Bij ons op school heette dat leerlingmentor, ik zal ff voor je graven in mijn geheugen
Ik was in de 5e klas leerlingmentor van een brugklas, samen met een klasgenootje. Elke brugklas had twee leerlingmentoren en deze zaten in de uhhh..voor-examenklas (ik heb zo het gevoel dat daar een andere benaming voor is..

)..havo4 en vwo5 dus. Ik werd daar in vwo4 voor gevraagd door een lerares die mentor was van de brugklassen. We waren aanwezig bij de kennismakingsdagen, en eigenlijk bij alle 'bijzonderheden' die de brugklassers deden. We organiseerden klassenfeesten en gingen mee op excursie. We waren inderdaad ook een aanspreekpunt en we ontdekten dat leerlingen vaak liever eerst naar ons toe kwamen met een probleempje, dan naar de mentor. Tijdens één middagpauze in de week hadden we een soort inloopuurtje, en als ze iets wilden vertellen ofzo konden ze naar ons toekomen in een bepaald lokaal. Vaak kwamen ze ook met allerlei dingen aanzetten, we spraken over een klassenfeest ofzo, maar vaak zaten we ook gewoon gezellig te kletsen.
Om de zoveel weken bespraken we met de mentor van de brugklas hoe het met de klas ging. Dit was voor ons, maar ook voor háár. We hebben toen bijv. ook een keer besloten dat we een informatiebijeenkomst over autisme zouden regelen, omdat er in de klas een jongen autistisch was, en dit zorgde voor best veel onbegrip in de klas.
Mmmm, we kregen sowieso een cursus 'leerlingbegeleiding' en deze duurde dacht ik 4 keer 2 uur. Dit ging onder andere over pestgedrag, en door middel van toneelstukjes enz. heb ik in elk geval heel veel geleerd. Toevallig was ik dit weekend (okee, ik lieg, ik ben er vanaf vorige week mee bezig geweest) mijn kamer aan het opruimen en kwam ik de boekjes van die cursussen tegen. Als je ze echt heel graag wilt hebben, wil ik ze wel voor je kopieren
Ik vond 't in elk geval heel leuk!
Hmm, als je nog meer vragen hebt, zeg je 't maar, en als ik niet snel genoeg reageer, stuur dan even een bericht of mail
Liefs !