Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2004, 13:22
Verwijderd
Ik heb alweer best lang geleden een nieuwe pc behuizing gekocht. Moederbord + andere troep overgezet en alles werkt prima. So far so good.

Maar nu was één van de voordelen van die nieuwe behuizing dat er zo'n handig usb ingang dingetje aan de voorkant zit, (zoals dat nu zowat overal standaard op zit). Echter, dat ding krijg ik niet aan de praat. Als ik een memory stick in de USB poort aan de achterkant erin doe, werkt ie wel.

Naar mijn weten zitten de kabeltjes goed, het stekkertje met een dozijn kleine gekleurde kabeltjes waar 'MB' op staat gaat netjes in het dingetje van m'n mobo waar "USB2" bij staat. In m'n bios staat bij Advanced Chipset Features de optie Onchip USB op "enabled" (als dat van belang mocht zijn?)

Ik heb een MSI mobo, typenr geen idee . Iemand ideeën?

Laatst gewijzigd op 18-09-2004 om 13:53.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-09-2004, 13:32
Verwijderd
edit: ook het stekkertje andersom doen helpt niet.

ik hoop echt dat iemand 't weet want m'n pc zit helemaal ingebouwd en ik kan normaal niet bij de achterkant
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 13:39
]{ing
]{ing is offline
misschien in het bios de betreffende usb poorten inschakelen, op mn mobo zitten in totaal aansluitingen voor 12 usb apparaten maar je moet hiervoor wel selecteren in het bios of je er 4, 8 of 12 in wil schakelen. ik weet niet of dit bij jouw mobo ook zo is..
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 13:43
Verwijderd
Ehh.. mja ik heb dus al aandachtig door het bios zitten kijken, en alleen die optie 'onchip USB' kon ik vinden wat enigzins met USB te maken heeft. Het lijkt me wel dat m'n mobo zo'n USB ding ondersteund anders zou ik dat stekkertje niet kwijt kunnen nietwaar?

Misschien een bios/firmware upgrade (ik doe ook maar een gooi), maar ik heb geen idee hoe dat moet
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 13:47
Verwijderd
Ah, ik ben inmiddels erachter welk moederbord het is.

MSI K7T_Turbo_2

Maar veel wijzer wordt ik er niet van.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 14:27
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Ik heb de handleiding net even bekeken, en gelukkig is het niet zo erg dat ze stiekem toch maar 3 USB poorten hebben in plaats van 4. Het had wel wat geweest voor MSI door één van die USB poorten aan de achterkant tevens te hangen aan die interne header.

Goed, je moet ervoor zorgen dat het kabeltje van je kast de goede pinout heeft. Bij veel kasten klopt dat niet. Bij mijn kast zaten ze los en heb ik de stekkertjes maar in een ander stukje plastic gestoken. Ik weet niet of je een of twee poorten op dat ding wil aansluiten.. Je kan het verschil zien in de breedte van de stekker enzo.. Of het zijn twee losse stekkers van 4 a 5 pinnen lang bij 1 pin breed.

Een USB stekkertje heeft het volgende aan boord: op pin 1 van de stekker moet +5 Volt, pin 2 van de stekker is data -, pin 3 is data + en pin 4 is ground. Waarschijnlijk is pin 1 rood, pinnen 2 en 3 zijn wit en pin 4 is zwart ofzo.. of ze zijn niet gekleurd, dat kan ook. soms is het stekkertje wat breder en zit er een extra pinnetje aan die leeg is zodat je 'm goed op een 2 x 5 header kan steken.

Dat MSI moederbord heeft een beetje vreemde layout van die USB header..
Op het moederbord staat er vast wel een 1 bij een pinnetje.. Die ernaast is pin 2 (de smalste zijde dus).. Nu weet je hoe je verder moet tellen..

Volgens de handleiding zijn de oneven pinnen 1 tot en met 7 de pinnen voor USB3 (de vierde poort) pin 1 is 5 Volt, pin 7 is ground. Dus dan weet je iig hoe je die erop moet steken.
de even pinnen 4 tot en met 10 zijn de pinnen voor USB2 (de derde poort).. Hier moet je opletten, omdat pin 10 5 Volt is en pin 4 de ground. Dit zit dus precies andersom als die andere.
De huidige moederborden hebben ze meestal direct naast elkaar zitten met dezelfde layout. Als je een stekker hebt van 2 x 5 pinnetjes ofzo dan zal je waarschijnlijk maar één van de twee USB poorten kunnen gebruiken, of je moet wat verbouwen.

Maar met deze info moet je er in ieder geval één werkend kunnen krijgen.
Oud 18-09-2004, 15:35
Verwijderd
Wow... bedankt voor de informatie. Ik ben bang alleen dat ik onvoldoende kennis bezig om er een ene zak van te snappen. Het '1'tje op mn mb heb ik inmiddels wel al gevonden...

Ik heb al m'n paint skills bij elkaar geraapt en een schematische weergave gemaakt van het stekkertje:

zoals je ziet komen er 8 draadjes uit de voorkant, die eindigen in een stekkertje. uit die stekker komen ook nog 'ns 7 draadjes die elk een kleine stekker hebben.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 16:04
Verwijderd
Okay, Sister Of Mercy heeft me tot zover geholpen, aan hem om te controleren of ik het goed begrepen heb...

Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 16:15
Verwijderd
Woehoeee 't werkt!! mijn vertrouwen in de mensheid (en in computerheid) is weer hersteld !!
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 16:17
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
eXo schreef op 18-09-2004 @ 17:04 :
Okay, Sister Of Mercy heeft me tot zover geholpen, aan hem om te controleren of ik het goed begrepen heb...
Koel, nu lijkt het alsof ik niets gezegd heb.
Oud 18-09-2004, 16:18
Verwijderd
Haha ja, dan is het net alsof ik onwijs slim ben, en het uit jouw verhaaltje heb gehaald
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten