Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-09-2004, 06:29
Gatara
Gatara is offline
'Intimidatie en oneerlijke behandeling van asielzoekers'

Tolken: sabotage door immigratiedienst

Door Marc Kruyswijk

Asielzoekers in Nederland krijgen geen eerlijke behandeling doordat de Immigratie- en Naturalisatiedienst hen tijdens verhoren bewust in de war brengt.

De IND-ambtenaren schrijven bovendien gekleurde en onvolledige rapporten, waardoor de kans aanzienlijk kleiner wordt dat een asielzoeker in Nederland mag blijven. Dat zeggen twee tolken die jarenlang de verhoren vertaalden waarin de asielzoekers de reden van hun asielaanvraag konden opgeven.

Advocaten klagen al jaren dat asielzoekers geen eerlijke behandeling krijgen, maar de IND heeft dat altijd ontkend. De dienst zegt er alles aan te doen om te zorgen dat echte vluchtelingen worden toegelaten.
Een van de tolken werkt nog steeds bij de IND en wil niet met zijn naam in de krant. De tweede, Jamshid Rahimdoust, is onlangs na tien jaar wegens gewetensbezwaren vertrokken. De IND beoordeelde zijn functioneren altijd als goed en bood aan dat hij terug kon keren.
Beiden zeggen dat de IND-ambtenaren bewust asielaanvragers intimideren en vaak onbehoorlijk behandelen. ,,Willens en wetens. De IND juicht dit toe en moedigt het aan.''
Volgens de tolken is de IND een politiek instrument dat ten doel heeft zoveel mogelijk mensen buiten de deur te houden. De ambtenaren gaan daar heel ver in, zegt Rahimdous, die tolkte voor Iraniërs.
,,Een asielzoekster moest in opdracht van contactambtenaar X demonstreren hoe ze in haar land van herkomst gedwongen werd soldaten te pijpen. Aan de hand daarvan oordeelde de ambtenaar dat haar verhaal ongeloofwaardig was. Haar stand en de hoogte van haar hoofd ten opzichte van het mannelijke geslachtsdeel konden niet kloppen.''
Volgens de tolken moeten de ambtenaren van de IND dergelijke tactieken toepassen om zoveel mogelijk mensen te kunnen afwijzen. ,,In Nederland worden, in tegenstelling tot andere landen, heel bewust geen bandopnamen gemaakt van de verhoren. De ambtenaar maakt wel een samenvatting van het gesprek, maar veel informatie die van belang is, wordt daarin niet opgenomen. De beslissing van de IND is daarmee dus gebaseerd op onvolledige rapporten.''
De tolken kwamen in de afgelopen jaren veel misstanden tegen. Ze zeggen herhaaldelijk aan te bel te hebben getrokken, maar nooit serieus te zijn genomen.
,,Bij contactambtenaar X maakt de asielaanvrager geen schijn van kans haar verhaal te vertellen. De asielaanvrager werd gemanipuleerd en geprest en mocht niet uitpraten. Hij vertelde mij dat het de bedoeling was dat de man in de war zou raken'', aldus de tolk die anoniem wil blijven.
De IND noemt de beschuldigingen onwaar en onheus. Volgens een woordvoerder wordt iedere asielaanvraag individueel behandeld. Het zou niet de bedoeling zijn zoveel mogelijk mensen af te wijzen. ,,Dat niet iedereen asiel krijgt, komt niet doordat de IND dat zomaar bepaalt, maar simpelweg omdat uit het verhaal van betrokkenen blijkt dat het geen echte politieke vluchtelingen zijn.''
http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1095311009121.html

-----------

Nouja, dit is niet de enige kritiek op IND (gisteren stond er al in dat IND onnodig asielaanvragen rekt en zelfs voorbij de uitspraak van de rechter gaat - soms). En eerlijk gezegd - door praktijkervaring - ben ik eerder geneigd de tolk (en advocaten) te geloven dan de woordvoerders van IND.
Oud 17-09-2004, 08:59
Samaris
Samaris is offline
Ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit, het IND is er namelijk voor om zoveel mogelijk asielzoekers buiten de deur te houden, en natuurlijk maken ze de asielaanvrager in de war, dat is standaardtechniek bij ondervragingen.

Ik vraag me alleen af of het boeit, want er komen al zoveel asielzoekers binnen, wat het IND hier doet is waarschijnlijk door hogerhand ingegeven.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 09:07
Gebakken Lucht
Gebakken Lucht is offline
Citaat:
Samaris schreef op 17-09-2004 @ 09:59 :
Ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit, het IND is er namelijk voor om zoveel mogelijk asielzoekers buiten de deur te houden, en natuurlijk maken ze de asielaanvrager in de war, dat is standaardtechniek bij ondervragingen.

Ik vraag me alleen af of het boeit, want er komen al zoveel asielzoekers binnen, wat het IND hier doet is waarschijnlijk door hogerhand ingegeven.
En als het van hoger hand komt, is ut prima

Laat ze sowieso al de kolere krijgen met het huidige beleid en dan zelfs nog zo lopen kutten dat tolken het al opmerken, schandalig! Laat die klote IND al hun dosiers maar herzien en bevrijd de 'gangsters' van de gevangenisboot
Oud 17-09-2004, 09:25
T_ID
T_ID is offline
*zucht*

eerst roept heel Nederland dat er te veel asielzoekers komen en dat er iets aan gedaan moet worden.

krijg je het beleid dat je wilde, en dan gaan de mensen daar weer over zeiken.

omschrijf schijnheilig....
Oud 17-09-2004, 09:27
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
T_ID schreef op 17-09-2004 @ 10:25 :
*zucht*

eerst roept heel Nederland dat er te veel asielzoekers komen en dat er iets aan gedaan moet worden.

krijg je het beleid dat je wilde, en dan gaan de mensen daar weer over zeiken.

omschrijf schijnheilig....
volgens mij interesseert het de eerste groep geen reet dat het beleid nu zo uitgevoerd wordt.
Oud 17-09-2004, 09:30
Samaris
Samaris is offline
Citaat:
Gatara schreef op 17-09-2004 @ 10:27 :
volgens mij interesseert het de eerste groep geen reet dat het beleid nu zo uitgevoerd wordt.

Idd...even het IND naar binnen laten richten, dan piepen ze wel anders..
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 09:33
Gebakken Lucht
Citaat:
T_ID schreef op 17-09-2004 @ 10:25 :
*zucht*

Ik ben, God zij dank, geen heel nederland. En ik hoop dat 'heel nederland' iig wel wil dat het eerlijk proces is en dat personen een eerlijke kans krijgen. Als het gewoon gaat om mensen buiten te houden, kan je ze dan niet beter aan de grens afschieten? Massagraven genoeg op de wereld, kunnen er nog wel een paar bij
Oud 17-09-2004, 09:35
Verwijderd
Citaat:
Gebakken Lucht schreef op 17-09-2004 @ 10:33 :
Ik ben, God zij dank, geen heel nederland. En ik hoop dat 'heel nederland' iig wel wil dat het eerlijk proces is en dat personen een eerlijke kans krijgen. Als het gewoon gaat om mensen buiten te houden, kan je ze dan niet beter aan de grens afschieten? Massagraven genoeg op de wereld, kunnen er nog wel een paar bij
Genoeg domme Pimpaupers die daar geen problemen mee zouden hebben.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 09:37
T_ID
T_ID is offline
wie vootstander is van een strict beleid kan dit soort 'bijwerkingen' (hoewel dit geval niet te rechtvaardigen is) van tevoren verwachten.

aan de grens afschieten werkt trouwens niet, de VS doet dat al, en toch komen daar duizenden mensen langs. (los van het feit dat het een niet werkend beleid zou zijn, hoe kom je er uberhaupt op? zelfs voor een sarcastische opmerking is het niet erg goed)
Oud 17-09-2004, 09:44
Gebakken Lucht
Citaat:
T_ID schreef op 17-09-2004 @ 10:37 :
wie vootstander is van een strict beleid kan dit soort 'bijwerkingen' (hoewel dit geval niet te rechtvaardigen is) van tevoren verwachten.
Onzin. Toepassen is een kwestie van willen. Anders moeten ze maar aangeven dat de regelgeving niet deugt. IND = rechter.

Citaat:
aan de grens afschieten werkt trouwens niet, de VS doet dat al, en toch komen daar duizenden mensen langs. (los van het feit dat het een niet werkend beleid zou zijn, hoe kom je er uberhaupt op? zelfs voor een sarcastische opmerking is het niet erg goed)
Ach ja, het doel heiligt het middel , toch?
Oud 17-09-2004, 12:24
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gebakken Lucht schreef op 17-09-2004 @ 10:44 :
Onzin. Toepassen is een kwestie van willen. Anders moeten ze maar aangeven dat de regelgeving niet deugt. IND = rechter.
mijn punt was dat we eerst dit beleid wilden, en nu er opeens allemaal over zeiken...

Citaat:
Gebakken Lucht schreef op 17-09-2004 @ 10:44 :
Ach ja, het doel heiligt het middel , toch?
dat is wat jij me graag in de mond legt ja, bij gebrek aan logische argumenten...
Oud 17-09-2004, 12:34
Zaina
Zaina is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-09-2004 @ 10:35 :
Genoeg domme Pimpaupers die daar geen problemen mee zouden hebben.
Blabla huil, huil. Geef het een plekje in je leven. De beste man is al een behoorlijke tijd dood.

Voor de rest heeft de IND Nando Rafael weggejaagd. Nuff said.
Oud 17-09-2004, 12:58
Verwijderd
Citaat:
Zaina schreef op 17-09-2004 @ 13:34 :
Blabla huil, huil. Geef het een plekje in je leven. De beste man is al een behoorlijke tijd dood.

Voor de rest heeft de IND Nando Rafael weggejaagd. Nuff said.
Nando Rafael
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 13:03
Zaina
Zaina is offline
Citaat:
Solero schreef op 17-09-2004 @ 13:58 :
Nando Rafael
Weggejaagd naar Duitsland.

Voor altijd Ajacied.
Oud 17-09-2004, 17:53
Gandalf
Gandalf is offline
in een documentaire die een tijd geleden op TV was, werd een meisje ondervraagd over een zogenaamde aanranding. De jongen beweerde dat het meisje er mee instemde en het dus geen aanranding was.

Toen het meisje moest uitleggen wat er gebeurd was kwamen er werkelijk lachwekkende verhalen naar boven, zo had de jongen haar broek uit getrokken met zijn elleboog en knie terwijl hij haar vast hield, zo dat ze hem niet kon krabben of iets dergelijks! welnu, uit haar hele verhaal bleek dat daar niks van klopte.

Wat ik dus probeer te zeggen is dat het mijns inziens niet zo heel erg vreemd is de vrouw uit te laten leggen (of uit te laten beelden) wat er precies gebeurd is.

Ook is het zo dat het voor mensen misschien heel erg raar kan lijken als een heel zielige allochtoon met een heel triest verhaal geweigerd wordt. Misschien was hij/zij wel heel zielig maar geen politieke vluchteling.
Oud 17-09-2004, 18:00
Machiavelli
Machiavelli is offline
Niet echt iets nieuws helaas.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 18:00
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gandalf schreef op 17-09-2004 @ 18:53 :

Toen het meisje moest uitleggen wat er gebeurd was kwamen er werkelijk lachwekkende verhalen naar boven, zo had de jongen haar broek uit getrokken met zijn elleboog en knie terwijl hij haar vast hield, zo dat ze hem niet kon krabben of iets dergelijks! welnu, uit haar hele verhaal bleek dat daar niks van klopte.

wat is er vreemd aan? Als die broek geen knopen had oid kun je best met je elleboog en knie die broek uittrekken.
Oud 17-09-2004, 18:05
Verwijderd
Citaat:
Zaina schreef op 17-09-2004 @ 13:34 :
Weet ik, maar zijn invloed bestaat er voornamelijk uit dat er nu een goed woord is om dat soort Volk mee aan te duiden.

Ontopic: tsja.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 20:11
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
en wij maar bezuinigen.. weet je wat al die instanties kosten? Wij moeten naar een 'aantal' asielzoekerscentra gaan waar de controle dan ook beter is en dergelijke incidenten niet kunnen gebeuren.
Oud 17-09-2004, 20:15
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Plusmarktboy schreef op 17-09-2004 @ 21:11 :
en wij maar bezuinigen.. weet je wat al die instanties kosten? Wij moeten naar een 'aantal' asielzoekerscentra gaan waar de controle dan ook beter is en dergelijke incidenten niet kunnen gebeuren.
waar heb je het over?
Oud 17-09-2004, 20:19
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Plusmarktboy schreef op 17-09-2004 @ 21:11 :
Dit gaat over de niet altijd even frisse praktijken van de IND.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 20:19
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
over centralisering van asielzoekerscentra zodat dit soort incidenten niet meer voor kunnen komen. Is lezen dan ook zo moeilijk?
Oud 17-09-2004, 20:21
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Plusmarktboy schreef op 17-09-2004 @ 21:19 :
over centralisering van asielzoekerscentra zodat dit soort incidenten niet meer voor kunnen komen. Is lezen dan ook zo moeilijk?
Leg mij eens uit hoe centralisering zou moeten voorkomen dat dit niet meer gebeurt?
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 21:51
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 17-09-2004 @ 21:21 :
Leg mij eens uit hoe centralisering zou moeten voorkomen dat dit niet meer gebeurt?
Poetin doet het ook goed daarmee, jeweettoch.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 21:53
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-09-2004 @ 22:51 :
Poetin doet het ook goed daarmee, jeweettoch.
Sorry, ik ben blank.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-09-2004, 21:55
Verwijderd
Hoef je je niet voor te verontschuldigen, kun je niets aan doen.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 23:45
Skyrise
Skyrise is offline
Ze moeten die hele IND organisatie is goed doorspitten op achtergebleven NSB-figuren, sadomadochisten, martelbeulen en ander onguur tuig.

Dit is echt niet de enige keer dat (*WAT DE FUCK? Iemand moet aan dat stelletje varkens laten zien hoe ze iemand godverdomme moest pijpen en op grond daarvan wordt ze terug gestuurd??!? Ze moeten er een leger Volkerts heen sturen, die IND teringhonden!!)* de IND goeie ouwe Gestapo tijden doet herleven.

vuile onmenselijke kutmongolen zijn het.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 23:55
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
Gatara schreef op 17-09-2004 @ 19:00 :

wat is er vreemd aan? Als die broek geen knopen had oid kun je best met je elleboog en knie die broek uittrekken. [/B]
Ok wat jij wil. Ik schat je in als iemand die wel een beetje een idee heeft wat ik probeer te zeggen niet?
Oud 18-09-2004, 08:18
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gandalf schreef op 18-09-2004 @ 00:55 :
Ok wat jij wil. Ik schat je in als iemand die wel een beetje een idee heeft wat ik probeer te zeggen niet?
ja, maar praat dan geen nonsense
Oud 18-09-2004, 11:34
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 18-09-2004 @ 00:45 :
Ze moeten die hele IND organisatie is goed doorspitten op achtergebleven NSB-figuren, sadomadochisten, martelbeulen en ander onguur tuig.

Dit is echt niet de enige keer dat (*WAT DE FUCK? Iemand moet aan dat stelletje varkens laten zien hoe ze iemand godverdomme moest pijpen en op grond daarvan wordt ze terug gestuurd??!? Ze moeten er een leger Volkerts heen sturen, die IND teringhonden!!)* de IND goeie ouwe Gestapo tijden doet herleven.

vuile onmenselijke kutmongolen zijn het.
Je kunt ook overdrijven.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 11:41
Verwijderd
Valiumpje?
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 12:20
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
Gatara schreef op 18-09-2004 @ 09:18 :
ja, maar praat dan geen nonsense
*zucht*
Oud 18-09-2004, 12:22
Gebakken Lucht
Citaat:
T_ID schreef op 17-09-2004 @ 13:24 :
mijn punt was dat we eerst dit beleid wilden, en nu er opeens allemaal over zeiken...
We = ook ik. Ik niet (vast niet als enige ), dus geen we.

Citaat:
dat is wat jij me graag in de mond legt ja, bij gebrek aan logische argumenten...
Mwah, valt IMO wel mee. Geenzins behoefte om je iets in de mond te leggen, maar als jij gefixeerd bent op het doel en dat rechtvaardigheid niet bij het middel hoort, nouw dan kon het toch best ofzow? Als ze maar niet binnen komen, dan is alles best. Dat willen 'we' toch?

Laatst gewijzigd op 18-09-2004 om 12:25.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 12:40
Skyrise
Skyrise is offline
ah joh tis van de gekke wat voor nazi-nazaten er bij de IND zitten, echt: ontheffen uit hun functie! laat ze maar gaan werken in de Abu Ghraib gevangenis of op Camp Guatanamo Bay.

Die shit hoeven we hier niet!
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 12:41
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 18-09-2004 @ 13:40 :
ah joh tis van de gekke wat voor nazi-nazaten er bij de IND zitten, echt: ontheffen uit hun functie! laat ze maar gaan werken in de Abu Ghraib gevangenis of op Camp Guatanamo Bay.

Die shit hoeven we hier niet!
Citaat:
nare man schreef op 18-09-2004 @ 12:41 :
Valiumpje?
Eventueel mag een prozac ook.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 16:19
Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 18-09-2004 @ 13:41 :
Eventueel mag een prozac ook.
dat jij graag iedereen die anders is als jij het land uitzet of zijn mensenrechten en bestaan zou willen afnemen heeft niets te maken met mijn dagelijkse medicatie.

misschien moet je ook een opleiding gaan doen om bij het IND te kunnen gaan werken, dan kan je later legaal elke dag moslims, buitenlanders, allochtonen, illegalen, marrokanen, terroristen en negers het land uitsturen (alvorens ze natuurlijk even flink geestelijk (en misschien zelfs lichamelijk) te hebben gemarteld)

veel plezier naar figuur
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 16:37
Verwijderd
Weet jij wat het woord nuance betekent?
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 16:43
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-09-2004 @ 17:37 :
Weet jij wat het woord nuance betekent?
ik had het niet beter kunnen zeggen.
Oud 20-09-2004, 17:24
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 20-09-2004 @ 17:19 :
dat jij graag iedereen die anders is als jij het land uitzet of zijn mensenrechten en bestaan zou willen afnemen heeft niets te maken met mijn dagelijkse medicatie.

misschien moet je ook een opleiding gaan doen om bij het IND te kunnen gaan werken, dan kan je later legaal elke dag moslims, buitenlanders, allochtonen, illegalen, marrokanen, terroristen en negers het land uitsturen (alvorens ze natuurlijk even flink geestelijk (en misschien zelfs lichamelijk) te hebben gemarteld)

veel plezier naar figuur
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 11:19
Verwijderd
Citaat:
Gandalf schreef op 17-09-2004 @ 18:53 :
in een documentaire die een tijd geleden op TV was, werd een meisje ondervraagd over een zogenaamde aanranding. De jongen beweerde dat het meisje er mee instemde en het dus geen aanranding was.
ja dat meisje bleek als de dood dat de vader erachter zou komen omdat die jongen bruin was en zij blank

je weet niet of dat onmogelijk ze twijfelden pas aan haar verhaal nadat uitkwam omdat ze tegen vrienden had opgeschept

Wat ik dus probeer te zeggen is dat het mijns inziens niet zo heel erg vreemd is de vrouw uit te laten leggen (of uit te laten beelden) wat er precies gebeurd is.

doe normaal zeg ze moet haar verhaal zo gedaittaleerd mogelijk beschrijven.
Het is onnodig om haar nog zo te vernederen.

Ook is het zo dat het voor mensen misschien heel erg raar kan lijken als een heel zielige allochtoon met een heel triest verhaal geweigerd wordt. Misschien was hij/zij wel heel zielig maar geen politieke vluchteling.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten