Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-06-2010, 07:02
Peter_007
Peter_007 is offline
Bedrijfscultuur
De bedrijfscultuur is de manier waarop het er in een bedrijf dagelijks aan toe gaat intern onder de medewerkers en extern met derden.
Waarden zijn doelen of idealen die mensen nastreven. Waarden motiveren mensen. Daar gaan mensen voor.
Normen zijn uitwerkingen, vertalingen van waarden naar concrete handelingen. Ze zijn plaats- en tijdsgebonden.
Op basis van deze waarden en normen ontstaan vervolgens ongeschreven regels, symbolen, verhalen, geruchten, gewoonten, ethische gedragscodes en tenslotte gedragspatronen.
Factoren die de bedrijfscultuur bepalen: product & de markt, de locatie, grootte v/h bedrijf, rechtsvorm, geschiedenis & ontwikkelingsfase & natuurlijk de mensen zelf!
Soorten bedrijfscultuur:
- De machtcultuur:
hierin is de hiërarchie heel belangrijk: elke medewerker moet rekening houden met de regels die opgelegd zijn door een hogere medewerker. Grote afstand tussen de baas & de werknemers.
- De rolcultuur:
Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn duidelijk afgebakend en tot in de details opgenomen in reglementen en boeken.
- De taakcultuur:
Hier staat het gestelde doel voorop. Regels worden desnoods veranderd. Zolang de opdracht maar tot een goed einde wordt gebracht.
- De persoonscultuur:
Hier staat het individu centraal met zijn persoonlijke ontwikkeling en interesses. Het bedrijf is er voor zijn mensen en niet omgekeerd.
De bedrijfscultuur en de stabiliteit van de organisatie hebben de grootste impact op de tevredenheid van de werknemers.
Dit is zeer nuttige informatie bij fusies van ondernemingen. Als je twee ondernemingen goed wil laten samenwerken is het van groot belang dat de twee bedrijfsculturen naar elkaar toegroeien. Als het cultuurverschil te groot is, kan dit doorwegen op de werksfeer.
Stress
Oorzaken van stress:
- Werkomgeving: hoeveelheid werk, deadlines, …
- Relaties: problemen met collega’s, vrienden, partner, …
- Eigen verantwoordelijkheid: laag zelfbeeld, geldzorgen, …

Tekenen van stress:
- Lichamelijk: hoofdpijn, vermoeidheid, rusteloosheid,…
- Psychisch: besluiteloosheid, gemakkelijk afgeleid, vergeetachtig, …
- Emotioneel: boos, nerveus, ongerust, …
Technieken om met stress om te gaan:
- Efficiënt met je tijd omgaan
- Leer nee zeggen!
- Eet gezond
- Blijf fit; sporten, wandelen, …
Werkplanning
Het paretoprincipe of de 80/20 regel zegt dat 80% van de resultaten veroorzaakt worden door 20% goed ingezette middelen.
Timemanagement betekent zichzelf goed organiseren en zich aanpassen aan de werkomgeving.
Voordelen van timemanagement:
- Maakt een onderscheid tussen dingen die écht van belang zijn en dingen die op de tweede plaats komen
- Helpt de tijd die je hebt zo efficiënt mogelijk te gebruiken
Verloop van een vergadering:
1. Openen van de vergadering
2. Bespreking van de agendapunten
3. Beëindigen van de vergadering
4. Nazorg van de vergadering
Assertiviteit
Kenmerken van assertiviteit:
- Je niet laten meeslepen door gevoelens, woorden
- Neen kunnen zeggen tegen iemand
- Zelfkennis en zelfrespect
- Ruimte maken voor jezelf
- Tijd nemen om doelen te bepalen en te bereiken
Assertiviteit in het bedrijfsleven: een assertieve werknemer weet waar zijn kracht en deskundigheid liggen en weet zijn grenzen liggen.
Assertiviteit draagt bij tot de meerwaarde van een bedrijfssfeer. Het helpt bij:
- Stressmanagement; Voorkomen van negatieve stress, ziekteverzuim en burn-out.
- Feedback geven en ontvangen; assertiviteit leert de angst voor feedback, die vaak verkeerd wordt beschouwd als persoonlijke kritiek, te overwinnen.
- Motiveren; Zeer bewust mensen motiveren kan onzekerheid wegnemen.
- Omgaan met lastig gedrag; assertiviteit kan wonderen verrichten in complexe situaties.
Kortom: assertiviteit is zelfmanagement!
 Begrip tonen voor de andere
 Duidelijk het eigen standpunt verwoorden
 Zoeken naar een aanvaardbare oplossing
 Streef naar een win-winsituatie

• Paritair = exact evenveel afgevaardigden van elke partij
• Wat is het grote verschil tussen de werkwijze van de Europeanen en de Amerikanen?
o Amerikanen negeren cijfers, Europeanen werken veel sneller en winnen tijd. Europeanen wachten af, kijken en bestuderen om pas daarna een theorie te formuleren. Amerikanen werken inductief, eerst theorie formuleren en daarna pas kijken naar cijfers.
• Earning call = vergadering waarin financiële resultaten worden besproken.
• Videoconferentie = conferencecall = werken vanop afstand
• Joint venture = samenwerking tussen twee bedrijven
• Conference call = via de telefoon een vergadering houden, je ziet elkaar niet!
• Video conference = via webcams e.d. een vergadering houden
Huisstijl bevat 5 elementen die typerend zijn. Namelijk: woordmerk, beeldmerk, typografie, kleur, kenmerkende vorm.
Voorbeelden van mailetiquette:
- Vermijd afkortingen en smileys.
- Vraag om een leesbevestiging.
- Probeer elk bericht binnen de 24 uur te beantwoorden.
- Let op de spelling!
Voorbeelden van netiquette:
- Lange berichten zijn slordig.
- Gebruik trefwoorden in het onderwerp
- Reageer snel, maar voorlopig
Een mailing is een marketingcommunicatie-instrument dat gebruikt wordt om de persoonlijke verkoop te ondersteunen. Dit kan verstuurd worden via de post, maar meer en meer wint de e-mailing het van de postzending.
Voordelen van emailing:
- Emailing is kostenbesparend; kosten voor druk- en portkosten vallen weg
- Kosten voor plooien en insteken enveloppen valt weg
- Hoge bereikbaarheid; geadresseerden kunnen onmiddellijk reageren
- Goede marktsegmentatie; als je het e-mailadres verzamelt kan je ineens andere gegevens opvragen
- Effect van de mailing is meetbaar; de respons is direct meetbaar

Hoofdzonden op het web:
1. Website is traag en onbetrouwbaar
2. Ergerlijke pop-ups
Er zijn drie kantoortypes:
1. Het cellenkantoor
Aparte kamers, elke medewerker heeft zijn eigen vaste ruimte.
Voordelen: ongestoord werken, voldoende ruimte
Nadelen: Heel duur, veel ruimteverspilling. Medewerkers hebben geen contact met elkaar.
2. Landschapskantoor
Open ruimte, waar mensen toch een vaste plek hebben.
Voordelen: vlotte communicatie, minder kantooroppervlakte nodig, veel glas dus veel natuurlijk licht.
Nadelen: Lawaaierig, moeilijk om geconcentreerd te werken.
3. Gemengd type
Gedeelte landschapskantoor met enkele gesloten kamers errond
Voordeel: vlotte communicatie, nodige oppervlakte blijft beperkt, je kan je terugtrekken in een aparte ruimte.

dit is mijn samenvatting van mijn werkboek 5.3
iemand suggesties, verbeteringen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-06-2010, 08:39
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Welk boek?

Ik denk dat mensen hier niet erg veel mee aan kunnen, zonder het hoofdstuk te hebben gelezen om feedback te geven op je samenvatting.
__________________
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2010, 00:48
Sherlock
Avatar van Sherlock
Sherlock is offline
Staat in je boek ook dat het Bedrijfseconomie is?
Dit lijkt meer uitleg over waar je op moet letten in een bedrijfscultuur.
__________________
Yoloswag 420
Met citaat reageren
Oud 12-06-2010, 09:16
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Citaat:
Staat in je boek ook dat het Bedrijfseconomie is?
Dit lijkt meer uitleg over waar je op moet letten in een bedrijfscultuur.
mijn idee
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Bedrijfskunde, bedrijfseconomie?
Roosvicee
1 19-03-2013 11:41
Studeren HBO Opleiding Bedrijfseconomie Hogeschool Utrecht
Lumpie
0 02-07-2011 14:02
Studeren HBO --> WO (Bedrijfseconomie)
aggg
0 06-12-2009 19:54
Studeren Vragen over HBO naar WO Bedrijfseconomie
Verwijderd
1 13-02-2009 20:42
Studeren bedrijfseconomie
sk888er
5 01-02-2006 19:11
Algemene schoolzaken Bedrijfseconomie
Bjorn008
2 06-11-2003 14:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:54.