Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-09-2004, 15:24
anne1234
anne1234 is offline
het vreemde is dat je nooit echt joods kan worden omdat dat van moeder op kind doorgaat, en ze je nooit zullen accepteren omdat je niet joods bent van oorsprong. tenminste niet de orthodoxe joden. maar ze zeggen wel dat zij het volk zijn en dat ze een voorbeeld willen zijn voor anderen mensen. maar die kunnen dus niet joods worden. is dit niet een beetje tegenstrijdig??
of zie ik het verkeerd?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-09-2004, 16:38
tosyali
tosyali is offline
na de franse revo begonnen elke landen nationalistisch, sommige joden wuden zich assimilieren, maar othodoxe niet, zij vonden jodendom een volk, dus eigenlijk is jodendom niet alleen een godsdientst.
Oud 10-09-2004, 16:41
anne1234
anne1234 is offline
Citaat:
tosyali schreef op 10-09-2004 @ 17:38 :
dus eigenlijk is jodendom niet alleen een godsdientst.
jaah, dat weet ik, maar als je niet bij het volk hoort dan mag je dus ook niet bij de godsdienst...
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 17:40
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Joden menen niet dat ze het voorbeeld voor andere mensen/volkeren zijn. Ze denken dat ze het uitverkoren volk van God zijn, omdat de Ene God hun via Moses en de andere profeten de openbaring heeft gegeven. Heb je Joden ooit langs de deuren zien gaan of ben je ooit benaderd door een jood of je je misschien tot hun geloof wil bekeren?
Oud 10-09-2004, 18:08
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
na de franse revo begonnen elke landen nationalistisch, sommige joden wuden zich assimilieren, maar othodoxe niet, zij vonden jodendom een volk, dus eigenlijk is jodendom niet alleen een godsdientst.
nee
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 21:30
anne1234
anne1234 is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 10-09-2004 @ 18:40 :
Joden menen niet dat ze het voorbeeld voor andere mensen/volkeren zijn. Ze denken dat ze het uitverkoren volk van God zijn, omdat de Ene God hun via Moses en de andere profeten de openbaring heeft gegeven. Heb je Joden ooit langs de deuren zien gaan of ben je ooit benaderd door een jood of je je misschien tot hun geloof wil bekeren?
nee, maar dat zij mn lerares gewoon, en ik bedoel ,willen ze dan helemaal niet dat andere mensen jood worden????
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 22:48
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Lees dit topic, vanaf ongeveer halverwege de eerste pagina gaat het over jouw vraag.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 23:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
na de franse revo begonnen elke landen nationalistisch, sommige joden wouden zich assimilieren, maar othodoxe niet, zij vonden jodendom een volk, dus eigenlijk is jodendom niet alleen een godsdientst.
landen beginnen niet nationalistisch tenzij ze op dat moment gesticht worden, ze worden dingen.
je assimileert jezelf niet, je past je aan, assimileren kan uitsluitend lijdend gebruikt worden.
wouden zijn bossen, ze wilden zich aanpassen denk ik.
jodendom is de definitie van een religie, "joden" is de term die je gebruikt om het volk aan te duiden.

(tot zover de taalkundige mededelingen )

en ik denk dat jood(s) zijn meer een kwestie van identiteit dan van religie of etniciteit is.
Oud 11-09-2004, 09:37
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
anne1234 schreef op 10-09-2004 @ 22:30 :
nee, maar dat zij mn lerares gewoon, en ik bedoel ,willen ze dan helemaal niet dat andere mensen jood worden????
Sommige computers verdienen het niet om (lees: kunnen niet) opgewaardeerd te worden

Trouwens dit is onzin:
Citaat:
en ze je nooit zullen accepteren omdat je niet joods bent van oorsprong. tenminste niet de orthodoxe joden

als je je bekeerd hebt tot orthodox jodendom ben je joods - ook volgens de orthodoxen. De orthodoxen accepteren geen joden die tot een niet-orthodoxe stroming bekeerd zijn als joden. Dat is wat anders.

Laatst gewijzigd op 11-09-2004 om 09:42.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 13:35
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Gatara schreef op 11-09-2004 @ 10:37 :
Sommige computers verdienen het niet om (lees: kunnen niet) opgewaardeerd te worden

Trouwens dit is onzin:

als je je bekeerd hebt tot orthodox jodendom ben je joods - ook volgens de orthodoxen. De orthodoxen accepteren geen joden die tot een niet-orthodoxe stroming bekeerd zijn als joden. Dat is wat anders. [/B]
Dan nog. Als je niet Joods bent van geboorte kun je nooit orthodox joods worden, ook al wil je het nog zo graag. Je KUNT je simpelweg niet tot het jodendom bekeren. Zij zij het uitverkoren VOLK, je kan niet zomaar bij een volk gaan horen, dat kan alleen als je er vanaf stamt.
Oud 11-09-2004, 13:40
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 11-09-2004 @ 14:35 :
Dan nog. Als je niet Joods bent van geboorte kun je nooit orthodox joods worden, ook al wil je het nog zo graag. Je KUNT je simpelweg niet tot het jodendom bekeren. Zij zij het uitverkoren VOLK, je kan niet zomaar bij een volk gaan horen, dat kan alleen als je er vanaf stamt.
gah
zie ander topic
Oud 11-09-2004, 13:43
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Gatara schreef op 11-09-2004 @ 14:40 :
gah
zie ander topic
Oud 11-09-2004, 13:52
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 11-09-2004 @ 14:43 :
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 10-09-2004 @ 23:48 :
Lees dit topic, vanaf ongeveer halverwege de eerste pagina gaat het over jouw vraag.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 14:09
Daevrem
Daevrem is offline
Mensen die denken dat mensen die een joodse moeder hebben zelf ook joods zijn zijn racistisch.
Oud 11-09-2004, 14:30
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 11-09-2004 @ 15:09 :
Mensen die denken dat mensen die een joodse moeder hebben zelf ook joods zijn zijn racistisch.
waarom?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 14:40
MarsVolta
MarsVolta is offline
jodendom is het geloof
joods zijn is een ras
als je je laat bekeren tot het jodendom, geloof je in het jodendom, je wordt hier niet joods mee.
als je joods bent en je niet gelooft in het jodendom, ben je gewoon joods en kunt atheist zijn of wat dan ook.

als je moeder joods is ben je inderdaad van het joodse ras, daar is niets racistisch aan.

en zo zit dat.

mijn beste vriendin is van het joodse ras (gelooft niet) dus ik heb gelijk.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 14:40
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 11-09-2004 @ 14:52 :
Ik heb echt geen flauw idee waar jullie het over hebben. Ik kan in dat topic niets vinden over of je je wel of niet kan bekeren tot het Jodendom?
Oud 11-09-2004, 14:44
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
MarsVolta schreef op 11-09-2004 @ 15:40 :

lol
Oud 11-09-2004, 14:45
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 11-09-2004 @ 15:40 :
Ik heb echt geen flauw idee waar jullie het over hebben. Ik kan in dat topic niets vinden over of je je wel of niet kan bekeren tot het Jodendom?
pagina 2

en er was ooit al eens een discussie over, kijk hier maar eens

Laatst gewijzigd op 11-09-2004 om 14:51.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 16:33
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
jodendom is het geloof
joods zijn is een ras
Er bestaat alleen een joods volk, maar geen joods ras. Je haalt hier 2 termen (ras en volk) door elkaar die 2 totaal verschillende betekenissen hebben.
Oud 11-09-2004, 17:11
MarsVolta
MarsVolta is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 11-09-2004 @ 17:33 :
Er bestaat alleen een joods volk, maar geen joods ras. Je haalt hier 2 termen (ras en volk) door elkaar die 2 totaal verschillende betekenissen hebben.
je hebt gelijk.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 21:15
anne1234
anne1234 is offline
Citaat:
zo gaat dat toch volgens hun geloof?? dat zeg ik niet.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 21:16
anne1234
anne1234 is offline
Citaat:
jodendom is het geloof
joods zijn is een ras
als je je laat bekeren tot het jodendom, geloof je in het jodendom, je wordt hier niet joods mee.
als je joods bent en je niet gelooft in het jodendom, ben je gewoon joods en kunt atheist zijn of wat dan ook.

als je moeder joods is ben je inderdaad van het joodse ras, daar is niets racistisch aan.

en zo zit dat.

hahah ,ja je hebt gelijk
maaruh als je niet van het joodse ras bent, accepteren streng gelovige joden je dan als je joods word???? (van geloof dan he)
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 14:32
MarsVolta
MarsVolta is offline
Citaat:
anne1234 schreef op 11-09-2004 @ 22:16 :
hahah ,ja je hebt gelijk
maaruh als je niet van het joodse ras bent, accepteren streng gelovige joden je dan als je joods word???? (van geloof dan he)
Ja dan accepteren ze je als joods gelovige.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 19:30
anne1234
anne1234 is offline
Citaat:
MarsVolta schreef op 12-09-2004 @ 15:32 :
Ja dan accepteren ze je als joods gelovige.
ja, lijkt mij ook eigenlijk, maar mijn godsdienst lerares zei van niet, vandaar.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-09-2004, 19:53
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
anne1234 schreef op 11-09-2004 @ 22:15 :
zo gaat dat toch volgens hun geloof?? dat zeg ik niet.
Het is een racistische gedachte om dat het gebaseerd is op het idee dat het een bloedlijn door de vrouwelijke kant van gods gekozen volk is, en dat ze dus superieur zijn.

Mensen die die gedachte steunen/accepteren zijn racistisch.
Oud 12-09-2004, 23:43
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Helaas gaat het gewoon zo. Dat is nou eenmaal norm binnen dat volk/cultuur. Het heeft absoluut niets met racisme te maken.
Oud 13-09-2004, 08:14
onderkoffer
onderkoffer is offline
volgens de rassen theorie van hitler ben ik ook joods... volgens de thora is mijn oma joods ....
echter geen van beide is waar
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 08:54
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
anne1234 schreef op 12-09-2004 @ 20:30 :
ja, lijkt mij ook eigenlijk, maar mijn godsdienst lerares zei van niet, vandaar.
niet altijd geloven wat leraren (m/v) je vertellen
Oud 13-09-2004, 09:58
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 13-09-2004 @ 00:43 :
Helaas gaat het gewoon zo. Dat is nou eenmaal norm binnen dat volk/cultuur. Het heeft absoluut niets met racisme te maken.
En als het gewoon is is racisme ineens geen racisme meer?
Oud 13-09-2004, 10:52
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 13-09-2004 @ 10:58 :
Nee, niet elk onderscheid op grond van afkomst is meteen ook racisme.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 13:52
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
waar slaat dat nou weer op? of zie het zelf als negatief om zo gezien te worden?
Oud 13-09-2004, 14:32
Daevrem
Daevrem is offline
"Nee, niet elk onderscheid op grond van afkomst is meteen ook racisme."

Vind het toch een behoorlijk wezelijk onderscheidt.

Trouwens, waarom is elk onderscheid op grond van afkomst of ras niet gelijk racisme? Wanneer niet? Als iedereen het doet? Als het positief is? Als het gewenst is?

Gaan jullie mij eerst maar eens vertellen waarom er hier sprake is van een uitzondering.
Oud 13-09-2004, 14:42
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
aangezien het joden geen ras zijn is racisme hier niet mogelijk
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 13-09-2004 @ 15:32 :
"Nee, niet elk onderscheid op grond van afkomst is meteen ook racisme."

Vind het toch een behoorlijk wezelijk onderscheidt.

Trouwens, waarom is elk onderscheid op grond van afkomst of ras niet gelijk racisme? Wanneer niet? Als iedereen het doet? Als het positief is? Als het gewenst is?

Gaan jullie mij eerst maar eens vertellen waarom er hier sprake is van een uitzondering.
Omdat racisme in de gangbare zin van het woord een element van (ongeoorloofde) achterstelling inhoudt op grond van de aanname dat dat ras minder is, zoals het hanteren van gescheiden deuren in de bus voor negers en blanken of het weigeren van een aziaat voor een baan omdat aziaten minder zouden zijn in dat werk.

Zoals Blitzkrieg Bop al zegt, gaat het hier niet om een ongegronde aanname over iemand kwaliteiten op grond van zijn ras, maar om een interne regel van een bevolkingsgroep. Joden pretenderen niet universeel beter te zijn. Ze houden ook niet alle gemengde huwelijken tegen omdat dat volgens hen altijd slecht zou zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 17:16
Daevrem
Daevrem is offline
Dat het in de praktijk niet iets strafbaars is maakt niet uit, ik heb het niet over strafrechtelijk racisme, maar over ethisch racisme.

Alle vormen van racisme zijn fout. En dat de joden geen ras zijn is niet relevant. Want het gaat erom dat je mensen anders behandeld op basis van hun genen/ouders/afkomst. (voorbeeld, iemand die half afrikaans/half arisch is is ook geen ras, betekend ook niet dat je die persoon ineens wel achter mag stellen op afkomst/huidskleur) Dat is racisme.

En dat is wat die mensen doen, en daar vallen niet alleen joden zelf onder. Eigenlijk is dat nog het triest, dat de joden er zelf aan mee doen.

En het heeft wel degelijk met de bloedlijn van gods gekozen volk te maken.
Oud 13-09-2004, 17:36
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Daevrem schreef op 13-09-2004 @ 10:58 :
Wat jij verteld heeft gewoon niks met racisme te maken. Dat is het hele punt. Als je ouders Nederlands zijn ben jij toch ook bij je geboorte nederlands? Als je dat al aan racisme gaat linken ben je er wel erg ver in doorgeschoten.
Oud 13-09-2004, 17:50
Daevrem
Daevrem is offline
Huh?
Oud 13-09-2004, 18:03
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Daevrem schreef op 13-09-2004 @ 18:50 :
Huh?
Ja het staat een beetje vreemd he. Toch is dat precies hetzelfde als wat jij zegt over iemand met een joodse moeder.
Oud 13-09-2004, 18:16
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 13-09-2004 @ 18:16 :
En het heeft wel degelijk met de bloedlijn van gods gekozen volk te maken.
de arrogantie-meter slaat door als ik dat lees.
Oud 14-09-2004, 14:20
Tiki Torch
Tiki Torch is offline
God heeft het Joodse volk uitgekozen om het evangelie te verspreiden en andere volkeren over God te vertellen.

Joden hebben veel wetten en plichten die ze dus moeten vervullen.

Het word niet aangemoedig om Jood te worden omdat dat NIET NODIG IS. Niet-Joden worden "gentile" genoemd. (Engels.)

Je kan wel bekeren tot het Jodendom, maar die weg is zwaar omdat Joden er zeker van willen zijn dat je niet de verkeerde keuze maakt. Aangezien het veel plichten meebrengt.
Oud 14-09-2004, 14:48
sjoeltie
sjoeltie is offline
Citaat:
Tiki Torch schreef op 14-09-2004 @ 15:20 :
God heeft het Joodse volk uitgekozen om het evangelie te verspreiden en andere volkeren over God te vertellen.

Joden hebben veel wetten en plichten die ze dus moeten vervullen.

Het word niet aangemoedig om Jood te worden omdat dat NIET NODIG IS. Niet-Joden worden "gentile" genoemd. (Engels.)

Je kan wel bekeren tot het Jodendom, maar die weg is zwaar omdat Joden er zeker van willen zijn dat je niet de verkeerde keuze maakt. Aangezien het veel plichten meebrengt.
En in het hebreeuws heten de niet-joden gojim...En de weg om joods te worden is niet zwaarder dan joods zijn en blijven...Als je oprecht in Jahweh gelooft is het ook geen zware weg...

De reden waarom het niet aangemoedigd wordt is niet omdat het niet nodig is, maar omdat mensen zelf de keuze moeten maken om in Jahweh te geloven...Het opdringen van geloof past niet binnen het jodendom, daar joden zich uitverkoren voelen...Wil jij ook uitverkoren zijn, dan zul je daar zelf voor moeten kiezen (als je dat niet via geboorte bent tenminste)...

Elk persoon heeft veel wetten en verplichtingen...Een jood heefthet niet zwaarder of moeilijker met zijn wetten en regels...Ze zijn immers gegeven door Jahweh...Of je je eraan houdt is je eigen keuze...Er wordt veel waarde gehecht aan vrije wil binnen het jodendom, zolang je het jodendom maar niet schaadt met jouw wil...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten