair...opletten met kappers, die snijden altijd veel te veel af. (vandaar dat ik niet meer ga )
Offtopic: hoe doe jij dat dan? laat je het gewoon groeien? trouwens ik heb u een privéberichtje gestuurd, had u die wel gezien?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 15:47
xineof
xineof is offline
@ No Quiero: Hehe, ik had niet meteen het idee van een koor . Jouw idee lijkt me ook leuk, ik denk dat ik binnenkort eens zoiets ga proberen met duitse zinnen, ik ben niet zo'n ster in frans.

@ *nerwen elensar: áls je het zou doen, post je het resultaat dan? Dan ben ik wel benieuwd .

Nee ach, mijn kapper deed het tot nu toe altijd goed. Maar hoe heb jij je haar dan, *nerwen elensar?
Maarja, kan gebeuren . Zo kort mogelijk is misschien wel een optie, maarja ik ben een meisje he dus .
[en je krijgt geen foto want het is echt té té erg ]. Maar misschien open ik wel een fototopic binnenkort, dan kun je mijn oude nog wel leuke haar zien.
Oud 03-08-2004, 15:49
No Quiero
No Quiero is offline
Citaat:
xineof schreef op 03-08-2004 @ 16:47 :
@ No Quiero: Hehe, ik had niet meteen het idee van een koor . Jouw idee lijkt me ook leuk, ik denk dat ik binnenkort eens zoiets ga proberen met duitse zinnen, ik ben niet zo'n ster in frans.

@ *nerwen elensar: áls je het zou doen, post je het resultaat dan? Dan ben ik wel benieuwd .

Nee ach, mijn kapper deed het tot nu toe altijd goed. Maar hoe heb jij je haar dan, *nerwen elensar?
Maarja, kan gebeuren . Zo kort mogelijk is misschien wel een optie, maarja ik ben een meisje he dus .
[en je krijgt geen foto want het is echt té té erg ]. Maar misschien open ik wel een fototopic binnenkort, dan kun je mijn oude nog wel leuke haar zien.
Offtopic: ok ik ben benieuwd (want ik heb nog nooit een foto van jou gezien)
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 15:53
*nerwen elensar
@ xineof zal het zeker posten, maar moet er nog eens over nadenken

offtopic: Laat het gewoon groeien Is nu al tot aan het randje van m'n Bh-bandje (om het zo uit te drukken) wel in laagjes
Oud 03-08-2004, 15:54
No Quiero
No Quiero is offline
Citaat:
*nerwen elensar schreef op 03-08-2004 @ 16:53 :
@ xineof zal het zeker posten, maar moet er nog eens over nadenken

offtopic: Laat het gewoon groeien Is nu al tot aan het randje van m'n Bh-bandje (om het zo uit te drukken) wel in laagjes
Dat moet wel warm zijn in de zomer zeg. Ik vind tot in de nek al heel warm in de winter.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 15:55
xineof
xineof is offline
Citaat:
No Quiero schreef op 03-08-2004 @ 16:49 :
Offtopic: ok ik ben benieuwd (want ik heb nog nooit een foto van jou gezien)
Offtopic: nu durf ik niet meer .

Oké een fb die op haar eigen forum chat, waar gaat het heen met deze wereld . Om het goed te maken zal ik nog eens wat zinnigs zeggen. Mijn eigen ideeën, om te laten zien wat ik bedoel:

"Je pense
donc
je suis"

Zou dat ook, de makers
bedoeling zijn geweest?
Waar ik kijk en als ik dan
de enige ben
komt het dan door mij
dat datgene wel of
niet bestaat?

- ik vroeg het me even af
langs die lange weg op de fiets -

"Pour le moment
je ne pense
plus à toi."

Ben jij er dan niet voor mij,
of niet voor heel de wereld?

Het ligt er maar net aan,
of iemand je ziet.

[edit] Mij lijkt zo'n lang haar ook wel warm, daardoor ging ik dus naar de kapper . Ik zie er nu het voordeel weer van in, hehe.
Oud 03-08-2004, 16:02
*nerwen elensar
xineof...waw...is mooi joh!!
Je brengt me op ideeën...(vooral het einde, de laatste 2 strofes zijn sterk!!)

by the way, de wereld gaat vergaan nu je chat op een forum

[off topic *again*] Gewoon je haar in een knot of staart doen als het zo warm is
Oud 03-08-2004, 16:06
xineof
xineof is offline
Citaat:
*nerwen elensar schreef op 03-08-2004 @ 17:02 :
xineof...waw...is mooi joh!!
Je brengt me op ideeën...(vooral het einde, de laatste 2 strofes zijn sterk!!)

by the way, de wereld gaat vergaan nu je chat op een forum

[off topic *again*] Gewoon je haar in een knot of staart doen als het zo warm is
Dankjewel . Ik heb gewoon mijn eigen idee gegeven aan de filosofie die je presenteerde met je begingedicht .

Ja, ik denk het ook. In dat geval hoef ik me ook niet meer druk te maken om mijn haar, natuurlijk (always look on the bright side of life ). Haar kan idd wel in een staart, daar had ik nog niet eens zo over nagedacht .
Oud 03-08-2004, 16:10
*nerwen elensar
Citaat:
xineof schreef op 03-08-2004 @ 17:06 :
Dankjewel . Ik heb gewoon mijn eigen idee gegeven aan de filosofie die je presenteerde met je begingedicht .

Is echt wel goed gevonden...Ga er zeker een vervolg op maken, maar nu niet. Schrijf alleen maar als het donker is
Reageren

Regels voor berichten