Advertentie | |
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Naar mijn mening hoeft het geen probleem te zijn om de hoofdpersoon met zulke feitelijke informatie te introduceren. Je weet dan immers wat over de achtergrond van hem of haar, die later kan helpen om bijvoorbeeld het gedrag van de hoofdpersoon te verklaren. De stand van zaken is echter dat je het verhaal "moeder" hebt genoemd. Die titel geeft al aan dat het hele verhaal (zeer waarschijnlijk) zal gaan over het gezinsleven, met de nadruk op de relatie tussen moeder en dochter. De proloog zelf geeft ook al die impressie. Daarom vind ik dat je te veel informatie in één keer geeft en dat een gebrek aan spanningsopbouw inderdaad onvermijdelijk zal zijn. We weten nu immers al grotendeels wat de belangrijkste problemen in het gezin zijn en hoe de hoofdpersoon hier tegenaan kijkt en mee omgaat. Daardoor wordt het verhaal al snel voorspelbaar. Een ander gevaar is dat je verhaal ongeloofwaardig wordt, omdat je misschien niet in staat bent de personages consequent te schrijven. Je geeft jezelf immers weinig vrijheid om je personages ten behoeve van het verhaal aan te passen, als je in het begin al zo duidelijk hun persoonlijkheden op papier zet. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Doe maar als je wil ![]() En voor de rest; als ik aan dit verhaal ga verder werken (ben ik dus nog niet zeker van ![]() ![]() Bedankt iedereen voor de commentaar ![]() |
![]() |
|
![]() |
Beter? Hier wordt dus nog niks over haar thuissituatie gezegt:
Proloog Eigenlijk had Sandra haar gezin altijd heel normaal gevonden. Want, tja, wat was nou eigenlijk 'normaal', en wat niet? Haar vriendinnetjes leken dat wél te weten. Sandra was altijd heel gelukkig geweest, totdat ze de grote fout beging Anne mee naar haar thuis te nemen. Anne, die voor haar 12 jaar best klein was, maar daartegenover stond haar gigantisch grote mond, die niks kon verzwijgen. Dus had Anne haar hele thuissituatie op school rondgestrooit. Dit had tenslotte ook de oren van de leerkrachten bereikt, en een weekje na Anne's bezoek bij Sandra thuis, was Sandra tijdens de speeltijd apart genomen door haar juffrouw, juf Goris. Die had haar vriendelijk aangekeken, maar met een indringende stem gevraagd “of de geruchten eigenlijk kloppen?”. “Nee”, Sandra had haar hoofd geschud. Intussen had ze maar al te goed begrepen dat hun gezien níét normaal was, en ze wilde ten alle kosten vermijden dat ze daarmee gepest werd. “Hoe komt het dan dat die geruchten de school rondgaan?” mevrouw Goris keek Sandra ongelovig aan. Die haalde haar schouders op. “Ik... Ik had ruzie met Anne, en ik denk dat zij dat allemaal heeft verzonnen.” “Oh”, zei mevrouw Goris nadenkend. Ze kon best aannemen dat Anne met haar scherpe mond zoiets verzon, maar toch... “Eerlijk?” vroeg ze tenslotte. Sandra knikte hevig. “Dan moet ik maar eens met Anne praten”, zei mevrouw Goris zuchtend. Vanaf dat moment waren Sandra en Anne aartsvijanden. De rest van het jaar was Sandra gepest en gekleineerd door Anne, én al haar vriendinnen, en ze had gehoopt dat alles op de middelbare school wel beter zou gaan. Waar ze niet op gerekend had, was dat Anne opnieuw bij haar in de klas zou komen... Ik vraag me wel af of 'ten alle kosten' klopt? ![]() Graag commentaar ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
De proloog is al een stuk beter zo. Maar misschien kun je het bezoek van Anne wat anders vertellen. Misschien kun je gewoon beginnen met het gesprek tusen Sandra en de juf en daaruit laten blijken hoe de situatie is. Dan kun je meteen beginnen met het moment waarop de juf Sandra aanspreekt.
Is maar een ideetje.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Spoiler: zeer lang verhaal Scarlet Spider | 21 | 21-09-2012 11:27 | |
Liefde & Relatie |
[Verhaal] Moeder Stefanie | 16 | 16-02-2007 08:25 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhaal (toch nog verder gegaan) vleermuismaatje | 2 | 28-09-2005 18:35 | |
Verhalen & Gedichten |
[verhaal] Verlangen Guinevere03 | 3 | 22-04-2004 00:13 | |
ARTistiek |
[oud onzin verhaal] Het Verhaal DarkCat | 3 | 16-08-2002 17:58 | |
Verhalen & Gedichten |
m'n eerste verhaal naar aanleiding van een opdracht op school: ekki | 10 | 22-02-2002 16:24 |