Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
Maar goed, wij hadden ook wel bar slechte lessen. De redend at ik Grieks heb laten vallen, het zou toch niets worden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het enige nadeel van grieks is eigenlijk (bij mij tenminste) dat ik de woordjes niet kon onthouden. Ik moest ze steeds opnieuw in mijn hoofd stampen terwijl bij latijn 1x leren genoeg was. Maar dat lag niet aan het schrift maar aan de vreemde klanken. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb net volgens mij de helft gehad. Toen ik net in mn griekse boek keek hoeveel tijden ik nog moest leren, bedacht ik me dat het toch een beetje veel was. Dus ga ik naar Atheneum, rijtjes leren is niet echt my cup of tea. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Bijvoorbeeld: allerlei fonetische corrupties plaatsvindende in het gesproken Latijn, slopen ook in het geschreven Latijn. Denk aan consonant-assimilatie: "adcedere" wordt "accedere", "subferre" wordt "sufferre". Maar denk ook aan het verdwijnen van consonanten, die niet aangenaam om uit te spreken zijn. De nominativus van het participium praesens van bv. "amare" is "amans", derhalve een adjectief van de 3e consonant declinatie. De nominativus bij de 3e declinatie wordt gevormd door "s" achter de stam te schrijven (denk aan: "rex" = regs). De stam van "amans" is "amant-". De nomativus zou hier dus eigenlijk "amants" moeten zijn. Drie opeenvolgende consonanten (nts). Die "t" wordt, in de gesproken taal, wegens slordige dictie, een "s". Aldus ontstaat "amanss". Indien door een dergelijke assimilatie twee s'en ontstaan, valt er 1 weg, en ontstaat "amans". Aldus beinvloedt het gesproken Latijn het geschrevene. Immers, als er inderdaad een waterscheiding tussen deze twee vormen van Latijn bestond, is onverklaarbaar, waarom het geschreven Latijn dergelijke inconsistenties in zich heeft.
||
Citaat:
![]() De 'maar' die aan uw uitlatingen aangevuld moet worden, en mijn eigenlijke punt waarop u stuitte en welke ik in het door u aangehaalde eigenlijk ook al vermeld (let op het woord 'nauwelijks'), is dat deze aanhoudende invloed, door het vroegtijdig 'overlijden' van de taal, niet lang plaats heeft kunnen vinden. Derhalve verkeert de taal nog wel degelijk in een primaire staat, die niet totaal heeft kunnen veranderen, zoals de meeste hedendaagse talen dat hebben gedaan en nog steeds doen.
||
Citaat:
![]() De spreektaal Latijn heeft zich inderdaad ontwikkeld tot het vulgair Latijn, waaruit later weer de Romaanse talen zijn ontstaan, maar dit conflicteert geenszins met het eerder door mij gezegde, wanneer men waar ik Latijn gezegd heb, klassiek Latijn leest of begrijpt. Trouwens, het klassieke Latijn was een korter leven beschoren dan de gemiddelde taal, is in mijn ogen dus zeker wel vroegtijdig overleden - vooral ook gezien de manier waaróp de taal is overleden: terwijl ze in schrijvend opzicht nog werd gebezigd was ze bij de sprekers eigenlijk al dood. Zo lijkt de taal nog langer te hebben willen leven dan ze eigenlijk heeft gedaan. Oké, dit lijkt een wel heel creatief pretext, maar mijn gedachtegang gaat daadwerkelijk zo. ![]()
||
Citaat:
![]() ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Het saaie gezwel #1508 Uice | 501 | 26-09-2011 17:25 | |