Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Als men een driedimensionale ruimte heeft , en een deeltje beweegt zich binnen die ruimte (wat ze allemaal doen) , dan is de afstand of bewegingstijd van het deeltje meetbaar in een tijdschaal. Maar aangezien tijd geen fysische eigenschap van het deeltje binnen die 3-ruimte is , gaat men ervan uit dat er dus nog een 4-de dimensie is naast de 3 bestaande. Tijd is dus een "eigenschap" die gekoppeld is aan beweging , los van ruimte.
||
![]() |
Citaat:
Het spijt me om te zeggen, Luka, maar wat kan jij inhoudsloze onzin verkopen. Ik zie het al voor me: Vrouw wordt tegengehouden door politieagent na het negeren van een rood licht: -"Dame, door de verkeersregels te overtreden brengt u uzelf en anderen in gevaar!" -"Ach officier, zolang je de dingen maar niet dualistisch benadert, is alles één! Zo kan je toch onmogelijk een botsing veroorzaken, want daar zijn minstens twee dingen voor nodig!" -"Tja, zo had ik het nog niet bekeken. Mijn welgemeende verontschuldigingen mevrouw, ik hoop dat u mij niet zult aanklagen wegens seksuele intimidatie." -"Dat is niet nodig lieverd, uw wangedrag wordt toch opgeslagen in de Akasha-kronieken." -"Prettige dag verder! Of neen, wacht, nog een klein vraagje: als alles één is, hoe kunt u dan met mij praten?" Dame rijdt kwaad verder, maar niet voor lang, want 20 meter verder botst ze tegen een lantaarnpaal die uitgerekend die dag geen zin had om één te zijn. Beste Luka, leer alsjeblieft wat bij over fysica en wetenschapsfilosofie (ik ga ervan uit dat je hiertoe in staat bent), duizendmaal intelligenter en krachtiger dan pseudo-wetenschappelijke rommel. Het kost echter iets meer moeite en inzicht. Dit in sterk contrast tot het hersenloos absorberen van valse waarheden, omdat het hoopvoller en sneller consumeerbaar is. Groeten, fil Met dank aan inspiratiebron H. Heymans |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Wie wil keuvelen over astrologie en dergelijke kan dat hier doen, met de nodige en terechte kritiek, of elders, zonder kritiek, op ontmoetingsplaatsen van new-age fanaten (die zijn er meer dan genoeg). Citaat:
Oke, naar de inhoud nu: wanneer je verwacht, Lucas, dat er een simpele, verteerbare en pasklare verklaring voor het bestaan is, dan moet ik je teleurstellen. De wereld zit moeilijk, complex en onverschillig in elkaar. Met het vastklampen aan eenvoud en hoopvolle vertelseltjes schiet je, filosofisch gezien, helemaal niets op, behalve dat het je een goed gevoel kan geven om het idee te hebben de werkelijkheid te snappen. "Alles is één" (enz...) betekent simpelweg dat alles - of toch heel veel - op een subtiele manier samenhangt. Echter, dit idee krijgt eigenlijk pas enige waarde wanneer men een inzicht krijgt in de aard van die samenhang, en dat is oneindig veel meer dan enkel het toch wel zeer evidente idee van samenhang. De werkelijkheid is complex en moeilijk te begrijpen, zoals de werking van het DNA, de quantumfysica om nog maar te zwijgen van de psychologie van een persoon. Om te voorkomen dat je in het vervolg uitspraken doet als: "Als alles terug te voeren is naar dat ene punt, NIKS, alle materie, alle gebeurtenissen, alle tijd, vele triljoenen jaren, dan betekend dat… Dat het lot al bepaald is." en "Dan zullen we moeten aannemen, dat er 4 dimensies, zijn… Namelijk: Diepte(3) en daarbovenop tijd als 4e dimensie." stelde ik voor dat je wat bijleert over de manier waarop de moderne fysica dingen als tijd, dimensies en deeltjes karakteriseert. Zoniet, dan ben je gedoemd om inhoudsloze uitspraken te doen. Sorry dat ik zo hard ben. Ik ga proberen in het vervolg rekening te houden met de emotionele chemie van de interactie. Groeten, fil |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En aan de TS Luka: Het enigszins inlezen in de materie is wel handig wanneer je een discussie over ruimte en tijd wil beginnen. Je komt zo vrij simpel en bovenal onwetenschappelijk over.
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Tevens geef ik aan dat het niet verstandig is om je te laten verleiden tot het aannemen van bepaalde theorieen omdat ze hoopvol, gemakkelijk te begrijpen en dus sneller consumeerbaar zijn. Een kritische (maar tevens open) geest lijkt me een zeer verstandige houding wanneer het op filosofie aankomt. Citaat:
Maar goed, ik ben zelf ook maar een amateur en hobbyist, en zeker geen filosoof of wetenschapper, maar wanneer ik ergens niet voldoende over weet dan hou ik lekker m'n mond dicht. Het niet kennen of het opblazen van je eigen grenzen is in mijn ogen onwijs. Groeten, fil |
![]() |
||
Citaat:
alle materie is trouwens niet 1, materie is niet vebonden met elkaar, en steekt per stof anders in elkaar.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat is een lastig denkbeeld, alles is 1. Het zit in de menselijke aard om alles in te delen, volken, rassen, mensheid, zonnestelsel, melkweg; overal kan men eenheid in zien. Het is logisch om te zeggen, alles bestaat uit materie, dus alles is 1 (of sla ik hier de plank mis?). Vraag is natuurlijk of het heelal wel grenzen heeft en wat er binnen die grenzen mogelijk is (denk bijvoorbeeld aan het aangetoond bestaan van anti-materie). Moch het heelal oneindig zijn, kan men dan nog wel spreken van eenheid? Eenheid wordt immers beperkt door grenzen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat er voor de oerknal alleen "zwarte materie" was ofzo. Verder weer ik er ook niks van. ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Bestaat God? couw | 268 | 21-06-2012 12:06 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Gelovig? LauraJansen | 500 | 01-01-2011 12:25 | |