Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2004, 08:17
Chaucus
Chaucus is offline
Goed, ik heb vorige week een 2e harde schijf ingebouwd. Dat ding is nog lang niet vol, mar ik ben wel alvast nieuwsgierig. Gesteld dat ik nog een 3e wil inbouwen, waar moet ik dan allemaal rekening houden en hoe werkt t?

Want ondertussen heb ik dus een primary en secundary slave/master (2 HDDs en een CD-r en DVD speler).
En moet ik ook op de voeding gaan letten?
Oud 02-10-2004, 10:00
Agamemnon
Agamemnon is offline
Volgens mij moet je er vooral op letten of ie d'r nog wel bij pas want het klinkt alsof je al je aansluitingen al hebt gebruikt.
Oud 02-10-2004, 10:10
Chaucus
Chaucus is offline
Mjah, maar is het ook weer uit te breiden bedoel ik? Of is het bij 4 gewoon vol? Dacht het toch niet.
Oud 02-10-2004, 10:14
Agamemnon
Agamemnon is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 02-10-2004 @ 11:10 :
Mjah, maar is het ook weer uit te breiden bedoel ik? Of is het bij 4 gewoon vol? Dacht het toch niet.
Tuurlijk is daar vast wel iets voor om het uit te breiden.
Oud 02-10-2004, 10:46
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Agamemnon schreef op 02-10-2004 @ 11:14 :
Tuurlijk is daar vast wel iets voor om het uit te breiden.
Nou dat is mn vraag dus: Wat heb ik nodig en waar moet ik aan denken als ik verder wil uitbreiden?
Oud 02-10-2004, 11:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Als je 1 CD/DVD ding hebt, heb je 3 plaatsen over voor hardeschijven. Dan heb je dus niets extra's nodig. Heb je 2 CD/DVD dingen, dan zit je nu al 'vol', je kunt standaard namelijk maximaal 4 IDE apparaten aansluiten.

Wil je meer dan 4 kunnen aansluiten, dan heb je een nieuwe IDE controller nodig. Dergelijke kaartjes kosten zo'n 22,50. Zorg dat je er een neemt die ook ATAPI ondersteunt, anders kun je er b.v. geen CD of DVD op aansluiten. Zo'n kaartje neemt 1 PCI slot in beslag en zorgt voor 4 extra IDE aansluitingen.

Oud 02-10-2004, 11:08
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 02-10-2004 @ 12:02 :
Als je 1 CD/DVD ding hebt, heb je 3 plaatsen over voor hardeschijven. Dan heb je dus niets extra's nodig. Heb je 2 CD/DVD dingen, dan zit je nu al 'vol', je kunt standaard namelijk maximaal 4 IDE apparaten aansluiten.

Wil je meer dan 4 kunnen aansluiten, dan heb je een nieuwe IDE controller nodig. Dergelijke kaartjes kosten zo'n 22,50. Zorg dat je er een neemt die ook ATAPI ondersteunt, anders kun je er b.v. geen CD of DVD op aansluiten. Zo'n kaartje neemt 1 PCI slot in beslag en zorgt voor 4 extra IDE aansluitingen.

Bedankt
Owke...zo'n ding heb ik idd nodig, want er zijn nu n CD-r en een DVD-speler (was neit helemaal duidelijk in openingspost )

En voeding en/of koeling? is dat ook nog een punt van aandacht? Ja vast wel, maar ik heb er iig weinig verstand van....Waar meot ik dan op letten enzo...
Oud 02-10-2004, 11:40
Verwijderd
Een harde schijf neemt niet zoveel stroom af, dus waarschijnlijk levert een derde schijf geen problemen op. Op de koeling moet je wel letten. Zoals je weet stijgt warme lucht op, dus je moet nooit een harde schijf afsluiten aan de bovenkant. Zorg voor minstens 4 cm ruimte boven de schijf zodat de lucht weg kan komen.

Verder hebben veel schijven aan de onderkant, bij de platters, koelribben in het frame ingegoten. De ideale situatie is dus vrijhangend, met boven- en onderkant 4 cm ruimte en een ventilator die boven- en onderlangs blaast. Mocht dat niet mogelijk zijn dan moet je er gewoon alleen op letten dat je de schijven niet aan de bovenkant afsluit.

Ik zelf ben trouwens niet zo'n groot fan van meerdere harde schijven. De oude parallelle ATA-structuur (master/slave) zorgt ervoor dat apparaten elkaar vertragen. Daarom moet je bij 1 HDD en 1 CD die ook altijd beide master maken en op een aparte controller hangen, dan krijg je de beste prestaties. Wil je meer ruimte, verpats dan gewoon het hele zootje en koop een nieuwe 250- of 400-GB schijf.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 10:56
Viporizer
Viporizer is offline
je kan ook altijd nog je hardeschijven in RAID hangen...
Oud 04-10-2004, 11:00
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Viporizer schreef op 04-10-2004 @ 11:56 :
.........
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 15:06
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-10-2004 @ 12:40 :
Ik zelf ben trouwens niet zo'n groot fan van meerdere harde schijven. De oude parallelle ATA-structuur (master/slave) zorgt ervoor dat apparaten elkaar vertragen. Daarom moet je bij 1 HDD en 1 CD die ook altijd beide master maken en op een aparte controller hangen, dan krijg je de beste prestaties. Wil je meer ruimte, verpats dan gewoon het hele zootje en koop een nieuwe 250- of 400-GB schijf.
Werkt het SATA systeem dan niet met master-slave? (aangenomen dat SATA het nieuwe systeem is...)
Oud 04-10-2004, 15:16
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
D@mien schreef op 04-10-2004 @ 16:06 :
Werkt het SATA systeem dan niet met master-slave? (aangenomen dat SATA het nieuwe systeem is...)
Nog nooit een SATA kabel gezien zeker SATA is point-to-point. Je hebt dus tussen elke disk en de controller 1 kabel. Hoeveel devices je aan kunt sluiten is dus afhankelijk van het aantal aansluitingen op de controller. Meestal zijn dat er in ieder geval vier, maar vaak een stuk of 7.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 15:16
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Viporizer schreef op 04-10-2004 @ 11:56 :
Vooral met verschillende HDs een erg goed idee
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 16:12
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Chimera schreef op 04-10-2004 @ 16:16 :
Nog nooit een SATA kabel gezien zeker SATA is point-to-point. Je hebt dus tussen elke disk en de controller 1 kabel. Hoeveel devices je aan kunt sluiten is dus afhankelijk van het aantal aansluitingen op de controller. Meestal zijn dat er in ieder geval vier, maar vaak een stuk of 7.
Kep et idd nog nooit gezien ik gebruik dan ook een systeem dat zo'n 7 jaar oud is van de tijd dat 500MhZ nog geweldig was
maar, stel dat je 3 HDDs in je kast wil hebben...waar laat je ze dan?
En kan je ook ATA schijven op zo'n SATA systeem koppelen, of gaat et dan trippen? (en is et überhaupt nodig)
Oud 04-10-2004, 17:19
Chimera
Chimera is offline
Of je 3 HDs kwijt kunt is compleet afhankelijk van je kast, dus dat kan ik niet zeggen. Of je ook ATAs kwijt kunt is afhankelijk van je controller. Sommige hebben zowel ATA als SATA aansluitingen. Ook zijn er SATA -> ATA convertors, maar of die op elk systeem werken weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 17:28
Viporizer
Viporizer is offline
Of je meerder HDD's kwijt kan hangt niet helemaal van je kast af.
Je kan er altijd nog brackets bij hangen, die dingen zijn ook niet zo duur meer tegenwoordig. (zeker goedkoper dan een nieuwe kast)
Oud 04-10-2004, 18:34
Verwijderd
Citaat:
Viporizer schreef op 04-10-2004 @ 18:28 :
Of je meerder HDD's kwijt kan hangt niet helemaal van je kast af.
Je kan er altijd nog brackets bij hangen, die dingen zijn ook niet zo duur meer tegenwoordig. (zeker goedkoper dan een nieuwe kast)
Omg. Natuurlijk hangt dat wel van je kast af. Als jij een redelijk krappe case hebt met drie 5.25" bays waarvan twee al in beslag worden genomen door een CD-speler en een brander, en voor de rest heeft je systeem ook maar twee 3.5" bays die al in beslag worden genomen door HDD1 en de FDD, dan wordt het toch echt wel moeilijk om nog grof uit te gaan breiden, he?
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 20:09
Chaucus
Chaucus is offline
Ruimte is het probleem niet...volgens mij kan ik er wat dat betreft nog zeker 2 in kwijt...
Oud 05-10-2004, 12:38
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 04-10-2004 @ 21:09 :
Ruimte is het probleem niet...volgens mij kan ik er wat dat betreft nog zeker 2 in kwijt...
een beetje lucht er boven en er onder is wel een vereiste. De meeste kasten kunnen slechts 2/3 schijven kwijt op een goede manier

Maar er zijn redelijk wat handige jongens die gewoon zelf een rekje maken en dan is er altijd ruimte zat
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 13:25
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
twain4me schreef op 05-10-2004 @ 13:38 :
Maar er zijn redelijk wat handige jongens die gewoon zelf een rekje maken en dan is er altijd ruimte zat
Dat is dus grote onzin. Veel kleinere kasten zitten gewoon hardstikke vol, vooral als er 2 CD/DVD drives inzitten.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 16:04
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Chimera schreef op 05-10-2004 @ 14:25 :
Dat is dus grote onzin. Veel kleinere kasten zitten gewoon hardstikke vol, vooral als er 2 CD/DVD drives inzitten.
mja in de kleinste kasten krijg je nooit veel extra ,maar de meest verkochte kastjes (max hoogte voeding +moederbord) is wel degelijk meer plaats.
Veel nieuwe kasten hebben tegenwoording hun hardiskrekje verlengt tot onder in de kast. En dat kan iedereen die een boormachine en een paar stripjes metaal heeft zelf ook.
Daarnaast kan je de plaatsing van de schijven aanpassen in het rek. Dan hoef je minder tussenruimte tussen de schijven te laten (0,5 inch ipv 1)

kortom de hoogte van een voeding + hoogte van het mobo is toch een slordige 40cm en daar passen heel wat schijfjes en cd spelers in ... mits je een beetje creatief bent.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten