Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
In het kort is zaterdag de dag waarop God rust, dus bij de joden een rustdag. Zondag is de verrijzenis/erkenning voor de christenen. Het hangt af van de manier waarop ze naar God kijken.
Hier staat het waarschijnlijk wat beter: http://www.dagdesheren.nl/pagina.php |
![]() |
|
Heb t niet gelezen en ben nu moe om t te controlleren, maar hier staat wat:
Waarom hebben we nu de rustdag op Zondag en niet meer op Zaterdag? En hoe is dat zo op grond van de bijbel? Sabbat: - Exodus 20:11 Want in zes dagen heeft de HERE de hemel, de aarde, de zee en alles wat daarin leeft, gemaakt en Hij rustte op de zevende dag. Daarom zegende de HERE de sabbat en maakte er een bijzondere, heilige dag van. De sabbat is dus een dag bedoeld om te rusten, zoals God deed nadat Hij alles gemaakt had. We zijn tenslotte naar Zijn beeld gemaakt (Gen. 1:26). Daarnaast is het een dag van vreugde, omdat Hij Israël bevrijdt heeft van de slavernij uit Egypte. In het Oude Testament lezen we dat het volk Israël al verkeerd omging met de sabbat. De mensen vierden sabbat uit gewoonte. Traditie, zonder dat hun hart bij God lag. In Jesaja 1:12-13 staat: “Waarom brengt u Mij offers als u toch geen berouw hebt over uw zonden? Ik walg van de geur van het reukwerk, dat u voor Mij verbrandt. Uw heilige vieringen van de nieuwe maan en de sabbat en uw speciale vastendagen, ja, al uw bijeenkomsten zijn huichelachtige vertoningen! Ik wil daar niets mee te maken hebben.” En in Ezechiel 20:16 “Want zij overtraden mijn wetten, leefden niet zoals Ik wilde en ontheiligden mijn sabbatten; hun harten behoorden nog steeds hun afgoden toe!” De kern van de sabbat te het meest duidelijk te vinden in het nieuwe testament. Namelijk in Markus 2:27-28 “En Hij zeide tot hen: De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbat.” In het boek staat het zo: “De sabbat is een dag om de mensen rust te geven en niet een dag om hen te dwingen niets te doen.” Kortom, de sabbat is een geschenk en zegen. De sabbat is er voor de mens, dan wordt er gerust naar voorbeeld van het werkritme wat God in de schepping heeft gelegd. De bevrijding uit Egypte wordt herdacht en gevierd. Zondag: Na de kruisiging en opstanding van Jezus zijn we in plaats van de laatste dag, de eerste dag van de week gaan ‘vieren’ als rustdag. Dat is nog steeds een zevendaags werkritme. We vieren dan onze bevrijding door wat Jezus voor ons heeft gedaan. In Marcus 16 staat namelijk dat de zondag de dag van de opstanding is. Ook de uitstorting van de Heilige Geest (Pinksterdag) valt ook op zondag. De eerste gemeentes vierden ook op zondag rustdag. Naast Handelingen 2:1 is ook uit de volgende teksten te halen dat ze op zondag samenkomsten hadden: - Handelingen 20:7 “Toen wij ‘s zondags bijeen waren voor de maaltijd van de Here, sprak Paulus de christenen toe. Omdat hij de volgende morgen wilde vertrekken, ging hij door tot middernacht. (de maaltijd van de Here = Heilig avondmaal)” - 1 Corinthe 16:1-2 “Volg voor de collecte voor de arme gelovigen de richtlijnen die ik de gemeenten van Galatië heb gegeven. Die komen hierop neer, dat ieder van u elke zondag iets opzij moet leggen van wat hij heeft verdiend. Bewaar het tot ik bij u kom.” Bedoeld was dus een dag om uit te rusten van het werk van de week. Jezus zegt dat die dag er voor ons is. Of het nou zaterdag, zondag of welke dag ook is… Alleen zijn bij ons de kerkdiensten of gemeente samenkomsten op zondag… http://www.adios.nl/question.tpl?sku...53212452781852
||
Citaat:
Saturday O.E. Sæterdæg, Sæternesdæg, lit. "day of the planet Saturn," from Sæternes (gen. of Sætern, see Saturn) + O.E. dæg "day." Partial loan-translation of L. Saturni dies "Saturn's day" (cf. Du. zaterdag, O.Fris. saterdi, M.L.G. satersdach; Ir. dia Sathuirn, Welsh dydd Sadwrn). The L. word is itself a loan-translation of Gk. kronou hemera, lit. "the day of Cronus." Saturday night has been famous for "drunkenness and looseness in relations between the young men and young women" since at least mid-19c. Saturday-night special "cheap, low-caliber handgun" is Amer.Eng., attested from 1976 (earlier Saturday-night pistol, 1929). maar: Sabbath O.E. sabat "Saturday," observed by the Jews as a day of rest, from L. sabbatum, from Gk. sabbaton, from Heb. shabbath, prop. "day of rest," from shabath "he rested." The Babylonians regarded seventh days as unlucky, and avoided certain activities then; the Jewish observance may have begun as a similar custom. From the seventh day of the week, it began to be applied c.1410 to the first day (Sunday), a change completed during the Reformation. The original meaning is preserved in Sp. Sabado, It. Sabbato, and other languages' names for "Saturday." Hung. szombat, Rus. simbata, Fr. samedi, Ger. Samstag "Saturday" are from V.L. sambatum, from Gk. *sambaton, a vulgar nasalized variant of sabbaton. http://www.etymonline.com ![]()
|
![]() |
|
|