Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-10-2004, 09:35
Reynaert
Reynaert is offline
De Golem

Mens van aarde versteent wanneer
hij ziet hoe het brandend galjoen,
hoog in de wolken drijvend, versnippert
in brandende vlinders van as.

Hij vlucht voor de zandstorm die
raast over het geboortedorp
en de hutten van zijn ouders
doen proesten door het zand.

Dan staat hij op en blikt naar
het land, binnen handbereik
maar ver van ‘zijn’ volk dat
hem haatte, was hij niet verwant?

En in het nieuwe land is
voor verveling geen plaats.
Er wordt gevochten om de tijd
maar hij kan niet verdwalen want:

De stenen van zijn lichaam
en zijn stromende bloed van zand,
Elk partikel van zijn leven is
nu gedrenkt in gevoel en verstand.

De Wilgen, 8 oktober 2004

Laatst gewijzigd op 08-10-2004 om 18:27.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-10-2004, 14:59
Reynaert
Reynaert is offline
Wil iemand reageren?
Met citaat reageren
Oud 09-10-2004, 15:48
Verwijderd
En als ik nu nee zeg?

Wat kunnen we het toch slecht velen als niemand, of te weinig mensen reageren op onze schrijfsels, de twijfel, oh die gruwelijke twijfel
Weet je niet dat je goed schrijft, heb je de commentaar zo nodig om te weten wat je fout doet of net heel goed? Is het ter bevestiging of gewoon om te delen... Want ik heb hem wel gelezen, dus je hebt iig al iemand bereikt ook al heb ik niet gereageerd.

Maar kom. Om je een plezier te doen.

Het ge-ant komt wel een paar keer voor, 2x zand, niet dat dat niet mag, maar het viel me op.

Ik hou wel van je woordgebruik, vlinders van as, mooi! Ook het idee om te schrijven over een golem, het woord alleen al is een geweldig woord en als titel staat het als steen .
Maar voor de rest, het gedicht waait langs me heen, zet geen klauwtjes om herinnerd te worden en ik ga weer verder. Alleen het golem-titel-gebeuren blijft hangen. Als ik een beetje duidelijk beschrijf wat ik bedoel.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 17:39
Reynaert
Reynaert is offline
Het is volgens mij niet zo dat ik twijfel, ik was er juist van overtuigd dat ik een prima gedicht had geschreven en daarom ook verbaasd dat het al heel snel onderaan de pagina stond. Maar dan, hoewel het eigenlijk een hele normale vraag is om te vragen of iemand wil reageren is het in dit geval waarschijnlijk niet de manier om een gedicht met anderen te delen.
Desondanks toch bedankt voor je commentaar, ik heb het prima begrepen.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 18:55
Halogeen
Halogeen is offline
Ja ik wil ook wel reageren, maar dan inhoudelijk, omdat het qua vorm etc een prima gedicht is. Hoe kom je op die inhoud? Je maakt me erg nieuwsgierig, vooral die laatste strofe. Ben je geïnteresseerd in mythologische verhalen, in de Joodse cultuur (religie/mystiek), is dit geschreven om een goede metafoor neer te zetten, of pronk je graag met kennis?
Oud 11-10-2004, 09:24
Reynaert
Reynaert is offline
Laat ik, bij uitzondering, eens toelichten hoe dit gedicht tot stand is gekomen, het is namelijk voor mij op een zeldzame manier ontstaan. Waarschijnlijk heb ik dan al de meeste van je vragen beantwoord, maar ik zal dat na mijn toelichting ook nog expliciet doen.
Het begon allemaal met een verbastering van de zin "Een mens van de aarde" die ik mijn hoofd had, namelijk "mens van aarde". Ik wist dat er zoiets als een Golem bestaat en ook wat dat begrip inhoudt, ik had er namelijk al eens iets over gelezen.
Met die zin heb ik op die specifieke dag verder niks gedaan. Ik ging slapen en kreeg toen een droom. Daarin zag ik een brandend galjoen in de wolken drijven. Dat vond ik zo'n mooi beeld dat ik de volgende dag aan het schrijven ben gegaan en de twee dingen gecombineerd heb. Het eindresultaat vond ik zelf prima.
Hoe kom je op die inhoud? - Hoe komen mensen op de inhoud van hun gedichten? Bij deze was het deels de droom en deels dingen die ik 'zomaar' bedacht had.
Ben je geïnteresseerd in mythologische verhalen, in de Joodse cultuur (religie/mystiek)? - Ik heb een breed interesseveld en ik ben er inderdaad wel in geïnteresseerd, maar ik weet er bijzonder weinig vanaf.
Is dit geschreven om een goede metafoor neer te zetten? - Nee, ik heb het geschreven omdat ik het kon schrijven.
Of pronk je graag met kennis? - Nee, zoveel kennis van dit onderwerp heb ik namelijk niet. Zie verder het antwoord op de vorige vraag.

Hopelijk ben ik hierin (iets) aan je nieuwsgierigheid tegemoet gekomen. Ik hoop niet dat ik door deze toelichting het gedicht de vernieling in heb geholpen, maar mocht dat zo zijn: je vroeg er zelf om.

Laatst gewijzigd op 11-10-2004 om 20:54.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 21:36
Preaper
Preaper is offline
I concur.
Oud 12-10-2004, 14:57
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Renard schreef op 11-10-2004 @ 10:24 :
Hopelijk ben ik hierin (iets) aan je nieuwsgierigheid tegemoet gekomen. Ik hoop niet dat ik door deze toelichting het gedicht de vernieling in heb geholpen, maar mocht dat zo zijn: je vroeg er zelf om.
Zeker en dank daarvoor. En wees maar niet bang dat je het gedicht in de vernieling hebt geholpen hoor Er blijft natuurlijk altijd de interpretatie van de lezer, gelukkig maar.
Oud 12-10-2004, 22:06
xineof
xineof is offline
Ik reageer graag op je gedicht, want ik vind het erg interessant. Waarbij ik wel even moet vermelden dat ik de tot standkoming bewust niet heb gelezen; ik wil eerst commentaar op je gedicht geven.

hem haatte, was hij niet verwant?; ik begin even met een puntje van kritiek, ik vind namelijk dat verwant ietwat te makkelijk rijmt op zand, en ook in combinatie met 'want' vind ik het niet zo geslaagd, hoewel ik 'want' aan het eind van de regel met vervolgens een korte pauze erg mooi vind.

Het is een leuk gedicht met een goed uitgedachte verhaallijn; het is ook weer eens wat anders. Het doet me sterk denken aan een boek dat ging over een volk dat op een eiland leefde waarbij er een meisje was met blauwe ogen en zwarte haren, en dat was heel zeldzaam daar. Ik kan me niet meer herinneren hoe het heet, het is een kinderboek, jammer. Maar daar plaats ik het in, en het past er erg goed bij. Zo heb je een beetje een idee van het beeld wat ik bij je gedicht krijg.

De zinsconstructies vind ik leuk, ook hoe je de bijzinnen verwerkt in een zin vind ik gaaf:

Hij vlucht voor de zandstorm die
raast over het geboortedorp
en de hutten van zijn ouders
doen proesten door het zand.

Leuk gedaan, en ik kan zo nog een heleboel goede stukken opnoemen. De verhaallijn staat erg open voor eigen interpretatie, wat me wel aanspreekt; de lezer kan er gerust een eigen beeld bij vormen. Zo doet de eerste strofe mij bijvoorbeeld denken aan een vulkaanuitbarsting, en daarbij zou het vervolg kunnen zijn dat dit de isolatie/eenzaamheid van iemand symboliseert die 'buiten zijn groep' staat.
Oud 13-10-2004, 08:19
Halogeen
Halogeen is offline
Geweldig dat je van die tropische associaties hebt, maar ik krijg toch andere beelden als ik aan Praag en Joden denk
Oud 13-10-2004, 17:45
Reynaert
Reynaert is offline
Fijne reactie xineof. Je tropische associaties komen trouwens niet helemaal uit de lucht vallen want het gevoel dat je beschrijft is wel degelijk vergelijkbaar met mijn eigen interpretatie.
Wat ik me trouwens erg afvraag is of je mening verandert door de totstandkoming van het gedicht nu eens wél te lezen. Dit geldt ook voor alle anderen, verandert je opinie over een gedicht door te lezen hoe het tot stand is gekomen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten