Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-09-2004, 23:29
bamiPoep
bamiPoep is offline
ait ik wil gaan leren
maar uhm ik weet niet echt hoe
ik heb nog nooit echt geleerd volgens mij

komt denk ik ook een beetje omdat ik me niet echt goed/lang kan concentreren en geen flauw idee heb hoe je die stof kan opnemen
maajah ik moet ff dinsdag tentamen halen zodat ik me P heb en nu begin me beetje zorgen te maken dus vraag ik me een beetje af hoe je het beste kan leren enzo

(jah heb ik al die 320498 andere ik-wil-leren- topics gelezen jah )
Oud 08-09-2004, 23:40
Luna
Luna is offline
uitreksels maken, zo doe ik het meestal. Ik lees door wat ik moet leren en maak er een samenvatting van. Die samenvatting lees ik dan een paar keer door en dan zit het in mn hoofd.
succes iig.
Oud 08-09-2004, 23:40
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Ga dan ook niet achter je pc zitten
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 00:03
Balance
Balance is offline
hoofdstuk lezen en dan een samenvatting maken.
Dat doe je van alle hoofdstukken.
En daarna heel vaak die samenvatting lezen.

simpel
Oud 09-09-2004, 11:06
Verwijderd
Ik lees altijd eerst in stukken de stof door. (Dus bv. per hoofdstuk, of wanneer die te lang zijn, per paragraaf.)
Na zo'n stuk, ga ik trefwoorden opschrijven. Ik noteer belangrijke termen met een korte definitie in eigen woorden.
Vervolgens ga ik dus weer verder met een tweede stuk, daar weer zo'n trefwoordenlijst bij maken etc.

Ik kan best goed concentreren, zeker als het interessant is, geen probleem. Wanneer je dat niet kan, moet je je concentratie op gaan bouwen. Begin bijvoorbeeld met 30 minuten lezen, dan hou je 5 minuten pauze (en dan ga je dus even iets anders doen, pak wat te drinken, ga naar de wc, lees wat in de krant/tijdschrift, zoiets) na de pauze ga je weer 30 minuten verder, daarna weer 5 minuten pauze. Wanneer je vaker moet leren, kan je dat op gaan bouwen. Dan leer je 45 minuten en hou je telkens 5 minuten pauze. Maak de stappen niet te groot (dus probeer niet ineens 3 uur te gaan leren, achtereen) dat werkt echt niet.
't Lijkt misschien juist niet goed voor je concentratie, maar op de lange termijn is het dat zeker. Ik kan nu, als het echt moet, uren achter elkaar geconcentreerd doorleren, kon ik vroeger ook echt niet.

Wat ook nog kan helpen, is een beloning of straf voor jezelf bedenken; je geeft jezelf een opdracht (hou het wel reëel) en daaraan koppen je dus een beloning. (Bijvoorbeeld; ik moet vandaag 2 hoofdstukken leren, daarna mag ik op de computer, of televisie kijken, zoiets.) En koppel ook een beloning/straf aan je cijfer. (Ik had een 5, nu mag ik dus vanavond geen film kijken (oid). Of; Ik had een 9; vanavond uit! )

Het klinkt misschien heel kinderachtig, maar wanneer je zelf je beloning/straf serieus bedenkt, merk je vanzelf wel dat het niet zo kinderachtig is. Natuurlijk moet je je er wel aan gaan houden he, anders werkt het niet. Begin hierbij ook met kleine, makkelijke dingen. Anders is de verleiding te groot toch niet naar jezelf te luisteren.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 00:00
bamiPoep
bamiPoep is offline
ait thnx
maar :
- heb dinsdag tentamen
- uitreksels maken, niet echt veel tijd meer om dat te doen (ruim 400blz )
- in stukken doorlezen duurt ook behoorlijk lang
- tussendoor moet ik ook nog werken

Citaat:
Ik kan best goed concentreren, zeker als het interessant is, geen probleem. Wanneer je dat niet kan, moet je je concentratie op gaan bouwen. Begin bijvoorbeeld met 30 minuten lezen, dan hou je 5 minuten pauze............
vond vroeger economie wel interessant eignelijk maar uhm nu beetje niet meer. maarjah ik lees zo kapot langzaam (als ik het echt tot me door wil laten dringen en vaak snap ik het dan nog neit :confused)) dus dit gaat ook lang duren

Citaat:
Wat ook nog kan helpen, is een beloning of straf voor jezelf bedenken;.............
das kut voor mensen als ik, dan ga ik het juist nog sneller afraffelen

godver en de laatste keer dat ik college heb gehad is meer dan 3 maanden geleden

maar kga morgen ff paar uurtje in de bieb zitten, misschien dat ik me daar kan concenteren
Oud 10-09-2004, 14:43
Aradiake
Aradiake is offline
Wil je een goede tip? BEGIN OP TIJD!
Je komt er nu mee af dat je dinsdag tentamen hebt, das over 4 dagen, dus je hebt nog maar 3 dagen om 400 bladzijden te leren?? Klopt toch iets niet, he
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 14:48
Verwijderd
opzich moet je best in 4 dagen die 400 bladzijden kunnen leren als je de stof goed hebt bijgehouden en je weet waar het over gaat. maar de volgende keer zou ik toch iets eerder beginnen.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 15:10
anne1234
anne1234 is offline
Citaat:
bamiPoep schreef op 10-09-2004 @ 01:00 :
ait thnx
maar :
- heb dinsdag tentamen
- uitreksels maken, niet echt veel tijd meer om dat te doen (ruim 400blz )
- in stukken doorlezen duurt ook behoorlijk lang
- tussendoor moet ik ook nog werken

vond vroeger economie wel interessant eignelijk maar uhm nu beetje niet meer. maarjah ik lees zo kapot langzaam (als ik het echt tot me door wil laten dringen en vaak snap ik het dan nog neit :confused)) dus dit gaat ook lang duren

das kut voor mensen als ik, dan ga ik het juist nog sneller afraffelen

godver en de laatste keer dat ik college heb gehad is meer dan 3 maanden geleden

maar kga morgen ff paar uurtje in de bieb zitten, misschien dat ik me daar kan concenteren

er staat vast een samenvatting in je boek, die moet je goed leren, en mschn ook wel begrippen, die leer je dan in rijtjes van bv vijf en die herhaal je net zolang tot je die allemaal kent en dan begin je aan het volgende rijtje. het is mschn ook een goed idee dat je gaat leren met iemand die erg gemotiveerd is uit je klas. weet je wat het is, als je hier nu eens echt voor gaat blokken, dan word je steeds gemotiveerder naar mate je meer kent, en als je dan het tentamen echt goed maakt, dan word het leren de volgende keer vast leuker!!!! mschn kun je ook een paar opdrachten uit het boek maken. succes
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 15:39
Apomes
Apomes is offline
400 Blz op 4 dagen?
En je denkt dat je niet gedaan krijgt .

Voor Boekhouding en informatica hadden we 250 blaren per vak en dat moest op 1 namiddag of in 1 dag. Samenvattingen maken helpt altijd.
Oud 10-09-2004, 16:36
Aradiake
Aradiake is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 09-09-2004 @ 12:06 :
Ik lees altijd eerst in stukken de stof door. (Dus bv. per hoofdstuk, of wanneer die te lang zijn, per paragraaf.)
Na zo'n stuk, ga ik trefwoorden opschrijven. Ik noteer belangrijke termen met een korte definitie in eigen woorden.
Vervolgens ga ik dus weer verder met een tweede stuk, daar weer zo'n trefwoordenlijst bij maken etc.
Da lijkt me handig!! Ga ik ook eens proberen
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 00:06
bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
Aradiake schreef op 10-09-2004 @ 15:43 :
Wil je een goede tip? BEGIN OP TIJD!
Je komt er nu mee af dat je dinsdag tentamen hebt, das over 4 dagen, dus je hebt nog maar 3 dagen om 400 bladzijden te leren?? Klopt toch iets niet, he
niet te bijdehand eh

me leraar had pas sinds afgelopen woensdag ofzo besloten dat ik komende dinsdag tenatmen mag doen

Citaat:
er staat vast een samenvatting in je boek, die moet je goed leren, en mschn ook wel begrippen, die leer je dan in rijtjes van bv vijf en die herhaal je net zolang tot je die allemaal kent en dan begin je aan het volgende rijtje.......................
geen samenvatting en begrippenlijst, kutboek

tis trouwens algemene economie, zeg maar economie wat je op havo/vwo krijgt, maar tis alleeen kut dat ik al min of meer alles vergeten ben
en tis ook al de 3e keer dat ik dit tenatmen mag doen in 3 maadnen ofzo

maajah ben al bijna op de helft, kan alleen maar hopen dat de goden me goed gezind zijn
Oud 11-09-2004, 13:26
Aradiake
Aradiake is offline
Oh, als je het pas van woensdag wist Djeez, das ook nie echt op tijd dan van die leerkracht

Maar ik duim voor je!! Succes!!!
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 14:59
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Van die verschrikkelijk lange samenvattingen maken per hoofdstuk vind ik persoonlijk onzin. Ik maak voor mijzelf altijd een schema met kernpunten en dat is hooguit 8 kantjes lang voor een boek van een paar honderd bladzijden. Geen lappen tekst maken, want dan lees je veel te veel woorden. Gewoon puntsgewijs alle kernzaken weergeven en dat leren in combinatie met de hoor- en werkcolleges.
Oud 11-09-2004, 15:33
Aradiake
Aradiake is offline
In mijn 3de middelbaar (nu 2 jaar geleden dus) heb ik van mijn lerares economie een hele goede tip gekregen : Normaal gezien staat er wel in elk handboek een goed overzicht van de leerstof. Als je je leerstof kent, moet je es kijken of je in de inhoudstabel (hopelijk is het een uitgebreide) bij elke verdeling wat kan vertellen over dat hoofdstuk.
Als je DAT kan, dan moet je normaal gezien je leerstof kennen
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 21:57
Verwijderd
Je hebt dinsdag de dag dat het er op aankomt en je begint je nu pas zorgen te maken? klinkt bekend

Als je op het HBO of de uni zit hebben ze daar verschillende cursussen voor. Informeer eens bij een decaan
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 00:36
bamiPoep
bamiPoep is offline
uhmm nee niet nu pas...al meer dan 3dagen gek
Oud 12-09-2004, 00:38
bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
Sir_Cramlek schreef op 11-09-2004 @ 15:59 :
Van die verschrikkelijk lange samenvattingen maken per hoofdstuk vind ik persoonlijk onzin. Ik maak voor mijzelf altijd een schema met kernpunten en dat is hooguit 8 kantjes lang voor een boek van een paar honderd bladzijden. Geen lappen tekst maken, want dan lees je veel te veel woorden. Gewoon puntsgewijs alle kernzaken weergeven en dat leren in combinatie met de hoor- en werkcolleges.
jah dat wou ik ook doen, maar koste beetje te veel tijd. dus ik streep zo nu en dan dingen aan in me boek
het enige minpunt is dat het niet in me eigen woorden zijn, dus ik het neit onthoud

maar oke ik moet nog zo n 100blz
maar ben de eerst 300 al vergeten
Oud 12-09-2004, 00:39
bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
Aradiake schreef op 11-09-2004 @ 16:33 :
In mijn 3de middelbaar (nu 2 jaar geleden dus) heb ik van mijn lerares economie een hele goede tip gekregen : Normaal gezien staat er wel in elk handboek een goed overzicht van de leerstof. Als je je leerstof kent, moet je es kijken of je in de inhoudstabel (hopelijk is het een uitgebreide) bij elke verdeling wat kan vertellen over dat hoofdstuk.
Als je DAT kan, dan moet je normaal gezien je leerstof kennen
ach nee...ik heb weer zo n debielenboek
Oud 12-09-2004, 00:52
Verwijderd
Citaat:
bamiPoep schreef op 12-09-2004 @ 01:36 :
uhmm nee niet nu pas...al meer dan 3dagen gek
Zolang al!
Kom op, je weet al minstens 3 maanden dat dit tentamen eraan komt en 5 dagen vantevoren begin je pas met stressen en pogingen tot leren. klinkt bekend.

Citaat:
jah dat wou ik ook doen, maar koste beetje te veel tijd. dus ik streep zo nu en dan dingen aan in me boek
Ja, een boek van 400 bladzijden samenvatten kost veel tijd. Als je iedere week een deel van de samenvatting had gemaakt had je nu 2 problemen minder gehad: 1. Je kent de stof al een beetje omdat je er iets mee gedaan hebt. 2. Je hoeft geen 400 bladzijden te lezen.

Laatst gewijzigd op 12-09-2004 om 00:55.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 00:58
bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
Jadie schreef op 12-09-2004 @ 01:52 :
Zolang al!
Kom op, je weet al minstens 3 maanden dat dit tentamen eraan komt en 5 dagen vantevoren begin je pas met stressen en pogingen tot leren. klinkt bekend.

Citaat:
me leraar had pas sinds afgelopen woensdag ofzo besloten dat ik komende dinsdag tenatmen mag doen
Reageren

Regels voor berichten