Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-07-2002, 15:15
Zaza123
Zaza123 is offline
Is wat verschillende mensen d.m.v. zicht waarnemen precies hetzelfde, of zien ze verschillende verhoudingen, kleuern of iets dergelijks?? (ik doel hier niet op kleurenblinden ) Of nemen ze het anders waar, niet door een lichamelijk gebrek maar door een hele andere hersenwerking, betreffende dat soort dingen??????
Oud 19-07-2002, 16:13
lady_x
lady_x is offline
Ik snap niet goed wat je met deze topic wil zeggen. Groen is toch groen en rood is toch rood? Een boom is een boom en toch geen huis of een bloem?
Oud 19-07-2002, 17:31
xsten
xsten is offline
Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt. Je bedoelt dat mensen dingen anders waarnemen bijvoorbeeld doordat ze op andere dingen focussen of doordat ze in andere dingen geïnteresseerd zijn?

Ik geloof hier overigens niet zo in. Ik denk dat iedereen hetzelfde ziet en waarneemt.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2002, 20:52
Biertjehakken
Biertjehakken is offline
Citaat:
lady_x schreef:
Ik snap niet goed wat je met deze topic wil zeggen. Groen is toch groen en rood is toch rood? Een boom is een boom en toch geen huis of een bloem?
Hoe weet ji dat droen groen is? dit weet je omdat jij bij bepaalde waarnemingen een naam hebt geleerd.

Maar ok, kleuren zijn gewoon golven die ieder mens op de zelfde manier ontvangt, het zou dus eigenlijk niet kunnen dat een ander iets anders waarneemt dan jij.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 11:32
Isa
Isa is offline
Citaat:
Zaza123 schreef:
Is wat verschillende mensen d.m.v. zicht waarnemen precies hetzelfde,

nee.

of zien ze verschillende verhoudingen, kleuern of iets dergelijks??

ja.

(ik doel hier niet op kleurenblinden )

dat snap ik.

Of nemen ze het anders waar, niet door een lichamelijk gebrek maar door een hele andere hersenwerking, betreffende dat soort dingen??????
idd iedereen neemt alles anders waar.
ook met verschillende gevoelens erbij. horen gevoelens over het een of het ander bij waarneming?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 14:02
Zaza123
Zaza123 is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:

ook met verschillende gevoelens erbij. horen gevoelens over het een of het ander bij waarneming?
Ik denk wel dat ze het op een of andere manier wel beinvloeden.
Oud 20-07-2002, 16:29
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Bijv. vrouwen zien kleuren al veel intenser dan mannen.

Dat wil zeggen, kleur valt meer op bij vrouwen.
Hoe vrouwen zich voelen is dan dus ook meer afhankelijk van de kleur omgeving waar ze zich bevinden.

Zo moet je denk ik ook verschillen hebben tussen mensen -

Stel dat iemand donker en licht PERCIES andersom ziet. Maar tegen wat hij ziet als licht, zegt hij donker.

Deze paradox gaat ook op bij kleuren, en zo kan je niet door praten op dit soort verschillen komen.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 19:45
In_flames
In_flames is offline
Het heeft dus niks met waarnemen te maken maar met interpreteren. Dat maakt het topic wel duidelijk denk ik. Iedereen neemt hetzelfde waar, maar kan er heel andrs op reageren.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 19:57
Just Johan
Just Johan is offline
Ik heb vaak dat als ik ergens voor het eerst kom dat het beeld dat ik zie heel anders is in m'n hoofd dan wanneer ik er voor de 30e keer kom ook al is die plek helemaal niet veranderd.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 14:28
Verwijderd
Citaat:
Just Johan schreef:
Ik heb vaak dat als ik ergens voor het eerst kom dat het beeld dat ik zie heel anders is in m'n hoofd dan wanneer ik er voor de 30e keer kom ook al is die plek helemaal niet veranderd.
Of wat ook leuk is: als je zelf naar jouw oude basisschool terug gaat en constateert hoe klein alles is, terwijl het vroeger allemaal zo groot leek
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 15:29
REIE
REIE is offline
Citaat:
******** schreef:
Of wat ook leuk is: als je zelf naar jouw oude basisschool terug gaat en constateert hoe klein alles is, terwijl het vroeger allemaal zo groot leek
Ja, ik ging na 10 jaar terug naar de basisschool die ooit zo reusachtig groot leek...

REIE
Oud 22-07-2002, 16:57
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
******** schreef:
klopt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten