Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2002, 22:46
Verwijderd
ik was zonet een beetje aan het nadenken, en toen bedacht ik me opeens iets.. het was ongeveer dit: iedereen is wel eens een beetje tot erg onzeker. ik dacht dat er over het algemeen 2 grote lijnen zijn in de reacties op onzekerheid:

- de ene groep mensen probeert bij een groep te horen
- de andere groep mensen reageert door zich afwijkend te gedragen

welke manier is in jouw opzicht het beste en waarom? word je door allebei de manieren uiteindelijk even gelukkig en minder onzeker, of zou daar echt verschil in zitten?

(als lifestyle niet de goede plaats voor dit is, sorry )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2002, 07:53
¤ LunaBelle ¤
¤ LunaBelle ¤ is offline
Nouja, de goede manier is natuurlijk heel persoonlijk.
Als ik onzeker ben, wat meestal is als ik tussen onbekende mensen zit, dan houd ik mij gewoon stil. Tenzij mijn mening gevraagd word. Dan zeg ik ook gewoon wat ik denk.

Wat ik wel irritant vind, zijn die mensen die dus heel erg graag bij een bepaalde groep wil horen, en daardoor die andere mensen na gaat praten. Wat ik vaak op de middelbare school zag.
Maarja, dat moeten ze zelf weten, zolang ze mij er maar niet mee lastig vallen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 08:40
Roos
Roos is offline
Er is inderdaad een groep mensen die vaak onzeker is, en hierdoor heel graag bij een groep wilt horen. Dat kan ik wel begrijpen, want als je bij die groep hoort, ben je geaccepteerd, en weet je dat je 'ergens' bij hoort. Die mensen hebben echter vaak de grootste bek om hun onzekerheid te verbergen.
Ook zijn er mensen die hun onzekerheid trachten te verbergen door het naar beneden halen van anderen. Ze denken dat zij er beter van worden, om andere mensen te kleineren. Als ze maar lang genoeg alle slechte punten van iemand aankaarten, zo denken zij, zien de andere mensen vanzelf wat voor een lomp iemand het is, en dat ik veeel leuker ben om mee om te gaan.

Dit zijn in mijn ogen twee hele slechte manieren om onzekerheid te verbergen. Als je dit doet, is er IMO iets meer aan de hand dan een beetje 'onzekerheid'.

Er zijn natuurlijk ook mensen die af en toe niet zo lekker in hun vel zitten, en een beetje onzeker over zichzelf zijn. Ik denk dat dit verreweg de grootste groep is.
Ik denk niet dat het goed is om afwijkend te reageren, en daarmee weg te vluchen van alles en iedereen. Je komt dan alleen maar alleen te staan, je hebt niemand die je complimenten geeft, waardoor je je beter voelt.
Wat moet je dan doen? Mooie kleren kopen en je aansluiten bij een populair schreeuwerig groepje, ookal voel je je daar niet lekker bij? Nee, ik denk niet dat dat de manier is. Je kan beter bij jezelf te raden waarom je onzeker bent, en DAAR iets aan proberen te doen. Is het je figuur, of je stem, of je hele uiterlijk voorkomen? Daarnaast kan je heel onzeker worden als je totaal geen vrienden hebt. In dat geval is het wel aan te raden om aansluiten proberen te vinden bij mensen die je aardig lijkt. Belangrijk is wel dat je jezelf probeert te blijven, en jezelf niet probeert te veranderen om in de smaak te vallen bij leeftijdsgenoten. Ik denk niet dat je onzekerheid daarmee overgaat en dat je daar gelukkiger door zal worden.

(DAMN wat een zeikverhaal )
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 10:47
kaleidoscope
kaleidoscope is offline
Ik denk dat bijde manieren niet echt een oplossing zijn,
door je afwijkend te gaan gedragen blokeer je jezelf voor andere mensen waardoor die niet in staat zijn jou te helpen en je zeg maar alleen komt te staan in je onzekerheid.
Door je bij een groep aan te sluiten kan de onzekerheid weggaan maar ook erger worden 'zullen ze me wel aardig vinden'.
Plus dat je daar denk ik niet het probleem mee oplost maar alleen uit de weg gaat.

Iedereen is wel een keer onzeker en op die momenten moet je je denk er niet aan overgeven maar proberen vertrouwen in jezelf te hebben en jezelf geen dingen aan te praten waardoor je nog onzekerder word.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 11:07
Verwijderd
Jullie denken er dus wel zo'n beetje hetzelfde over als ik Ik denk zelf wel dat je, als je bij een groep wilt horen, uiteindelijk nog onzekerder wordt omdat je aan de regeltjes van die groep 'moet' voldoen. Die oplossing zou ik dus waarschijnlijk niet kiezen als ik een keer mijn zelfvertrouwen mocht kwijtraken Je afwijkend gedragen is ook niet alles, omdat je uiteindelijk toch andere mensen nodig hebt en die je door dat gedrag meestal niet zo geweldig vinden. Zelf denk ik dat je je onzekerheid zelf moet proberen te overwinnen. Zoals Rosi al zei zou je uit kunnen zoeken waar je onzeker over bent en dat proberen te veranderen. Eigenlijk is het jammer dat zoveel mensen onzeker zijn, want iedereen is ondanks zijn of haar 'schoonheidsfoutjes' of 'rare eigenschappen' best de moeite waard Ik denk dat de wereld een stuk gezelliger en kleurrijker zou zijn als iedereen lekker in zijn vel zat, maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren...
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 11:26
Secreet
Secreet is offline
Mwoah ik ben het eigenlijk geen van beidden...ik hoef niet zo nodig mee te lopen maar iemand afstoten is ook weer overdreven...onzeker ben ik diep van binnen natuurlijk ook nog wel...waar ik zekerheid vandaan haal is meestal gewoon uit mezelf...
Oud 24-05-2002, 11:30
utopian me
utopian me is offline
als ik onzeker ben is dat niet voor iedereen maar voor de bepaalde groep waar ik op dat moment bij ben ofzo... ik begrijp ze niet en zij mij niet bijvoorbeeld... geen wisselwerking, je voelt je er niet bij horen, je denkt dat zij je niet leuk vinden en je wordt onzeker..... dit is mijn reden vaak van onzeker zijn.... maar dan heb ik ook altijd nog mensen waar ik me zeker bij voel, genoeg zelfs, want er zijn meer mensen waarbij ik wel dingen herken en ik dus wel goed contact mee heb.. dus tja, dan gedraag ik me liever afwijkend van die eerste mensen, want daar WIL ik uiteindelijk niet eens meer bijhoren alleen al omdat ik me daar toch alleen maar onzeker bij zou voelen... en dan ga ik met de mensen om waar ik me wel gewoon zelfverzekerd bij kan voelen... hmzzz, zoiets... dus eigenlijik heb ik dan wel een beetje dat afwijkende gedrag, maar ik ben niet mensenschuw ofzo... en soms kan ik met totaal verschillende mensen ook leuk omgaan enzo... misschien zijn die reacties die jij opnoemt wel de belangrijkste, maar iedereen doet het toch weer anders... en ik denk toch dat voor iedere reactie die je zelf kiest vaak het beste zal zijn.. Want dan heb je ook nog de gevolgen van de onzekerheid, en wanneer je je afwijkend gedraagt kom je wel weer in contact met andere mensen, is het niet op school, dan wel bij je sport/muziekvereniging of wat dan ook..
Oud 24-05-2002, 15:37
Verwijderd
als ik me onzeker voel doordat ik bij mensen ben die ik niet goed ken bijv, dan trek ik me trug en word ik heel erg stil...mjah dat is mijn manier van ermee omgaan i guess..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten