Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2004, 21:05
Zeratul99
Zeratul99 is offline
Wat denk jij dat het leven is? Denk jij dat het allemaal voorbestemd is? Denk je dat het het werk is van een "God"? Hoe denk je dat de wereld in elkaar zit?
Waarvoor dit alles? En heeft de mens een vrije wil?
Ik ben wel beniewd naar jullie visie!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2004, 21:10
Verwijderd
Het leven is, niets meer en niets minder.

Zit verder niks achter, je moet het gewoon nemen zoals het is.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 21:11
sarai__h
sarai__h is offline
Citaat:
Zeratul99 schreef op 29-06-2004 @ 22:05 :
Wat denk jij dat het leven is? Denk jij dat het allemaal voorbestemd is? Denk je dat het het werk is van een "God"? Hoe denk je dat de wereld in elkaar zit?
Waarvoor dit alles? En heeft de mens een vrije wil?
Ik ben wel beniewd naar jullie visie!!
Ik denk dat het leven het leven is en waar inderdaad niets achter te zoeken valt.

Dat wat allemaal voorbestemd is? Ik weet wel dat God een plan met ons ieder heeft. En dat Hij een plan met deze wereld heeft, wat hij ten uitvoer brengt.

De mens heeft een vrije wil gekregen. (om te kiezen voor of tegen God)
Oud 29-06-2004, 21:17
Verwijderd
Citaat:
sarai_h schreef op 29-06-2004 @ 22:11 :
Je realiseert je wel dat het resultaat van die vrije wil is dat de bijbel niets met een eventuele God te maken kan hebben?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 21:38
sarai__h
sarai__h is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-06-2004 @ 22:17 :
Je realiseert je wel dat het resultaat van die vrije wil is dat de bijbel niets met een eventuele God te maken kan hebben?
Maar die vraag is voor jou niet relevant toch?
Oud 29-06-2004, 21:49
Mimosa
Mimosa is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-06-2004 @ 22:17 :
wordt dat beweert dan?

Ik denk zelf dat het leven in die zin ook niets bijzonders is en dat ieder mens een vrije wil heeft. Ik denk toch niet dat we ergens afhankelijk van zijn.
Oud 29-06-2004, 21:50
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Hoe kijk jij tegen het leven aan?...

Vrolijk
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 09:28
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
sarai_h schreef op 29-06-2004 @ 22:11 :

Dat wat allemaal voorbestemd is? Ik weet wel dat God een plan met ons ieder heeft. En dat Hij een plan met deze wereld heeft, wat hij ten uitvoer brengt.

Dit is de schitterende contradictie die vele gelovigen (onbewust) proclameren.

Als God een plan heeft dat Hij ter uitvoer brengt, kan de mens per defintie geen vrije wil hebben. Hoe kunnen wij keuzes maken als alles al vast ligt in Zijn plan?
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 11:55
Lotte
Lotte is offline
Ik denk op een of andere manier dat alles met een reden gebeurt. Niet dat alles voorbestemd is maar dat het de bedoeling is dat je leert van gebeurtenissen en dat leven zelf je al die mogelijkheden aanbied. Ik geloof dus in toeval met een achterliggende gedachte dat je daar kansen van krijgt die onverklaarbaar zijn. Klinkt een beetje vaag

Volgens mij is het het werk van de mens zelf en van toeval dat dingen gaan zoals ze gaan.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 13:02
Mimosa
Mimosa is offline
Citaat:
Lotte schreef op 30-06-2004 @ 12:55 :
Ik denk op een of andere manier dat alles met een reden gebeurt. Niet dat alles voorbestemd is maar dat het de bedoeling is dat je leert van gebeurtenissen en dat leven zelf je al die mogelijkheden aanbied. Ik geloof dus in toeval met een achterliggende gedachte dat je daar kansen van krijgt die onverklaarbaar zijn. Klinkt een beetje vaag

Volgens mij is het het werk van de mens zelf en van toeval dat dingen gaan zoals ze gaan.
Onverklaarbare kansen?
Vaag, nee hoor

Volgens moeten wer niet te veel achterzoeken en ik heb het idee dat ik in vrije wil kan handelen.
Aan geluk, toeval, voorbestemmen etc. heb ik niet zo veel. Het is dat mensen niet alles kunnen verklaren en dan gaan we zoeken naar allerlei redenen om ons eigen gebrek aan wetenschap ergens in een "schap" te plaatsen, zodat we ons daar niet druk over hoeven te maken.
Oud 30-06-2004, 13:12
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik denk niet dat er een reden is dat we leven, enkel een oorzaak.

Ik denk dat we geen vrije wil hebben, we hebben wel het idee dat dat zo is, maar in weze zijn al onze acties en gedachten gebaseerd op chemische reacties in ons lichaam en natuurwetten.

Omdat elk gevolg een oorzaak heeft en alles zich aan de natuurwetten houdt denk ik dat de toekomst al vaststaat, maar het is niet vantevoren bepaald en het is ook bij niemand bekend.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 13:20
Mimosa
Mimosa is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 30-06-2004 @ 14:12 :

Ik denk dat we geen vrije wil hebben, we hebben wel het idee dat dat zo is, maar in weze zijn al onze acties en gedachten gebaseerd op chemische reacties in ons lichaam en natuurwetten.

Omdat elk gevolg een oorzaak heeft en alles zich aan de natuurwetten houdt denk ik dat de toekomst al vaststaat, maar het is niet vantevoren bepaald en het is ook bij niemand bekend.
Nee, dat gaat me toch echt te ver. Chemische reacties en natuurwetten besturen mij niet, venmin al s de toekomst vaststaat volgens mij...
Oud 30-06-2004, 13:28
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:

Bestuurt de natuur dan dat je nu achter je computer zit ofzo?
Leg is uit
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 15:18
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:

`
dat zou goed kunnen

magoed zoloang de illusie van vrije wil werkt
leef ik gewoon, en doe ik leuke dingen
Oud 01-07-2004, 08:28
Halogeen
Halogeen is offline
Het leven is een vreemde club waar ik bij toeval lid van ben geworden en die ik ook zo weer zal verlaten als de vergaderingen te saai worden.

Laatst gewijzigd op 01-07-2004 om 13:44.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 08:42
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 01-07-2004 @ 09:28 :
Het leven is een vreemde club waar ik bij toeval lid van ben geworden en die ik ook zo weer zou verlaten als de vergaderingen te saai zouden worden.
Dat is mooi gezegt
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 21:26
Zeratul99
Zeratul99 is offline
Interessant allemaal!!
En hoe zit het met de "zin" van het leven? Wat is zin uberhaubt?
Hoe denken jullie dat het leven is ontstaan, en wat dit leven nou eigenlijk is? Wat een maffe wereld
Leuk dat er zoveel reacties zijn!!
Mijn mening over vrije wil: Hoe vrij is die wil dan precies, de belangrijkste dingen in je leven zijn om te beginnen al niet vrij. Je ouders, geslacht, persoonlijkheid, land waarin je leeft, cultuur, tijd waarin je leeft etc. etc. Allemaal niet met de vrije wil gekozen. En als je dan de keuze maakt om bijv. te emigreren, is dat eig. ook geen vrije wil, want je kan er niks aan doen dat je het daar niet leuk vind. Eigenlijk allemaal heel automatisch, vind X dat niet leuk, zoekt X oplossing. Pleasure seeking, pain avoidance. Mee eens? (dit is slechts mijn mening hoor, ik vind het erg leuk om ook andere meningen te horen, tnx all!!)
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 22:55
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik vind de big bang theorie en de evolutietheorie de meest aannemelijke theorieen om ons bestaan te verklaren. Beide hebben ze wel gaten, hoe is het eerste eencellige organisme ontstaan en wat was de oorzaak van de big bang bijvoorbeeld. Dus andere theorieen sluit ik ook niet uit, maar een theorie die antwoord geeft op alle vragen heb ik nog niet gehoord. Een schepper lijkt me heel onwaarschijnlijk, en mocht het waar zijn dan kan je daar ook gewoon weer vragen hoe die is ontstaan en dat beantwoord dus ook geen vragen. Uiteindelijk blijven er twee opties over: er is altijd iets geweest of er is ooit iets uit het niets ontstaan. Een derde optie kunnen wij mensen niet eens bedenken.

Mijn antwoorden op de andere vragen heb ik volgens mij allemaal al in m'n vorige post gegeven.

@Mr. Pignati: Ik wil best verder erover praten maar dan moet je wel een duidelijke vraag stellen.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 09:22
Gordijn
Gordijn is offline
Bepaalde dingen zijn voorbestemd, ik denk dat, dat eigenlijk met je heel leven in grote lijnen is, maar daar wij geen grote lijnen leven kun je zelf bepalen hoe ver je van deze lijnen afdwaalt.

De zin van leven lijkt me duidelijk:
Gelukkig doodgaan.

Over ons ontstaan: ik volg Gespleten geest: een schepper lijkt mij heel onwaarschijnlijk. Waar ik niet mee wil zeggen dat ik niet in God geloof. Er is vast God. Maar ik zie 'God' meer als verzamelnaam voor heeeeel veel, en zeker niet één ding.
Ik noem het alleen God omdat dat makkelijk is. Bewust hier ook geen 'Hij' of 'Hem'.
Oud 02-07-2004, 09:56
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Je kan zeggen dat je je leven verschillende paden kan lopen, en dat elke beslissing een tweesprong (of driesprong/viersprong e.d.) is, maar uiteindelijk kies je telkens 1 ding, en is er dus maar 1 pad. Of het is voorbestemd denk ik niet, maar toch is het vaaaag. Daarom denk ik niet in meerdere paden (idzv: als ik dit hadgedaan, dan was het zo gelopen)
Oud 06-07-2004, 09:41
Patje
Patje is offline
De big bang is misschien wel HOE de wereld is onstaan maar nog geen REDEN...
Ik denk soms wel dat we gewoon een zeer intelligente diersoort zijn die of de aarde over een paar honder jaar opblaast of dat we gewoon weer uitsterven...
Ik bedoel de mens is er echt nog niet zo lang hoor, de aarde bestaat al zo super lang en wij doen net alsof de aarde voor ons, de mens, is gemaakt. Voor het gemak vergeten we maar even die miljoenen jaren die aan ons tijdperk vooraf zijn gegaan...
Oud 06-07-2004, 11:08
Mimosa
Mimosa is offline
Je komt to t leven in bepaalde omstandigheden die jou vormen maar uiteindelijk ben je zelf vrij binnen die bepaalde kaders. Je wordt gevormd maar bent uiteindelijk vrij om je eigen keuzes te maken. Het is volstrekt belachelijk om het over "de illusie van vrij zijn" te hebben. Je kunt je eigen keuzes te maken, al is er voor iedereen echter niet negatieve en/of positieve vrijheid in zijn leven.
Oud 09-07-2004, 19:32
pepperen88
pepperen88 is offline
alles wat ik wil kan, als ik er maar moeite voor doe
Oud 09-07-2004, 19:42
Coolice
Coolice is offline
Het leven is er gewoon en er zit nix achter. Ook na de dood is er nix want voor je geboorte was je toch ook nergen ?!!
Met citaat reageren
Oud 09-07-2004, 19:46
MasterB
MasterB is offline
Ik ben agnostisch. Ik bekijk het leven puur vanuit wetenschappelijk oogpunt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-07-2004, 20:19
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Patje schreef op 06-07-2004 @ 10:41 :
De big bang is misschien wel HOE de wereld is onstaan maar nog geen REDEN...
Ik denk soms wel dat we gewoon een zeer intelligente diersoort zijn die of de aarde over een paar honder jaar opblaast of dat we gewoon weer uitsterven...
Ik bedoel de mens is er echt nog niet zo lang hoor, de aarde bestaat al zo super lang en wij doen net alsof de aarde voor ons, de mens, is gemaakt. Voor het gemak vergeten we maar even die miljoenen jaren die aan ons tijdperk vooraf zijn gegaan...
dat denk ik eigenlijk altijd

Citaat:
Mimosa schreef op 06-07-2004 @ 12:08 :Je komt to t leven in bepaalde omstandigheden die jou vormen maar uiteindelijk ben je zelf vrij binnen die bepaalde kaders. Je wordt gevormd maar bent uiteindelijk vrij om je eigen keuzes te maken. Het is volstrekt belachelijk om het over "de illusie van vrij zijn" te hebben. Je kunt je eigen keuzes te maken, al is er voor iedereen echter niet negatieve en/of positieve vrijheid in zijn leven.
Het maakt inderdaad niet uit of je alleen denkt dat je een vrije wil hebt of dat het ook echt zo is. Er is echter (bij mijn weten) niet bewezen dat wat ik postte (dat is waar je op reageert toch?) niet klopt. Of het belachelijk is om er over te praten is natuurlijk jouw mening.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2004, 11:57
Zeratul99
Zeratul99 is offline
Hoe weten jullie nu zo zeker dat je een vrije wil hebt? Heeft een vlieg een vrije wil. "jaa" zullen de meesten zeggen, maar eigenlijk doen vliegen allemaal dezelfde dingen, met hun "vrije wil". Ze zijn zo "gemaakt", Zonder daar ook maar invloed op te hebben. Dat is bij mensen toch ook, en toch zijn we er allemaal van overtuigd, dat wij er zelf helemaal voor hebben gekozen. We kiezen zelfs niet eens voor onze eigen gedachtes, het is als het ware een soort machine werking. Als ik zeg, denk niet aan de kleur rood, dan denk je meteen aan de kleur rood. Echt een machine werking. Je hebt dus eigenlijk zélf (ja, en wat is dat zelf, wát heeft dan die vrije wil?), niet veel invloed. Je zal altijd handelen naar jouw inzicht, en naar jouw gedachten, waar je dus helemaal geen invloed op hebt, net als je karakter. Als je bijv. vergeten hebt de wekker te zetten, kan je hoog of laag springen, maar die gedachte was nou eenmaal niet gekomen. Die was misschien wel gekomen, als je iets had gezien wat je aan een wekker doet denken. Maar dat gebeurt eigenlijk allemaal onbewust, en wat is die vrije wil dan??
Met citaat reageren
Oud 21-08-2004, 22:19
T_ID
T_ID is offline
chaos theorie iemand?
Oud 21-08-2004, 22:40
Shitonya
Shitonya is offline
antwoord op topic titel: ik kijk er negatief tegen aan
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 15:04
willypirate
willypirate is offline
Ik denk dat een bewijs voor een "vrije wil" het feit kan zijn , dat een mens in staat is om zijn "natuurlijke" drang tot overleven te "overrulen". Dwz als een mens geen vrije wil zou hebben , zou het niet in staat zijn om zelfmoord te plegen denk ik. Omdat dan de natuurlijke overlevingsdrang sterker is.
Reageren

Regels voor berichten