Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-08-2004, 10:51
Verwijderd
Binnenkort komt mijn droom uit en ga ik naar Griekenland (misschien nog oktober, anders het voorjaar). Nu wil ik graag reisverslagen en tips.
Ik zou het kunnen vragen bij vakantie, maar het gaat bij mij niet om het vakantie gebeuren maar alles zien wat ik heb geleerd.

Athene en de Akropolis zit er iig in.

Delphi wou ik ook nog doen en eigenlijk wou ik ook langs een aantal eilanden, maar dat gaan we niet halen (ik ga met mijn vader en we hebben een familiebedrijf dus erg lang kunnen we ons mam niet in de steek laten ^^)

En wat met Sparta en de Olympus?

Kan iemand georganiseerde reizen aanraden? Let wel, het gaat echt om de tempels en de kunst en cultuur, ik ben niet geïnteresseerd in het nachtleven en de bruisende hoofdstad om het zo maar even te zeggen ^^. Ik wil zoveel mogelijk zien in een vrij korte tijd dus...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-08-2004, 12:04
Apomes
Apomes is offline
Ik zag in een ander tread, dat je bang had dat ze de acropoli willen sluiten. Dat zijn allemaal roddels, zonder monumenten zoals deze zou het toerisme enorm dalen. Ze zijn zelfs bezig aan de bouw van een nieuw museum. Wat de gids wel vertelde is dat de stellingen wss nooit weg zullen gaan!

Reisverslag Juli 2004 - Griekenland

Dag 1 - Athene
bezoek Bibliotheek, universeit, huis van de duitse archeologen, Bezoek Archeologisch museum (we hadden geluk want het museum ging die dag terug open want het was 2 jaar gesloten wegen airco problemen ) Al deze gebouwen liggen op één weg.

Allemaal aanraders, vooral de universiteit/museum

Dag 2 - Athene
Acropolis, museum van de acropolis, Agora, Tempel van Hephaistos, Tempel van Zeus, Toren van Winden, Romeinse Agora.

Allemaal heel tof om te bezoeken. Agora zie je de plaats waar Socrates te gifbeker heeft gedronken .

Besluit Athene: Alhoewel de auto's niet echt vriendelijk zijn (constant getoet enzo) is Athene een echte aanrader wegens de cultuur, alle monumenten liggen dicht bij elkaar...lekker gemakkelijk!

PS: vergeet de Plaka (souveniers) & Monastiraki (Kleding winkels) niet

Dag 3 -Delphi
Het is 5 uur in de bus, maar het is het waard! Prachtige Sites, van het museum hebben we maar 1 zaal gezien wegens uitbreiding. Maar dat is nu terug volledig open! Delphi

Dag 4 - Olympia
4 uur vanuit Delphi, Olympia is prachtig echt waar ook het enorme museum met zijn nike & Hermes van Praxiteles zijn WOW. In Olympia vind je trouwens de beste en mooiste souvenier winkels

Dag 5 - rustdag

Dag 6-7-8 - Santorini
Santorini: niet veel te zien buiten één site en de grote vulkaan, 3 dagen is echt te lang. (vanaf Vasteland tot Santorini is het 7 uur varen)

dag 9-10-11 - Kreta
Heraklion is mooi als stad, maar verwacht geen souvenier winkels ook sluiten de winkels hier al om 5 uur en er is een hoop SMOG! Heraklion museum is mooi en ook Knossos is echt de moeite waard. (vanaf Santorini is het 2 uur varen mits Supersnelle Catacombe boot)

Dag 12 - Corinthe, Mycene & Epidavros
(nachtboot)
Corinthe is mooi, heel mooi vooral de tempel van Apollo
Mycene is indrukwekkend
Epidavros moet je gewoon gezien hebben
allemaal

rest waren vrije dagen .

Andere Aanraders:
Eleusis: Culte van Demeter - mooie ruines
Sparta: nooit gezien maar naar het schijnt valt er niet meer veel te beleven.
Kaap Sounion: Tempel van Poseidon, klein kwartier van Athene...moeite waard
Argos: mooie stad, mooie site, doen .

ik kan even niets anders bedenken, van de eilanden heb ik buiten santorini & kreta alleen corfu gedaan en daar was niets que cultuur buiten het huis van sisi.

Als je extra cultuur wilt, zou ik ff stoppen bij het Louvre & British Museum .

Griekenland <3<3<3<3, ik ga sowiezo terug al dan niet om daar te gaan studeren, maar ik ga binnen een jaar ook een maand of 2 met de rugzak door Griekenland...je mag je altijd aanmelden .

Weetjes:
Athene: Die oh zo veel smog dat ze altijd zeggen, ik heb er niets van gemerkt in Heraklion was het veel meer.
Zwerfhonden vind je enorm veel in Athene, er heeft een hond ons zelfs 3 uur gevolgd tot en met de hoogste berg van Athene .
Reken niet op Nederlandse gidsen, alleen in Delphi.
Wacht tot in het najaar, in oktober zijn er nog teveel Olympische Spelen Zever/prijzen (zie: 2,50 voor Cola)

Wat ik bijzonder interssant was, de wijze waarop de marmeren blokken naar de acropolis werden gebracht!:

De afstand van de marmer groeve en de acropolis is 60 km in vogelvlucht. wat deden ze nu?
Ze hakten de marmeren stukken uit van elk 5-10 ton. Ze legden 1 blok per kar, deze kar werd getrokken door 10 ezels elke dag ophetzelfde uur. Wat nu zo speciaal is, is dat er alleen maar ezels waren voor de weg, geen mensen!
De voorste rij ezels waren getraind om de weg alleen te vinden, en omdat ze elke dag op het zelfde uur kwamen, wisten de Atheners dat ze naar binnen moesten gaan voor de ezels niet in de weg te staan!
Dus 10 ezels, die marmeren blok voortrekken van 5-10 over een vogelvlucht afstand van 60 km met een extra berg en dat zonder begeleiding

Laatst gewijzigd op 25-08-2004 om 12:10.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 10:02
Verwijderd
Thx

Het wordt wssl toch het voorjaar, mam heeft dat liever ivm de zaak enzo. En in oktober nog Olympische Spelen, die zijn binnenkort toch al afgelopen?

Maar leuke info, heel interessant.
En op zich, dat meereizen lijkt me ook wel leuk, maar de keer dat ik ergens naar toe ga (ik ga nooit op vakantie ), wil ik wel luxe hebben en relaxen ^^ (en dan niet op het strand, maar je snapt wel wat ik bedoel). 1x per jaar op Werchter in een tent is al ernstig genoeg .

Maar je weet zo dus niet of er interessante dingen in Sparta zijn?

Pa was trouwens bezig om eerst naar Athene te gaan en dan Rome, om ze allebei gehad te hebben, maar ik wil meer tijd aan Griekenland besteden.

(en over een jaar of 2 wssl Egypte ^^)
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 13:14
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Mutant schreef op 26-08-2004 @ 11:02 :
Thx

Het wordt wssl toch het voorjaar, mam heeft dat liever ivm de zaak enzo. En in oktober nog Olympische Spelen, die zijn binnenkort toch al afgelopen?

Maar leuke info, heel interessant.
En op zich, dat meereizen lijkt me ook wel leuk, maar de keer dat ik ergens naar toe ga (ik ga nooit op vakantie ), wil ik wel luxe hebben en relaxen ^^ (en dan niet op het strand, maar je snapt wel wat ik bedoel). 1x per jaar op Werchter in een tent is al ernstig genoeg .

Maar je weet zo dus niet of er interessante dingen in Sparta zijn?

Pa was trouwens bezig om eerst naar Athene te gaan en dan Rome, om ze allebei gehad te hebben, maar ik wil meer tijd aan Griekenland besteden.

(en over een jaar of 2 wssl Egypte ^^)
Olympische Spelen, ja zijn 29 augustus gedaan, maar in oktober zal je de prijzen nog voelen .

Als je luxe wilt hebben moet je niet geen groepsreis doen, eten is vies & goedkope 2* hotels .

Sparta: toeval, heb gisteren documentaire gezien van Sparta op dvd ( ) en ze lieten ruines zien, en bleek daar toch nog veel te staan (o.a. beeld ter ere van de hoplieten en het graf ter ere van de 300 gesneuvelde spartanen tijdens de Perzische oorlog), dus ik zou Sparta toch bezoeken (kan je olympia, Sparta, Argos doen, ligt ongeveer op dezelfde weg)!.

Griekenland - Rome is goed idee, vooral als je in Rome naar het Vaticaan museum gaat (Apollo Belvedere, Lacoongroep & nog andere mooie beelden)

Als je vragen hebt mag je altijd vragen .

PS: dat ik met de rugzak ga voor 2 maanden, is binnen de 4 jaar. (Heb de 4 vergeten te typen .)

Laatst gewijzigd op 26-08-2004 om 13:18.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 13:22
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Apomes schreef op 26-08-2004 @ 14:14 :
Griekenland - Rome is goed idee, vooral als je in Rome naar het Vaticaan museum gaat (Apollo Belvedere, Lacoongroep & nog andere mooie beelden)
Ik zou voor Rome echt een aparte vakantie uittrekken, zeker als je niet al te lang wilt wegblijven. Ik ben acht dagen in Rome geweest, met een zeer intensief programma, en we hebben lang niet alles gezien.
Oud 26-08-2004, 15:33
Severus
Severus is offline
Hmm, en wat van het Parthenon of Pantheon (weet even niet de precieze spelling)? Dat is toch ook in Athene, niet?
Oud 26-08-2004, 15:38
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Severus schreef op 26-08-2004 @ 16:33 :
Hmm, en wat van het Parthenon of Pantheon (weet even niet de precieze spelling)? Dat is toch ook in Athene, niet?
Het Parthenon staat op de Akropolis, in Athene ja, daar wil ze dus al heen. Het Pantheon is in Rome.
Oud 26-08-2004, 16:16
Apomes
Apomes is offline
Oh Thebe moet je ook gaan bekijken, mooie stad en het zijn de Thebeanen die de Spartanen ten val hebben doen komen!
(Thebe ligt niet ver van Athene)
Oud 09-09-2004, 21:18
psycholoog
psycholoog is offline
wij hebben veertien dagen rondgetrokken met het openbaar vervoer - trein bus boot- door griekenland, heel goed te doen en prachtig mooi!!
onze reisroute:

athene
delfi
olympia -via patras-
sparta -mistras- -via kalamata-
nafplion
-epidaurus, mycene-
korinthe
santorini

santorini is afschuwelijk lelijk voor 80 procent. De rest is on-ge-loof-lijk schoon. Athene zeker doen! Delfi het museum aan te raden! dan met de bus volledig langs de kust naar -anti-rio, oversteken en daar door patras met de trein naar kalamata. Die treinreis op zich is al prachtig, net de orient express!. In kalamata de bus naar sparta, waarbij ge midden in de bergen in een oud klein dorpje moet overstappen naar sparta. In sparta is een prachtig museum over olijfolie -studenten gratis toegang- en van sparta naar mistras loopt een wandelpad naar boven wat ronduit adembenemend is!Mistras is écht heul mooi! .Van Sparta naar Nafplio waar je zeker de burcht moet bezoeken en de ochtendmarkt. Nafplio is ook schitterend! Van daaruit kan je naar epidaurus en mykene - de leeuwenpoort is om stil van te worden. Dan zijn we via korinthe -mooi, maar niet heel speciaal, wel imposante 'winkelstraat van de grieken' naar pireaus gegaan om daar de boot te nemen naar Santorini. Dat viel -behalve de daguitstap naar oa de vulkaan- ongeloofelijk tegen!

ciao
Oud 10-09-2004, 00:13
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
psycholoog schreef op 09-09-2004 @ 22:18 :
Dat viel -behalve de daguitstap naar oa de vulkaan- ongeloofelijk tegen!

ciao
omg die vulkaan was juist heel saai (buiten het zwemmen in dat warme water) , wij zijn van de hoogste berg van santorini afgewandeld naar beneden via een akelig patje, om zo naar de (enige?) archeologische site te gaan van Santorini
Oud 29-09-2004, 15:27
Releric
Releric is offline
Wat ik je echt aan wil raden om het Griekenland gevoel te krijgen is het eiland Aigina met de tempel van Aphaia (later Athena). Je hebt prachtig uitzicht vandaar over de zee en volgens mij kun je Piraeus ook nog zien.

Burcht van Mycene en het theatrum in Epidauros en natuulijk Nafplio moet je ook echt zien!

Veel plezier daar, het is het echt waard.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten