Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-09-2004, 09:09
Gebakken Lucht
Gebakken Lucht is offline
'Suske en Wiske moet op literatuurlijst'

Uitgegeven: 21 september 2004 08:27

AMSTERDAM - Middelbare scholieren zouden ook de kans moeten krijgen de strips van Suske en Wiske op hun literatuurlijst te zetten. Dat opmerkelijke advies geven de sociale en literatuurwetenschappers F. Nelck en W. Schlundt Bodien dinsdag in Algemeen Dagblad. De twee deden promotieonderzoek deden naar het leesgedrag van jongens en meisjes op de middelbare school.

Vooral voor jongens zou het goed zijn om 'hoogstaande' boeken af te wisselen met lichtere kost. "Jongens hebben veel meer dan meisjes de behoefte om avonturenboeken te lezen, waarvoor ze volgens veel leraren te oud zijn", aldus Nelck. "Maar als je hen literatuur opdringt, lezen ze met tegenzin en uiteindelijk vaak helemaal niet meer. Dat is zonde."


De vereniging van docenten Nederlands is het daar niet mee eens. "Een goede leraar laat zijn leerlingen zien dat er meer is dan strips en avonturenboeken. Juist al je hen voorschotelt wat ze al kennen, haken ze af."

www.nu.nl/news.jsp?n=413209&c=10

Lijkt mij een slecht plan. Zijn er geen betere manieren te bedenken om lezen meer onder de aandacht te brengen? Bijvoorbeeld een zeer brede kennis over literatuur bij leraren, om goede adviezen te geven? Wie leest er nog 'Ik, Jan Cremer' voor z'n lijst , Beter dan Suske en Wiske.....
__________________
Ik hou van mij prinsesje"Cue linkse blaataap (ik :)): 'de VS zijn ook chaos'"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-09-2004, 09:12
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Slecht idee.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 09:22
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 21-09-2004 @ 10:12 :
Slecht idee.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 09:32
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Laagschedelig tuig, literatuur lezen zullen ze.

Er is ook zat avontuurlijke literatuur, dus dat is het probleem niet.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 09:50
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
En Jantje, zou je me kunnen vertellen waarom Lambik uitglijdt over de bananenschil op pagina 17, en wie hem daar heeft laten vallen?

Ze zouden bovendien tochalleen maaruitreksels van internet halen.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!

Laatst gewijzigd op 21-09-2004 om 10:05.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 10:16
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
vraag 14: wat is de boodschap die het boek uitdraagt?


uhm...... geen?


van de lijst ermee dus.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 10:24
Gebakken Lucht
Gebakken Lucht is offline
Citaat:
T_ID schreef op 21-09-2004 @ 11:16 :
vraag 14: wat is de boodschap die het boek uitdraagt?


uhm...... geen?


van de lijst ermee dus.
"Maar als je hen literatuur opdringt, lezen ze met tegenzin en uiteindelijk vaak helemaal niet meer. Dat is zonde."
Het gaat er dus niet om dat het inhoudelijk zo behandeld moet worden, maar dat het lezen gestimuleerd wordt.......
__________________
Ik hou van mij prinsesje"Cue linkse blaataap (ik :)): 'de VS zijn ook chaos'"
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 11:40
Verwijderd
Ach, als het aan mij ligt wordt het hele vak afgeschaft.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 12:36
Dannemann
Dannemann is offline
Laat ze dat maar doen, dan word de hoeveelheid literatuur die ik gelezen heb uitgebreid met een stuk of 200 titels
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 13:47
Verwijderd
Op zich is er wel iets voor te zeggen, in die zin dat het enkele feit dat iets een stripverhaal is natuurlijk niet betekent dat het geen literatuur kan zijn. Ook een stripverhaal heeft tekst, een plot, personages en dergelijke. Sommige (volwassenen)strips zijn meer 'literair' dan Boeketreeks-romannetjes, dat is wel duidelijk. Maar Suske en Wiske? Wat is de literaire relevantie daarvan?
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 14:12
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-09-2004 @ 14:47 :
Sommige (volwassenen)strips zijn meer 'literair' dan Boeketreeks-romannetjes, dat is wel duidelijk.
Bloemetjestoiletpapier is meer literair dan Boeketreeks-romannetjes, en daarnaast een stuk comfortabeler.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 14:34
Gebakken Lucht
Gebakken Lucht is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-09-2004 @ 14:47 :
Wat is de literaire relevantie daarvan?
is er niet, maar dat wordt indirect al aan gegeven. Het gaat niet inhoudelijk om S en W maar om het lezen te stimuleren of eigenlijk proberen te voorkomen dat er gedestimuleerd wordt. Nog steeds een slecht idee, dat wel....
__________________
Ik hou van mij prinsesje"Cue linkse blaataap (ik :)): 'de VS zijn ook chaos'"
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 15:14
MH
Avatar van MH
MH is offline
"Op het 529ste plaatje zie je Suske lopen. Hij draagt een rood bloesje en een zwarte broek en zegt 'dag Wiske'. Wiske zit op een stoel, naast tante Sidonia, die aardappelen zit te schillen."

Vraag: op welke manier valt te verklaren dat Suske tante Sidonia niet groet?

Nee, een strip valt niet onder de schoolliteratuur. Het is niet altijd even verhalend en bovendien is het beeld dusdanig voorgekauwd, dat het niet meer te interpreteren is.
Wel verdienen strips meer aandacht van letterkundigen, maar dan alleen op wetenschappelijk niveau, niet op kennisoverdrachtelijk niveau.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 15:29
Gebakken Lucht
Gebakken Lucht is offline
Citaat:
MH schreef op 21-09-2004 @ 16:14 :
"Op het 529ste plaatje zie je Suske lopen. Hij draagt een rood bloesje en een zwarte broek en zegt 'dag Wiske'. Wiske zit op een stoel, naast tante Sidonia, die aardappelen zit te schillen."

Vraag: op welke manier valt te verklaren dat Suske tante Sidonia niet groet?

Nee, een strip valt niet onder de schoolliteratuur. Het is niet altijd even verhalend en bovendien is het beeld dusdanig voorgekauwd, dat het niet meer te interpreteren is.
Wel verdienen strips meer aandacht van letterkundigen, maar dan alleen op wetenschappelijk niveau, niet op kennisoverdrachtelijk niveau.
Daar gaat het helemaal niet over. Moet het mogelijk zijn om zulke werken er tussen te zetten om het lezen niet te destimuleren? Je zal niet slagen met alleen S en W.
__________________
Ik hou van mij prinsesje"Cue linkse blaataap (ik :)): 'de VS zijn ook chaos'"
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 15:31
Verwijderd
Citaat:
Gebakken Lucht schreef op 21-09-2004 @ 11:24 :
"Maar als je hen literatuur opdringt, lezen ze met tegenzin en uiteindelijk vaak helemaal niet meer. Dat is zonde."
Het gaat er dus niet om dat het inhoudelijk zo behandeld moet worden, maar dat het lezen gestimuleerd wordt.......
Het een sluit het ander niet uit. Naast literatuur kan in de les best af en toe aandacht worden besteed aan lichtere lectuur.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 16:22
Luna
Avatar van Luna
Luna is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-09-2004 @ 14:47 :
Maar Suske en Wiske? Wat is de literaire relevantie daarvan?
ja, precies. Het heet niet voor niets een literatuurlijst.
Dan zal de universiteit nog tegenvallen als ze de hele middelbare school alleen maar suske en wiske hebben gelezen.
en trouwens, ik vind suske en wiske niets. Doe mij dan maar fokke en sukke, dat gaat nog ergens over.
__________________
liep een man in de woestijn en vond een kameel, de kameel vond van niet.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 16:27
Verwijderd
Dat zullen de uni's niet leuk vinden, maar de maatschappij wordt wel ontzettend arm als de gemiddelde man niet eens meer een krant leest en af en toe een boek pakt.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 16:50
Verwijderd
Citaat:
Luna schreef op 21-09-2004 @ 17:22 :
Dan zal de universiteit nog tegenvallen als ze de hele middelbare school alleen maar suske en wiske hebben gelezen.
Ik heb op de universiteit echt geen drol aan de romans die ik heb gelezen voor mijn lijst.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-09-2004, 17:08
Luna
Avatar van Luna
Luna is offline
Ik denk dat je er altijd nog meer aan hebt gehad dan suske en wiske heh.
__________________
liep een man in de woestijn en vond een kameel, de kameel vond van niet.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 17:09
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-09-2004 @ 17:50 :
Ik heb op de universiteit echt geen drol aan de romans die ik heb gelezen voor mijn lijst.
Ik ook niet, maar het is wel goed voor de algemene ontwikkeling
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 17:13
NN
NN is offline
Ik vind het onzinnig.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 18:58
snoodaard
Avatar van snoodaard
snoodaard is offline
Ik sluit me aan bij de docenten vereniging. Strips worden toch wel gelezen, kinderen kennis laten maken met literatuur is een stuk educatiever dan ze te 'prikkelen' met zaken die ze uit zichzelf al zouden lezen.

Bovendien ben ik van mening dat het een stukje dicipline bijbrengt. Als je er aan went om van tijd tot tijd een flinke pil van kaft tot kaft te moeten lezen doe je je daar in de toekomst je voordeel mee. Niet alleen de culturele waarde van die opgedane kennis maar ook het oefenen van de vaardigheid lezen an sich maakt het de moeite waard.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 20:39
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
MH schreef op 21-09-2004 @ 16:14 :
Nee, een strip valt niet onder de schoolliteratuur. Het is niet altijd even verhalend en bovendien is het beeld dusdanig voorgekauwd, dat het niet meer te interpreteren is.
Dan heb jij nog nooit een Donald Duck-verhaal van Carl Barks of Keno Don Rosa gelezen. Die verhalen behoren in mijn ogen -en ook in die van tal van kunstenaars wereldwijd- tot literatuur. Die strips zou je van mij best op de literatuurlijst kunnen zetten.
Maar S&W... toch maar niet.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 20:42
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-09-2004 @ 17:50 :
Ik heb op de universiteit echt geen drol aan de romans die ik heb gelezen voor mijn lijst.
laten we even van de alfa studenten uitgaan
verder is eht natuurlijk handig voor je algemene ontwikkeling
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 22:57
Zaina
Avatar van Zaina
Zaina is offline
En het is niet eens 1 april.
__________________
Czech us out
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-09-2004, 23:08
MH
Avatar van MH
MH is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 21-09-2004 @ 18:09 :
Ik ook niet, maar het is wel goed voor de algemene ontwikkeling
Vergis je niet, door veel te lezen gaat je taalvermogen er flink op vooruit. Als je niet zoveel gelezen had, zou je nu niet zo mondig zijn geweest op dit forum.
Het is net zoiets als dat ik met mijn studie geen !@#$% gehad heb aan de economielessen, maar het geeft wel algemene ontwikkeling mee en dat besef ik me maar al te goed.

Voor u sprak MH... (wat loop ik moralistisch te lullen, maar ja, als je je propedeuse voor Nederlands gehaald hebt, kun je je vak niet in de steek laten)
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 23:39
LaResistance
Avatar van LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Joostje schreef op 21-09-2004 @ 10:50 :
Ze zouden bovendien tochalleen maaruitreksels van internet halen.
En dat gebeurt nu niet wil je zeggen?
__________________
I got a way with words, I use words in ways...
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 09:24
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 21-09-2004 @ 21:39 :
Dan heb jij nog nooit een Donald Duck-verhaal van Carl Barks of Keno Don Rosa gelezen. Die verhalen behoren in mijn ogen -en ook in die van tal van kunstenaars wereldwijd- tot literatuur. Die strips zou je van mij best op de literatuurlijst kunnen zetten.
strips zijn sowieso bagger

de meeste scholieren gaan af op de dikte van een boek wat toch echt wel onzin is. misschien moeten ze daar wat aan doen
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 09:30
Verwijderd
Als men het literatuuronderwijs op de middelbare school serieus wil aanpakken dan moet het radicaal op de schop. Inderdaad zoals makelville zegt, het aanpakken van de opvatting van veel docenten dat een dikker boek ook 'beter' schijnt te zijn.

Er zou een lijst moeten komen met aanbevelingen, waar leerlingen een lijst uit zouden kunnen samenstellen maar niet aan gebonden zijn. Voor de rest kunnen ze alle boeken zelf kiezen, maar dienen ze die wel ter goedkeuring aan de docent voor te leggen.

Het kan dan voorkomen dat de Nederlands-docenten wat meer literatuur moeten lezen en kennen dan nu het geval is (want volgens mij weten die ook vaak niet meer dan op hún verplichte lijst stond vroeger) maar daar worden die luie faggets voor betaald.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 10:54
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
makelville schreef op 22-09-2004 @ 10:24 :
strips zijn sowieso bagger
Hoezo vooroordeel? Jij kent strips zeker alleen maar als de Amerikaanse superhelden-cmoics, right? Die zijn inderdaad vrij bagger. Maar heel veel van wat er tegenwoordig aan strips geproduceerd wordt, met name in Frankrijk, kan met een gerust hart 'literatuur' genoemd worden. Dat soort strips verschijnen dan ook niet bij Big Balloon, Sanoma of Standaard, maar bij de uitgeverijen met meer oog voor underground-achtige strips, zoals De Harmonie en Oog&Blik.Dat soort strips zijn ook niet aan mij besteed. Ze zijn mij te realistisch en te ontoegankelijk, maar schijnen zeer de mpoeite waard te zijn voor de lezer die meer diepgang wil. Sla er maar eens een Zozolala of Stripschrift op na.

En Carl Barks was één van de grootste kunstenaars van de 20e eeuw, daar kan geen discussie over bestaan.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 11:22
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 22-09-2004 @ 11:54 :
Hoezo vooroordeel? Jij kent strips zeker alleen maar als de Amerikaanse superhelden-cmoics, right? Die zijn inderdaad vrij bagger. Maar heel veel van wat er tegenwoordig aan strips
ik ken suske en wiske en dat is dus echt niet aan te raden.
En bij de meeste strips kun je het einde al raden.
Het is alleen maar heel zwart wit goed tegen kwaad.
recht tegen onrecht

wat moeten kindertjes daarvan leren?
en dan heb ik het nog niet eens over de taal die ze bezigen


geproduceerd wordt, met name in Frankrijk, kan met een gerust hart 'literatuur' genoemd worden. Dat soort strips verschijnen dan ook niet bij Big Balloon, Sanoma of Standaard, maar bij de uitgeverijen met meer oog voor underground-achtige strips, zoals De Harmonie en Oog&Blik.Dat soort strips zijn ook niet aan mij besteed. Ze zijn mij te realistisch en te ontoegankelijk, maar schijnen zeer de mpoeite waard te zijn voor de lezer die meer diepgang wil. Sla er maar eens een Zozolala of Stripschrift op na.

En Carl Barks was één van de grootste kunstenaars van de 20e eeuw, daar kan geen discussie over bestaan.
dat zeg jij
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 11:29
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
makelville schreef op 22-09-2004 @ 12:22 :
dat zeg jij
Zoals jij al aangeeft, ken je inderdaad alleen maar Suske & Wiske en de meeste andere mainstream strips. De echte underground kunst, die voor mij óók niet leesbaar is, wegens voor mij te 'literair' of te 'arty' ken je niet en daar kun je dus ook geen oordeel over geven. Dat gaat echt wel verder dan goed tegen kwaad of simpele actie. Zoals ik al zei: lees de vakliteratuur in tijdschriften als Stripschrift en Zozolala er maar eens op na.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 11:37
sjoeltie
sjoeltie is offline
Een argument zou kunnen zijn dat je literatuurlijst representatief moet zijn voor het leesgedrag van de Nederlandse samenleving...Stripboeken nemen een vrij grote plaats in het Nederlandse leesgedrag...En literair gezien hebben S&W best wel wat in te brengen...Er wordt veel verteld over de wereld en over stereotypen kan genoeg gesproken worden (literair gezien)...En er zijn genoeg boeken (die wel op de literatuurlijst mogen) waarin op een kinderlijke wanneer wereldbeelden en idealen naar voren worden geschoven...Zo ook in verscheidene albums van S&W...
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 11:38
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 22-09-2004 @ 12:29 :
Zoals jij al aangeeft, ken je inderdaad alleen maar Suske & Wiske en de meeste andere mainstream strips. De echte underground kunst, die voor mij óók niet leesbaar is, wegens voor mij te 'literair' of te 'arty' ken je niet en daar kun je dus ook geen oordeel over geven. Dat gaat echt wel verder dan goed tegen kwaad of simpele actie. Zoals ik al zei: lees de vakliteratuur in tijdschriften als Stripschrift en Zozolala er maar eens op na.
En toen ....dacht ik ...dat zal ik maar een gaan doen

wordt vervolgd.........
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 11:42
Verwijderd
Van mij mogen middelbare scholieren zo veel suske & wiske's lezen als ze willen. Maar het is geen literatuur, dus hoort het niet op een literatuurlijst, ljikt mij.
Als leraren Nederlands graag ook het lezen van lectuur zouden willen aanmoedigen kunnen ze ook best eens een les of een paar lessen besteden aan strips, tijfschriften of eenvoudige boekjes. Nooit weg, maakt de lessen ook wel leuk. Maar dan hoort het nog altijd niet op de literatuurlijst.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 11:55
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
sjoeltie schreef op 22-09-2004 @ 12:37 :
Een argument zou kunnen zijn dat je literatuurlijst representatief moet zijn voor het leesgedrag van de Nederlandse samenleving...Stripboeken nemen een vrij grote plaats in het Nederlandse leesgedrag...En literair gezien hebben S&W best wel wat in te brengen...Er wordt veel verteld over de wereld en over stereotypen kan genoeg gesproken worden (literair gezien)...En er zijn genoeg boeken (die wel op de literatuurlijst mogen) waarin op een kinderlijke wanneer wereldbeelden en idealen naar voren worden geschoven...Zo ook in verscheidene albums van S&W...
wat een bullshit laten we de boektreeks boeken ook maar toelaten dan ?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-09-2004, 22:33
Gandalf
Avatar van Gandalf
Gandalf is offline
Giphart lijkt mij een voorbeeld van lichte literatuur...
Dat mag ik voor school lezen....
__________________
"All our science, measured against reality, is primitive and childlike -- and yet it is the most precious thing we have".
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 23:12
Jordi
Avatar van Jordi
Jordi is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-09-2004 @ 12:40 :
Ach, als het aan mij ligt wordt het hele vak afgeschaft.
Als je het over letterkunde (en dus niet Nederlands) hebt, ben ik het hier helemaal mee eens.

Ik vind het echter een beetje onzin om Suske & Wiske toe te laten als 'literatuur'. Ik zou het geweldig vinden, daar niet van, want ik heb een hekel aan die literaire boeken die ik nu heb gelezen. Het slaat alleen nergens op. Suske & Wiske is gewoon geen literatuur, dus het hoort ook niet op een literatuurlijst.
Bovendien houdt niemand scholieren tegen om af en toe een Suske & Wiske te lezen ter afwisseling van die literaire pillen. Ik denk trouwens ook niet dat ik die met meer plezier was gaan lezen als ik af een toe tussendoor een strip had doorgekeken.

Citaat:
Gebakken Lucht schreef:
Vooral voor jongens zou het goed zijn om 'hoogstaande' boeken af te wisselen met lichtere kost. "Jongens hebben veel meer dan meisjes de behoefte om avonturenboeken te lezen, waarvoor ze volgens veel leraren te oud zijn", aldus Nelck. "Maar als je hen literatuur opdringt, lezen ze met tegenzin en uiteindelijk vaak helemaal niet meer. Dat is zonde."
Als ik ter afwisseling strips mag lezen, lees ik de echt literaire boeken nogsteeds met tegenzin. Volgens mij maakt het echt niets uit of je nou wel of niet Suske & Wiskes leest. En als dat wel zo is, dan kan een leraar toch gewoon tegen zijn klas zeggen: "Ik weet dat jullie geen zin hebben om weer zo'n dikke pil te gaan lezen, maar als je nou eerst even een Suske & Wiske leest, zul je zien dat het allemaal reuze meevalt."

Ik ben er trouwens wel voor dat de definitie van literatuur wordt herzien. Ik ken de definitie niet, maar ik weet wel dat de criteria waaraan een boek moet voldoen (om tot de literatuur te worden gerekend) eigenschappen zijn waar ik een gruwelijke hekel aan heb.
Men zou bijvoorbeeld ook bepaalde goede avonturenboeken (die jongens blijkbaar zo graag lezen) als literatuur kunnen bestempelen en er zo voor zorgen dat er met minder tegenzin wordt gelezen...
__________________
Mommy, that salesman's on TV!
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 12:17
Ninnoc
Ninnoc is offline
tss t vak stelt al zo weinig voor.
alsof er geen leuke nederlandse literatuur is, beetje beledigend ook. literatuur kan ook erg leuk zijn zonder strips.
__________________
because we are born free, to have the world as our playground
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 13:06
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Literatuur? Wat nou literatuur? Ze hebben zichzelf afgeknald toen ze Ronald Giphart op die lijst donderden.

Suske en Wiske heeft net zo'n grote boodschap als zijn boeken.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 22:24
MH
Avatar van MH
MH is offline
Giphart heeft tenminste nog een literair element. En wat ik al eerder zei, strips zijn niet te interpreteren.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 22:25
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
MH schreef op 23-09-2004 @ 23:24 :
Giphart heeft tenminste nog een literair element. En wat ik al eerder zei, strips zijn niet te interpreteren.
*Kuch*
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 22:54
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Suske en Wiske is tof fyi
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 22:55
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
McCaine schreef op 23-09-2004 @ 23:54 :
Suske en Wiske is tof fyi
Niet meer sinds Verhaegen de strip heeft overgenomen.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 22:56
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 23-09-2004 @ 23:55 :
Niet meer sinds Verhaegen de strip heeft overgenomen.
Alle delen tot en met De Zeven Schaken zijn ok denk ik
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 22:57
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
McCaine schreef op 23-09-2004 @ 23:56 :
Alle delen tot en met De Zeven Schaken zijn ok denk ik
Daar kan ik in meegaan.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 22:59
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
McCaine schreef op 23-09-2004 @ 23:54 :
Suske en Wiske is tof fyi
lies
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 23:23
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
McCaine schreef op 23-09-2004 @ 23:56 :
Alle delen tot en met De Zeven Schaken zijn ok denk ik
tot rond 150 eerder. Vond laatste willy's ook maar niks
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 23:26
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Joostje schreef op 24-09-2004 @ 00:23 :
tot rond 150 eerder. Vond laatste willy's ook maar niks
Album 150 of verhaal 150?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2004, 15:23
MH
Avatar van MH
MH is offline
Tijd om de discussie nieuw leven in te blazen. Drie vragen:
-hoe goed zijn de stripverhalen te interpreteren?
-is er sprake van psychologie in de karakters?
-wat voor doel heeft de strip?

Vermeld even over welke strip het gaat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:18.