Ik zag in een ander tread, dat je bang had dat ze de acropoli willen sluiten. Dat zijn allemaal roddels, zonder monumenten zoals deze zou het toerisme enorm dalen. Ze zijn zelfs bezig aan de bouw van een nieuw museum. Wat de gids wel vertelde is dat de stellingen wss nooit weg zullen gaan!
Reisverslag Juli 2004 - Griekenland
Dag 1 - Athene
bezoek Bibliotheek, universeit, huis van de duitse archeologen, Bezoek Archeologisch museum (we hadden geluk want het museum ging die dag terug open want het was 2 jaar gesloten wegen airco problemen

) Al deze gebouwen liggen op één weg.
Allemaal aanraders, vooral de universiteit/museum
Dag 2 - Athene
Acropolis, museum van de acropolis, Agora, Tempel van Hephaistos, Tempel van Zeus, Toren van Winden, Romeinse Agora.
Allemaal heel tof om te bezoeken. Agora zie je de plaats waar Socrates te gifbeker heeft gedronken

.
Besluit Athene: Alhoewel de auto's niet echt vriendelijk zijn (constant getoet enzo) is Athene een echte aanrader wegens de cultuur, alle monumenten liggen dicht bij elkaar...lekker gemakkelijk!
PS: vergeet de Plaka (souveniers) & Monastiraki (Kleding winkels) niet
Dag 3 -Delphi
Het is 5 uur in de bus, maar het is het waard! Prachtige Sites, van het museum hebben we maar 1 zaal gezien wegens uitbreiding. Maar dat is nu terug volledig open! Delphi
Dag 4 - Olympia
4 uur vanuit Delphi, Olympia is prachtig echt waar ook het enorme museum met zijn nike & Hermes van Praxiteles zijn WOW. In Olympia vind je trouwens de beste en mooiste souvenier winkels
Dag 5 - rustdag
Dag 6-7-8 - Santorini
Santorini: niet veel te zien buiten één site en de grote vulkaan, 3 dagen is echt te lang. (vanaf Vasteland tot Santorini is het 7 uur varen)
dag 9-10-11 - Kreta
Heraklion is mooi als stad, maar verwacht geen souvenier winkels ook sluiten de winkels hier al om 5 uur en er is een hoop SMOG! Heraklion museum is mooi en ook Knossos is echt de moeite waard. (vanaf Santorini is het 2 uur varen mits Supersnelle Catacombe boot)
Dag 12 - Corinthe, Mycene & Epidavros
(nachtboot)
Corinthe is mooi, heel mooi vooral de tempel van Apollo
Mycene is indrukwekkend
Epidavros moet je gewoon gezien hebben
allemaal
rest waren vrije dagen

.
Andere Aanraders:
Eleusis: Culte van Demeter - mooie ruines
Sparta: nooit gezien maar naar het schijnt valt er niet meer veel te beleven.
Kaap Sounion: Tempel van Poseidon, klein kwartier van Athene...moeite waard
Argos: mooie stad, mooie site, doen

.
ik kan even niets anders bedenken, van de eilanden heb ik buiten santorini & kreta alleen corfu gedaan en daar was niets que cultuur buiten het huis van sisi.
Als je extra cultuur wilt, zou ik ff stoppen bij het Louvre & British Museum

.
Griekenland <3<3<3<3, ik ga sowiezo terug al dan niet om daar te gaan studeren, maar ik ga binnen een jaar ook een maand of 2 met de rugzak door Griekenland...je mag je altijd aanmelden

.
Weetjes:
Athene: Die oh zo veel smog dat ze altijd zeggen, ik heb er niets van gemerkt in Heraklion was het veel meer.
Zwerfhonden vind je enorm veel in Athene, er heeft een hond ons zelfs 3 uur gevolgd tot en met de hoogste berg van Athene

.
Reken niet op Nederlandse gidsen, alleen in Delphi.
Wacht tot in het najaar, in oktober zijn er nog teveel Olympische Spelen Zever/prijzen (zie: 2,50 voor Cola)
Wat ik bijzonder interssant was, de wijze waarop de marmeren blokken naar de acropolis werden gebracht!:
De afstand van de marmer groeve en de acropolis is 60 km in vogelvlucht. wat deden ze nu?
Ze hakten de marmeren stukken uit van elk 5-10 ton. Ze legden 1 blok per kar, deze kar werd getrokken door 10 ezels elke dag ophetzelfde uur. Wat nu zo speciaal is, is dat er alleen maar ezels waren voor de weg, geen mensen!
De voorste rij ezels waren getraind om de weg alleen te vinden, en omdat ze elke dag op het zelfde uur kwamen, wisten de Atheners dat ze naar binnen moesten gaan voor de ezels niet in de weg te staan!
Dus 10 ezels, die marmeren blok voortrekken van 5-10 over een vogelvlucht afstand van 60 km met een extra berg en dat zonder begeleiding