Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-08-2004, 13:23
Verwijderd
sinds enkele maanden heb ik enorm veel last van wisselende stemmingen. ik ben altijd een vrolijke meid geweest, mensen weten niet beter dan dat ik altijd maar vrolijk en zonder zorgen ben. maar de laatste tijd kan ik vanuit mijn vrolijke stemming door 1 klein minpuntje ineens helemaal van streek raken.

echt door de domste dingen, ik noem een voorbeeldje.

het was heel gezellig bij mijn vriend thuis, ik had zitten dollen met zijn neefje en was in een uitgelaten stemming. de familie ging naar de dierentuin en wij bleven thuis. ik was nog steeds heel vrolijk. ik ging even naar de wc en toen ik terugkwam zag ik dat mijn vriend boord voor me had opgesmeerd. ik zei tegen hem dat ik geen brood hoefde, en dat vond hij niet zo leuk, aangezien het een lief gebaar was en het was al opgesmeerd, het kon niet meer teruggelegd worden. ik werd ineens heel boos en verdrietig, dat hij niet eens gevraagd had of ik ook wou en ik zat ineens helemaal in de put. ik moest alleen nog maar huilen, terwijl er toch eigenlijk niks gebeurd was?

dit is toch te gek voor woorden, hier kan je gewoonlijk toch niet mee zitten? ik heb het veel vaker, en ik voel me vaak eenzaam en onbegrepen. thuis gaat het ook al minder, mijn ouders pikken mijn gedrag gewoon niet, wat heel begrijpelijk is.

kan het zijn dat het komt omdat ik aan de pil ben gegaan?
dit lijkt me toch wel een beetje een overdreven bijwerking
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 13:40
Verwijderd
't klinkt een beetje stom...maar 't kan een kenmerk zijn van de puberteit. Het eenzaam en onbegrepen voelen ook. Dat maakt het niet minder erg of wat dan ook, zeker niet, maar het kan een oorzaak zijn.

Maar als je sinds kort aan de pil bent en je het sinds toen hebt... dan zou dat zeker een verklaring kunnen zijn. Er zijn genoeg mensen die er zo op reageren of die er gewoon erg ziek van worden ed. Je zou kunnen proberen of het overgaat als je er mee stopt of wanneer je overstapt op een andere pil (maar 't kan ook dat je er dan nog last van hebt, probeer het dan eens om te stoppen).

Laatst gewijzigd op 25-08-2004 om 13:42.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 13:42
Qamra
Qamra is offline
De pil kán wel een behoorlijke invloed hebben op je hormoonstelsel (en dús ook je humeur). Je kunt het overleggen met je huisarts en besluiten om over te stappen.
Ik heb ook wel last gehad van mijn eerste pil hoor, niet zo extreem als jij nu hebt, maar ik was wel redelijk 'sip'.

Als dat niet werkt heb je iig al contact met je dokter, dat maakt de drempel ook wat lager

En dat je ouders je gedrag niet pikken, bedoel je dan die stemmingswisselingen? Ik zou er toch met ze over praten en uitleggen hoe je je nou voelt, dat je je best doet en wat je denkt dat het is. En dat je het rot vind dat ze vervelend tegen je doen, terwijl jij je klote voelt. Misschien kunnen ze er dan iig rekening mee houden, want ouders die je niet begrijpen is, imho, erger dan stemmingswisselingen.
Oud 25-08-2004, 13:43
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 25-08-2004 @ 14:40 :
't klinkt een beetje stom...maar 't kan een kenmerk zijn van de puberteit. Het eenzaam en onbegrepen voelen ook. Dat maakt het niet minder erg of wat dan ook, zeker niet, maar het kan een oorzaak zijn.

Maar als je sinds kort aan de pil bent en je het sinds toen hebt... dan dat zou zeker een verklaring kunnen zijn. Er zijn genoeg mensen die er zo op reageren of die er gewoon erg ziek van worden ed. Je zou kunnen proberen of het overgaat als je er mee stopt of wanneer je overstapt op een andere pil (maar 't kan ook dat je er dan nog last van hebt, probeer het dan eens om te stoppen).
Ik vind het helemaal niet stom klinken hoor
Het is alleen wel zo dat ik al best een tijdje in de pubertijd zit en hier nooit eerder last van heb gehad. Misschien is het een "fase"
van de pubertijd.. Het is nu het geval dat de nadelen overheersen bij het gebruik van deze pil (meteen ook diane35)
dus ik ga denk ik idd overstappen op een andere pil, kijken hoe het dan gaat..
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 13:43
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 25-08-2004 @ 14:40 :
O ja, en dat kan ook

Maar dan geldt mijn post nog steeds.
Oud 25-08-2004, 13:45
Verwijderd
Citaat:
lizzyxxxie schreef op 25-08-2004 @ 14:43 :
Ik vind het helemaal niet stom klinken hoor
Het is alleen wel zo dat ik al best een tijdje in de pubertijd zit en hier nooit eerder last van heb gehad. Misschien is het een "fase"
van de pubertijd.. Het is nu het geval dat de nadelen overheersen bij het gebruik van deze pil (meteen ook diane35)
dus ik ga denk ik idd overstappen op een andere pil, kijken hoe het dan gaat..
Je kunt er ook halverwege pas last van krijgen.

Maar overstappen (of stoppen als overstappen niet werkt) zou ik iig proberen, want als het is sinds je de pil slikt, dan lijkt dat me een logischere reden.

(Ik heb het ook gehad, ik ben ook overgestapt op een andere pil en bij die pil heb ik véél minder last van bijwerkingen ed.)
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 13:46
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 25-08-2004 @ 14:45 :
Je kunt er ook halverwege pas last van krijgen.

Maar overstappen (of stoppen als overstappen niet werkt) zou ik iig proberen, want als het is sinds je de pil slikt, dan lijkt dat me een logischere reden.

(Ik heb het ook gehad, ik ben ook overgestapt op een andere pil en bij die pil heb ik véél minder last van bijwerkingen ed.)
ok, dankjewel
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 13:51
Verwijderd
Citaat:
Qamra schreef op 25-08-2004 @ 14:42 :

Als dat niet werkt heb je iig al contact met je dokter, dat maakt de drempel ook wat lager
ik heb al contact met mijn dokter, met hem heb ik deze pil uitgekozen, vanwege vermindering van een vette huid.
hij vond dat wel nodig. (en ik voelde me beledigd )
hij zei zelf al dat ik meteen maar moest bellen als ik me er niet prettig bij voelde en dat ik altijd langs kon komen, maar dat ik past echt kon oordelen na 3 strippen(ben net begonnen met de 3e) ik ga dan ook naar de dokter als ik mijn derde strip geslikt heb.

Citaat:
En dat je ouders je gedrag niet pikken, bedoel je dan die stemmingswisselingen?
Ja, maar het is ook wel begrijpelijk dat ze niet snappen waarom ik het ene moment vrolijk ben, en het volgende moment niet te pruimen.. omdat ik zelf nog niet echt de oorzaak zeker weet, kan ik ook niet iets "de schuld" geven. Maar als ik het zeker weet vertel ik het wel ja..
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 13:56
Verwijderd
Citaat:
lizzyxxxie schreef op 25-08-2004 @ 14:51 :
Ja, maar het is ook wel begrijpelijk dat ze niet snappen waarom ik het ene moment vrolijk ben, en het volgende moment niet te pruimen.. omdat ik zelf nog niet echt de oorzaak zeker weet, kan ik ook niet iets "de schuld" geven. Maar als ik het zeker weet vertel ik het wel ja..
Hoe je je voelt kun je iig vertellen en dat je vermoed dat het door de pil komt ook wel, denk ik. Ze kunnen je dan iig een beetje steunen wanneer je je rot voelt en ze begrijpen dan dat jij het ook niet zo meent als je tegen iemand uitvalt, toch?
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 14:39
Frenkpie
Frenkpie is offline
Stemmingwisselingen zijn normaal. Dat wordt veroorzaakt door de hormoonschommelingen in je lichaam. Je lichaam maakt bepaalde stoffen aan; adrenaline is er een van. Er is nog een stof waardoor jij een blij gevoel krijgt, ben even de naam van kwijt. Maar deze stof komt vrij wanneer er iets gebeurt wat je erg blij maakt (je gaat op stap oid).

Soms wordt er wat meer van deze stof aangemaakt zonder dat er invloed van buitenaf is en soms wordt er bijna niets van aangemaakt waardoor je jezelf depri gaat voelen. Dat is heel normaal en kan je niet veel aan doen dan er proberen er mee te leven en sterk in je schoenen proberen te staan.

Hetzelfde geld voor puisten op je lichaam, voeding heeft weinig tot geen invloed op puisten in je gezicht (tenzij je ergens alergisch voor bent), het komt voor 95% door de hormoonschommelingen in je lichaam.

In de pubertijd zijn deze hormoonschommelingen erg groot door de toename van het testosteron en kan je soms van die extreme situaties krijgen zoals jij omschreef. Probeer er mee te leven, is niets ernstigs

succes
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 14:42
Verwijderd
Citaat:
Frenkpie schreef op 25-08-2004 @ 15:39 :
Er is nog een stof waardoor jij een blij gevoel krijgt, ben even de naam van kwijt.
Endorfine?

Volgens mij is de mate waarin zij stemmingswisselingen heeft niet echt heel normaal... Sowieso is het niet normaal als ze ze pas heeft sinds ze de pil gebruikt. Als ze wel normaal waren geweest, dan had ze ze daarvoor ook moet hebben. In de pil zitten ook hormonen en die hebben er ook zeker mee te maken, maar normaal en 'natuurlijk' is het dan niet echt, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 14:46
Frenkpie
Frenkpie is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 25-08-2004 @ 15:42 :
Endorfine?

Volgens mij is de mate waarin zij stemmingswisselingen heeft niet echt heel normaal... Sowieso is het niet normaal als ze ze pas heeft sinds ze de pil gebruikt. Als ze wel normaal waren geweest, dan had ze ze daarvoor ook moet hebben. In de pil zitten ook hormonen en die hebben er ook zeker mee te maken, maar normaal en 'natuurlijk' is het dan niet echt, lijkt me.
het ligt eraan natuurlijk hoe frequent deze situaties voorkomen. Maar een nichtje van mij had dit ook en der huisarts vertelde haar dat dit niets ernstigs is (zij is 14).
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 15:06
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
lizzyxxxie schreef op 25-08-2004 @ 14:51 :
Je kunt iig wel vertellen hoe je je voelt en dat je het niet expres doet en dat jij ook niet zo goed weet hoe je ermee om moet gaan.

Geloof me, het is echt beter
Oud 25-08-2004, 15:29
Verwijderd
Ik heb het zelf op het moment ook heel erg, maar bij mij komt het omdat ik weer toe ben aan regelmaat. Ik ben heel die vakantie spuugzat, heb me regelmatig verveeld (werk op terras op oproep dus dan zou ik moeten werken dus kon ik niks anders doen, zit je de hele middag te wachten tot ze bellen en ben je uiteindelijk niet nodig ) en heb gewoon weer zin om iets om handen te hebben. Daardoor ben ik snel prikkelbaar, sjaggerijnig om niks, maar ook ineens emotioneel, terwijl ik al tijden niet gehuild had moet ik dat nu om de haverklap en door al die dingen word ik weer gek van mezelf..... Zucht... we hebben het toch niet makkelijk he!
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 16:55
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
Frenkpie schreef op 25-08-2004 @ 15:46 :
het ligt eraan natuurlijk hoe frequent deze situaties voorkomen. Maar een nichtje van mij had dit ook en der huisarts vertelde haar dat dit niets ernstigs is (zij is 14).
(=Leonoor)

Dood zul je er idd niet aan gaan, maar fijn is anders. Slikte je nichtje ook sinds kort de pil of heeft zij er gewoon last van? Als het door de pil komt, dan kan je er heel simpel wat aan doen: waarom zou je dat dan niet doen en je zelf onnodig rot voelen?
Oud 25-08-2004, 22:36
YPrue
YPrue is offline
Het kan inderdaad zo zijn dat het komt doordat je net aan de pil bent gegaan. Toen ik pas aan de pil was gegaan, had ik daar ook ontzettende last van, echt om de kleinste dingen reageerde ik echt al heel overdreven, terwijl ik normaal erg rustig ben.
Toen ik merkte dat ik die stemmingswisselingen kreeg, heb ik gewoon tegen mijn vriendinnen gezegd dat wanneer ik ietsje overdreven reageer, ze er niet te veel waarde aan moesten hechten en dat ik het niet expres doe.

Regels voor berichten