Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-08-2004, 22:50
Master Corax
Master Corax is offline
Jullie hebben vast allemaal al wel de reclame voor de 'Greek Mac' gezien. Deze naam van het nieuwste hapje van Nederland's bekendste fastfoodketen is in letters geschreven die Grieks aandoen .
Ik heb natuurlijk niet het juiste lettertype, maar voor de mensen die de reclame niet gezien hebben, is de de naam van de maaltijd in de volgende letters geschreven:

GRΣΣK MΛC

Wat mensen die (oud-)Grieks (gedaan) hebben meteen opvalt , is dat ze voor de "e's" in GREEK, de hoofdletter sigma ( Σ ) gebruikt hebben. Een letter die normaal gesproken als een 's' en niet als een 'e' uitgesproken wordt. En voor de "a" in MAC hebben ze voor de hoofdletter labda ( Λ ) gekozen. Een 'l', en dus geen 'a'.
"Waar houdt die gozer zich mee bezig", hoor ik jullie denken . Maar je moet de humor er een beetje van in zien: ze wilden dus iets in nep-Griekse letters schrijven, zodat het ook voor Nederlanders leesbaar was en toch Grieks aandeed. Maar ze gebruikten (bewust of onbewust, wat denken jullie?) een paar echte Griekse letters! Die in feite niet eens kloppen... Het zijn niet eens klinkers !
Had dan een echte epsilon ( ε ) en alfa ( α ) gebruikt. Dat zijn échte Griekse letters, en toch voor Nederlanders herkenbaar als 'e' en 'a'!
Wat vinden jullie ervan ?

Begrijp me verder niet verkeerd: ik vind het juist leuk als er namen/woorden/letters/voorwerpen/gebouwen/enz uit de Griekse en Romeinse oudheid in onze huidige reclame's gebruikt worden. Maar als je het dan doet, doe het dan ook meteen goed.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-08-2004, 15:33
Miles
Miles is offline
Ik laat het voor wat het is. VWO'ers herkennen de letters, de rest van het Nederlandse volk niet. Het ziet er wel Grieks uit. Punt. Zelf heb ik ook wel eens zoiets gedaan, maar dan met Russische letters:http://upload.cryptapix.nl/upload/Rozendaal.GIF
Oud 11-08-2004, 17:55
Nona
Nona is offline
Och, ik kan er niet mee zitten. Ik stoor me pas aan dat soort dingen als men zijn best doet waarheidsgetrouw over te komen en dan toch heel wat slordigheidsfoutjes laat zitten (zoals in King Arthur). Maar dat is hier niet het geval.
Oud 11-08-2004, 18:04
Briseïs
Briseïs is offline
achja dat doen ze altijd

wij moesten trouwens in de tweede een brief schrijven aan onze grieksleraar met griekse letters maar wel gewoon in t nederlands.. dat was echt cool maar een beetje nep. maargoed dat heeft hier dan weer weinig tot niets mee te maken.
Oud 11-08-2004, 18:51
steefos
steefos is offline
je hebt ook nog een sieraden merk daar hebben ze t ook verkeerd gedaan daar hebben ze verlang gesreven maar dan de nu als de letter v en de delta omgedraaid om er een g van te maken. heel fout dus
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 07:54
Symphony
Symphony is offline
het komt gewoon gestoord over. als je dan toch intelligent wil doen, doe het dan goed
Oud 13-08-2004, 22:08
MieX
MieX is offline
Dat doen ze ook bij zo'n beetje elk grieks restaurant, ik maak me daar echt niet druk om
Oud 14-08-2004, 11:41
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Symphony schreef op 12-08-2004 @ 08:54 :
het komt gewoon gestoord over. als je dan toch intelligent wil doen, doe het dan goed
Mja, ik denk niet dat het een poging tot intelligent willen doen
oid is.

Bovendien moet het ook wel toegankelijk/herkenbaar
blijven voor de mensen die géén Grieks hebben (gehad)
lijkt me.
Oud 14-08-2004, 11:46
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Quiana schreef op 14-08-2004 @ 12:41 :
Bovendien moet het ook wel toegankelijk/herkenbaar
blijven voor de mensen die géén Grieks hebben (gehad)
lijkt me.
Citaat:
Master Corax schreef op 10-08-2004 @ 23:50 :
Had dan een echte epsilon ( ε ) en alfa ( α ) gebruikt. Dat zijn échte Griekse letters, en toch voor Nederlanders herkenbaar als 'e' en 'a'!
Oud 14-08-2004, 12:55
Verwijderd
Citaat:
Master Corax schreef op 10-08-2004 @ 23:50 :
Jullie hebben vast allemaal al wel de reclame voor de 'Greek Mac' gezien. Deze naam van het nieuwste hapje van Nederland's bekendste fastfoodketen is in letters geschreven die Grieks aandoen .
Net zoals KIA en Adecco (A met een labda en o met een foute sigma)
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 12:56
Verwijderd
Kan me er niet druk over maken, maar het is af en toe wel raar om te zien.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 11:03
James Stenbeck
James Stenbeck is offline
Alsof de hoofdletters G wel goed is.

Wat een barbaren, zou Ovidius hebben gezegd.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 12:36
Dynamico
Dynamico is offline
Tsja, dat is zo'n standaardlettertype uit Word.. Ik heb in Italië ook een zogenaamd Griekse Donald Duck gekocht:

Oud 17-08-2004, 12:53
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
De alpha en de epsilon doen minder leesbaar nederlands aan dan de labda en de sigma. Ach, mcdonalds is ook niet een keten die zich voornamelijk op het intellectuelere potentieel van het nederlandse volk richt
Oud 17-08-2004, 13:20
James Stenbeck
James Stenbeck is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 17-08-2004 @ 13:36 :
Tsja, dat is zo'n standaardlettertype uit Word.. Ik heb in Italië ook een zogenaamd Griekse Donald Duck gekocht:

[afbeelding]
hahaha
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 20:35
Master Corax
Master Corax is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 17-08-2004 @ 13:53 :
De alpha en de epsilon doen minder leesbaar nederlands aan dan de labda en de sigma. Ach, mcdonalds is ook niet een keten die zich voornamelijk op het intellectuelere potentieel van het nederlandse volk richt
Dat ben ik dus niet helemaal met je eens. De alfa en epsilon zijn voor Nederlanders prima te herkennen als 'a' en 'e'. Misschien zelfs wel even goed als de in de reclame gebruikte labda en sigma.
In ieder geval zijn de alfa en epsilon correcter dan de labda en de sigma. Maar verder maak ik me er ook helemaal niet druk om hoor
Vond het gewoon wel grappig! Netzoals die voorkant van die strip van Dynamico!
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 23:19
Verwijderd
Ik stoor me er niet aan. Bovendien weten vrij weinig mensen dat het geen echte Griekse 'e' is
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 22:31
Rizz0
Rizz0 is offline
MIJN GOD! SHOCKING!

Je moet bedenken dat het publiek dat doorgaans bij de Mac eet niet allemaal genieën zijn zoals Moonshine. Die mensen hebben al moeite met het ontcijferen van een normaal westers alfabet, laat staan dat ze Griekse letters kennen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 22:36
Verwijderd
Wat knap zijn jullie allemaal, dat jullie na een paar jaar Grieks het alfabet al kennen! Snoepje?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten