Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-09-2004, 15:24
I love stars
I love stars is offline
-kan iemand mij in het kort de ionbinding uitleggen?

en wanneer treedt een ionverbinding op?

en wat bedoelen ze hier mee?
Wanneer men zouten als keukenzout in water brengt lossen ze op, de natrium- en chloride-ionen verlaten de kristalrooster en worden door een "watermantel" omhuld. Omdat vrijwel alle biologische processen zich in water afspelen, spelen deze ionen een veel grotere rol dan ionen in kristallen.

alvast bedankt.

Stencil is zo vaag..........heeft volgens mij 1 van de docenten zelf in elkaar geprutst.

Laatst gewijzigd op 16-09-2004 om 15:29.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-09-2004, 15:46
Verwijderd
Een ionbinding is een binding waarbij sprake is van twee (of meer) atomen, waavan een deel positief en het andere negatief geladen is. Doordat de ladingen tegengesteld zijn trekken de atomen elkaar aan. Deze binding is veel sterker dan de "gewone" van-der-Waalsbinding tussen moleculen.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 16:45
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-09-2004 @ 16:46 :
Een ionbinding is een binding waarbij sprake is van twee (of meer) atomen, waavan een deel positief en het andere negatief geladen is. Doordat de ladingen tegengesteld zijn trekken de atomen elkaar aan. Deze binding is veel sterker dan de "gewone" van-der-Waalsbinding tussen moleculen.
ja, tot zover snapte ik het nog .

Maar ik snap het blad niet, de stencil de vragen.En wanneer treedt het op in het stencel staat van rechts met links perodiek systeem, bedoelen ze daar mee dat de ionenbinding optreedt tussen niet-metalen en metalen. Aangezien keukenzout een zout is.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 17:02
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 16-09-2004 @ 17:45 :
ja, tot zover snapte ik het nog .

Maar ik snap het blad niet, de stencil de vragen.En wanneer treedt het op in het stencel staat van rechts met links perodiek systeem, bedoelen ze daar mee dat de ionenbinding optreedt tussen niet-metalen en metalen. Aangezien keukenzout een zout is.
De meeste ionbindingen zijn inderdaad tussen metalen en niet-metalen, maar zeker niet altijd.

Ionen van metalen zijn positief geladen, ionen van niet-metalen meestal negatief.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 17:19
I love stars
I love stars is offline
maar de atomen proberen toch hun buitenste schil vol te maken door elkaar elektronen te geven? Door het verschil in elektronen bestaat de positieve en negatieve lading. Zoiets was het toch?
En de valentie is het aantal elektronen die de atoom geeft?

puff......

Ik lees het scheikunde boek desnoods wel door over dit stuk minder vaag (hoop ik).
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 17:26
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 16-09-2004 @ 18:19 :
maar de atomen proberen toch hun buitenste schil vol te maken door elkaar elektronen te geven? Door het verschil in elektronen bestaat de positieve en negatieve lading. Zoiets was het toch?
En de valentie is het aantal elektronen die de atoom geeft?

puff......

Ik lees het scheikunde boek desnoods wel door over dit stuk minder vaag (hoop ik).
Voor positieve ionen worden er elektronen ontrokken, voor negatieve ionen worden er elektronen toegevoegd.

Het heeft te maken met hoe "gunstig" een bepaalde energietoestand is.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 17:31
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-09-2004 @ 18:26 :
Voor positieve ionen worden er elektronen ontrokken, voor negatieve ionen worden er elektronen toegevoegd.

Het heeft te maken met hoe "gunstig" een bepaalde energietoestand is.
ok bovenste wist ik al onderste niet. Maar bedankt.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 18:33
sdekivit
sdekivit is offline
bij een ionbinding is het ook gewoon zo dat de elektronen worden gedeeld, maar doordat de ene zo hard aan de elektronen trekt van de ander, verschuiven de elektronen in zijn geheel naar de andere kant. Hierdoor ontstaan positieve en negatieve ionen.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 20:54
Verwijderd
De valentie-elektronen zijn de elektronen in de buitenste schil, dus idd die het atoom "af kan staan."
Je moet het gewoon supersimpel bekijken voor iedere opgave:

Als je bijv. Na hebt heeft deze 1 elektron in de buitenste schil (want: 2,8,1), deze wil hij graag kwijt, want dan heeft ie er weer 8. Cl heeft er 7 in de buitenste schil (want: 2,8,7), voor hem is het dus een stuk makkelijker om er 1 bij te nemen, dan heeft ie er ook 8.

Maar Na heeft 11 protonen(+), gemaakt voor 11 elektronen(-). Als ie dat ene elektron nou afstaat aan Cl, dan hou je een netto positieve lading van 1+ over. Cl heeft 17 protonen, gemaakt voor 17 elektronen. Daar komt juist een elektron bij, dus dan krijg je 17 +, 18 -, wordt een negatieve lading van 1-.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd.

En dat stukje over water wil gewoon zeggen dat NaCl een vaste stof is, maar als je het in water gooit dan lost het op. Het zit dus niet als NaCl in het water, maar gaat uit elkaar als Na+ en Cl-.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 20:56
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 16-09-2004 @ 21:54 :

En dat stukje over water wil gewoon zeggen dat NaCl een vaste stof is, maar als je het in water gooit dan lost het op. Het zit dus niet als NaCl in het water, maar gaat uit elkaar als Na+ en Cl-.
en dat komt dus omdat water dus een dipoolmolecuul is (een molcuul met een kleine + en - pool) die als een mantel om de ionen gaan zitten.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 14:47
I love stars
I love stars is offline
Maar ik heb de vraag nu al. Teneerste duurde het een tijdje vorodat ik erachter kwam dat er geen Calciu-mion maar Calcium-ion stond en wat hij bedoelde na een uur puzelen ben ik erachteren gekomen wat ie met de vraag bedoelde. Hij bedoelde hoe onstaat de verbinding calciumchloride als calcium een valentie van 2 heeft en chloor van -1 , maar het stond er erg stom.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten