Het gaat eigenlijk om een plaatje, ik zal de situatie zo goed mogelijk uitleggen
De onderstaande tekening geeft de doorsnede weer van 2 oneindig lange, parallelle rechte stroomdraden L1(x) en L2(o)
x----------A---------

---------B
x: is stroomdraad van je af
o: stroomdraad naar je toe
A: punt A
B. Punt B
Tussen x-a, a-o, en 0-b zitten gelijke afstanden.
De stroomsterkte in beide draden is even groot: de stroomzin is echter verschillend.
In het punt A is de grootte van de magnetische inductie 60mT. De grootte van de magnetische inductie in punt B is dan?
a. 80 mT
b. 40 mT
c. 30 mT
d. 20 mT
het antwoord is D
Heeft draad L1 dan nog invloed op punt B? Hoe kun je dat beredeneren??
vraag2
Een U-vormige buis, waarvan de rechterbuis een doorsnede heeft die 4 keer zo groot is als deze van de linkerbuis, is gedeeltelijk gevuld met water. In de rechterbuis laat men een cilindervormige kurk vallen.
De kurk zakt voor 1/3 in het water en blijft zo liggen dat boven en ondervlak evenwijdig zijn met het wateroppervlak. Nadat de kurk in het water lig:
a. Is het waterniveau links 4/3 van de dikte van de kurk hoger dan rechts.
b. zijn de waterniveaus links en rechts hetzelfde
c. is het waterniveau rechts 1/3 van de dikte van de kurk hoger dan links.
d. Is het waterniveau links 2/3 van de dikte van de kurk hoger dan rechts.
Het antwoord is B, maar waaaarom?? Hoe kan dat nou..
Vraag 3
beide benen van een manometer waarvan de linkerkant gesloten is hebben een doorsnede van 1 cm2.
De barometerdruk is 1.10^5 Pa. De manometer is gevuld met kwik. Men wil bij constante temperatuur de druk van de afgesloten hoeveelheid lucht op 3.10^5 brengen. Er zit 9cm lucht in het linkerbeen.
De dichtheid van kwik is 13600 kg/m^3. Het volume kwik dat men daarom in het been moet gieten bedraagt:.........
a. cm^3
b. 231 cm^3
c. 162 cm^3
d. 150 cm^3
ik heb totnutoe: Druk moet 3 x zo groot, dus volume 3 x zo klein dus 9cm --> 3cm.
Dus moet het kwik met 6cm stijgen.
En dan zou ik zeggen oppervlakte van straal 1 en hoogte 6 maal de dichtheid van kwik, maar dan komt er mooi een ander getal uit........ Hoop dat jullie kunnen helpen,
greetz krn