Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-09-2004, 17:01
Verwijderd
In de betekenis van 'een leerling die andere leerlingen begeleid'.

Ik weet niet of 'leerlingbegeleider' echt de goede naam is voor zo iemand, maar er zijn misschien mensen die wel weten wat ik bedoel. Volgens mij zijn er hier wel een aantal leerlingen die als soort van begeleider voor bv. brugklassers of 1e/2e/3e klassers 'fungeren'/aanspreekpunt voor hun zijn. Dat leerlingen uit lagere klassen naar die leerlingen toe kunnen gaan om bv. problemen te bespreken oid.

Is hier iemand die dat doet? Wat moet je precies doen? Hoe is dat georganiseerd? Wat voor informatie kreeg je? (Misschien heb je het zelfs nog wel?) Wat moest je kunnen voor dat je dat mocht doen? Wordt je zelf vanuit school begeleid? Enz.

Je zou me er heel erg mee helpen als je iets weet en hier op reageert.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-09-2004, 17:21
Mother Earth
Mother Earth is offline
Ik ben leerlingmentor, wat inhoudt dat ik eersteklassertjes begeleid. Je moest je opgeven (een briefje met motivatie schrijven) en echt heel veel mensen deden mee, dus ik ben wel trots dat ze o.a. mij gekozen hebben. Een maand voor de zomervakantie ongeveer, kregen we een eerste training, was echt intressant. Die eerste training was vooral om de andere leerlingmentorren te leren kennen en ook kregen we te weten met wie we een klasje zouden krijgen.

Per eerste klas zijn er 2 of 3 leerlingmentorren plus natuurlijk de gewone mentor. We zijn er vooral om te kijken of alles goed gaat en ook als aanspreekpunt, voor bruggertjes is het makkelijker om naar een ongeveer-leeftijdsgenoot te gaan dan naar een leraar. We gaan als we zelf bijv. een tussenuur hebben, bij hun klas zitten of in de pauze ga ik gewoon even met ze praten.

-Oh, sorry ik moet nu eten, als ik straks nog online kom, vertel ik wel wat meer-
Oud 28-09-2004, 18:13
Verwijderd
Wij hebben 3 verschillende soorten tutors :

mentortutor : je bent dan tutor bij een 1e klas en je helpt ze met simpele dingen en het organiseren van klassenfeesten

vaktutor : je helpt 1 dalton uur per week bij een vak waar je goed in bent

mediator : je helpt bij conflicten tussen jongere leerlingen

Ik doe het zelf niet maar ik weet wel dat het erg leuk is om te doen!
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 19:31
HereIAm
HereIAm is offline
Bij ons op school heette dat leerlingmentor, ik zal ff voor je graven in mijn geheugen

Ik was in de 5e klas leerlingmentor van een brugklas, samen met een klasgenootje. Elke brugklas had twee leerlingmentoren en deze zaten in de uhhh..voor-examenklas (ik heb zo het gevoel dat daar een andere benaming voor is..)..havo4 en vwo5 dus. Ik werd daar in vwo4 voor gevraagd door een lerares die mentor was van de brugklassen. We waren aanwezig bij de kennismakingsdagen, en eigenlijk bij alle 'bijzonderheden' die de brugklassers deden. We organiseerden klassenfeesten en gingen mee op excursie. We waren inderdaad ook een aanspreekpunt en we ontdekten dat leerlingen vaak liever eerst naar ons toe kwamen met een probleempje, dan naar de mentor. Tijdens één middagpauze in de week hadden we een soort inloopuurtje, en als ze iets wilden vertellen ofzo konden ze naar ons toekomen in een bepaald lokaal. Vaak kwamen ze ook met allerlei dingen aanzetten, we spraken over een klassenfeest ofzo, maar vaak zaten we ook gewoon gezellig te kletsen.

Om de zoveel weken bespraken we met de mentor van de brugklas hoe het met de klas ging. Dit was voor ons, maar ook voor háár. We hebben toen bijv. ook een keer besloten dat we een informatiebijeenkomst over autisme zouden regelen, omdat er in de klas een jongen autistisch was, en dit zorgde voor best veel onbegrip in de klas.

Mmmm, we kregen sowieso een cursus 'leerlingbegeleiding' en deze duurde dacht ik 4 keer 2 uur. Dit ging onder andere over pestgedrag, en door middel van toneelstukjes enz. heb ik in elk geval heel veel geleerd. Toevallig was ik dit weekend (okee, ik lieg, ik ben er vanaf vorige week mee bezig geweest) mijn kamer aan het opruimen en kwam ik de boekjes van die cursussen tegen. Als je ze echt heel graag wilt hebben, wil ik ze wel voor je kopieren

Ik vond 't in elk geval heel leuk!
Hmm, als je nog meer vragen hebt, zeg je 't maar, en als ik niet snel genoeg reageer, stuur dan even een bericht of mail

Liefs !
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 19:44
Miracle
Miracle is offline
Bij ons is het een vierde (of soms een vijfde) klasser, die een eerste klas (en de mentor) ondersteunt. Het heet dus een mentormaatje. Je bent het maatje van de mentor en een makkelijker aanspreekpunt voor de leerlingen omdat je niet zo oud bent.

Je helpt vooral veel in de eerste weken, bij de introductie. Daarvoor krijg je ook lesvrij. Je bent het hele jaar mentormaatje en een leerkracht van een eerste klas mag jou 'inhuren' bij een les/activiteit gedurende het hele jaar.

Oh trouwens, iedereen mag zich ervoor aanmelden.
Oud 29-09-2004, 09:22
Verwijderd
Citaat:
HereIAm schreef op 28-09-2004 @ 20:31 :
Als je ze echt heel graag wilt hebben, wil ik ze wel voor je kopieren
Ik weet niet of het heel veel werk is, maar als het te doen is, zou ik ze graag willen hebben. (Of inscannen oid...maar naar mijn gevoel is dat altijd nog meer werk. Kijk maar. )

Laatst gewijzigd op 29-09-2004 om 09:56.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 18:21
rubenrtv
rubenrtv is offline
Juniorbegeleider heet t bij ons
Oud 29-09-2004, 22:37
annetjuh
annetjuh is offline
wij hadden op de middelbare
dat 6 vwo'ers die o.a. nog uren nodig hebben kunnen leerlingtutor worden.
dat betekend dat zij na hun lessen naar de huiswerkklas gaan en ze bij hun huiswerk helpen verder deden we niet van die dingen.
Reageren

Regels voor berichten