Advertentie | |
|
![]() |
||
Idd: Ik ben voorgelezen.
Je kan de persoonsvorm in die deelzin dus niet weglaten. En de zin is automatisch niet meer zo mooi. Maar het is een mooie constructie omdat deze maar in weinig gevallen goed te gebruiken is. In dit geval is dat dus niet het geval. [edit] dit had ik over het hoofd gezien. Citaat:
Laatst gewijzigd op 06-09-2004 om 18:47. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Volgens mij zou het beter zijn als je "dat 'k jong" volledig schrijft. Want zo'n afkorting gebruik je meestal vlak voor een vervoegd werkwoord en aan het begin van een zin: 'k ben, 'k zal komen, 'k zie je staan, 'k was jong. Je schrijft vb. ook: 'k zat neer en dat ik neer zat. Je schrijft niet: dat 'k neer zat (zoals in het dialect wel het geval is). Ik hoop dat mijn uitleg verstaanbaar is ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
maar goed. 'k heb nu dit: Ik heb, zoals de meesten, al vanaf dat ik jong was gelezen. Ook werd er natuurlijk voorgelezen. Boeken wat ik me nog kan herinneren uit mijn basisschooltijd (het begin er van) zijn boeken als: ‘Bas haalt zijn A.’ en ‘Harm-Jan en Tineke in de herfst’ die haalde ik dan uit de ‘schoolbieb’ eens per week. Later ging ik andere boeken lezen. Ik verhuisde naar Alphen aan den Rijn waar geen bibliotheek was op school maar alleen achter in het lokaal een paar boeken die je op school mocht lezen. Dus ging ik vaker naar de bieb. In mijn vorige woonplaats gingen we ook naar de bieb maar dan eens per 3 weken en kon ik niet alleen, onder andere doordat de bibliotheek nog veel te ver weg was. Hier in Alphen heb ik dus regelmatig de bieb bezocht en ik doe dit nog steeds. Ik heb altijd al vrij veel gelezen. Boeken die ik me nog herinner van de basisschooltijd in Alphen zijn boeken als: ‘blauwe plekken’ ook heb ik veel boeken van Carry Slee gelezen. Ik vond het toen belangerijk dat boeken zich afspeelden in deze tijd en hier in Nederland, omdat ik dacht dat wanneer boeken zich niet in dezelfde omgeving en tijd afspelen als waar ik |
![]() |
||
Citaat:
maar goed. 'k heb nu dit: Ik heb, zoals de meesten, al vanaf dat ik jong was gelezen. Ook werd er natuurlijk voorgelezen. Boeken wat ik me nog kan herinneren uit mijn basisschooltijd (het begin er van) zijn boeken als: ‘Bas haalt zijn A.’ en ‘Harm-Jan en Tineke in de herfst’ die haalde ik dan uit de ‘schoolbieb’ eens per week. Later ging ik andere boeken lezen. Ik verhuisde naar Alphen aan den Rijn waar geen bibliotheek was op school maar alleen achter in het lokaal een paar boeken die je op school mocht lezen. Dus ging ik vaker naar de bieb. In mijn vorige woonplaats gingen we ook naar de bieb maar dan eens per 3 weken en kon ik niet alleen, onder andere doordat de bibliotheek nog veel te ver weg was. Hier in Alphen heb ik dus regelmatig de bieb bezocht en ik doe dit nog steeds. Ik heb altijd al vrij veel gelezen. Boeken die ik me nog herinner van de basisschooltijd in Alphen zijn boeken als: ‘blauwe plekken’ ook heb ik veel boeken van Carry Slee gelezen. Ik vond het toen belangerijk dat boeken zich afspeelden in deze tijd en hier in Nederland, omdat ik dacht dat wanneer boeken zich niet in dezelfde omgeving en tijd afspelen als waar ik zitten hier nog erg domme fouten in? of dingen die ik beter anders kan zeggen? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
DUS: 2 tekens profijt! ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
frans, nakijken LauraJansen | 2 | 29-05-2011 18:12 | |
De Kantine |
De mooiste spel- en grammaticafouten #5 Verwijderd | 500 | 10-06-2008 14:44 | |
Hoe herken je (in het Nederlands) de accusativus cum infinitivo? juliettebinoche | 17 | 01-03-2005 14:36 | |
Hun hebben gelijk. Emilia | 92 | 07-08-2004 21:58 | |
Moeilijke talen??????? TaRkAn_lOvEr | 24 | 11-05-2004 16:31 | |
Uitspreken Latijn (één woordje) Verwijderd | 30 | 25-12-2002 21:21 |