Advertentie | |
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Waarom zou het in het algemeen fout zijn om een gedicht te vergelijken met een gedicht van dezelfde schrijver? Is het niet zo, dat je daardoor dingen zoals vooruitgang kan zien (maar daar ben je volgens mij niet zo erg geïnteresseerd in, plus het is relatief en afhankelijk van de waarnemer) en overeenkomst in betekenis/doel/achterliggende gedachten? Het vergelijken kan je ook zeer goed helpen om die betekenis ed. er goed uit te halen. Bovendien, omdat ik dit gedicht heb vergeleken wil niet zeggen dat ik dit gedicht ook niet op zich heb bekeken, dat zou wel erg eenzijdig zijn. Mij lijkt het, het beste om het allebei te doen (vergelijken + op zichzelf) al is het in sommige situaties beter om het maar bij een te houden (op zichzelf), maar dit lijkt mij niet zo'n situaties. Citaat:
Ja, als Marek dit had gepost had ik anders gereageerd. Waarom? Omdat Marek een andere gedachten gang heeft dan haar tweelingbroer James. Is dat slecht, fout of zelfs decadent? Neen, verschillende mensen zullen verschillende gedichten schrijven met verschillende bedoelingen, achtergronden, betekenissen, diepgang, talent, enz. Als je niet zou weten wie het had geschreven weet je niet waar je aan toe bent, de kans dat je het verkeerd interpreteert zal zeker toenemen. Stel, m4sj0, diehard Onzinner, had Pangea gepost, dan had ik (terecht?) gedacht dat het een onzinnig grapje was en het genegeerd. Stel, henkje de boer, 8 jaar, had Pangea gepost, dan had ik (terecht?) gedacht dat hij niet snapt hoe hij zijn gedicht moest plaatsen. Stel, James Bond had het gepost, dan had ik, en terecht, gereageerd dat ik het geweldig vond. Het feit dat ik het laatste (volgens mij) niet heb gedaan ligt aan het feit dat ik je niet goed kende en je daardoor verkeerd inschatte, en omdat je het twee/drie keer 'illegaal' opende waardoor ik een (nog slechter) slecht beeld van je kreeg en nog steeds heb (in dat opzicht dan, red.). - - - - - Ohja, of je hebt een ander msn adres of je hebt me geblokt, stuur even een PM.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch? |
![]() |
||
Citaat:
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch? |
![]() |
||
Citaat:
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ten eerste, grauw heb ik inderdaad veranderd, ik had geen tijd meer om te bedanken daarvoor, dus bij deze, Porcelain, bedankt.
En dan op de opmerking van Porcelain over of het niet de bedoeling was dat de typetjes bleven; nee, het hele punt is juist om de 'bedoeling' te degraderen tot niets, er moet een situatie gecreëerd worden waarin niets zeker is, pas dan kan je beginnen met het voorzichtig aanschouwen van de werkelijkheid. Als dit je te abstract klinkt zal ik dit graag uitvoerig aan je uitleggen op msn. Salve_et_vale@hotmail.com . Dan xineof, hoezo, achterliggende gedachte? Hier geldt hetzelfde als wat ik in een vorige post hier tegen DoD zei, ik citeer mezelf hier: 'Gedichten schrijf ik met verschillende redenen. Ik pretendeer niets en ik hoef niet van elk gedicht een meesterwerk te maken, het enige dat ik wil is dat het een gedeelte van mijn gevoel op papier zet.' Reynaert, wilde jij je met deze reactie scharen onder mensen die niet aangespoord worden door mijn posts? En dan, DoD, ook wanneer een negroïde, blinde bostrol van 6 jaar oud Pangea zou posten - misschien is dit abstract voor je, laten we zeggen, het gedicht SEKS - dan nog zou dat niet hoeven uit te maken voor jouw interpretatie van het gedicht. De invulling geef je er zelf aan. De context is sowieso tijdig en van geen enkele waarde, het gaat erom wat je uit het gedicht kunt halen, om de manieren waarop je het kunt lezen, op je in kunt laten werken, kunt interpreteren. Het maakt daarbij niets uit door wie het geschreven is, anders is het decadentie. Denk maar aan toen je in groep 7 zat, dat dezelfde schoenen bij het populaire meisje oprecht (!) mooi gevonden werden en bij het zielige pukkelkind niet. |
![]() |
||
Citaat:
-Waarom? |
![]() |
||
Citaat:
Jij bent net zo goed verdoemd als iedereen, want jij reageert ook echt niet hetzelfde tegen verschillende personen, ook al zouden ze hetzelfde zeggen. Het is de maker die inhoud geeft aan zijn creatie, haal je de schrijver weg blijft de inhoud er natuurlijk nog steeds in zitten, maar het is er wel moeilijker uit te halen. Als je de schrijver van een gedicht kent, weet wat hij heeft meegemaakt haal je veel meer uit een gedicht dan als het van een totaal vreemde is. Voorbeeld: een oude man schrijft een gedicht, daarin heeft hij een paar verborgen verwijzingen gemaakt naar de tweede oorlog. Zijn vrouw leest het, en snapt de verwijzingen, een andere ex-militair (die de man niet kent) leest het, en snapt de verwijzingen. Dan gebeurt het onontkoombare, klaas, die de oorlog niet heeft meegemaakt en de schrijver niet kent leest het, en haalt de verwijzingen er niet uit. Wie snapten het? De mensen die de schrijver goed kende en de mensen met dezelfde achtergrond als de schrijver. De schrijver kennen helpt je bij het lezen van een gedicht, het is een van de vele dingen die kunnen helpen, maar deze is wel een zeer belangrijke. Natuurlijk, het kan zonder, maar de kans is dan echt groter dat je het niet alles eruit haald (of kan halen). Wat ik wel met je eens ben is het feit dat mensen niet moeten reageren op een naam, maar op het gedicht. Daarmee bedoel ik dat mensen niet moeten denken 'oh, een gedicht van een forumbaas, dan zal die vast wel goed zijn' en zulke dingen gebeuren hier. Wat je ook wel is ziet, is dat mensen allemaal hetzelfde reageren; als de eerste positief reageert zijn de meeste reacties daarna ook positief. Halogeen (forumbaas) wou een tijdje geleden niet als eerste reageren op een gedicht van mij, omdat hij bang was dat de anderen hem allemaal zouden volgen in zijn mening. Een tijdje geleden kreeg ik een compliment dat men het goed vond dat ik mijn eigen mening vormde en niet de meningen van anderen overnam. Nu vraag ik; dat zou toch dood normaal moeten zijn? Wat is daar in vredesnaam zo vreemd aan?! (Niet dat ik altijd onbeinvloed reageer, maar ik probeer het) Natuurlijk, van andere reacties kan je ook leren en beinvloeding hoeft echt niet altijd slecht te zijn, zeker niet. Maar is het in dit geval en op deze plaats niet vaker negatief dan positief? (Interesante en belangrijke discussie ![]()
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch? |
![]() |
||
Citaat:
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
(en dit is niet aan jou gericht, of niet speciaal in ieder geval). En het 'zomaar bestempelen', dat doet iedereen hier, ik word er een beetje moe van. |
![]() |
||
Citaat:
Hehe, ik vind eigenlijk ook niet dat iedereen hier zomaar bestempeld, al word James wel enigszins als 'fout' bestempeld en bestempeld hij zobeetje iedereen decadent. Maar voor het 'zomaar' zitten een hopen verschillende theorieen, benaderingen, redenaties, enz. Oh my, ik zeur echt he? ![]() Addition: En James, je moet (duidelijk ![]()
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch? Laatst gewijzigd op 24-08-2005 om 20:59. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik citeer jou: 'telkens weer dezelfde bedoelingen die niet uit de verf komen én vrijwel niemand boeien.' Wanneer we doelen op de laatste zin van Wittgensteins tractaat heb je absoluut gelijk. Het lijkt me echter in deze discussie niet van toepassing, immers, uit jouw quote blijkt dat jij je evengoed van axioma's bedient. Mijn bedoeling is deels om te chargeren, de rest is open. Juist omdat wij de 'context van het leven' zijn moeten we begrijpen dat alle mensen en onze referentiekaders heel beperkt en relatief zijn. Zelfs tijd bestaat niet. Een gedicht bestaat ook zonder de auteur. Ook een gedicht dat nog niet geschreven of bedacht is, maar dat wel wordt, bestaat. Wanneer dezelfde broek wordt uitgebracht door Peter Bun of door Levi's maakt een wereld van verschil. Exact dezelfde broek wordt verschillend beoordeeld op basis van een naam. Ik zou zelf denken dat het van belang is dat een broek lekker zit - of zelfs niet - en dat ie er misschien mooi uitziet. Dat de Levi's meer belangstelling trekken komt omdat er blijkbaar nog meer factoren meespelen. Het is de vraag of deze factoren uitgaan van authentieke gevoelens in plaats van conditionering en ik neig ernaar om te zeggen dat dit inderdaad veroorzaakt wordt door een conditionering. Hetzelfde geldt uiteraard voor gedichten. Een conditionering is een automatisme en zodoende komt er geen enkele innerlijke noch morele kracht bij kijken, wat de actie in zijn geheel decadent maakt. Van zichzelf is er niets dat een werkelijke waarde heeft. Wellicht heb je weleens gehoord van de Umwertung aller Werten. De waarde van iets kan je zelf toekennen, wanneer dit niet in strijd is met je doel, echter, je moet je er altijd van bewust zijn dat deze waarde in principe leeg is en slechts door jezelf ingevuld. De context is in die zin van geen belang dat het gedicht uiteindelijk aan jou een waarde geeft die jij zelf bepaalt. Aangezien de schrijver slechts een tussenpersoon is om het gedicht weer te geven en alle schrijvers en mensen volledig vervangbaar zijn... |
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
eight days a week
|
![]() |
||
Citaat:
Echter, we dwalen zo wel erg ver af van een gedicht wat in een topic geplaatst is. Kunnen we niet beter een Geneuzel-Discuzeur topic maken ofzo? Waar iedereen van hartelust zijn mening kwijt kan, kan bekvechten etc? |
![]() |
||
Citaat:
__________________
Aut Caesar aut nullus
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bijvoorbeeld dat niets van nature een waarde heeft. Je zegt je gesteund te weten door een 'verantwoord begrippenapparaat' (overigens is het volgens bijvoorbeeld Wittgenstein niet zo verantwoord), jaren van historie en meters wetenschap. Echter, wanneer je kijkt naar Socrates (het enige dat ik weet is dat ik niets weet), Descartes (het enige dat hij met zekerheid kon zeggen is dat hij alleen zeker weet dat hij is, omdat hij denkt), Nietzsche (met zijn Umwertung aller Werten), Mulisch (met zijn liefde voor Nietzsche die niet voor niets is - denk aan Siegfried) en W.F. Hermans, die niet voor niets het Tractatus Logico-Philosophicus heeft vertaald. In mijn ogen staan de 'intellectuelen' net zo goed of zelfs beter aan mijn kant. Wat is daarop uw antwoord? |
![]() |
|
Vooruit dan maar. De eerste fout in je redenatie ligt tussen de tweede en de derde alinea. Socrates -ik weet dat ik niets weet- zegt niets over de waarde van waarden. Zelfde gaat op voor Descartes. Nietschze zócht nu juist naar de waarde, omdat hij met zijn 'God is dood' de algemeen aanvaarde waarde om zeep had geholpen. Die uiteindelijke, absolute waarde vond hij in het streven naar de Übermensch. Mulisch heeft inderdaad een voorliefde voor Nietschze, waarschijnlijk omdat hij zelf ook op zoek is naar de waarde van de dingen. Archibald Strohalm, het romandebuut van Mulisch, zocht bijvoorbeeld al naar de waarde van zijn leven door een groots, episch werk te maken uit de 'eieren' die naar hem werden gesmeten. Maar ook in bijvoorbeeld "De Procedure" kun je het zoeken naar de waarde van het bestaan terugvinden, hier gaat het namelijk over het máken van leven (Eerst De Golem en later de eobiont). Eigenlijk kun je al zijn werken wel associëren met die zoektocht, "De Aanslag" (de waarde en onwaarde van de oorlog), "De Ontdekking van de Hemel" (de waarde van de Godsfiguur en van het eigen menselijk denken), "De Diamant" (de waarde van het bezit), "Hoogste Tijd" (de waarde van bescheidenheid en de jeugd) enzovoorts. Het genoemde werk dat W.F. Hermans heeft vertaald ken ik niet, wat is de strekking ervan? Mijn eigen interpretatie van Hermans is trouwens dat hij zich afzette tegen de misplaatste waarde van de alledaagse dingen, en hoe de echte waarden daardoor om zeep worden geholpen. (Denk aan "Nooit meer slapen", maar ook "De donkere kamer van Damocles" en vooral "Onder Professoren").
De tweede fout die je maakt ligt in de derde alinea, waarin je veronderstelt dat de intellectuelen zich achter jouw visie zouden scharen. De intellectuelen die jij aanhaalt zijn níet wetenschappelijk verantwoord te werk gegaan. Gelukkig maar, want het zijn geen wetenschappers maar schrijvers en filosofen. Wat betreft jouw visie; ik noem hem onbenullig omdat hij onbruikbaar is, niet om je neer te halen. Ik snap het eeuwige duel tussen schijnwaarden wel, en ik ben me ervan bewust dat het aannemelijk is dat er geen absolute waarde is. Dit is alleen niet bruikbaar voor de mens, het is niet nuttig, omdat wij juist door het compleet verdwijnen van de waarde onnuttig zullen worden. We hebben waarden nodig; zonder waarde geen leven. Wat betreft de wetenschap: ik kan je van harte het werk "Literair Mechaniek" van Erica van Boven en Gillis Dorleijn aanraden (beide hoogleraren aan de Rijksuniversiteit van Groningen). Het is een inleiding tot de analyse van verhalen en gedichten. Ik zal een citaat geven om je een idee te geven waar het boek over gaat, en wat momenteel de wetenschappelijke methoden en ideeën zijn waar mee wordt gewerkt. "De lezer heeft in principe een zekere vrijheid om iets als poëzie te lezen, als lyriek op te vatten (en als literatuur te beschouwen). Tegelijkertijd wordt die vrijheid ingeperkt door minimaal twee factoren: 1. signalen die de tekst begeleiden en 2. wat wel genoemd wordt de institutionele context. Over beide heel kort het volgende. Als een tekst als titel 'Gedicht' heeft (en dat komt nogal eens voor), of als de tekst deel uitmaakt van een boek dat als titel of ondertiel 'Gedichten', 'Verzen', 'Lyriek' of iets dergelijks draagt, zijn we welhaast gedwongen de betrokken tekst als poëzie of lyriek te lezen. Hetzelfde geldt mutatis mutandis voor een ondertitel als 'Roman' of 'Novelle'. De formule van Einstein in een poëziebundel moeten we als lyriek gaan lezen. Dit soort begeleidende signalen zoals titels zetten de lezer aan een bepaalde (gewenste) leeshouding in te nemen: het zijn leesinstructies. In het verlengde hiervan ligt de institutionele context. We kennen allemaal het verschijnsel dat een gewoon object uit de daagse werkelijkheid dat in een museum wordt tentoongesteld als kunst gaat functioneren of althans het verwachtingspatroon van de museumbezoeker doorkruist en ter discussie stelt wat nu eigenlijk kunst is. Je zou kunnen zeggen dat het museum een institutie is die de toegankelijkheid en zichtbaarheid van 'kunst' regelt en daarmee ook bepaalt wat als kunst moet worden gezien. Bezoekers zullen dus het tentoongestelde daardoor als kunstobjecten waarnemen. De institutie reguleert de houding van de kijker. Voor literatuur en meer speciaal lyriek of poëzie geldt hetzelfde." Punt één geeft aan dat de auteur van een tekst van belang is vanwege de leesinstructies. Punt twee geeft aan dat het literaire canon, de historische context, en dus ook de auteur, van belang zijn bij het interpreteren van poëzie. Verder wil ik je ook wijzen op het verschijnsel intertekstualiteit wat ook het belang aangeeft van de auteur voor de lezer. Wanneer de lezer de auteur en de auteurs waarnaar deze refereert niet kent kan de boodschap niet goed overkomen. Ook hierover kun je uitgebreid lezen in Literair Mechaniek. En tot slot nog een link naar een wat ouder topic waar ik het ook over poëzie-interpretatie heb gehad: hier. Je kan daar weer lezen dat de auteur van een gedicht wel degelijk betrokken moet worden bij de analyse van een gedicht. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
En ja, gedichten van Marek worden anders gelezen dan als ze door James waren gepost. Dat is net zo logisch als dat jou reactie op cherry-springer (die waar je haar gedicht de hemel in prijsde) sarcastisch en/of aanvallend word gelezen omdat je zo bijna altijd schrijft, als Marek het had geschreven zou men denken dat het een oprechte mening over het gedicht was.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch? |
Advertentie |
|
![]() |
|
|