Ligt 'ie nu al in de winkel? Hmm, dat is een week eerder dan de oorspronkelijke releasedatum. Ik heb de promo al een tijdje, en ik vind 'm erg tegenvallen. Heb er een reviewtje over geschreven, ff copy/pasten:
Citaat:
Artiest: R.E.M.
Album: Around The Sun
Label: Warner Bros.
Releasedatum: 4 oktober
Om R.E.M.'s nieuwe album 'Around The Sun' te omschrijven heb ik slechts drie woorden nodig: jammer maar helaas. Waar voorgangers Up en Reveal bij vlagen uitblonken in soberheid (en daarom niet de waardering kregen die ze verdienen) blinkt Around The Sun vooral uit in saaiheid. Het album klinkt als een wanhopige poging om het geluid (en succes) van Automatic For The People (uit 1992) te evenaren. Michael Stipe had beter moeten weten.
Het album kent welgeteld twee hoogtepunten. Electron Blue wordt gedragen wordt door het ritme van een drumcomputer en doet zodoende denken aan het wonderschone I've Been High van Reveal. En Aftermath is het enige nummer dat doet denken aan het REM van de jaren '80: fris en catchy. Sterker nog, ik denk dat dit nummer wel eens een bescheiden radiohitje zou kunnen worden. Niet voor niets is deze week officiëel bevestigd dat Aftermath de nieuwe single wordt.
Begrijp me niet verkeerd: de andere nummers op de plaat zijn niet per definitie slecht, maar voor R.E.M.-begrippen wel matig. Leaving New York, de eerste single, is een matige opener, vooral dankzij de zoetsappige tekst van Michael Stipe. Make It All Ok, I Wanted To Be Wrong en High Speed Train zijn slaapverwekkend. En zonder enige schroom durf ik te stellen dat The Worst Joke Ever zijn naam eer aan doet. Wat een draak van een nummer! Nogmaals, voor R.E.M.-begrippen.
Een band die de wereld veroverd heeft met albums als Murmur en Automatic For The People moet beter werk af kunnen leveren dan dit. Goed nieuws voor bezorgde R.E.M.-fans: de band is al voor één-derde klaar met een opvolger voor Around The Sun. 'De laatste drie albums waren mooi, maar somber. Daarom is het nu tijd voor een up-tempo rockplaat', aldus bassist Mike Mills. 2005 moet nog beginnen, maar het belooft een mooi R.E.M.-jaar te gaan worden. Mooier dan 2004..
Resumé: 3 uit 5.
|
Als je R.E.M. wilt leren kennen zou ik beginnen met Reckoning of New Adventures In Hi-Fi.