Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-09-2004, 15:53
Hanneke
Hanneke is offline
'k ben bezig met me leesautobiografie en nou wil 'k in de eerste zin beginnen met: Ik heb, net als vele anderen, al vanaf dat 'k jong was veel gelezen en voorgelezen gekregen.
nou klinkt die laatste 2 woorden nogal fout, klopt dit wel??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2004, 17:34
Verwijderd
Ik zou dit doen: Ik heb, net als vele anderen, al vanaf dat ik jong was veel gelezen en ik ben ook veel voorgelezen.
Maar het is idd een moeilijke zin. 't klopt nog niet helemaal nu vind ik
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 18:02
Hanneke
Hanneke is offline
of als 'k ik weghaal?
Ik heb, net als vele anderen, al vanaf dat ik jong was veel gelezen en ben ook veel voorgelezen.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 18:18
The Ox
The Ox is offline
"mijn ouders hebben mij vaak voorgelezen" ?
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 18:35
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
de eerste constructie 'ik heb voorgelezen gekregen' lijkt mij niet juist en als hij dat wel is, klinkt hij niet mooi.
'Ik heb, net als vele anderen, al vanaf dat ik jong was veel gelezen en ben ook veel voorgelezen.' is grammaticaal wel correct, maar ik vind het nog steeds niet echt een mooie zin om mee te beginnen.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 18:44
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Idd: Ik ben voorgelezen.
Je kan de persoonsvorm in die deelzin dus niet weglaten.
En de zin is automatisch niet meer zo mooi. Maar het is een mooie constructie omdat deze maar in weinig gevallen goed te gebruiken is. In dit geval is dat dus niet het geval.

[edit] dit had ik over het hoofd gezien.

Citaat:
hanneke~15 schreef op 06-09-2004 @ 19:02 :
of als 'k ik weghaal?
Ik heb, net als vele anderen, al vanaf dat ik jong was veel gelezen en ben ook veel voorgelezen.
Als je met de zin wilt spelen kan je gebruik maken van een herhaling: ...en ben, net als vele anderen, (ook) veel voorgelezen.

Laatst gewijzigd op 06-09-2004 om 18:47.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 18:51
Ikgawegbye
Ikgawegbye is offline
Ik ben/krijg voorgelezen lijkt mij een rare vervoeging.

Ik zou het als volgt zeggen:
Ik heb, net als vele anderen, in mijn jeugd veel gelezen en er werd me ook heel wat voorgelezen.

Laatst gewijzigd op 06-09-2004 om 19:01.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 19:01
Hanneke
Hanneke is offline
ik heb, zoals vele anderen, al vanaf dat 'k jong was gelezen, ook werd ik natuurlijk veel voorgelezen.
is dat wat??
of moet er tussen gelezen en ook een punt staan ipv komma?
Oud 06-09-2004, 19:16
Ikgawegbye
Ikgawegbye is offline
Citaat:
hanneke~15 schreef op 06-09-2004 @ 20:01 :
ik heb, zoals vele anderen, al vanaf dat 'k jong was gelezen, ook werd ik natuurlijk veel voorgelezen.
is dat wat??
of moet er tussen gelezen en ook een punt staan ipv komma?
Ik zou je zin niet overladen met komma's. Dat maakt het onoverzichtelijk, moeilijk verstaanbaar en minder vlot.
Volgens mij zou het beter zijn als je "dat 'k jong" volledig schrijft. Want zo'n afkorting gebruik je meestal vlak voor een vervoegd werkwoord en aan het begin van een zin: 'k ben, 'k zal komen, 'k zie je staan, 'k was jong.
Je schrijft vb. ook: 'k zat neer en dat ik neer zat.
Je schrijft niet: dat 'k neer zat (zoals in het dialect wel het geval is).

Ik hoop dat mijn uitleg verstaanbaar is
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 19:40
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Eboards schreef op 06-09-2004 @ 20:16 :
Ik zou je zin niet overladen met komma's. Dat maakt het onoverzichtelijk, moeilijk verstaanbaar en minder vlot.
Volgens mij zou het beter zijn als je "dat 'k jong" volledig schrijft. Want zo'n afkorting gebruik je meestal vlak voor een vervoegd werkwoord en aan het begin van een zin: 'k ben, 'k zal komen, 'k zie je staan, 'k was jong.
Je schrijft vb. ook: 'k zat neer en dat ik neer zat.
Je schrijft niet: dat 'k neer zat (zoals in het dialect wel het geval is).

Ik hoop dat mijn uitleg verstaanbaar is
jah 't is duidelijk 'k gebruik (doe 'k 't trouwens weer (en weer)) sowieso vaak 'k of 't 'k weet niet hoe dat komt eigenlijk... maar gewoon op msn enzo doe IK dat wel veel
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 19:52
Ikgawegbye
Ikgawegbye is offline
Citaat:
hanneke~15 schreef op 06-09-2004 @ 20:40 :
jah 't is duidelijk 'k gebruik (doe 'k 't trouwens weer (en weer)) sowieso vaak 'k of 't 'k weet niet hoe dat komt eigenlijk... maar gewoon op msn enzo doe IK dat wel veel
Wie doet dat niet op msn. Maar in een leestekst is het niet echt aan te raden eh.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 20:04
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Eboards schreef op 06-09-2004 @ 20:52 :
Wie doet dat niet op msn. Maar in een leestekst is het niet echt aan te raden eh.
nee dat snap ik, maar dat gaat dan automatisch ook vaak....
maar goed.
'k heb nu dit:
Ik heb, zoals de meesten, al vanaf dat ik jong was gelezen. Ook werd er natuurlijk voorgelezen.
Boeken wat ik me nog kan herinneren uit mijn basisschooltijd (het begin er van) zijn boeken als: ‘Bas haalt zijn A.’ en ‘Harm-Jan en Tineke in de herfst’ die haalde ik dan uit de ‘schoolbieb’ eens per week. Later ging ik andere boeken lezen. Ik verhuisde naar Alphen aan den Rijn waar geen bibliotheek was op school maar alleen achter in het lokaal een paar boeken die je op school mocht lezen. Dus ging ik vaker naar de bieb. In mijn vorige woonplaats gingen we ook naar de bieb maar dan eens per 3 weken en kon ik niet alleen, onder andere doordat de bibliotheek nog veel te ver weg was. Hier in Alphen heb ik dus regelmatig de bieb bezocht en ik doe dit nog steeds. Ik heb altijd al vrij veel gelezen. Boeken die ik me nog herinner van de basisschooltijd in Alphen zijn boeken als: ‘blauwe plekken’ ook heb ik veel boeken van Carry Slee gelezen. Ik vond het toen belangerijk dat boeken zich afspeelden in deze tijd en hier in Nederland, omdat ik dacht dat wanneer boeken zich niet in dezelfde omgeving en tijd afspelen als waar ik
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 20:05
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
nee dat snap ik, maar dat gaat dan automatisch ook vaak....
maar goed.
'k heb nu dit:

Ik heb, zoals de meesten, al vanaf dat ik jong was gelezen. Ook werd er natuurlijk voorgelezen.
Boeken wat ik me nog kan herinneren uit mijn basisschooltijd (het begin er van) zijn boeken als: ‘Bas haalt zijn A.’ en ‘Harm-Jan en Tineke in de herfst’ die haalde ik dan uit de ‘schoolbieb’ eens per week. Later ging ik andere boeken lezen. Ik verhuisde naar Alphen aan den Rijn waar geen bibliotheek was op school maar alleen achter in het lokaal een paar boeken die je op school mocht lezen. Dus ging ik vaker naar de bieb. In mijn vorige woonplaats gingen we ook naar de bieb maar dan eens per 3 weken en kon ik niet alleen, onder andere doordat de bibliotheek nog veel te ver weg was. Hier in Alphen heb ik dus regelmatig de bieb bezocht en ik doe dit nog steeds. Ik heb altijd al vrij veel gelezen. Boeken die ik me nog herinner van de basisschooltijd in Alphen zijn boeken als: ‘blauwe plekken’ ook heb ik veel boeken van Carry Slee gelezen. Ik vond het toen belangerijk dat boeken zich afspeelden in deze tijd en hier in Nederland, omdat ik dacht dat wanneer boeken zich niet in dezelfde omgeving en tijd afspelen als waar ik

zitten hier nog erg domme fouten in? of dingen die ik beter anders kan zeggen?
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 20:53
Ikgawegbye
Ikgawegbye is offline
De meest opvallende foutjes heb ik even gecorrigeerd:

* Boeken die
* In mijn vorige woonplaats gingen we ook naar de bieb maar dan eens per 3 weken en kon ik niet alleen, onder andere doordat de bibliotheek nog veel te ver weg was.
vreemde zin (ik moest hem een paar keer lezen alvorens ik hem begrepen had)
* Ik vond het toen belangrijk
* Voor 'maar' moet er telkens een komma.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 21:27
Verwijderd
Tenzij je oprecht geïnteresseerd bent in die grammatica is het al dan niet correct zijn van een zin niet interessant. Het gaat erom dat wat jij vindt duidelijk en mooi weergegeven is zodat de lezer je mening makkelijk kan volgen. Dat is per slot van rekening het doel van je tekst.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 08:25
Falbala
Falbala is offline
Boeken wat (MOET ZIJN: DIE) ik me nog kan herinneren uit (HET BEGIN VAN) mijn basisschooltijd zijn boeken als: ‘Bas haalt zijn A.’ en ‘Harm-Jan en Tineke in de herfst’. Die (DUS: PUNT, NIEUWE ZIN) haalde ik dan uit de ‘schoolbieb’ eens per week. Later ging ik andere boeken lezen. Ik verhuisde naar Alphen aan den Rijn waar geen bibliotheek was op school maar alleen achter in het lokaal een paar boeken die je (IN DE KLAS, ANDERS HEB JE TE VAAK 'OP SCHOOL' IN EEN ZIN) mocht lezen. Dus ging ik vaker naar de (EVT. 'OPENBARE' TOEVOEGEN, CONTRAST MET SCHOOLBIEB) bieb. In mijn vorige woonplaats gingen we ook naar de bieb maar dan eens per 3 weken en kon ik niet alleen, onder andere doordat (OMDAT voor redenen) de bibliotheek NOG veel te ver weg was (NOG WEG, DIE BIEB KOMT NIET NAAR JE TOELOPEN). Hier in Alphen heb ik dus regelmatig de bieb bezocht en ik doe dit nog steeds. ""Ik heb altijd al vrij veel gelezen. ""(HELE ZIN WEG. DIT HEB JE AAN HET BEGIN AL GEZEGD. VOLGENDE ZIN HEEFT 'T ZELFDE PROBLEEM. SUGGESTIE: AAN HET EIND VAN DE BASISSCHOOL-TIJD MAAKTEN BIJVOORBEELD DE BOEKEN VAN CARRY SLEE VEEL INDRUK. Boeken die ik me nog herinner van de basisschooltijd in Alphen zijn boeken als: ‘blauwe plekken’ ook heb ik veel boeken van Carry Slee gelezen. Ik vond het toen belangerijk (BELANGRIJK, ZONDER E) dat boeken zich afspeelden in deze tijd en hier in Nederland, omdat ik dacht dat wanneer boeken zich niet in dezelfde omgeving en tijd afspelen als waar ik
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 16:29
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Citaat:
Wie doet dat niet op msn.
ik, want " 'k "levert geen enkele winst op ten opzichte van "ik" qua aantal tekens
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 17:13
Ikgawegbye
Ikgawegbye is offline
Citaat:
Young Grow Old schreef op 08-09-2004 @ 17:29 :
ik, want " 'k "levert geen enkele winst op ten opzichte van "ik" qua aantal tekens
Ja, maar gebruik je dan nooit eens "kben" of "kwas"

DUS: 2 tekens profijt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten