Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-09-2004, 17:25
Q
Q is offline
Voordat ik begin uit te leggen wat ik bedoel wil ik wel even duidelijk maken dat ik nog op internet aan het zoeken ben naar mijn antwoord, ik kan het helaas niet helemaal precies vinden. Dus vandaar mijn post hier.

Sinds een korte tijd speel ik in een band, eigenlijk meer een duo, die drums en bas combineerd met samples van de computer. Voor de mensen die het wel eens geprobeerd hebben is het ritmische aardig pittig, vooral voor de drummer aangezien hij net als de rest met de samples mee moet drummen. Daarom hadden we dus aan een kliktrack gedacht, wat dus geen uitzondering blijkt te zijn bij dit soort muziek.

Ik neem op het moment alles op via 1 simpele microfoon die de laptop ingaat, waarmee heel simpel met cool edit pro wordt opgenomen. Het enige probleem is dat alles precies goed moet staan om het gewenste resultaat te krijgen. Daarom is het al jaren mogelijk om geluid via sporen op te nemen zodat alles achteraf netjes harder of zachter gezet kan worden.

Nu is mijn vraag; Wat is nu eigenlijk goed spul om op te nemen en later op de computer uit te kunnen mixen? Welk matriaal heb je ervoor nodig om 1 drumstel, 1 basversterker en 1 speaker voor effecten te mixen (eventueel, dit kan dan ook later toegevoegd worden) en dan allemaal op verschillende sporen uiteraard. Door het vele aanbod zie ik door de bomen het bos niet meer en ik wil er niet al te veel geld aan uitgeven.

Heeft er iemand hier ervaring mee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-09-2004, 17:45
SanderThomas
SanderThomas is offline
Ligt aan je wensen he... Drumkit kan best door 1 mic, maar hoe meer hoe beter.... Mijn opnameopstelling is:

2x mic bassdrum
1x mic snare/hihat (liever apart, maar dat kan k helaas niet)
1x overhead
1x floortoms

bassdrums gaan in een mengpaneel, gelijk afmixen (qua volume), maar da's bij onze drummer niet nodig, want die klinkt precies even hard aan beide kanten.

Hij speelt met een clicktrack. Vervolgens worden gitaren, bassen, etc... opgenomen (in aparte takes)
Gitaar met 2 microfoons, Bass met 1 (geen direct out)

2x Audio Technica PRO 25 (bassdrums, bas, gitaar)
2x Audio Technica PRO29HE (gitaar, zang)
1x Audio Technica PRO37r (overhead, acc. gitaar)

de 37r gaat door een Behringer VX2000 Ultravoice voorversterker (condensator microfoon), uiteindelijk komt alles in m'n Tascam Portastudio 788 harddiskrecorder binnen.

Mijn kostenplaatje, bij benadering:"

Portastudio: € 1 000
mics+cables: € 631
pre-amp mic: € 169

niet echt goedkoop dus maar wel acceptabel.

Je kunt goedkoper klaar zijn, door (zeg) 3 of 4 mics te pakken, 1 voor drums, 1 voor gitaar, 1 voor bass, etc.. en dan door een mengpaneel (live afmixen door een geluidsmannetje oid) naar een MD-recorder of line-in van je laptop....
Oud 09-09-2004, 18:28
Q
Q is offline
Citaat:
SanderThomas schreef op 09-09-2004 @ 18:45 :
Ligt aan je wensen he... Drumkit kan best door 1 mic, maar hoe meer hoe beter.... Mijn opnameopstelling is:

2x mic bassdrum
1x mic snare/hihat (liever apart, maar dat kan k helaas niet)
1x overhead
1x floortoms

bassdrums gaan in een mengpaneel, gelijk afmixen (qua volume), maar da's bij onze drummer niet nodig, want die klinkt precies even hard aan beide kanten.

Hij speelt met een clicktrack. Vervolgens worden gitaren, bassen, etc... opgenomen (in aparte takes)
Gitaar met 2 microfoons, Bass met 1 (geen direct out)

2x Audio Technica PRO 25 (bassdrums, bas, gitaar)
2x Audio Technica PRO29HE (gitaar, zang)
1x Audio Technica PRO37r (overhead, acc. gitaar)

de 37r gaat door een Behringer VX2000 Ultravoice voorversterker (condensator microfoon), uiteindelijk komt alles in m'n Tascam Portastudio 788 harddiskrecorder binnen.

Mijn kostenplaatje, bij benadering:"

Portastudio: € 1 000
mics+cables: € 631
pre-amp mic: € 169

niet echt goedkoop dus maar wel acceptabel.

Je kunt goedkoper klaar zijn, door (zeg) 3 of 4 mics te pakken, 1 voor drums, 1 voor gitaar, 1 voor bass, etc.. en dan door een mengpaneel (live afmixen door een geluidsmannetje oid) naar een MD-recorder of line-in van je laptop....
Ziet er goed uit, maar ik wil het zo hebben dat ik later als ik thuis simpel op de computer de bas bijvoorbeeld harder of zachter zetten.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 07:27
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
Q schreef op 09-09-2004 @ 19:28 :
Ziet er goed uit, maar ik wil het zo hebben dat ik later als ik thuis simpel op de computer de bas bijvoorbeeld harder of zachter zetten.
Dat heb ik ook

Als je de bas als instrument bedoelt, zul je moeten multi-tracken, dat is op een PC heel moeilijk, of je moet overgaan op multitracker voor PC, zoals ProTools Digi002.....

Als je bas als frequentie-range bedoelt, dan kun je dat in ieder fatsoenlijk geluidsbewerkprogramma als CoolEdit doen..
Oud 10-09-2004, 08:11
Tricks'
Tricks' is offline
ben ik heel raar als ik vraag waarom je niet gitaar gewoon via een element naar een mengtafel zou opnemen?
Oud 10-09-2004, 08:14
SanderThomas
SanderThomas is offline
Een mengtafel neemt niet op
Oud 10-09-2004, 08:16
Tricks'
Tricks' is offline
Citaat:
SanderThomas schreef op 10-09-2004 @ 09:14 :
Een mengtafel neemt niet op
duh, je weet wel wat ik bedoel.

dan een computer in.
Oud 10-09-2004, 08:31
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
Tricks' schreef op 10-09-2004 @ 09:16 :
duh, je weet wel wat ik bedoel.

dan een computer in.
Dan kun je daarna niet meer afmixen.
Oud 10-09-2004, 08:52
Verwijderd
Ik heb een studio waarin je voor ca 150 euro een 6-track demo op kunt nemen
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 08:55
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
Fake schreef op 10-09-2004 @ 09:52 :
Wat voor apparatuur gebruik je?
Oud 10-09-2004, 09:21
Artus
Artus is offline
wij hebben onlangs ook een nieuwe cd opgenomen thuis (nouja zijn nog bezig met de zang) en hebben t ongeveer zo gedaan:

drums:
voor de bassdrum een sennheiser, ben t serienummer ff kwijt
voor snare een shure sm57 (sm58 zonder kap)
en 2 sennheiser condensator overheads

die gingen allemaal in ons behringer mengpaneel
die ging door naar geluidskaart met 4 inputs en zo kregen we in cool edit 4 drumtracks (kick, snare, overhead1, overhead2)
binnenkort gaan we dat nog afmixen, maar zo hebben we t iig opgenomen

de drummer kreeg microfoon op zn donder die in een voxgitaarvesterker (lekker boeie) zat, als hulp, maar je kan natuurlijk ook de koptelefoon in t mengpaneel steken en daardoorheen metronoom laten horen

bas:
we wilden eerst de bas wat uitgebreider doen maar dat kwam er uiteindelijk niet van
eerste plan was met die bassdrummic voor de speaker en tegelijk ook direct-in op te gaan nemen, maar uiteindelijk deden we t gewoon direct-in met een DI-box (en dan weer via mengpaneel)wat erg goeie kwaliteit opleverde (vind ik dan)

gitaar:
een sennheiser MD421+shure sm57 voor de 2x12" speaker
en dan zelfde verhaal als bij de drums: mics naar mengpaneel en uiteindelijk 2 gitaartracks die je binnenkrijgt in cool edit

zang zijn we nu aan t doen met een sennheiser uit de evolution series (weet niet meer welke)

maargoed kostenplaatje weet ik niet meer precies, maar we hebben die 2 condensators, bassdrummic en md421 gehuurd en de shure+sennheiser E hadden we al
Oud 10-09-2004, 09:54
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
Artus schreef op 10-09-2004 @ 10:21 :
en daardoorheen metronoom laten horen
Of clicktrack oid, als je met tempowisselingen werkt enzo

Citaat:
gewoon direct-in met een DI-box (en dan weer via mengpaneel)wat erg goeie kwaliteit opleverde (vind ik dan)
Kwaliteit is idd wel aardig, maar je hoort niet precies het geluid wat je opbouwt met je apparatuur...Ligt ook een beetje aan de top die je gebruikt, Hartke bv. heeft een mindere Direct-out... En daarnaast hoor ik graag het geluid van de cabinet terug op de opname (is bij Hartke veel helderder dan vanaf de top).
Oud 10-09-2004, 12:22
Q
Q is offline
Maar is er niet een apparaat dat je via usb kan aansluiten op je laptop en waar je dus microfoons op aan kunt sluiten zodat je alles kunt opnemen direct naar de laptop op verschillende sporen?

En dan uiteraard nog de clicktrack en samples kunt afspelen tegelijk...
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 12:31
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
Q schreef op 10-09-2004 @ 13:22 :
Maar is er niet een apparaat dat je via usb kan aansluiten op je laptop en waar je dus microfoons op aan kunt sluiten zodat je alles kunt opnemen direct naar de laptop op verschillende sporen?

En dan uiteraard nog de clicktrack en samples kunt afspelen tegelijk...

Multitracker voor $499 voor USB.

Dat clicktrack en samples afspelen en opnemen tegelijk wordt moeilijk hoor, latency-blabla enzo....
Oud 10-09-2004, 12:46
Q
Q is offline
Citaat:
SanderThomas schreef op 10-09-2004 @ 13:31 :
[afbeelding]

Multitracker voor $499 voor USB.

Dat clicktrack en samples afspelen en opnemen tegelijk wordt moeilijk hoor, latency-blabla enzo....

Dan zou de Roland VS-1824CD eigenlijk beter zijn? Dan kan met de laptop de samples en de clicktrack afgespeeld worden en als een soort gitaar worden opgenomen en via het mengpaneel opgenomen worden.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 13:20
SanderThomas
SanderThomas is offline
Jup, maar die's zeker erg duur
Oud 10-09-2004, 15:44
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik heb tot nu toe altijd opgenomen met een digitaal mengpaneel dat alle kanalen los van elkaar op z'n HDD zet, dan kun je later met de standaardknoppen het nummer iets strakker mixen en het op CD branden. Goed spul, beter dan die Roland daarzo.

Maar okee, zoveel geld heb ik niet meer, dus we nemen met een mic-kit voor de drum, gitaren en bas op en gooien dat op een mengpaneel, rammen onze oordopjes in onze oren en mixen de boel vantevoren (dus ook met proberen en afluisteren etc.) tot het een redelijk acceptabel geluid voortbrengt en we nemen dat dan mee naar huis. De kwaliteit is verbazend goed!
Oud 11-09-2004, 01:52
Malfunction
Malfunction is offline
Up ! Interessant topic.
Oud 11-09-2004, 02:03
Verwijderd
Citaat:
SanderThomas schreef op 10-09-2004 @ 09:55 :
Wat voor apparatuur gebruik je?
Yamaha 01v96 digitale tafel, Alesis adat24HD recorder, sennheiser drumkit en nog wat meer spul natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 10:16
Gary X
Gary X is offline
Citaat:
Fake schreef op 10-09-2004 @ 09:52 :
juist die dingen zijn de shit!
Oud 11-09-2004, 11:24
Paris in flames
Paris in flames is offline
Weet iemand een fijn programma om op de computer drum tracks te maken?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 14:47
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
Fake schreef op 11-09-2004 @ 03:03 :
Yamaha 01v96 digitale tafel, Alesis adat24HD recorder, sennheiser drumkit en nog wat meer spul natuurlijk
betere werk

Mijn Tascam Portastudio is in principe 8 track (tegelijk afspelen)
6x mono 1x stereo, maar virtueel gaat-ie tot 255 tracks, dus je kunt eindeloos vioollijnen dubben, alleen moet je ze eerst afmixen voor je ze allemaal tegelijk kunt horen. Enige nadeel van de porta is dat je maar 4 microfoon ingangen hebt
Oud 11-09-2004, 15:15
Verwijderd
Citaat:
Paris in flames schreef op 11-09-2004 @ 12:24 :
Weet iemand een fijn programma om op de computer drum tracks te maken?
Drumkit from hell superior (of drumkit from hell 2 als je op budget moet letten) in combinatie met Cubase.

Als je iets van drums mixen kent krijg je hier ongelooflijk professionele resultaten mee. Ik verkies dit zelfs boven een zwakkere opname van een echte drummer.

een paar voorbeelden:

http://attilaconnection.free.fr/undermyskin.mp3

http://tesseract.members.beeb.net/El...itten_this.mp3

http://tesseract.members.beeb.net/Te...3somewhere.mp3

Laatst gewijzigd op 11-09-2004 om 15:27.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 18:07
Verwijderd
Citaat:
SanderThomas schreef op 11-09-2004 @ 15:47 :
betere werk

Mijn Tascam Portastudio is in principe 8 track (tegelijk afspelen)
6x mono 1x stereo, maar virtueel gaat-ie tot 255 tracks, dus je kunt eindeloos vioollijnen dubben, alleen moet je ze eerst afmixen voor je ze allemaal tegelijk kunt horen. Enige nadeel van de porta is dat je maar 4 microfoon ingangen hebt
Hij heeft niks van slot's voor uitbreidingskaarten ofzo? Van de ene kant is het natuurlijk opzich wel een leuk apparaat om mee te beginnen

Gisteren liet onze leverancier een Apple Dual G4 systeem zien, met een protools station en bijbehoorende software. En natuurlijk dual screen op 2 19" tft's. * kwijl *
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 21:16
Paris in flames
Citaat:
Linchpin schreef op 11-09-2004 @ 16:15 :
Drumkit from hell superior (of drumkit from hell 2 als je op budget moet letten) in combinatie met Cubase.

Als je iets van drums mixen kent krijg je hier ongelooflijk professionele resultaten mee. Ik verkies dit zelfs boven een zwakkere opname van een echte drummer.

een paar voorbeelden:

http://attilaconnection.free.fr/undermyskin.mp3

http://tesseract.members.beeb.net/El...itten_this.mp3

http://tesseract.members.beeb.net/Te...3somewhere.mp3
Bedankt voor de tip! als ik straks mijn opname computer in orde heb ga ik dat programma eens downloaden
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-09-2004, 23:50
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
Fake schreef op 11-09-2004 @ 19:07 :
Hij heeft niks van slot's voor uitbreidingskaarten ofzo? Van de ene kant is het natuurlijk opzich wel een leuk apparaat om mee te beginnen

Gisteren liet onze leverancier een Apple Dual G4 systeem zien, met een protools station en bijbehoorende software. En natuurlijk dual screen op 2 19" tft's. * kwijl *
Mja, k zou van m'n leven niet aan Apple beginnen HD-recorder werkt natuurlijk anders dan PC... Ik hou het voorlopig bij Cubase Audio VST
Oud 12-09-2004, 00:48
konflict
konflict is offline
Citaat:
Fake schreef op 11-09-2004 @ 03:03 :
waarom heb je een adat24hd recorder en niet gewoon een goede geluidskaart? die yamaha mixer is wel leuk, maar geen 02r natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 10:01
Verwijderd
Ik neem voorlopig op, micro rechtstreeks in geluidskaart . Als ik zou uitbreiden, zou dat waarschijnlijk met de omni-studio van M-audio gebeuren, of als het geld iets breder zit de Digidesign 002:

Citaat:
Paris in flames schreef op 11-09-2004 @ 22:16 :
Bedankt voor de tip! als ik straks mijn opname computer in orde heb ga ik dat programma eens downloaden
Ga je niet rap vinden,

Drumkit from hell superior is 36 gieg groot
Drumkit from hell 2 is 2500 gieg groot, misschien dat je die nog erges kan vinden.
Je kan het ook met Drumkit From Hell 1 proberen...maar dat is moeilijker om vet te laten klinken.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 12:08
Notorious P.I.S
Notorious P.I.S is offline
Ik heb em anders rap gevonden, maar ik ga em NO WAY downloaden, 9 iso's van 3.99 gb groot......
Oud 12-09-2004, 12:25
Verwijderd
Citaat:
Notorious P.I.S schreef op 12-09-2004 @ 13:08 :
Ik heb em anders rap gevonden, maar ik ga em NO WAY downloaden, 9 iso's van 3.99 gb groot......

drumkit from Hell 2 is anders ook prachtig. dat is gewoon 1 kit (de sonar-kit van meshuggah's Tomas haake) uit de drumkit from hell superior-collectie.

Dat is trouwens wat ikzelf gebruikt.

en anders kopen hé
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 09:21
Verwijderd
Citaat:
konflict schreef op 12-09-2004 @ 01:48 :
waarom heb je een adat24hd recorder en niet gewoon een goede geluidskaart? die yamaha mixer is wel leuk, maar geen 02r natuurlijk
Omdat ik een hd recorder wat betrouwbaarder vind dan een pc Deze hd recorder heeft een ingebouwde ftp server en er staat een pc langs om de 01v96 aan te sturen dus ik denk dat ik daar binnenkort maar eens cubase op ga zetten. Het werkt inderdaad wat makkelijker en overzichtelijker We hadden ook nog een redelijk beperkt budget om de studio in te richten dus een 02r was niet aan de orde
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 09:37
Q
Q is offline
Citaat:
Fake schreef op 13-09-2004 @ 10:21 :
Omdat ik een hd recorder wat betrouwbaarder vind dan een pc Deze hd recorder heeft een ingebouwde ftp server en er staat een pc langs om de 01v96 aan te sturen dus ik denk dat ik daar binnenkort maar eens cubase op ga zetten. Het werkt inderdaad wat makkelijker en overzichtelijker We hadden ook nog een redelijk beperkt budget om de studio in te richten dus een 02r was niet aan de orde
Maar hoe duur is dan een eenvoudige HD recorder? Dan praat je al gauw over 1500 euro toch?
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 09:59
Verwijderd
Naar ik hier zo snel op internet kan opzoeken kost hij ca 1500 dollar. Voor dat geld kun je naar alle waarschijnlijkheid ook wel een goede PC kopen, maargoed ik heb het er niet zo op
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 10:32
Q
Q is offline
Citaat:
Fake schreef op 13-09-2004 @ 10:59 :
Naar ik hier zo snel op internet kan opzoeken kost hij ca 1500 dollar. Voor dat geld kun je naar alle waarschijnlijkheid ook wel een goede PC kopen, maargoed ik heb het er niet zo op
voor 20.000 euro kan ik ook wel iets moois maken maar het gaat er juist om dat het met 400 euro ook moet lukken.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 10:37
SanderThomas
SanderThomas is offline
Voor € 249 + versand neem jij met het volgende dingie op:

Das Ende der Analog Kassette ist nah! Mit dem MRS-4 wird erstmals das digitale Recording so günstig wie mit einer Kassette. Das MRS-4 bietet 4 Spuren, 8 virtuelle Tracks pro Spur, macht zusammen 32 Tracks!! 2 Spuren können simultan aufgenommen werden, cut/_copy und paste Funktionen unterstützen das Editieren. Eine Effektsektion mit Kompressor, Limiter, Hall, Chorus, etc. veredeln die Aufnahme auf den bis zu 32 MB Smart Media Karten. Die Card Manager Software konvertiert die Aufnahmen ins Wav Format. Der Batterie- Betrieb ist möglich.
Oud 13-09-2004, 10:38
SanderThomas
SanderThomas is offline
Of deze Fostex, slechts 200 euro

Oud 13-09-2004, 12:54
Verwijderd
Mischien een erg stomme vraag maar waar schrijven de laatste 2 apparaten hun data naar toe (wat voor medium ) ?
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 13:55
SanderThomas
SanderThomas is offline
Ze stonden bij musik produktiv beiden bij de HD-recorders.
Oud 13-09-2004, 18:24
Q
Q is offline
Citaat:
SanderThomas schreef op 13-09-2004 @ 14:55 :
Ze stonden bij musik produktiv beiden bij de HD-recorders.
Zo goedkoop! Maar daar kun je 8 microfoons of 4 op aansluiten?

Edit, even wat uitgezocht:

Voor 300 euro heb je een mixer met 8 ingangen, daar kun je dan een recorder aanhangen of een MD/Laptop, maakt niet uit eigenlijk.

Laatst gewijzigd op 13-09-2004 om 18:45.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 19:33
SanderThomas
SanderThomas is offline
Mja ok, da's een mixer, da's nie boeiend, want dan kun je niet echt produceren/afmixen, maar moet je de hele mix live doen.
Oud 13-09-2004, 19:33
konflict
konflict is offline
ik ga ook zo'n yamaha kopen
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 19:34
konflict
konflict is offline
Citaat:
SanderThomas schreef op 13-09-2004 @ 20:33 :
Mja ok, da's een mixer, da's nie boeiend, want dan kun je niet echt produceren/afmixen, maar moet je de hele mix live doen.
of je neemt track voor track op
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 19:38
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
konflict schreef op 13-09-2004 @ 20:34 :
of je neemt track voor track op
Ja, maar dan heeft zo'n mixer amper zin, ga dan gewoon via een interfaceje je PC in.... Track voor track levert overigens weinig goeds op voor je drums...
Oud 13-09-2004, 19:46
konflict
konflict is offline
Citaat:
SanderThomas schreef op 13-09-2004 @ 20:38 :
Ja, maar dan heeft zo'n mixer amper zin, ga dan gewoon via een interfaceje je PC in.... Track voor track levert overigens weinig goeds op voor je drums...
tsja je hebt dan natuurlijk wel 8x een mic-input dus 1x overhead, snare, kick, toms, hihats etc kun je in principe in één track opnemen maar dan moet je wel een goede enginieur (of hoe spel je dat) zijn inderdaad. maargoed een geluidskaart met meerdere ingangen kopen is dan wel makkelijker ja. wat er vaak op zo'n geluidskaart niet zitten zijn de mic-preamps trouwens.

snap ook wel wat je bedoelt met zo'n digitale interface en het is ook relaxt, maar de prijsklasse is er dan ook naar.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 21:14
Paris in flames
Citaat:
Linchpin schreef op 12-09-2004 @ 13:25 :

drumkit from Hell 2 is anders ook prachtig. dat is gewoon 1 kit (de sonar-kit van meshuggah's Tomas haake) uit de drumkit from hell superior-collectie.

Dat is trouwens wat ikzelf gebruikt.

en anders kopen hé
hehe ja.... die drumkit from hell superior is wel erg groot.... die drumkit from hell 2 kan ik net nergens vinden om te downloaden maar die samples klinken wel erg goed!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten