Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-08-2004, 10:37
TIEN
TIEN is offline
eey
k ga dit jaar eindexamen doen, havo5.
ik heb geen id wat ik wil gan doen hierna.ik vin heel veel dingen leuk heb een ruime interesse keuze.. ook bij beroepentesten enzo komt dat uit...

zo vind ik bijv graf ontwerpen, huidtherapie, pedagogiek en de hogehotel school leuk...

heeft iemand een idee hoe ik t moet gaan aanpakken ik weet wel wat ik leuk vind maar k moet tog 1 ding kiezen...

alvast bedankt
tien
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-08-2004, 10:39
Verwijderd
Vraag informatie aan, ga kijken bij open dagen, praat een keer met studenten van verschillende opleidingen, loop eventueel dagje mee met een student, enz.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 10:46
Verwijderd
Bekijk het eens anders, als je meerdere dingen leuk vindt kun je in elk geval niet eenvoudig een slechte keuze doen.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 11:07
TIEN
TIEN is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-08-2004 @ 11:46 :
Bekijk het eens anders, als je meerdere dingen leuk vindt kun je in elk geval niet eenvoudig een slechte keuze doen.
mmm... daar eb je opzich wel gelijk in...
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 11:37
Verwijderd
Citaat:
TIEN schreef op 18-08-2004 @ 12:07 :
mmm... daar eb je opzich wel gelijk in...
Er bestaat niet zoiets als de juiste keuze. Als je gaat studeren moet je niet proberen in een keer de juiste keuze te maken. Je weet vaak pas of je iets leuk vindt als je er al aan begonnen bent.

Als jij één van deze studies kiest en het bevalt je goed, dan moet je ermee doorgaan. Het heeft geen zin om dan te blijven twijfelen of het wel de 'juiste' keuze is geweest. Ik ben tevreden met mijn studie, maar er zijn ook wel dingen die ik daarnaast nog had willen studeren, omdat ik ze ook leuk vind. Maar ik ga niet wisselen. Op een gegeven moment moet je gewoon kiezen en als je gaandeweg ontdekt dat je iets leuk vindt moet je dat gewoon blijven doen.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 16:18
kevertje84
kevertje84 is offline
ik had ook geen idee wat ik wilde studeren. Toen ben ik aan een studie begonnen die ik dacht leuk te vinden. Toen dit toch niet zo was ben ik in januari gestopt en een andere studie gezocht. Nu studeer ik verpleegkunde en ik twijfel nog steeds of dit de juiste keuze is.
Oud 18-08-2004, 16:20
Verwijderd
Met alle respect, maar sommige mensen hebben een ziekelijke neiging tot twijfelen, inderdaad. Ik vind dat ook onderdeel van volwassen worden: inzien dat je niet eeuwig kunt blijven switchen en je neer kunnen leggen bij iets dat misschien niet honderd procent optimaal is, maar op dít moment wel het beste.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 16:32
*** Sido ***
*** Sido *** is offline
nou ga dan 2 studies doen... ( chek mijn andere topic )

maar goed:

ik heb eigenlijk ook het zelfde probleem, doe ook xamen havo en weet ook nog niet wat ik ga doen...
Oud 18-08-2004, 16:48
Verwijderd
same here, maar ik wil denk ik werktuigbouwkunde of iets met techniek iig gaan doen...
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 21:00
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Ik snap al dat getwijfel nooit. Gewoon kiezen wat je het leukst lijkt. Als je daar maar lang genoeg over nadenkt en genoeg voorlichtingsdagen volgt, dan kom je daar echt wel achter.
Oud 19-08-2004, 06:16
Verwijderd
Citaat:
Sir_Cramlek schreef op 18-08-2004 @ 22:00 :
Gewoon kiezen wat je het leukst lijkt.
Niet iedereen vindt één ding het leukste.
Soms zelfs ook niet na jaren nadenken, enz.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 09:34
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 19-08-2004 @ 07:16 :
Niet iedereen vindt één ding het leukste.
Soms zelfs ook niet na jaren nadenken, enz.
Vandaar dat ik zei dat je op een gegeven moment moet kiezen. En als je meerdere dingen leuk vindt, kun je in elk geval niet zo snel een foute keuze maken. Verder moet je gewoon beseffen dat je niet jaar na jaar kunt stoppen omdat er misschien iets anders is dat toch nog weer leuker lijkt te zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 09:40
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 19-08-2004 @ 10:34 :
Vandaar dat ik zei dat je op een gegeven moment moet kiezen.
Ik heb ook niet gezegd dat ik het daar niet mee eens was, toch?

En als iets echt niet leuk blijkt te zijn, dan kun je altijd nog voor 1 februari stoppen of na een jaar overstappen (en als je je P hebt, dan ben je vaak niet eens een jaar kwijt).
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 09:42
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 19-08-2004 @ 10:40 :
Idd. En als iets echt niet leuk blijkt te zijn, dan kun je altijd nog voor 1 februari stoppen of na een jaar overstappen (en als je je P hebt, dan ben je vaak niet eens een jaar kwijt).
Mja, ik ben zelf ook begonnen met een studie die niets voor mij bleek te zijn (culturele antropologie). Als je écht geen dag kunt volhouden dan is het vaak geen probleem meteen te stoppen en over te stappen. Ik wist bijvoorbeeld echt het allereerste college al dat ik dat niet wilde, dus ben binnen een maand overgestapt. Verder geen enkel probleem van ondervonden.

Ik heb ook wel eens momenten dat ik twijfel over mijn studie maar als je wat verder komt dan zie je de charme van vrijwel elke studie wel in. Bovendien ben je natuurlijk niet echt handig bezig als je bijv. in het derde jaar nog eens stopt met een studie.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 09:42
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Ik ga dit jaar ook examen doen, ik heb (voor mezelf) er voor gekozen een studie te gaan doen. Misschien zijn er wel leukere studies, maar dat is dan jammer. Je kan er niet eeuwig over blijven twijfelen of iets wel leuk is of niet.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 09:45
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 19-08-2004 @ 10:42 :
Bovendien ben je natuurlijk niet echt handig bezig als je bijv. in het derde jaar nog eens stopt met een studie.
Ik ken een meisje dat stopte halverwege haar vierde jaar... En zelf ben ik de eerste keer na een maand of 6/7 gestopt en de tweede keer na het tweede jaar. Echt handig is het idd niet, maar als het echt niet loopt ofzo dan is doorgaan ook niet echt handig...maar goed, TS moet nog beginnen, zo ver is ze dus nog niet.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 10:42
kevertje84
kevertje84 is offline
Citaat:
Sir_Cramlek schreef op 18-08-2004 @ 22:00 :
Ik snap al dat getwijfel nooit. Gewoon kiezen wat je het leukst lijkt. Als je daar maar lang genoeg over nadenkt en genoeg voorlichtingsdagen volgt, dan kom je daar echt wel achter.
nou das makkelijker gezegd dan gedaan hoor. Ik heb twee jaar na lopen denken, heel veel hoge scholen, uni's en studiebeurzen af geweest en ik weet het nog steeds niet zeker.
Ik ga deze opleiding gewoon afmaken. Met dit diploma kan ik dan nog heel veel kanten uit
Oud 19-08-2004, 11:01
TIEN
TIEN is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-08-2004 @ 10:42 :
Mja, ik ben zelf ook begonnen met een studie die niets voor mij bleek te zijn (culturele antropologie). Als je écht geen dag kunt volhouden dan is het vaak geen probleem meteen te stoppen en over te stappen. Ik wist bijvoorbeeld echt het allereerste college al dat ik dat niet wilde, dus ben binnen een maand overgestapt. Verder geen enkel probleem van ondervonden.

Ik heb ook wel eens momenten dat ik twijfel over mijn studie maar als je wat verder komt dan zie je de charme van vrijwel elke studie wel in. Bovendien ben je natuurlijk niet echt handig bezig als je bijv. in het derde jaar nog eens stopt met een studie.
bedankt voor alle adviezen!!!!
klopt inderdaat je moet een keuze maken en gewoon proberen een studie afte maken en dan zie je t erna wel als je wat anderss eventueel nog wil..

thnx!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten