Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-08-2004, 20:05
Verwijderd
Ik vroeg me af wat christenen denken over de sabbat. Houden jullie je eraan of niet? (er zijn namelijk christenen die dat wel doen en christenen die dat niet doen)
Ook wil ik weten of de niet-christenen een rustdag hebben waarop ze niet werken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-08-2004, 20:15
Verwijderd
Zondag is de dag waarop je meestal niks uitvoert, of niks uit kúnt voeren omdat andere mensen niets uitvoeren...

Moet eerlijk zeggen dat dat ook de dag is waarop ik me het meest verveel.

Hou me er niet specifiek aan, ik rust als ik rust wil en soms wil ik rust als ik moet werken..tja, dat is dan balen (maar dan is er altijd de zondag nog om je te vervelen)
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 20:54
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
rspct schreef op 02-08-2004 @ 21:05 :
Ik vroeg me af wat christenen denken over de sabbat. Houden jullie je eraan of niet? (er zijn namelijk christenen die dat wel doen en christenen die dat niet doen)
Ook wil ik weten of de niet-christenen een rustdag hebben waarop ze niet werken.
nee ik heb geen dag waarop ik mezelf verbied uit bed te komen. Nogal onzinnig ook, he?
Oud 02-08-2004, 21:00
Verwijderd
Xia: ok, maar de sabbat(van de joden) is eigenlijk op zaterdag he.

Blitzkrieg Bop: geloof of geen geloof: ik vind 1 dag per week om rustig aan te doen van werk wel zinnig.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 21:09
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
rspct schreef op 02-08-2004 @ 22:00 :
Xia: ok, maar de sabbat(van de joden) is eigenlijk op zaterdag he.

Blitzkrieg Bop: geloof of geen geloof: ik vind 1 dag per week om rustig aan te doen van werk wel zinnig.
Op zondag doe ik over t algemeen vrij weinig, maar tis niet zo dat ik het mezelf verbied om te werken of iets anders te ondernemen, hetgeen wél het uitgangspunt van de Sabbath is.
Oud 02-08-2004, 21:15
Il organista
Il organista is offline
Wij houden de zondag als rustdag. Hoe mensen de term 'rust' invullen is voor een ieder persoonlijk: er zijn mensen die idd niets doen, maar dat is -zoals ik al zei- persoonlijk.

De Sabbath is idd de zaterdag. De christenen hebben daarvoor de zondag aangenomen, omdat dat de dag is waarop Jezus is opgestaan.
Oud 02-08-2004, 21:16
Verwijderd
Tuurlijk houd ik me daar aan! Ik wil toch niet dood:

Exodus 31:15

Zes dagen mag men arbeiden, maar op de zevende dag zal er een volledige sabbat zijn, de HERE geheiligd: ieder die op de sabbatdag werk verricht, zal zeker ter dood gebracht worden.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 21:22
Tiño
Tiño is offline
dat heet weekend voor veel mensen.
Oud 03-08-2004, 02:41
mmmm
mmmm is offline
mwah, ik doe meestal doordeweeks ook al 'kallum an', maar op zaterdag en zondag doe ik nog 'kallummer an'
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 10:52
Vishnu
Vishnu is offline
Citaat:
Il organista schreef op 02-08-2004 @ 22:15 :
Wij houden de zondag als rustdag. Hoe mensen de term 'rust' invullen is voor een ieder persoonlijk: er zijn mensen die idd niets doen, maar dat is -zoals ik al zei- persoonlijk.

De Sabbath is idd de zaterdag. De christenen hebben daarvoor de zondag aangenomen, omdat dat de dag is waarop Jezus is opgestaan.
waarom mag joose weten want er is geen bijbelse grond voor.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 11:12
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Zondag is mijn standaard werkdag. Meestal doe ik op de rest van de dagen weinig tot niks
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 14:45
Verwijderd
Citaat:

wat ik me afvraag: moeten christenen wel een sabbath onderouden?

Ik denk het niet. Dat was een wet voor de Joden en niet voor heidenen. Wij christenen zijn niet aan de wet gebonden, toch?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 14:48
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
rspct schreef op 03-08-2004 @ 15:45 :

Ik denk het niet. Dat was een wet voor de Joden en niet voor heidenen. Wij christenen zijn niet aan de wet gebonden, toch?
Nee, wij zijn niet aan de wet gebonden, maar dat wil niet zeggen dat de wet gelijk waardeloos is. Het grote verschil is dat de Joden de wetten onderhouden omdat ze daarvan afhankelijk zijn om behouden te worden en Christenen niet. Christenen handelen goed uit dankbaarheid aan God, omdat zij behouden zijn. Dat is dus een omgekeerde situatie. Het is vanuit dit perspectief gezien dankbaar en verstandig om Gods dag te onderhouden.

Daarbij komt dat, hoewel Christenen niet aan de wet gebonden zijn, de 10 geboden toch algemeen gerespecteerd worden als regels die Christenen ook zouden moeten houden. Daar hoort ook de sabbath bij.

Dat die sabbath is vervangen door de zondag maakt in zoverre niets zoveel meer uit, dat het principe van de sabbath vrijwel hetzelfde gebleven is.
Oud 03-08-2004, 18:23
Vishnu
Vishnu is offline
Citaat:
rspct schreef op 03-08-2004 @ 15:45 :

wat een onzin. wij zijn onder de wet van christus, die der liefde.

meent niet dat ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden, ik ben gekomen om hem te vervullen!

liefde is de vervulling der wet. en liefde voor god is de sabbat een beetje slim mens neemt wel een dag om zich op de ware vreugde te concentreren, God, ipv de materiele troep.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 21:12
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Vishnu schreef op 03-08-2004 @ 19:23 :
wat een onzin. wij zijn onder de wet van christus, die der liefde.
, God, ipv de materiele troep.

niemand die dat niet wil staat 'onder de wet van jezus' (de term alleen al), onzin dus.

verder, als je materiele zaken en gevoelens onbelangrijk zijn, waarom dan uberhaupt rusten? weer een tegenspraak.
Oud 04-08-2004, 00:11
Tiño
Tiño is offline
Citaat:
MarKel schreef op 03-08-2004 @ 12:12 :
Zondag is mijn standaard werkdag. Meestal doe ik op de rest van de dagen weinig tot niks
branden in den hel zul je voor dezen een barbaarse daad
Oud 04-08-2004, 10:35
Verwijderd
Il organista, Vishnu:

ga naar www.vrijechristenen.tk
Onder artikelen staat: de sabbat.
Lees dat verslag effe.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2004, 10:42
Vishnu
Vishnu is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-08-2004 @ 22:12 :
niemand die dat niet wil staat 'onder de wet van jezus' (de term alleen al), onzin dus.
als je niet onder god wilt staan beland je op den duur in een plek zonder god na het leven en dat is echt geen pretje.
Citaat:

verder, als je materiele zaken en gevoelens onbelangrijk zijn, waarom dan uberhaupt rusten? weer een tegenspraak.
wie zegt dat gevoel onbelangrijk is? liefde is ook gevoel, en het hoogste gevoel. en je moet bezinnen en niet alleen rusten.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2004, 10:53
Vishnu
Vishnu is offline
Citaat:
rspct schreef op 04-08-2004 @ 11:35 :
Il organista, Vishnu:

ga naar www.vrijechristenen.tk
Onder artikelen staat: de sabbat.
Lees dat verslag effe.
IMHO moet je dus behalve als God anders wil toch de sabbat onderhouden, immers het draait om de 'wet' der liefde.
en als je van god houd, bezin je je op zijn heilige dag, opdat de liefde mag stromen. verder vind ik het bealchelijk dat er zo word gefoeterd tegen goede werken die ons vrijmaken, want LIEFDE is niet een goed werk, maar het enige goede werk, en liefde maakt je vrij, want wie niet liefheeft, onderhoud jezus geboden niet, en wie jezus gebod niet onderhoud heeft hem nooit gekend.

Laatst gewijzigd op 04-08-2004 om 10:56.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2004, 21:30
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
rspct schreef op 02-08-2004 @ 21:05 :
Ik heb geen dag waarop ik van mezelf moet rusten. Daar zie ik geen reden voor.

Citaat:
nee, dat is toch omdat de romeinse keizer Constantijn een paar eeuwen na Christus een aantal aanpassingen in het christendom heeft gemaakt, waaronder het aannemen van de zondag als rustdag omdat dat de rustdag van de op dat moment populairste godsdienst was, de zon-aanbid godsdienst ofzo
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 14:06
Verwijderd
Il organista: heb je het verslag gelezen? en wat denk je ervan?
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 15:01
Verwijderd
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 04-08-2004 @ 22:30 :
nee, dat is toch omdat de romeinse keizer Constantijn een paar eeuwen na Christus een aantal aanpassingen in het christendom heeft gemaakt, waaronder het aannemen van de zondag als rustdag omdat dat de rustdag van de op dat moment populairste godsdienst was, de zon-aanbid godsdienst ofzo
Hmm, is dat niet de reden dat het 'zondag' heet?
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 15:43
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-08-2004 @ 16:01 :
Hmm, is dat niet de reden dat het 'zondag' heet?
ja
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 18:28
JaJ
JaJ is offline
een vriend van mij, die Christelijk is, heeft me een keer verteld dat er ergens zoiets stond als: de sabbat is er voor de mensen, niet andersom. ik vond het wel Verstandig eigenlijk
Oud 07-08-2004, 10:10
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-08-2004 @ 22:16 :
Tuurlijk houd ik me daar aan! Ik wil toch niet dood:

Exodus 31:15

Zes dagen mag men arbeiden, maar op de zevende dag zal er een volledige sabbat zijn, de HERE geheiligd: ieder die op de sabbatdag werk verricht, zal zeker ter dood gebracht worden.
komt dit uit Het Mephostophilis Boek of de Mephostophilisse Verklaring?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-08-2004, 10:11
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
...
natuurlijk niet . denk je dat de Christelijke godsdienstigegebruiken iets met de Heidense zonneaanbiddingsfeesten te maken hebben? het is wat Il organista zei.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2004, 11:24
Verwijderd
Citaat:
GanzenVeer schreef op 07-08-2004 @ 11:10 :
komt dit uit Het Mephostophilis Boek of de Mephostophilisse Verklaring?
Nee, het komt uit de bijbel. Dat staat er toch ook?
Citaat:
natuurlijk niet . denk je dat de Christelijke godsdienstigegebruiken iets met de Heidense zonneaanbiddingsfeesten te maken hebben? het is wat Il organista zei.
Niet goed opgelet tijdens geschiedenis?
Met citaat reageren
Oud 07-08-2004, 13:06
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 07-08-2004 @ 11:11 :
ik weet het wel zeker.

ga jij maar eens uitzoeken wat er van de 'heidense' midwinterfeesten is gebeurd.

juist, verrek, dat is 'verchristelijkt' zodat de drempel om christen te worden vanuit deze oude godsdiensten lager werd.

tijdens de fase waarin het christendom zich begon te verspreiden en later tijdens het begin van de katholieke kerk zijn heel erg veel compromissen met andere godsdiensten gesloten zodat het christendom makkelijker te verspreiden werd.

(iets dat trouwens nog een argument is waarom een boodschapals in de bijbel nooit een onafwijkbare heilige waarheid kan zijn)
Oud 09-08-2004, 11:56
Verwijderd
Citaat:
Ik heb geen dag waarop ik van mezelf moet rusten. Daar zie ik geen reden voor.

Dat is zeer juist. Het is onjuist om te veronderstellen dat Jezus die dag was opgestaan.
Pfff....eigenlijk word ik er moe van me zelf steeds te moeten herhalen. Hieronder volgt een zeer beknopte samenvatting, voor meer moet je maar ff onder mijn naam zoeken.
Zondag was de dag dat de heidenen hun zonnegod aanbidden. Tijdens de samenvloeing tussen met het christengeloof, werd de sabbat naar zondag verplaatst (concilie van Nicea). Om te zorgen dat de Heidenen niet boos werden. Verhaal over christus opstanding= verhaal mithras.
Zie bronnen vooral op mijn topics op mystiek.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten