Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-08-2004, 16:12
rainfairy
rainfairy is offline
Ik krijg 74 euro stufie in de maand, ben wel thuis wonend....
ik vind het nogal weinig....want nu ik geen bijbaantje heb en sowieso nie veel bij kan verdienen want ik moet ook studeren....vind ik 74 TE WEINIG!!!
gelukkig heb ik lieve ouders en betalen die mijn opleiding enzo..anders had ik de hele vakantie fulltime kunnen gaan werken...! en geen vakantie gehad....

hoeveel stufie krijg jij?
Oud 16-08-2004, 16:34
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
74 Euro. Het is inderdaad niet veel; zeker als je alles zelf moet betalen is het verrekte weinig.

Echter, het zou dan misschien wel wat omhoog kunnen, maar ik vind dat studenten gestimuleerd moeten worden om werk van hun studie te maken. Met andere woorden: niet zoals het vroeger was de eeuwige student kunnen uithangen met een overheid die het toch wel betaalt. Het moet daarom ook weer niet te veel zijn in mijn ogen.
Oud 16-08-2004, 16:40
Verwijderd
209 euro, uitwonend.

Ik kan er nog niet eens mijn huur van betalen . Maar met hulp van m'n ouders mag ik niet klagen.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 16:44
dwight88
dwight88 is offline
74 euro nogwat.... en daar red ik het niet mee, dus vrees dat ik wel wat moet gaan bijlenen... even kijken hoe alles loopt..
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 16:48
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik krijg 220 euro (basisbeurs uitwonend), ik vind het niet echt veel omdat ik geen aanvullende beurs krijg. Mijn huur alleen is al 225 euro.
Oud 16-08-2004, 16:53
Tiño
Tiño is offline
270 uitwonend, ach wel goed zo en ik werk ook nog en vanaf komend jaar leen ik iets bij, en nog geld van mn ouders dus opzich ga ik t wel redden denk ik.
Oud 16-08-2004, 17:30
Verwijderd
(220 uitwonend tegenover 74 thuiswonend, dan zit je thuiswonend dus veel rianter, aangenomen dat je geen kostgeld moet betalen)
Ik ben uitwonend en krijg dus 220, hier kan ik mijn huur plus wat vaste dingen zoals telefoonrekening en krant van betalen, collegegeld betalen mijn ouders en van hen krijg ik ook nog een tegemoetkoming voor studieboeken. Voor de rest (van eten tot kleding en uitgaan) moet ik het dus bijverdienen.
Iets meer uitwonende stufi lijkt mij wel reeel gezien de gemiddelde huurprijzen...
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 18:01
rainfairy
rainfairy is offline
true true.....maar sommige thuiswonende moeten ook alles zelf betalen he....het ligt aan de ouders en niet of je thuis woont of uit huis....mijn vriendinnen moeten alles betalen van de verzekering tot schoolboeken....

mijn ouders betalen mn school...en eten enzo...verder moet ik zelf boeken kopen en rommel die ik zelf wil...dus ik heb het nog goed...!
Oud 16-08-2004, 18:05
Krook
Krook is offline
Ik krijg per oktober de basisbeurs uitwonend en weet eigenlijk niet hoe veel dat is - moet de wijziging nog doorgeven aan de IB Groep -, sommigen zeggen €240, hier zie ik €220 staan en toen ik het na wilde zoeken €228 (http://80.69.65.57/smartsite.dws?id=51647, hoger onderwijs).

Het is dus iets tussen €220 en €240, wat klopt ?

Mijn huur bedraagt €250, collegegeld, boeken en andere studiebenodigdheden worden door m'n ouders betaald, vind het bedrag eigenlijk wel goed.
Oud 16-08-2004, 18:52
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Krook schreef op 16-08-2004 @ 19:05 :
Het is dus iets tussen €220 en €240, wat klopt ?
De basisbeurs uitwonend is idd 228 euro. Ik ging nog uit van de 220 euro van afgelopen jaar. Die 240 euro is waarschijnlijk 228 euro basisbeurs + een klein beetje aanvullende beurs.
Oud 16-08-2004, 18:55
Boozle
Boozle is offline
mazzelpikken. Ik krijg maar 55,85 , jah wat ik ervan doe. Van alles. Bier kopen, cd's kopen en nog wel meer.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 21:28
kakelkip
kakelkip is offline
Citaat:
Boozle schreef op 16-08-2004 @ 19:55 :
mazzelpikken. Ik krijg maar 55,85 , jah wat ik ervan doe. Van alles. Bier kopen, cd's kopen en nog wel meer.
Studiefinanciering is om je studie te financieren niet je biertjes dus die 55 is misschien nog niet eens zo gek voor jou
En jij doet vast MBO, dan krijg je minder

Ik krijg 220 uitwonend, vind het niet erg veel maarja mijn ouders betalen bij en dat is ook de bedoeling bij de basisbeurs dacht ik..
Oud 16-08-2004, 21:42
Mariebel
Mariebel is offline
Ik krijg ook 74 thuiswonend, straks wordt dat 228 uitwonend en dan wordt het wel krap. Gelukkig ben ik nu fulltime aan het werk (en zo erg is dat niet hoor destina) en kan ik daar weer een paar maanden van leven.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 21:45
rare kwast
rare kwast is offline
220 thuiswonend
Oud 16-08-2004, 21:51
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
74 thuiswonend, en ik ben er zeer blij mee. Go figure, in Nederland krijg je geld toe om te studeren. In andere landen verkopen ouders hele huizen om hun kinderen te laten studeren. We mogen niet zeuren.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 22:02
wdekreij
wdekreij is offline
74 is wel weinig, gezien ik vanaf november 90 krijg en dat is dus op middelbare school (vwo), thuiswonend..
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 22:09
rare kwast
rare kwast is offline
ben ook wel blij met 220 op mbo
Oud 16-08-2004, 22:21
Onbekende
Onbekende is offline
400-nog-wat uitwonend.
Oud 16-08-2004, 22:30
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
krullevaar schreef op 16-08-2004 @ 18:30 :
(220 uitwonend tegenover 74 thuiswonend, dan zit je thuiswonend dus veel rianter, aangenomen dat je geen kostgeld moet betalen)
Ik ben uitwonend en krijg dus 220, hier kan ik mijn huur plus wat vaste dingen zoals telefoonrekening en krant van betalen, collegegeld betalen mijn ouders en van hen krijg ik ook nog een tegemoetkoming voor studieboeken. Voor de rest (van eten tot kleding en uitgaan) moet ik het dus bijverdienen.
Iets meer uitwonende stufi lijkt mij wel reeel gezien de gemiddelde huurprijzen...
kweenie wanneer je rianter uit bent... ik krijg 74 thuis, hoef geen kostgeld te betalen maar wordt wel geacht mee te betalen aan studie. Tuurlijk krijg je als uitwonende dan wel 220 oid, maar daar "moet" je dan ook gelijk veel meer van betalen, kosten die ik niet heb iig...

hangt ook beetje van je ouders af denk ik. zonder ouders wordt studeren een nog veel duurdere grap geloof ik...
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 08:13
Verwijderd
Citaat:
wdekreij schreef op 16-08-2004 @ 23:02 :
74 is wel weinig, gezien ik vanaf november 90 krijg en dat is dus op middelbare school (vwo), thuiswonend..
Maar op het hbo krijg je ook OV en dat is omgerekend ook iets van 3000 euro per jaar.

Ik krijg 228 euro (plus OV) oid, dat is ook bij mij nog niet eens m'n huur. Gelukkig woon ik niet alleen en werkt mijn man (). 't is niet echt een kwestie van het wel of niet eens zijn met het bedrag, denk ik...'k vind het wel flauw dat mensen met een aanvullende beurs soms meer krijgen dan mensen met ouders die (te)veel verdienen (en die geen of maar een kleine ouderlijke bijdrage kunnen/willen missen), maar goed, dat overleef ik ook wel weer.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 08:18
rainfairy
rainfairy is offline
Citaat:
MarKel schreef op 16-08-2004 @ 22:51 :
74 thuiswonend, en ik ben er zeer blij mee. Go figure, in Nederland krijg je geld toe om te studeren. In andere landen verkopen ouders hele huizen om hun kinderen te laten studeren. We mogen niet zeuren.
daar heb je ook wel gelijk in, maar wij wonen nou eenmaal niet in die landen...hoe zou ik moeten studeren als mijn ouders NIETS zouden betalen en ik 5 dagen in de week naar school moet en 74 euro per maand krijg...kan ik wel in het weekend een beetje werken maar ik moet wel over de 2000 euries betalen voor school? hoe kan ik dan ooit gaan studeren als dat allemaal zo duur is????
Oud 17-08-2004, 08:36
Verwijderd
Citaat:
destina1984 schreef op 17-08-2004 @ 09:18 :
daar heb je ook wel gelijk in, maar wij wonen nou eenmaal niet in die landen...hoe zou ik moeten studeren als mijn ouders NIETS zouden betalen en ik 5 dagen in de week naar school moet en 74 euro per maand krijg...kan ik wel in het weekend een beetje werken maar ik moet wel over de 2000 euries betalen voor school? hoe kan ik dan ooit gaan studeren als dat allemaal zo duur is????
Zitten mensen in andere landen niet met datzelfde probleem...?

Al weet ik niet precies hoe hoog het collegegeld enz. daar is.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 09:35
Grimmetje
Grimmetje is offline
Nederland heeft het hoogste collegegeld van Europa...

bron:
http://asp.hsbrabant.nl/punt/nieuws.asp?id=1306

Maar, misschien hebben die landen geen stufi / ov
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 10:43
light fighter
light fighter is offline
ik krijg basis plus de hoogste aanvullende beurs en ik leen, dus ik kom uit op 500 per maand, inwoonend . Kan ik nu mooi van sparen voor als ik op kamers ga. Maar ik moet wel zelf ALLES betalen
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 10:56
Krook
Krook is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 16-08-2004 @ 19:52 :
De basisbeurs uitwonend is idd 228 euro. Ik ging nog uit van de 220 euro van afgelopen jaar. Die 240 euro is waarschijnlijk 228 euro basisbeurs + een klein beetje aanvullende beurs.
Dankje! Ik krijg dus €228 en ben daar eigenlijk heel tevreden mee, aangezien daarvan bij mij alleen levensonderhoud en bijbehorende zaken van betaald hoeven te worden.
Oud 17-08-2004, 11:32
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
kan ik wel in het weekend een beetje werken maar ik moet wel over de 2000 euries betalen voor school? hoe kan ik dan ooit gaan studeren als dat allemaal zo duur is????
Wees blij dat het college- en boekengeld enigzins gereguleerd wordt door het Rijk. Als de universiteiten en hogescholen de kans krijgen verhogen ze die prijzen gigantisch (wat ook nodig is, studeren is duur). Wederom: we mogen niet zeuren. Je bent goed af in Nederland. Iedereen, maar dan ook iedereen heeft de kans het hoger onderwijs in te stromen.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 11:38
Verwijderd
Nog helemaal niks, ben ik ook wel mee eens, ik ben tenslotte nog 17
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 12:28
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
74 euro..ach, wel een leuk zakcentje erbij, maar het meeste geld haal ik toch uit mijn bijbaantje in het weekend/vakanties. Die 74 euro gaan voornamelijk op aan het uitgaan..
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 16:24
Verwijderd
ik krijg ook maar 74,- en ben ook thuis wonend. mijn ouders hebben me de eerste 2 jaar gesponserd en voor de rest niet. Ik ga nu naar het derde jaar overigens. Voor dit jaar heb ik de laatste 4 maanden een lening aangevraagd van 500,- (dus 2000,-) en daarvan betaal ik mijn collegeld + boeken. Mijn ouders betalen niks meer en ik leen 2000,- per jaar dan heb ik aan het eind van mijn studie een schuld van omnabij de 4500,-... das goed overbrug baar!
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 16:36
Roos
Roos is offline
74 thuiswonend, ik vind het wel redelijk hoor.
Oud 17-08-2004, 17:44
mar87
mar87 is offline
krijg ook 74 euro nogwat.
had eignelijk ook op wat aanvullende beurs gerekend. maar dat is niet 't geval duzz
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 18:03
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
228 euro uitwonend.
Kan ik ook mijn huur nog niet eens van betalen, maar die betaalt mijn ouders nu
Van die 228 euro per maand moet ik dus leven (alles van betalen behalve collegegeld, verzekering en huur).
Oud 17-08-2004, 18:03
very drunk driver
very drunk driver is offline
ik krijg 55 euro studie financiering. en ik vind het echt teweinig.

ik heb dit jaar 2 OPLEIDINGEN gedaan tegelijker tijd. mijn havo afgemaakt en ben begonnen aan mijn mbo. maar ik krijg toch geen extra compensatie.

nou ik kan van die 55 euro echt geen twee opleidingen betalen.
Oud 17-08-2004, 18:05
very drunk driver
very drunk driver is offline
het liefst hoef ik die ov niet. geef mij maar die 3000 euro die die ov kost dat heb ik veel liever.
Oud 17-08-2004, 18:33
LoeLoe
LoeLoe is offline
Hmm ik krijg 74 euro en ik moet ALLES zelf doen/kopen

Woon wel thuis.. heb gelukkig nog geen kostgeld (al wil mijn tante, waar ik dus bij inwoon, daar verandering in brengen)

Nou sorry kan ik dus echt niet opbrengen. Heb nu al godsgruwelijk grote moeite om de eindjes aan mekaar te knopen
Oud 17-08-2004, 19:03
djunk88
djunk88 is offline
10 euries per maand.
ben er niet mee eens werk me de tering in.
Oud 17-08-2004, 19:24
rare kwast
rare kwast is offline
studiefinanciering.......gaat het over!!
Oud 17-08-2004, 21:13
Nobucta
Nobucta is offline
465

En ik leen niet.

Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 22:10
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
Mijn ouders betalen niets, ik ga naar alle colleges, krijg 74 euro per maand en heb nu niet bepaald financiele problemen. Ik zie niet hoe een thuiswonende student problemen kan hebben met het betalen van zijn studiekosten.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 22:13
wup
wup is offline
250 thuiswonend.. ongeveer..want het is nog niet helemaal goed berekend ( nee.. nog niet nee)
Maar betaal álles zelf
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 05:43
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
very drunk driver schreef op 17-08-2004 @ 19:05 :
het liefst hoef ik die ov niet. geef mij maar die 3000 euro die die ov kost dat heb ik veel liever.
kun je niet 68 euro per maand krijgen ipv een OV? of was daar geen regeling voor.
Oud 18-08-2004, 07:05
Verwijderd
Citaat:
very drunk driver schreef op 17-08-2004 @ 19:03 :

nou ik kan van die 55 euro echt geen twee opleidingen betalen.
Ik ga ook twee opleidingen doen, maar op het hbo/universiteit hoef je er maar één te betalen...is er op het mbo ('k neem aan dat je dat deed/doet?) niet ook een dergelijke regeling?

Citaat:
x-spekkie-x schreef op 18-08-2004 @ 06:43 :
kun je niet 68 euro per maand krijgen ipv een OV? of was daar geen regeling voor.
Zo'n soort regeling is er idd...maar zaten daar niet bepaalde regels aanvast?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 10:46
rainfairy
rainfairy is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 17-08-2004 @ 23:10 :
Mijn ouders betalen niets, ik ga naar alle colleges, krijg 74 euro per maand en heb nu niet bepaald financiele problemen. Ik zie niet hoe een thuiswonende student problemen kan hebben met het betalen van zijn studiekosten.
ik ken er zat die dat wel hebben, ik ben de enige van mijn vriendinnen die school niet hoeven te betalen en die meiden moeten elke maand heel erg op hun geld letten, omdat de opleidingen zoveel geld kosten...ik heb nog geluk....
Oud 18-08-2004, 10:48
Verwijderd
Ik krijg de standaard thuiswonende beurs, iets meer dan 70 euro. Daarbovenop krijg ik nog geld van mijn ouders voor de wekelijkse/maandelijkse uitgaven (stappen, terrassen, kleding) en verder betalen ze alle kosten die in verband staan met mijn studie (collegegeld, boeken, excursies) omdat studeren bij ons een deel van de opvoeding is. Lijkt me niet meer dan logisch dat ouders dat betalen.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 15:11
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 18-08-2004 @ 06:43 :
Volgens mij kan dat alleen als je in het buitenland gaat studeren. Dan mag je kiezen: standaard OV-vergoeding of die vergoeding afzeggen en je OV aanvragen.
Oud 18-08-2004, 21:22
Mariebel
Mariebel is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-08-2004 @ 11:48 :
Ik krijg de standaard thuiswonende beurs, iets meer dan 70 euro. Daarbovenop krijg ik nog geld van mijn ouders voor de wekelijkse/maandelijkse uitgaven (stappen, terrassen, kleding) en verder betalen ze alle kosten die in verband staan met mijn studie (collegegeld, boeken, excursies) omdat studeren bij ons een deel van de opvoeding is. Lijkt me niet meer dan logisch dat ouders dat betalen.
Jammer alleen dat niet alle ouders het kunnen betalen..... ken genoeg mensen die hun studie zelf moeten betalen en die ouders zouden het met liefde betalen, ze hebben alleen simpelweg het geld niet. Niet iedereen wordt met een gouden lepel in de mond geboren..... helaas
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 02:36
Verwijderd
74 euro studiefinanciering, thuiswonend

ouders betalen school, dus op het moment spaar ik al mijn studiefinanciering, totdat ik het nodig heb
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 06:30
Verwijderd
Citaat:
Mariebel schreef op 18-08-2004 @ 22:22 :
Jammer alleen dat niet alle ouders het kunnen betalen..... ken genoeg mensen die hun studie zelf moeten betalen en die ouders zouden het met liefde betalen, ze hebben alleen simpelweg het geld niet. Niet iedereen wordt met een gouden lepel in de mond geboren..... helaas
Idd. Maar er zijn helaas ook ouders die het gewoon niet willen betalen.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 08:27
Verwijderd
Ik krijg 55.85, de basisbeurs, en mn OV natuurlijk... Vroeger kon je je OV ook omlaten zetten in een maandelijkse extra toelage en dan dus geen OV, maar dat kan nu alleen nog maar als je niet met het openbaar vervoer op tijd van en naar school / stage kan... Dus helaas... Zou voor mij wel wat schelen namelijk...

Maar goed, ik denk dat ik blij moet zijn met wat ik krijg, woon nog thuis, mn ouders betalen alles... Alleen moet ik zelf wel pennen, schriften etc betalen, maar geen schoolgeld en boeken.

Tis een leuke aanvulling op mn salaris
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 09:50
beer-tender
beer-tender is offline
ik krijg (NOG) geen stufie omdat ik het formulier nog niet gepost hebt!
Reageren

Regels voor berichten