Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-08-2004, 15:16
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Een tijdje terug heeft mijn lerares verteld hoe het Frans in het Nederlands is terechtgekomen. (waaruit gallicismen zijn voortgevloeid) Het had iets te maken met de bezetting van een Frans( sprekend) volk, ik meen ergens rond de periode 1300-1600.

Nu wil ik weer precies weten hoe het zat, maar ik ben het vergeten en kan met de summiere informatie die ik nog heb vrijwel niks vinden.

Iemand die me misschien kan helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-08-2004, 17:06
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
in 1302 was er toch de guldensporenslag, de vlamingen wouden van de onderdrukking van de fransen af.
Oud 22-08-2004, 18:05
Verwijderd
Frans was ook ooit de taal van elite
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 18:19
dutch gamer
dutch gamer is offline
En volgens mij werden de allereerste Arthurromans aan het eind van de twaalfde en begin van de dertiende eeuw alleen in het Frans geschreven.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 18:33
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
en dan is er nog het feit dat Frankrijk aan België grenst, vandaar dat er sowieso wel enige invloed is. Frankrijk was vanaf 1793 (vrede van parijs en hubertusburg) ook de grootste wereldmacht.
Oud 23-08-2004, 21:43
althea
althea is offline
Ik weet niet of je hier iets aan hebt ofzo, maar mij hebben ze (mijn leerkracht geschiedenis) wijsgemaakt dat er al heel lang een duidelijke lijn Frans- Nederlands is geweest. Is begonnen met de Romeinen. Misschien dat de volksverhuizingen hier een groot deel in mee hebben gespeeld
Ook misschien het feit dat de Fransen altijd hebben neergekeken op ons, Vlaamse boeren.
En ja, hoe het net gekomen is ; maar frans heeft toch altijd chic gestaan, de bourgeosie. Zelfs in Engeland staat het sjiek met de franse gebruiken en de taal, ook al zijn er nu nog altijd historische spanningen tussen die 2. (Sorry als het wat saai klinkt, wou het echt niet zo laten klinken )
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 23:12
Verwijderd
Nou, wat dacht je van de Franse bezetting van Nederland tijdens Napoleon?
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 16:17
MH
MH is offline
-aan de hoven werd Frans gesproken
-het Nederlandse taalgebied grenst voor een groot deel aan het Franse taalgebied
-Franse overheersing rond 1800 (Napoleonitische tijd)
-De grootmachtpositie van Frankrijk sindsdien tot ongeveer WO II
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 18:08
althea
althea is offline
Juist, Napoleon zou er wel iets mee te maken kunnen hebben. Maar dat zou de verklaring zijn voor het Frans in het Vlaams. Hoe is het Frans dan terechtgekomen in Nederland?

Ik denk dat het Frans in het Nederlands pas echt een impact heeft gehad ten tijde van jullie Gouden Eeuw. (Vele Belgen die vluchtten naar Nederland na de val van Antwerpen ten tijde van de katholieke Spanjaarden. Vele hogere opgeleide Belgen, waaronder natuurlijk ook Walen, kwamen naar Nederland, misschien daarvan die vermenging.)

In Belgie was die vermenging waarschijnlijk al veel vroeger gebeurd. Zo ook is het heel simpel uit te leggen waarom het Frans in Engeland ook nog altijd chic staat.

Maar dan kom ik dan weer met de vraag: quote: aan de hoven werd Frans gesproken. Waarom Frans en vanwaar kwam die evolutie om van het Frans de taal van de rijken te maken (in Belgie en Engeland dan toch)?
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 20:03
thalia
thalia is offline
Citaat:
althea schreef op 24-08-2004 @ 19:08 :
Juist, Napoleon zou er wel iets mee te maken kunnen hebben. Maar dat zou de verklaring zijn voor het Frans in het Vlaams. Hoe is het Frans dan terechtgekomen in Nederland?
Er zijn vele wetenschappers uit Frankrijk en België naar Nederland vertrokken tijdens de contrareformatie (?)('t zou kunnen dat ik het verkeerde begrip gebruik, 't is ook al een poos geleden dat we dit gezien hebben) uit protest tegen het gezag van Filips II (opvolger van Karel V). De Nederlanden kwamen in opstand tegen zijn bewind (dat was zeer conservatief).
De Zuidelijke Nederlanden, legden zich erbij neer, en voegden zich terug bij Spanje; de Noordelijke Nederlanden (het Noorden van België en Nederland), scheidde zich af d.m.v.h. plackaat van verlatinghe.
Vele wetenschappers, die in de Zuid-Nederlanden woonden, en niet akkoord waren met het bewind, trokken naar het Noorden en vestigden zich daar.

Filips II is wel van voor Napoleon.
Je moet het volgens mij zoeken in de periode van het humanisme.

Ziezo .
Oud 24-08-2004, 20:36
MH
MH is offline
De Hugenoten hebben ook wat invloed en ik weet niet of je het weet, maar de Fransen hebben ook hier gezeten hoor.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 21:51
thalia
thalia is offline
Hugenoten is een onderdeel van de reformatie. Door die afscheiding is de kerk de hand in eigen boezem gaan steken en wou de chaos in het land gaan oplossen door interne problemen op te lossen (= contrareformatie).
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 22:29
MH
MH is offline
maar vele hugenoten vluchtten naar Nederland. Zij spraken Frans en daardoor droegen ze bij aan Franse inmenging, ook in taalkundig opzicht.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 08:19
thalia
thalia is offline
Idd, de Hugenoten vluchtten omdat ze niet akkoord waren dat de katholieke godsdienst hun terug werd opgelegd.
Oud 31-08-2004, 16:57
Falbala
Falbala is offline
Bedenk, voor je het over de invloed in de Middeleeuwen gaat hebben, dat het Frans pas officieel juridische taal is geworden in Frankrijk zelf in 1639 (verdrag van Villers Cotterets).
Kort daarna was trouwens het huwelijk van onze Willem de Zwijger met de dochter van de beroemdste Franse hugenoot, Louise de Coligny (vader: Gaspard). Er waren dus wel veel contacten en de adel sprak uiteraard Frans, met het oog op internationale diplomatie en op huwelijken! En Frankrijk speelde een heel belangrijke rol!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten