Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-09-2004, 18:08
Canine 13
Canine 13 is offline
Hallo...
Ik heb denk een probleem (weet het bijna wel zeker)
Het is moeilijk uit te leggen.
Maar...ik heb 1 oma.
Ze is ongeveer net zo lang als mij.
Niet echt groot dus.

Het is ook zo dat ik haar enige kleindochter ben.
Mijn oma is heel erg te zwaar. BMI van ongeveer 40.
Mijn 1e oom: Drinkt en rookt veel, en word inmiddels een kluizenaar.
Mijn 2e oom: Woont ergens bij fam. in Duitsland. En wil niks met ons te maken hebben. (Ook gedeeltelijk omdat mijn pa wel kinderen heeft gekregen en hij niet, lukte niet)
Mijn pa is "normaal".
En mijn ma heeft een zeer goede lichaamsvorm.

Nu is het zo dat ik eigenlijk ook een beetje te zwaar ben.
Ik wil echt afvallen, maar het lukt maar niet, zo'n 7 kg.
Ik voel me ook ongelukkig als ik weer wat heb gegeten.
Ik wil zo graag niet op mijn oma lijken.
Sommige mensen zeggen ook wel eens dat ik op haar lijk.
Dat is niet zo, ik lijk op mijn moeder.

Is er iets waarom ik zo denk?
En hoe kan ik ooit met dat schuldgevoel omgaan?
Ik heb soms momenten dat ik niet meer wil eten?

Als we bij mijn oma's familie zijn in Duitsland is er een keer gezegt dat oma niet meer nog zwaarder moet worden.
Ik ben zo bang dat ze dat ook ooit over mij zullen zeggen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-09-2004, 18:20
ILUsion
ILUsion is offline
Wat is jouw BMI dan? (Een foto(=gezicht+lichaam), hoeft zeker geen naaktfoto te zijn, is ook altijd handig voordat we echt kunnen zien: dit is te dik).
Ietsje 'mollig' zijn kan volgens mij echt geen kwaad, hoor; ik zou het zelfs 'mooi' willen noemen. Natuurlijk niet zo mollig dat je op een walrus lijkt, maar wat meer dan de 'ideale maatjes' is volgens mij zeker oké...
Wat ikzelf vooral lelijk vind zijn meisjes die "te smal" of "te groot" (of natuurlijk mensen die vreselijk dik zijn, zoals 50% van de Amerikanen die zich volsteken met hamburgers, friet, ...)

Wat je kan doen:
- meer sport
- diëtist (of een diëet uit een boek volgen) maar niet zomaar zelf wat bedenken, hoor

Volgens mij hoef je je niet schuldig te voelen als je eet, zolang je het binnen de perken houdt. Geen 3 kg friet eten met 5 cola's ofzo, maar gewoon een pakje met een colaatje kan weinig kwaad...
Oud 28-09-2004, 18:30
Canine 13
Canine 13 is offline
Mijn MBI is 25/26.
Wel goed dus.
En ik eet ook gezond.
Per dag:
3 botherhammen, 1 of 2 koeken.
Dinner, toetje en 2 koekjes.

Ik weet dat dat niet te veel is.
Maar ik vind mezelf te dik.

Vanavond ook:
Was mijn toetje (musli) aan het eten.
Toen ik plotseling aan mijn oma dacht hoefde ik ook niet meer.
Heb het ook niet opgegeten.
Gewoon uit angst om op mijn oma te lijken.

Ik moet wel zeggen dat ik dat al een paar jaar heb.
Sinds mijn 12e wil ik wat afvallen, en sinds mijn 15e wil ik absoluut niet meer op mijn oma lijken.
Ik kan het niet helpen, iedereen blijft ook maar zeggen dat mijn oma zo vreselijk dik is.
Ook mijn moeders familie soms.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 18:42
rare kwast
rare kwast is offline
3 boterhamen per dag is te weinig!!
mn vader is via een dietist aant afvallen en die moet om 5 uur (dan begint zijn dan) beginnen met yoghurt 's ochtends 2 of 3 boterhammen smiddags nog eens 3 a 4 (heel normaal ook voor jongeren vanaf 15 zijn 4 boterhammen weinig) 2 maal fruit normaal eten
toetje

tis gewoon een kwestie van niet te veel vet...dus geen koek en snoep maar bijv. ontbijtkoek
geen bal gehakt maar een tartaartje

dat soort dingen...

en ik herken je probleem wel...ik heb een tante en dan wordt er geroepen dat je op je tante gaat lijken nou das best

tis best lastig om af te vallen maar je kan beter goed eten dan dingen laten staan.
je valt gewoon sneller af dan en je hebt geen honger gevoel (dan krijg je ook dat je sneller gaat snacken)
Oud 28-09-2004, 19:06
marrel
marrel is offline
Je moet sowiso 3 hoofdmaaltijden per dag doen, ik weet niet of je dei 3 boterammen over een ontbijt en een middag eten versprijd, maar dat moet sowiso. Verder is 3 boterhammen idd niet veel, je kunt denk ik beter de koekjes inruilen voor een extra boterham, wat fruit of iets anders gezonds.

Je BMI is idd niet slecht dus wat dat betreft hoef je je niet zorgen te maken. Verder moet je er rekening mee houden dat je eventueel nog in de groei zit enzo dus nooit minder/stoppen met eten maar anders gaan eten heel veel succes!
Oud 28-09-2004, 22:16
ILUsion
ILUsion is offline
Hmm, 3 boterhammen per dag is inderdaad niet veel, maar zelf eet ik niet veel meer hoor ( gemiddeld 4 of een stokbroodje ) en ontbijt is iets wat ikzelf thuis niet binnenkrijg. Volgens mij moet je niet veel aanpassen aan je voedingsgewoonten, maar eventueel kun je 'gezonder' gaan eten. Psychologisch heeft het wel een verschil tussen 3 Mars/Snickers-repen en 3 appels/sinaasappels/peren/...
BMI 25 is wel maximum voor normaal, ziehier wat ik uit Google getoverd heb:
http://www.mckinley.uiuc.edu/misc/bmi/bmi25-29.html
Oud 28-09-2004, 22:47
LMP
LMP is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 28-09-2004 @ 19:20 :
(of natuurlijk mensen die vreselijk dik zijn, zoals 50% van de Amerikanen die zich volsteken met hamburgers, friet, ...)
Dat is een vooroordeel. Onderbouw het maar eens. 50%

Verder als men zeer regelmatige eettijden heeft en daar niet of bijna niet vanaf wijkt, heeft die persoon eerder de neiging om wat meer vet op te slaan.

Maarja 3 boterhammen is idd wel heel weinig. Misschien heb je zoals anderen in je familie een aanleg om dik te worden.

Je BMI is verder niet echt ongezond trouwens.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 13:42
ILUsion
ILUsion is offline
Inderdaad, het is geen 50% maar zo rond de 60% (van de volwassen bevolking). Als je het eens opzoekt, dan kom je bij 25% van de USA die obesiteit heeft (dat is BMI hoger dan 30), dus 1 op vier Amerikanen is veel te dik. Die 60% van de volwassen bevolking, heeft overgewicht (zal dus BMI 25 - 30 zijn, denk ik). Waar ik dit alles haal:
" More than 60 percent of Americans aged 20 years and older are overweight. One-quarter of American adults are also obese" vanop http://www.wrongdiagnosis.com/o/obesity/stats.htm
Op een andere site spreken ze van 65% overgewicht en 31% obesiteit
Op USA Today zeggen ze dat 64.5% aan overgewicht lijdt, en USA Today is wel vrij betrouwbaar. http://www.usatoday.com/news/health/...ght-usat_x.htm

Ik kan natuurlijk niet bewijzen dat 50% van de Amerikanen altijd friet eet met een grote klodder mayo, maar een groot deel van deze groep heeft geen natuurlijke aanleg om dik te zijn, maar eten gewoon te veel/ongezond en sporten te weinig. Dat is eigenlijk gewoon een gevolg van de consumptiemaatschappij: je wordt vanalles opgedrongen door reclame dus ga je niet kopen wat je nodig hebt, maar wat je ziet in de supermarkt, wat op tv komt van reclame enzo.
Een BMI van 25 is inderdaad niet ongezond (ongezond is relatief), maar het ligt op het grensgebied tussen gezond en iets zwaarder, lijkt mij. Als je BMI stabiel blijft zo, moet je eigenlijk niets doen, maar als hij te veel stijgt, moet je een beetje op je voeding beginnen letten, denk ik.
Oud 29-09-2004, 15:10
Canine 13
Canine 13 is offline
Mijn BMI is precies: 24,99.
Maar dat is voor mij op 56 kg.
Ik ben altijd 55-56.
Nu weer 55,5.
Dus ik weet dat het niet erg is.

Ik denk wel dat ik aanleg heb om dik te worden.
Maar waarom heeft mijn oma het dan zover laten komen.
(Dit is geen onderwerp om er met haar over te praten hoor. Ze vind zichzelf namelijk goed op gewicht. Hoewel ze nog steeds langzaam aankomt. )
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 15:20
Quiana
Quiana is offline
Als je je echt zorgen erom maakt ed, is het volgens mij niet zo'n
gek idee om eens naar een diëtiste te gaan, zodat jullie samen
naar jouw huidige eetpatroon kunnen kijken, en daar evt dingen
aan bij te schaven, als dat nodig is.

Dan weet je iig ook zeker dat je een gezond en volwaardig
eetpatroon hebt - scheelt ook weer in twijfels enz...

En verder is bewegen ed ook belangrijk natuurlijk... Meet jezelf
een gezonde leefstijl aan, dat maakt de kans dat je (te) dik
wordt een stuk kleiner, en is ook goed voor je gezondheid in het
algemeen... (is makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik...
Maar je kan het iig probéren.)
Oud 29-09-2004, 16:03
phensicske
phensicske is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=967340

Misschien zal je hier beter over het lijnen en zo kunnen spreken?

Is het vooral het feit dat je niet wil verzwaren of het feit dat je niet op je oma wil lijken dat je het meeste stoort?
Heb je al problemen gehad met reacties van anderen ivm met je uiterlijk (vnl gewicht dan)?
Heb je altijd al zo'n lichaam gehad of ben je in een korte periode verzwaard?

Waarom je zo denkt kan je volgens mij het beste zelf uitzoeken, want nu weten we echt maar een heel klein beetje van je...
Probeer het eens te plaatsen, bv. wanneer begon dat idee in me op te komen, wat was de aanleiding, was het door een reactie van anderen of begon je opeens meer aandacht te krijgen voor je gewicht of...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten